Det går også ann å svippe innom en urmaker og høre om de kan sjekke for deg, og evt. Regulere hvis det er behov

Burde ikke koste mye.
Men vær litt obs på hvordan klokken holder tiden ved bruk. Jeg har en seiko som jeg fikk regulert til å vise +2 sec døgnet på måleren. Men ved bruk så kunne jeg miste opptil 8 sec på ett døgn.
Så jeg fikk den regulert til ca.10 sec+, og ved bruk så er den nå stabil på rundt +2-4 sec døgnet. Very nice
Hei og takker så mye for det, ja jeg har en urmaker jeg bruker til alle mine klokker - forsøkte lenge å finne en urmaker som man kunne høre om eller lese referanser om og jeg endte opp med å ikke velge butikk men Urmakeren der - hadde hørt flere referanser der både butikk og urmaker ble nevnt så jeg var heldig der

Er utrolig fornøyd, man får følelsen av å bli å være i en ren klokkebutikk og ikke et sted der alt annet juggel blir solgt. Det er kanskje bare meg, men han har løst alle problemer jeg har hatt, og til en god pris.
Men som nevnt tidligere i posten så liker jeg svært godt å sysle med dette på kvelden, på tross av at jeg ikke har kjøpt en slik måler ennå(Takk til JonasV for tipset) - jeg prøver å teste dem på begge måter, dvs jeg trekker dem opp og lar dem ligge - tar en måling etter de 2-3 første timene da jeg ofte opplever at man ser indikasjoner på at de sakker eller går for fort etter noen få timer. Så etter 24 timer for å sjekke "stillestående testing"(i mangel på et bedre ord), for nøyaktighet - så ligger de bare til de stopper og jeg klikker inn gangtid.
Men jeg tester dem også ved daglig bruk, for å så legge den fra meg i 6-7 timer ved søvn - og det kan noen ganger forandre resultatene - men så er det noen få...blant 25-30 klokker så er det en 4-5 klokker som går nøyaktig uansett hvor mange omdreininger man tar(selv om det ikke skal ha noen betydning har jeg blitt fortalt, men har ikke helt bestemt meg der ennå), eller hvorvidt man bruker dem eller de ligger stille. Én av disse er en klokke med den gamle arbeidshesten Miyota 8203, på ingen måte en dyr eller sofistikert klokke men den er langt mer nøyaktig enn klokker som "egentlig" skal være bedre. Jeg skrev egentlig fordi det er ikke svart/hvitt dette her med mekaniske klokker og man kan ikke alltid forvente bedre (for meg personlig er definisjonen "bedre" et resultat av for det meste dette: gangtidgangtid/nøyaktighet samt klokkehus. Estetikk og materialer er ikke så relevant som nøyaktighet og gangtid samt huset).
Eller så føler jeg at jeg ligger litt etter her, jeg har ikke brukt så mye tid her og har ikke rukket å laste opp bilder av samlingen engang

Jeg skulle liksom starte med det for da hadde jeg akkurat kjøpt en Korsbek, men jeg vet ikke - er det noe man gjør her som medlem, å vise frem klokkene sine? Skal ikke late som om jeg ikke har lyst men dette er det første forumet jeg noensinne har brukt uansett arena, så tips og råd er meget velkomne

Mvh