Lommelykt

Sorry, ikke alltid like lett å forstå ironi på nettet :)

Som jeg sa, no offense.
 
Kan du ikke gi oss en demonstrasjon evt en liten sammenligningstest med bilder i forhold til f.eks Olight M22 warrior (som jeg forøvrig enda ikke har klart å gå til anskaffelse av)

Sorry, vet ikke helt hvordan jeg skulle kunne gi en slik demo.......:confused:

Henviser heller til YouTube, der finnes flere reviews.
Vi kan gjerne møtes slik at du kan få tafse litt og se selv :rolleyes:
 
Testet du M22 Warrior mot den du endte opp med ?

Har du noen sammenligningspunkter å komme med eventuelt ?
 
Slenger meg på denne jeg også :)

Jeg er på jakt etter en kraftig lykt som samtidig er meget kompakt. Egnet til å legge i jakkelomma og glemme til man trenger den. Har en gammel Surefire som jeg oppgraderte til Cree LED for noen år siden. Den er flott den, men antar at utviklingen har gått framover. Tenker også at jeg gjerne vil ha noe enda mer kompakt, uten å ofre lyssttyrke. Trenger ikke _mange_ moduser, holder egentlig fint med høy og lav, og tåler fint ekstremt kort runtime på høy.

En kandidat er Nitecore SRT3. Noen andre jeg bør vudere?
 
Disse ble vurdert

Testet du M22 Warrior mot den du endte opp med ?

Har du noen sammenligningspunkter å komme med eventuelt ?

Gjennom noen lokale leverandører her på østlandet og med god hjelp av venner med "rett" bakgrunn, fikk jeg anledning til å prøve følgende lykter.
- Lupine Betty TLS, svært lyssterk, lang brukstid, teknisk avansert. Verdens beste? Dyr! Ca kr 5400.- ++
- Olight M22, sterkt anbefalt av min sønn (yrkesmilitær) da denne kan våpen monteres. Fin pris. Liten og hendig. Noe lysmengde svak, ca 950 lumen.
- Nitecore SRT7, flott sak, noe lysmengde svak, ca 960 lumen. Likte ikke av/på funksjonen og for mange funksjonsvalg.
- Nitecore TM 11, kompakt, innenfor mitt lyktebudsjett, lysmengdesterk, ca 2000 lumen, pålitelig i bruk. God driftstid.
- Surefire M6LT, super bitteliten lykt. Lysmengde sterk, ca 1000 lumen. Smal stråle. Solid. Ikke på lager i Norge?
- Surefire E2D Defender, stort sett som M6LT, men kun ca 600 lumen
- CREE 5X T6, utrolig lysmengde sterk, oppgitt til 7000 (!) lumen. Hendig og kompakt. Prisgunstig. Upålitelig elektronikk dessverre.
- CREE XM-L 3XT6, samme som overfor, men oppgitt til ca 5000 lumen.

De to siste er i følge leverandøren "billige kinesiske produkter, med en noe begrenset levetid". :confused: I motsetning til Lupine som opererer med en livslang service garanti. Man bytter inn defekt lykt og får ut en ny. Den defekte repareres og dukker opp som 100% funksjonell byttelykt et eller annet sted på kloden. :)

I tillegg til å lese brosjyrer og på nettet om spesifikasjoner m.m., ble lyktene også tatt med ut. Bl.a ble størrelsen på belystområde på ulike avstander vurdert, ca 50 m, ca 200 m og ut til rundt 500 m.
Lysstyrken sett fra "målets" ståsted ble også prøvd, avstandene var ca 500 og 1100 m.
Vi prøvde også å måle lysstyrken med en liten bærbar lysmåler,- det ble bare tull!

Batterikostnader, mht muligheter for å kunne bruke annet enn oppladbare batterier, ble ikke vurdert.

Vel, dette er det vi kan huske fra mange mørke kvelder oppi Sørkedalen, en høyst uhøytidelig og personlig test.
:eek:
 
Redigert:
En kollega viste meg sin Nitecore Tiny Monster her en dag. Mildt sagt imponerende!

Men jeg synes ikke den kom i en spesielt hendig formfaktor. Kort og tykk. Tenker at jeg heller ville hatt en litt lenger men tynnere lykt om den skal bæres i felt.
 
Redigert:
Fikk en Nitecore EA4W i posten i går og gikk rundt resten av kvelden og sa "hihihihihihi" mens jeg lyste opp naboene.

Går også og lurer på hvem som skal få en Maglite mini led pro + til jul, for den var lite imponerende.
 
Har samme lykten selv (NiteCore TM11), kan anbefale følgende triks:

EagleTac M3C4 er en lykt hvor du kan bytte ut frontglasset med forskjellige filtre. Disse filtrene passer rett på TM11.

Jeg bestilte rødfilter og diffusor fra EagleTac etter at jeg kjøpte min TM11. Diffusoren står fast på lykten da jeg stort sett bruker den for å lyse opp store områder. :) Er uansett ikke en lykt som lyser så ekstremt langt. :)


Edit:
Om en går for dette trikset:
Smør gjengepartiet opp med litt silikon (helst en type som er beregnet på smøring av gjenger / o-ringer) gjevnlig.
Alle aluminiumsgjenger som brukes bør smøres. :)
 
Redigert:
Til dere som har TM11 og går for diffusortrikset:

Smør gjengepartiet opp med litt silikon (helst en type som er beregnet på smøring av gjenger / o-ringer) gjevnlig.
Alle aluminiumsgjenger som brukes bør smøres. :)


----- Skille -----



Fortsetter med et annet tips om lykt her jeg.
Om noen ønsker seg en liten lykt til nøkkelhanken som samtidig lyser godt, sjekk ut MBI. Jeg har HF modellen.

Vær dog oppmerksom på følgende når en kjøper lykter av denne typen.
Batteriene en finner i de fleste av lyktene i dette kaliberet er ikke som batterier en kjøper i butikken. Det gjelder også de en finner i TM11 og MBI.
For TM11 sin del så bruker den battericeller en normalt finner i laptopbatterier. Kraftige saker med andre ord. Det er viktig at man kjenner til litt basics før en begynner med disse lyktene. Kan anbefale forumet candlepowerforums hvor en finner flere gode guider og writeups beregnet på de som er ferske i gamet.

Forumet har også en helt genial anbefalingsseksjon hvor du kan beskrive hva du ønsker av en lykt, så anbefaler lyktenerder lommelykt til deg. Helt genialt om en ønsker å få dekket behovet sitt best mulig men ikke ønsker å sette seg veldig inn i hva som finnes.
 
Ser etter lommelykt i bursdagsgave, noen som har tips til en?

- Budsjett: 600
- Oppladbar
- Mest mulig lumen :)

?
 
Ser etter lommelykt i bursdagsgave, noen som har tips til en?

- Budsjett: 600
- Oppladbar
- Mest mulig lumen :)

?


Det er mye bra og mye rart på dette lyktemarkedet.....

Det meste virker å være kinesisk av ymse kvalitet...innimellom er det også noe av brukbar kvalitet.

I nevnte prisklasse kan jeg anbefale Olight M21X-L2 Warrior, den får du i flere butikker,- bl.a. XXL (i Bergen i hvert fall) prisen er noe over kr 600.-

Ellers har Nettkompis mye lykter i diverse kinesisk kvalitet...

Lykke til!
 
Nitecore MH2C eller annet i MH-serien? Fås for ca 60 bøkks på ebay inkl frakt og pluss moms. Li-ion batterier og USB-lading og masse lumen for størrelsen.
 
Batterier

Dette forumet er svindyrt: klokker, custom folders, fyllepenner, og nå lommelykter.

Som novise (etter å ha sett poenget med lommelykt i strømløse Vanuatu) på dette feltet
tenker jeg nå på å få (mange 'å'-er der ...) meg en Surefire på CandlePowerForum. Den hyggelige personen jeg dealer
med på cpf skriver at det er ulovlig å sende disse Litium-batteriene til meg.

Noen kommentarer? F eks @Chalshus? Er det greit å skaffe batterier til disse uten å
ruinere den allerede tomme klokkekontoen? Du nevnte batteryjunction.com tidligere.
Er det grei skuring å få billige batterier hit?

(Hvorfor Surefire istf noe bra kinesisk når jeg egentlig ikke _trenger_
en superfancy lommelykt? Dere skjønner det sikkert ...)
 
Redigert av en moderator:
Dette forumet er svindyrt: klokker, custom folders, fyllepenner, og nå lommelykter.

Som novise (etter å ha sett poenget med lommelykt i strømløse Vanuatu) på dette feltet
tenker jeg nå på å få (mange 'å'-er der ...) meg en Surefire på CandlePowerForum. Den hyggelige personen jeg dealer
med på cpf skriver at det er ulovlig å sende disse Litium-batteriene til meg.

Noen kommentarer? F eks @Chalshus? Er det greit å skaffe batterier til disse uten å
ruinere den allerede tomme klokkekontoen? Du nevnte batteryjunction.com tidligere.
Er det grei skuring å få billige batterier hit?

(Hvorfor Surefire istf noe bra kinesisk når jeg egentlig ikke _trenger_
en superfancy lommelykt? Dere skjønner det sikkert ...)

Det er flere norske forhandlere som har nevnte lithium batterier. Du skriver ikke hvilket batteri du evt. trenger, men om det er AW 17670 oppladbart batteri, som er samme størrelse som 2x CR123 batterier, og har følgende spes., 17670 li-ion, 3,7V, 1600 mah,så koster de ca kr 120.-/ stk hos en norsk forhandler.
 
Redigert av en moderator: