Lysinteriør/Lysdesigner

Medlem
8. aug. 2010
Innlegg
82
Sted
Akershus
Vi skal bygge nytt hus ved juletider og er omtrent i mål med mesteparten av planleggingen. Vi har delvis bestemt oss for
å bruke downlights led i alle rom bortsett fra stue/kjøkken. Her står vi fast og er faktisk usikker på om vi vil pepre hele taket med downlights.
Er det noen her ute som jobber og kan gi råd om slike ting eller som kjenner noen som jobber med lyssetting.
Vi holder til i Oslo region.

Jk
 
Kan i alle fall gi et par svært generelle råd. Downlights fungerer dårlig til annet enn innfyllingslys. Som hovedlyskilde er det nærmest ubrukelig fordi de konsentrerte lyskildene gir hardt uflatterende lys med skarpe skygger. Er det over hele taket vil det samtidig bli spredd utover slik at lyset blir flatt og kjedelig. Med andre ord: Din reservasjon mot å pepre taket er helt legitim.

Bruk lys nær veggene, primært i hjørner som hovedlyskilder, og bruk spotter eller taklys til svak neddimmet innfylling, supplert med leselys og andre typer arbeidslys. Min egen løsning er innfelte bokser med få litt større spoter, f.eks Modular, i midten av taket. Brukes svært neddimmet til alt annet enn støvsuging.

Målet er altså å få reflektert bløtt lys ut i kantene, det gjør rommet lunere, og å variere lysintensiteten for å skape litt spenning. M.a.o. ikke for mange lamper heller.
 
Hør på Tore!

Downlights over alt er *ikke* så kult som det høres ut som :).

Du vil bruke så mye uplights og reflektert lys som overhodet mulig. Personlig kjører jeg en del spots / floods mot kritthvite vegger som lyser opp rommet, det fungerer og var beste løsningen med alternativene jeg hadde her. Poenget er uansett å få lyset sprettende rundt så det blir mykt og fint.

Om dere skal gå for led testet jeg i kveld Philips Master LED 4w GU10 pæren og den var overraskende bra i varmhvit. Men tror ikke jeg ville hatt det lyset over alt, mest fordi den kan dimmes men ikke spesielt langt ned.

Uplights og lysobjekter er noe du bør ta en titt på i hvert fall.
 
Takk for svar. Kan ikke si at jeg ble så mye klokere men dere bekrefter min mistanke om at downlights over alt ikke
er et "Must". Taket er også svakt skrånet slik at max høyde er ca 3.20 omtrent midt i stua. Vår arkitekt anbefaler
Ikke downlights mens elektrikeren mener at man ikke kan få for mange. (typisk)
Det er derfor vi kunne tenke oss å betale litt for dette å få profesjonell hjelp. Jeg vet at Mesterlys kjeden i Ski reiser
rundt å gir råd men dette er jo kun for å pushe egene varer.

Jk
 
Expo nova har vel også egne lysdesignere, men alt koster. Det er dog snakk om et hus du skal bo i en stund antar jeg :). Ta en tur innom expo nova i Bygdøy alle og hør med dem.
 
Takk for gode råd. Jeg var innom Exponova på onsdags formiddag og hadde 4 timer senere et forslag fra dem på mail.
Virkelig proffe folk. Mye snadder i den butikken.
De anbefalte ikke downlights i stue/ kjøkken men spotter på skinner el lign kombinert med taktampe/vegglampe. Vi kommer nok til å besøke den butikken,må bare spare opp litt gryn først.


Jk
 
Tja, har ikke mye erfaring med lyssetting, men har kjøpt en bok som heter Architecture of Lighting (http://www.amazon.com/ARCHITECTURE-LIGHT-Architectural-Lighting-Techniques/dp/0980061709)

Her står det mye om hvordan lyskilder burde fungere i forskjellige bruksrom, avhengig om det er soverom, kontor, kjøkken etc. En litt tørr bok, men definitivt mye nyttig man kan lære seg der hvis man først leser litt!

Støtter den. Om dere gidder, så anbefaler jeg å sette seg litt inn i det selv. Lys er utrolig interessant, og det finnes mange (mindre tørre) bøker om emnet på biblioteket.

Jeg kom forresten på en ting til: Bruk dimming på mest mulig av lyset, alt fra bordlamper til faste installasjoner. Det å kunne justere alle lyspunktene mot hverandre til slutt gjør resultatet mye bedre.
 
Da er boken bestilt. Ja vi har tenkt på å bruke mye dimmere. Vi skal bruke 1 1/2 boks kontakter hvor vi da har
mulighet til å legge inn dimmer og fjernstyring. Vi skal bruke trådløs lysstyring så langt lommeboka rekker med
unntak i toalett,wc. Der skal vi ha bevegelse styrt lys.

jk
 
Systemet heter X-comfort. Dette jobbet også sammen med et annet system som snakker med ipad,iPhone eller Internett om det er ønskelig.
 
X-comfort skal være fint det. Gikk for z-wave selv, 99,99% fra en produsent som heter Merten.

Morsomt system som man kan programere herifra og til månen. Har kontroll på alle lyspunkt enten med dimmer eller relee untatt badet. Veldig deilig med en knapp som tar alt på vei inn eller ut av leiligheten :). Anbefalles absolutt.
 
Var i samme situasjon som deg for en snau måned siden. Valget falt på z-wave mye på grunn av det ChristiaN skrev, uendlige muligheter når det gjelder programering. Går nok også til innkjøp av en Fibaro gateway i løpet av julen, så kan jeg styre alt av multiamedia, lys og overvåkningskameraer via ipaden eller iphonen.
 
Vi har gått for Eaton og x-comfort om jeg husker riktig.

Vi gikk for løsningen uten downlights i stue og kjøkken. Istedet bruker vi store spottere i tak +uplights, og noen tøffe design lamper.
Ved en tilfeldighet dumpet jeg borti Louis Poulsen og bestilte hovedkatalogen. Steikje, så mye fint. Falt pladask for " konglen". Desværre,litt i dyreste laget men mye annet står på ønskelisten.
 
Kongle er latterlig dyrt, og tilsvarende flott. Se etter brukte i danmark, f.eks lauritz.com. Fremdeles dyrt, men det hjelper litt.
 
Tror kanskje jeg fant den første tråden på Tidssonen, ikke så mange treff på "dimmer" her inne.
Spørsmål:
Jeg byttet nylig fra halogen til LED-pærer og dimmeren (billig sak fra Claes Ohlson) og pærene lager nå en kjip lyd.
Tenker det uansett kan være greit å bytte dimmer, men usikker på hvilken jeg skal velge. Handler gjerne fra elektroimportøren eller lignende. Pærene jeg bruker nå er fra Osram og er på 6 W og 27 mA.

HELP!