Livets cafe. Løst og fast om livet...

@semmern kan hende jeg ikke tar den norske folkesjela helt på kornet, men er ikke interessen for Kjos litt av en "diagnose" på noe som bor i Ola Nordmann, ønsker de seg ikke en Askeladd som reiser seg opp gjør suksess mot alle odds og "kjemper" mot de store, slemme flybolagen. Sen om han nu ikke er så rett igjennom god som man kunde ønske seg så skal vel ikke fakta få stå i veien for litt drømming og idealisme.
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Det er nå rett, @adamskater.
I Norge er du en kjeltring om du tjener penger, mistenkelig om du går i balanse og en grepa kar om du taper penger.

8
 
India alltså ... har en kollega som drog til vår engineering hub i Pune, India igår.
Hørt om stedet? Ikke jeg heller før jeg begynte å jobbe i bedriften.

Påstand fra indisk kollega. Pune har like mange innbyggere som Norge ... what?! tenkte yours truly.

Wikipedia:
Norge (2015) - 5.165.000
Pune (2011) - 5.050.000

Viser seg dog at det er Indias 7/8 største by og verdens 101 største, befolkningsveksten der er på 12% årlig og 2015-tallen for Pune (Metropolitan Area) er 9.200.000.

Woops!

Tall-lek så her på en fredag.
Pune i 2025 - 30M
Nordiske land i 2025 28M

Pune i 2055 - 750M
Europa i 2055 - 685M

Viser seg at de nordiske landen vokst med 13% ... over 25 år og veksten i Europa nå er ... minkingen er ... på 2% per år. Spennende å se hvor dette bærer hen.
 
Jeg var i Bangalore med jobben for noen år siden, @adamskater. Det er tilsvarende tilstander der. Jeg husker ikke alle tall og data, men avstanden fra sentrum til utkanten av byen er som Oslo til Tønsberg.

Jeg viste gutta et bilde av Barnetoget på Karl Johan på 17mai og prøvde å imponere dem med at det var mye mennesker der. De trodde det var en lørdag formiddag. Etter å ha vært der så forstår jeg dem.

:cool:
 
Dette går til Rogalandsbenken ; begynner påskeutfartshelvete retning ferger og fjell allerede nå på fredag?

Ikke utenkelig med det fine været vi har for tiden. Imidlertid er det en merkbar trafikal effekt av oljekrisen; De som har oljejobb, ser nå ut til å farte til og fra jobb også på fredager.
 
Selvangivelsesproblematikk.

Kan du skatt?

Ble i siste liten tipset om noe som kan gjelde meg. Etter å ha lest underliggende post kontaktet jeg skatteetaten for å få bekreftet/avkreftet dette. Vedkommende jeg chattet med beskrev denne posten motsatt en hvordan jeg mener den står beskrevet på deres infoside.

Mitt scenario:

Kjøpte bolig 2016

Solgt 24.01-18, overtatt av ny eier 30/3-18

Jeg har med andre ord eid og brukt den som egen bolig mindre enn 12 mnd siste 24 mnd. Om enn kun med noen dager i min favør.

Vil ikke jeg kvalifisere for dette fradraget da? Tapet var betydelig det jeg vil kunne få igjen tilsvarer en strøken brukt Bathyscape for å si det sånn


C28B6626-D619-4DDC-94CA-185A13131BC5.png
 
Det er fint vær, jeg er godt uthvilt, og det ligger ann til å bli noen gode døgn på jobb. Også rocker jeg oransje nato på beateren.

Trenger man mer? :)
 
@UJU som du ser av datoer er det kun snakk om dager i min favør da ny eier overtok 30/3-18 og selvangivelsen for 2018 kom 04/4-19 men det må da fortsatt være i min favør? Det er dager i min favør
 
@UJU som du ser av datoer er det kun snakk om dager i min favør da ny eier overtok 30/3-18 og selvangivelsen for 2018 kom 04/4-19 men det må da fortsatt være i min favør? Det er dager i min favør
Mulig jeg mistolker, men har du bodd i boligen hele 2017 pluss litt av 2018? Altså i over 12 mnd?
 
Tror du mistolker dette.
Hvis du har eid leiligheten lenger enn to år og har bodd der mer enn 12mnd vil du ikke være fradragsberettiget slik jeg tolker det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
1A10D080-6DCA-4A56-B2FA-A7F7C0455920.jpeg

Jeg leser slik at en skal fylle 1 av kravene her, ikke begge. Da det står OG/ELLER.

Og jeg fyller vel strengt tatt første krav på Bolig?
 
Vis vedlegg 144128
Jeg leser slik at en skal fylle 1 av kravene her, ikke begge. Da det står OG/ELLER.

Og jeg fyller vel strengt tatt første krav på Bolig?

Nei, som flere er inne på leser du dette feil. Dersom du har bodd 12 mnd i boligen, innen de siste 24 mnd, kvalifiserer du ikke til fradraget. I ditt tilfelle så blir det siste 12 mnd i hele botiden din, da du ikke har eid den i 24 mnd.

På samme måte kan du oppfylle botid for å få skattefri gevinst dersom du har bodd i boligen i 12 av de siste 24 mnd, men det er ikke et krav om å ha eid i 24 mnd - kun 12.
 
Jeg tror det er en fundamental misforståelse her; tidsperioden på 24 mnd regnes ikke fra dato hvor ligning mottas, men fra tidspunkt hvor det inngås avtale om salg. Dvs dersom du bodde i huset i mer enn 12 mnd før dato for salg er det ikke fradragsberettiget
 
Hjertelig takk for hjelp folkens, ja lett å lese feil med begjærlige øyne. Ser med andre ut som om Bathyscapen må finansieres med @UJU sitt fradrag