Lommelykt

Takk igjen for alle gode innlegg som har gitt meg mye ny viten! Spesielt en stor takk til @Chalshus som delte sin breddekunnskap :)

Jeg fikk faktisk låne flere ulike lykter av velvillige leverandører og testet dem så langt det var mulig for meg som legmann.
Mine ønskete spesifikasjoner var svært enkle: kunne gå ned i en jakkelomme, (turjakke o.l.) en overkommelig og fornuftig pris, måtte kjennes "solid og seriøs" ut, ha gode referanser på Internett og fra evt. personer jeg kjente, ingen elektronikk/mekanikk problemer mens jeg lånte lykten, samt mulighet for norsk service.

Dette med teknisk/elektroniske problemer, gjaldt for flere av de noe billige kinesiske lyktene.
Jeg erfarte også at det finnes flere norske nettbutikker som importerer og leverer med like vilkår, samme type lykt til svært ulike priser! Faktisk opplevde jeg forskjeller på over 150 % !

En av de klart dyreste, men med muligens best utvalg, er Forside - DSG

Jeg fikk min lykt bestilt og levert av en nettbutikk som har mange type lykter fra ulike produsenter, men som egt. ikke importerte mitt merke. Han ga meg likevel en kjempeservice og en hyggelig pris!
Har nå brukt lykten, NiteCore TM 11, i ca 10 dager og er svært fornøyd!

53EEB373-DDB5-4993-9FED-16CE6EF54B22-10202-0000079C9A357C8A_zps51fa259d.jpg

Redigert av en moderator:
Kan du ikke gi oss en demonstrasjon evt en liten sammenligningstest med bilder i forhold til f.eks Olight M22 warrior (som jeg forøvrig enda ikke har klart å gå til anskaffelse av)

Skjønner ikke hva dere surrer med.

Skal du ha en god klokke kjøper du Rolex
Skal du ha en god penn kjøper du Monty
Skal du ha en god lighter kjøper du Zippo
Og skal du ha en god lommelykt kjøper du en god gammel MAGLITE

3D Cell

Og ikke kjøp LEDfancyschmancy saker. Gammelt og velprøvd pleier å fungere best! :)

Nå er vell ikke Maglite kjent for å være "the best" innenfor sjangeren lykt. Maglite er lite robust, dårlig på lysmengde og pris i forhold til MYE annet. Og hvis du mener gammel og velprøvd Maglite med standar pære er tingen så har du aldri prøvd en LED lykt. (No offense) :)

Flere nevner også LedLenser, helt ok lykter men ikke noe mer. Ikke noe super god elektronikk i disse, og de er overpriset i forhold til hva man får.

Jeg ville tittet på Lupine som nevnt over, Surefire, ArmyTek, Nitecore eller 4Sevens basert på personlig erfaring. Holder dog en knapp på ArmyTek, søk på youtube så ser du hva slags mishandling den blir utsatt for mens den bare fortsetter å yte.

Nå er vell ikke Maglite kjent for å være "the best" innenfor sjangeren lykt. Maglite er lite robust, dårlig på lysmengde og pris i forhold til MYE annet. Og hvis du mener gammel og velprøvd Maglite med standar pære er tingen så har du aldri prøvd en LED lykt. (No offense) :)

Flere nevner også LedLenser, helt ok lykter men ikke noe mer. Ikke noe super god elektronikk i disse, og de er overpriset i forhold til hva man får.

Jeg ville tittet på Lupine som nevnt over, Surefire, ArmyTek, Nitecore eller 4Sevens basert på personlig erfaring. Holder dog en knapp på ArmyTek, søk på youtube så ser du hva slags mishandling den blir utsatt for mens den bare fortsetter å yte.

Hørt om ironi?

Sorry, ikke alltid like lett å forstå ironi på nettet :)

Som jeg sa, no offense.

Kan du ikke gi oss en demonstrasjon evt en liten sammenligningstest med bilder i forhold til f.eks Olight M22 warrior (som jeg forøvrig enda ikke har klart å gå til anskaffelse av)

Sorry, vet ikke helt hvordan jeg skulle kunne gi en slik demo.......:confused:

Henviser heller til YouTube, der finnes flere reviews.
Vi kan gjerne møtes slik at du kan få tafse litt og se selv :rolleyes:

Testet du M22 Warrior mot den du endte opp med ?

Har du noen sammenligningspunkter å komme med eventuelt ?

Slenger meg på denne jeg også :)

Jeg er på jakt etter en kraftig lykt som samtidig er meget kompakt. Egnet til å legge i jakkelomma og glemme til man trenger den. Har en gammel Surefire som jeg oppgraderte til Cree LED for noen år siden. Den er flott den, men antar at utviklingen har gått framover. Tenker også at jeg gjerne vil ha noe enda mer kompakt, uten å ofre lyssttyrke. Trenger ikke _mange_ moduser, holder egentlig fint med høy og lav, og tåler fint ekstremt kort runtime på høy.

En kandidat er Nitecore SRT3. Noen andre jeg bør vudere?

Disse ble vurdert

Testet du M22 Warrior mot den du endte opp med ?

Har du noen sammenligningspunkter å komme med eventuelt ?

Gjennom noen lokale leverandører her på østlandet og med god hjelp av venner med "rett" bakgrunn, fikk jeg anledning til å prøve følgende lykter.
- Lupine Betty TLS, svært lyssterk, lang brukstid, teknisk avansert. Verdens beste? Dyr! Ca kr 5400.- ++
- Olight M22, sterkt anbefalt av min sønn (yrkesmilitær) da denne kan våpen monteres. Fin pris. Liten og hendig. Noe lysmengde svak, ca 950 lumen.
- Nitecore SRT7, flott sak, noe lysmengde svak, ca 960 lumen. Likte ikke av/på funksjonen og for mange funksjonsvalg.
- Nitecore TM 11, kompakt, innenfor mitt lyktebudsjett, lysmengdesterk, ca 2000 lumen, pålitelig i bruk. God driftstid.
- Surefire M6LT, super bitteliten lykt. Lysmengde sterk, ca 1000 lumen. Smal stråle. Solid. Ikke på lager i Norge?
- Surefire E2D Defender, stort sett som M6LT, men kun ca 600 lumen
- CREE 5X T6, utrolig lysmengde sterk, oppgitt til 7000 (!) lumen. Hendig og kompakt. Prisgunstig. Upålitelig elektronikk dessverre.
- CREE XM-L 3XT6, samme som overfor, men oppgitt til ca 5000 lumen.

De to siste er i følge leverandøren "billige kinesiske produkter, med en noe begrenset levetid". :confused: I motsetning til Lupine som opererer med en livslang service garanti. Man bytter inn defekt lykt og får ut en ny. Den defekte repareres og dukker opp som 100% funksjonell byttelykt et eller annet sted på kloden. :)

I tillegg til å lese brosjyrer og på nettet om spesifikasjoner m.m., ble lyktene også tatt med ut. Bl.a ble størrelsen på belystområde på ulike avstander vurdert, ca 50 m, ca 200 m og ut til rundt 500 m.
Lysstyrken sett fra "målets" ståsted ble også prøvd, avstandene var ca 500 og 1100 m.
Vi prøvde også å måle lysstyrken med en liten bærbar lysmåler,- det ble bare tull!

Batterikostnader, mht muligheter for å kunne bruke annet enn oppladbare batterier, ble ikke vurdert.

Vel, dette er det vi kan huske fra mange mørke kvelder oppi Sørkedalen, en høyst uhøytidelig og personlig test.
:eek:

Redigert:
En kollega viste meg sin Nitecore Tiny Monster her en dag. Mildt sagt imponerende!

Men jeg synes ikke den kom i en spesielt hendig formfaktor. Kort og tykk. Tenker at jeg heller ville hatt en litt lenger men tynnere lykt om den skal bæres i felt.

Redigert: