Livets cafe. Løst og fast om livet...

@UJU som du ser av datoer er det kun snakk om dager i min favør da ny eier overtok 30/3-18 og selvangivelsen for 2018 kom 04/4-19 men det må da fortsatt være i min favør? Det er dager i min favør

@UJU som du ser av datoer er det kun snakk om dager i min favør da ny eier overtok 30/3-18 og selvangivelsen for 2018 kom 04/4-19 men det må da fortsatt være i min favør? Det er dager i min favør
Mulig jeg mistolker, men har du bodd i boligen hele 2017 pluss litt av 2018? Altså i over 12 mnd?

Tror du mistolker dette.
Hvis du har eid leiligheten lenger enn to år og har bodd der mer enn 12mnd vil du ikke være fradragsberettiget slik jeg tolker det.

• Liker
Reaksjoner: Callahan
1A10D080-6DCA-4A56-B2FA-A7F7C0455920.jpeg

Jeg leser slik at en skal fylle 1 av kravene her, ikke begge. Da det står OG/ELLER.

Og jeg fyller vel strengt tatt første krav på Bolig?

Vis vedlegg 144128
Jeg leser slik at en skal fylle 1 av kravene her, ikke begge. Da det står OG/ELLER.

Og jeg fyller vel strengt tatt første krav på Bolig?

Nei, som flere er inne på leser du dette feil. Dersom du har bodd 12 mnd i boligen, innen de siste 24 mnd, kvalifiserer du ikke til fradraget. I ditt tilfelle så blir det siste 12 mnd i hele botiden din, da du ikke har eid den i 24 mnd.

På samme måte kan du oppfylle botid for å få skattefri gevinst dersom du har bodd i boligen i 12 av de siste 24 mnd, men det er ikke et krav om å ha eid i 24 mnd - kun 12.

Jeg tror det er en fundamental misforståelse her; tidsperioden på 24 mnd regnes ikke fra dato hvor ligning mottas, men fra tidspunkt hvor det inngås avtale om salg. Dvs dersom du bodde i huset i mer enn 12 mnd før dato for salg er det ikke fradragsberettiget

Hjertelig takk for hjelp folkens, ja lett å lese feil med begjærlige øyne. Ser med andre ut som om Bathyscapen må finansieres med @UJU sitt fradrag