Legge på sparesåler i Oslo

Medlem
2. april 2012
Innlegg
65
Sted
Oslo
Hei!
Jeg har et par churchs sko som jeg er barnslig påpasselig med å behandle pent. Har noen av dere tips til hvor jeg kan få lagt på sparesåle? Hos Dagestad tar de ikke inn flere..
 
Hei!
Jeg har et par churchs sko som jeg er barnslig påpasselig med å behandle pent. Har noen av dere tips til hvor jeg kan få lagt på sparesåle? Hos Dagestad tar de ikke inn flere..

Mr.Minit fixer det sikkert. La på litt gummi under mine Magnanni for noen år siden. Det sitter fast enda.

// KAB
 
Hei!
Jeg har et par churchs sko som jeg er barnslig påpasselig med å behandle pent. Har noen av dere tips til hvor jeg kan få lagt på sparesåle? Hos Dagestad tar de ikke inn flere..

Anbefaler at du ikke legger på sparesåler, og da spesielt ikke hos en som driver med rens/nøkkel-/skoservice.

Min erfaring er at dyrere sko er "balansert" på en spesiell måte, og en såle som limes på av en tilfeldig "skomaker" vil ødelegge denne balansen og slites mye raskere enn om den ikke hadde hatt gummisålen. Har også lest på div fora at vann kan trenge inn mellom sparesålen og skinnsålen, slik at den originale skinnsålen på sikt kan råtne.

Mine dyreste sko bruker jeg kun på godværsdager, evnt med kalosjer hvis jeg absoulutt må. Har også hørt om andre som bruker "beater-sko" under reisen, og deretter skifter til penskoene senere.

Men vil du fortsatt legge på ekstra såle anbefaler jeg Rezapur (Tidl. Frimann Thorkildsen) i Bygdøy Alle 19.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward
Ville anbefalt deg å gå til noen som forhandler Church som vet hva de driver med. Skomaker Dagestad er jo et obvious choice, men også Agnar Hagen i Bogstadveien kan også være et alternativ.
 
Hør på Peroni nå. Hvis ikke Dagestad kan/vil/har tid etc., og det kan/ etc han aldri, så er det Rezapur som gjelder.

Rezapur har halvsålet noen av mine og det er det peneste skomakerarbeidet jeg har sett gjort i Norge.
 
Anbefaler at du ikke legger på sparesåler, og da spesielt ikke hos en som driver med rens/nøkkel-/skoservice.

Min erfaring er at dyrere sko er "balansert" på en spesiell måte, og en såle som limes på av en tilfeldig "skomaker" vil ødelegge denne balansen og slites mye raskere enn om den ikke hadde hatt gummisålen. Har også lest på div fora at vann kan trenge inn mellom sparesålen og skinnsålen, slik at den originale skinnsålen på sikt kan råtne.

Mine dyreste sko bruker jeg kun på godværsdager, evnt med kalosjer hvis jeg absoulutt må. Har også hørt om andre som bruker "beater-sko" under reisen, og deretter skifter til penskoene senere.

Men vil du fortsatt legge på ekstra såle anbefaler jeg Rezapur (Tidl. Frimann Thorkildsen) i Bygdøy Alle 19.

Vil gjerne høre mer om det du skriver om spesiell balanse i dyrere sko og vann inntregning etc...hørtes noget spesielt ut i mine ører - alternativt en god gammeldags salgspitch fra din lokale pusher av dritdyre britiske/italienske/spanske sko.

Er med på at Mister Minit ikke akkurat er benchmark for pent håndverk, men vi snakker om at en såle festes oppå en annen såle, og lim er vel beste festemiddel for den jobben. Om man ikke velger å helgummiere hele skoen, så vil på et eller annet tidspunkt vann komme til på såler og/eller det læret som er sydd fast i lærsålen.

Nå er det vel slik at man såler om gode sko hvis mulig også, så helt krise er det ikke om sålene trenger å skiftes etter 10 år. Skinn er dog et naturmateriale og vil på et eller annet tidspunkt påvirkes negativt av kontakt med vann og snø.

Rezapur er helt sikkert meget habil, men snobb ned littegrann her og løs oppgaven :)

// KAB
 
snobb ned littegrann her og løs oppgaven :)

Hehe er forsåvidt enig der.

Ordla meg litt dårlig tidligere, men jeg har blitt anbefalt av EG i Jermyn Street om å enten droppe sparesåler (topy) eller såle om til hele gummisåler. Tenker det samme med såpass dyre sko som Church, gjør det ordentlig eller dropp det.

Ang. balanse og vanninntrenging er dette diskutert mange ganger på askandy og styleforum, samt at det finnes en ganske god artikkel på shoesnobblog (en av autoritetene innen herresko). Men skal legge den ballen død nå:)
 
  • Liker
Reaksjoner: KAB
Har gjort dette en gang hos en skomaker i Norge (skomakeren har siden gått dunken, pleide å finnes i Kirkeveien i Oslo) med svært dårlig resultat, og en gang i London på en typ Master Mint (e.l.) sjappe rett ved Jermyn Street med svært godt resultat. Den største forskjellen på de to som jeg kan se med det blotte øye er at det gode resultatet har en litt tykkere såle samt at den ble "pusset" ned langs kanten. Vil kanskje slå et lite slag for å droppe det med mindre du bruker skoene mye i regn og heller bare få slått på en toe tap i stål under tåa, og evt på hæl (men den sliter du bort fort), da tå og hæl er der det blir mest slitasje. Ellers er det synd men sant at vi bort i et skikkelig Danite-land...
 
Kom over dette bildet på IG og tenkte på denne tråden. Klassisk arbeid fra "skomaker" som også driver med nøkkelfiling, glidelås osv :p
jF7h7nS.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Vegard