litt bilder av seikos nyeste 200m

Takker :)

Er ekstra spørsmål fra en nybegynner innen klokkehobbyen:

Har hørt Seikos urverk enten er japansk eller kinesisk, er dette sant?

Ettersom jeg er så fersk, lurer jeg da på hvor bra urverket er , iforhold til sveitsisk? :confused:
 
Seiko er fra japan og er et av de klokkemerkene som lager det meste av komponentene sine selv. Seiko kan stolt kalle verkene sine for in-house, de produserer tom. oljen til klokkene sine selv. Hvordan de klarer å lage klokker med den kvaliteten til den prisen, er for de fleste et stort spm.
 
Kvaliteten på urverket og kassa i en seiko diver til et par tusen kroner er hinsides hva sveits klarer, tidvis også hva sveits klarer selvo m du legger på en null bak prisen...

Sprøtt nok.
 
Da var min SKZ327 kommet! :D

Veldig fornøyd med klokken! Gir en god kvalitetsfølelse og flott å endelig få en automatisk klokke på armen! :)

Eneste som var overraskende, var at den var mindre enn jeg trodde, men ikke noe jeg bryr meg om.
 
Den vokser nok litt på deg ;). Godt å høre den kom frem før du dro ut :). Da får du testet den litt ;).

Har vokst på meg allerede! :)

En veldig god klokke føler jeg, med en reell kvalitetsfølelse over seg. :)

Men et lite spørsmål:

Stilte klokken ca. kl 17 etter text-tv og de neste timene holdt an perfekt tid. Men har nå lagt merke til at klokken går ca. 15 sekunder raskere enn text-tv. Vet at mekaniske klokker ikke er like nøyaktige som kvarts, og det er ikke noe problem, føler det er noe av sjarmen.

Men pleier dere å få klokkene deres kalibrert hos urmaker, og noen som har prisanslag?
 
Som nevnt flere ganger før er det noen som mener at et mekanisk klokke må "gå seg inn" før den får riktig gange. Jeg ville ikke tatt klokken min til urmaker for justering før det har gått noen mnd. Da vil du få sjekket om den går riktig-ish. Det du også kan gjøre er å finne ut hvilken posisjon klokken går treigest. Om den legger på 40 sek i løpet av en dag kan du lett få til at den taper seg ca det samme i løpet av natten. Dette tar litt til å eksprimentere frem og tilbake, men er jo litt gøy også:) Galskap er det uansett når man får quartz klokker på gsport til 29kr som går riktigere enn vi noen gang kan drømme om at de mekaniske klokkene våre går.
 
Ja la den tusle og gå litt. I motsetning til folk som skal spille inn høytalerkabler er det faktisk en mekanisk liten maskin du har med å gjøre her ;).

Tror ikke det vil koste mange hundrelappene å få den justert, men gi det litt tid.
 
Samme modellen, men med rose gold plating :).

Nå skal jeg passe meg så ikke jeg får et tvilsomt rykte, men jeg syntes den var råstilig i "rose" :D Synes denne var en godt alternativ til gull-sub for de som vil prøve ut litt bling på håndleddet.

img_1489.jpg


img_1473.jpg
 
Lurte på om sollys eller lignende kan ha noe å gjøre med nøyaktigheten til klokken min, ettersom dere skrev at den kan tape/vinne tiden tilbake over natten?

Har seg nemlig slik at jeg kom offshore igår på nattskift. Var dermed på jobb til fredags morgen, og da jeg la meg ca. kl 8 imorges gikk klokka veldig bra, slik den har gjort siden jeg fikk den. Men da jeg sto opp på ettermiddagen så jeg at klokken viste ca. 17.23, mens klokken egentlig var 16.00. Altså nesten halvannen time feil på ca 8 timer? :confused:

Etter å ha stilt den igjen etter text-tv ser jeg nå klokken går 5 sek for raskt i minuttet.Greit nok klokken trenger ikke å være nøyaktig, men dette var litt vel mye for min del...

Skal jeg bare la den gå seg videre inn, eller bør den leveres til urmaker når jeg kommer hjerm?
 
Ops, høres ut som du opplever det jeg får inntrykket av at de fleste med seiko opplever, at (balanse?) fjæren henger seg opp. Som løsning kan du dunke klokken i bordet (ikke å anbefale), eller så kan du ta med klokken til en urmaker og be han hekte av fjæren. rsvei her på forumet kan en del om dette. Det kan ikke jeg:p
 
Er nok fjæren som har hengt seg opp litt ja :(. Dumt å skulle oppleve det på din første seiko.

Er en ti sekunders jobb å fikse for urmaker om jeg har skjønt det rett dog.
 
Får ta meg en tur til urmaker når jeg kommer hjem da, eneste er at jeg må se på at klokken får feil i 12 dager til før den kan fikses siden jeg er offshore, noe som er litt surt.

Men nå går klokken for sent i lengden. Sjekket at klokken går enda for fort. Men den stopper innimellom når jeg holder hånden i ro, og så fort jeg beveger hånden så går den igjen. Dette går jo på det kinetisk som skal trekke opp klokken, men jeg er heeelt sikker på at klokken er trekt opp, ettersom jeg bruker den dagen lang på jobb.

Akkurat som om driftreserven på klokken ikke var mer enn et par minutt...

Rart... :confused:

Får bare ta den med til urmaker når jeg kommer hjem.
 
Nei er faktisk ikke så veldig rart :). Mekanikken har hengt seg opp.

Litt usikker på om jeg hadde villet gå med den på armen med denne feilen i 12 dager dog, tror kjapt jeg ville ha lagt den igjen i ro og mak på lugaren (om det er hva det heter der du er) :).
 
Ops, høres ut som du opplever det jeg får inntrykket av at de fleste med seiko opplever, at (balanse?) fjæren henger seg opp. Som løsning kan du dunke klokken i bordet (ikke å anbefale), eller så kan du ta med klokken til en urmaker og be han hekte av fjæren. rsvei her på forumet kan en del om dette. Det kan ikke jeg:p

Det er vel viktig å påpeke at dette skjer med 7S26- verket.
Jeg har aldri opplevd dette selv, men det skal etter sigende kunne fikses med et godt dunk.
Jeg tror nok at disse klokkene tåler det. Har selv en SKX som har tålt noen gode dunk uten å mukke.:)
 
Nei er faktisk ikke så veldig rart :). Mekanikken har hengt seg opp.

Litt usikker på om jeg hadde villet gå med den på armen med denne feilen i 12 dager dog, tror kjapt jeg ville ha lagt den igjen i ro og mak på lugaren (om det er hva det heter der du er) :).

Tenkte selv at det muligens ikke er så bra å bruke klokken når dette har skjedd, så skal få lagt den fra meg på lugaren ja. ;)

Hadde klokken hatt noen år på baken så tror jeg jeg hadde prøvd meg med et godt kakk, men ettersom den er helt ny og min første skikkelig klokke, så har jeg ikke så lyst til det.:smile:

Men ett til spørsmål:
Etter hva jeg har lest her inne er dette et velkjent problem med dette urverket, og er da sjansen stor for at det kan skje igjen?
 
Ikke så godt å si. Jeg har ikke hatt noen problemer med mine to seikoer som har dette verket, tror det er særs tilfeldig.

Pokkern meg ikke sikker på hva jeg ville gjort selv, kjenner at fristelsen hadde vært stor for å gi det hele et lite dunk. Spesielt om jeg var fastlåst på sjøen i noen uker... men oddsen er god for at det ikke er godt for klokken i lengden ;).