Leirbål for venner av Radium Instruments

6A8B6413-F43F-49BC-AE04-6A72BF5B3A08.jpeg
Godt fornøyd med ny radiumreim til mod
 
Radium er kult! Hvordan oppleves kvaliteten på klokkene? Er de verdt prisen?
I hovedsak tre «generasjoner»:
1. de første fra Sutteruds tid - veldig få av disse, enormt kule! Grunnen til videreutvikling var blant annet behov for kvalitetsheving (plexiviserne funket ikke) og produksjonseffektivtet (kunne ikke saumfare loppemarkedet etter Ludvig-sekker til reimene), med mer
2. LL (long lug) med opptrekk, barrets uten fjær og plexiglass, de første klokkene som kom etter at Sjur fikk skikk på sjappa - full av sjarm = eks: ikke 100 % jevn lume, problemer med de første plexi-glassene. Jeg har en slik, se bildene i denne tråden. Sveitsisk urverk, alukasse som jeg ikke klarer å lage ding eller riper i. Altså, sjarm og kvalitet
3. SL (short lug) med safirglass, automatic og sekundviser. Pene. Kule. Mye høyere finish på skive (IMHO) = kvalitet (men ikke like mye sjarm)

Sånn ca sånn:)

Kjøp ivei! Veldig mye klokkeglede for pengene - men de er kanskje fremdeles ikke en klokke nr 1 - fremdeles en entusiastklokke.

Raskt design (ekstremt lettlest). Her sammen med raske briller og raskt pannebånd på Kikut i dag. Min faste turklokke.

BA09DCC0-BE90-4B45-AD85-4036D0297005.jpeg
 
I hovedsak tre «generasjoner»:
1. de første fra Sutteruds tid - veldig få av disse, enormt kule! Grunnen til videreutvikling var blant annet behov for kvalitetsheving (plexiviserne funket ikke) og produksjonseffektivtet (kunne ikke saumfare loppemarkedet etter Ludvig-sekker til reimene), med mer
2. LL (long lug) med opptrekk, barrets uten fjær og plexiglass, de første klokkene som kom etter at Sjur fikk skikk på sjappa - full av sjarm = eks: ikke 100 % jevn lume, problemer med de første plexi-glassene. Jeg har en slik, se bildene i denne tråden. Sveitsisk urverk, alukasse som jeg ikke klarer å lage ding eller riper i. Altså, sjarm og kvalitet
3. SL (short lug) med safirglass, automatic og sekundviser. Pene. Kule. Mye høyere finish på skive (IMHO) = kvalitet (men ikke like mye sjarm)

Sånn ca sånn:)

Kjøp ivei! Veldig mye klokkeglede for pengene - men de er kanskje fremdeles ikke en klokke nr 1 - fremdeles en entusiastklokke.

Raskt design (ekstremt lettlest). Her sammen med raske briller og raskt pannebånd på Kikut i dag. Min faste turklokke.

Vis vedlegg 322320
Takk for godt og informativt svar! Frister med en Radium ja!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Radium lager veldig kule klokker, men hvordan står de seg sammenlignet med f.eks Hamilton Field Mechanical til en femtedel av prisen?
 
Radium lager veldig kule klokker, men hvordan står de seg sammenlignet med f.eks Hamilton Field Mechanical til en femtedel av prisen?
Epler og pærer. Radium driver i en annen business enn Hamilton. Kvaliteten står seg ikke ved sammenligning - verken den ene eller andre veien. Det er kvalitet på hver sin måte.

Hamilton etc. er rimelige bl.a. fordi de er masseprodusert og trekker på stordriftsfordeler. Den tekniske kvaliteten er gjennomgående god (avhengig av målestokk selvfølgelig: disse produsentene kutter kostnader der de kan, som de fleste andre.)

Radium er unikt og, enn så lenge, småskala. Teknisk god kvalitet. Særegent design som virkelig er annerledes enn alt annet. Remmene er solide, og kassen er av norsk aluminium.
 
Radium er den ultimate turklokka! Her fra toppen av Rondeslottet. Hvorfor bra turklokke? Fordi den er rask! Hva betyr rask klokke? Lettlest. Bruker ikke tid på puls, høydemeter etc, men ser umiddelbart hva klokka er. Rask klokke på treg gutt:
IMG_0636.jpeg
 
Vi unboxer nye 38mm i dagens bonusepisode fra Klokkelandslaget!
På tide med noen bilder av 38mm-ern!
Anbefaler en tur innom Tveita, mye fint:
IMG_4544.jpeg
IMG_4547.jpeg

Selv syns jeg de er superflotte, men også litt små. Den hvite Sabotøren minner meg om et Swix-termometer, kul. Ikke langt unna en sub i størrelse. Blåfargen er magisk!
 
Ikke noe leirbål for anledningen, så gasspeisen får duge. Positivt førsteinntrykk. Skiva er skikkelig fin med et eget særpreg, og ikke minst overraskende stor. Jeg fryktet at den skulle bli alt for stor, men jeg vil hevde at det går akkurat. Frem til jeg finner en skinn- eller kanvasreim som passer de alt annet enn små barettene og som passer håndleddet mitt, så blir det natoreimer så lenge.

20231113_205539.jpg


Jeg er nysgjerrig på om den kan ha et serienummer, finne ut alder og så videre. Planen er å ta den med til Radium for å høre. Har disse serienummer under baklokket?