Langrenn: Erfaringer med smørefrie (skin) ski?

Medlem
17. juni 2009
Innlegg
2.814
Sted
Oslo
Jeg er smøreanalfabet (eller et mer korrekt synonym for "uinteressert"), og føler meg veldig tiltrukket av den nye trenden med langrennsski med innfelte mohairfeller. Tenker å kjøpe meg et par i løpet av morgendagen for å utnytte et tilbud, men registrerer at det nå plutselig er fem modeller å velge mellom i relativt varierende prisklasse.

https://bull-ski-kajakk.no/Ski/Ski/Smoerefrie-ski/Madshus-Terrasonic-Intelligrip-R
https://bull-ski-kajakk.no/Ski/Ski/Smoerefrie-ski/Salomon-RC-Skin
https://bull-ski-kajakk.no/Ski/Ski/Smoerefrie-ski/Rossignol-R-SKIN
https://bull-ski-kajakk.no/Ski/Ski/Smoerefrie-ski/Fischer-Twin-Skin-Race
https://bull-ski-kajakk.no/Ski/Ski/Smoerefrie-ski/Atomic-Redster-Skintec

Målet er å benytte disse skiene til lett kveldstrening, men de må ikke være stivere enn at de gir godt feste med "turteknikk" og pulk. Jeg heller mot Madshus eller Salomon av prishensyn, men er det noen kloke hoder her med fundamenterte meninger eller erfaringer? "Lær å smøre" er ikke et akseptert innspill, jeg kommer til å beholde mine gamle ski til blå extra-føre men ser fram til å unngå klister og drit :)
 
Jeg tipper de ansatte på Bull Ski og Kajakk er de som kan gi deg det beste svaret på hva du bør kjøpe...
 
Jada, de har svar de. Madshus, Salomon eller Rossignol - alle er bra :) (De to siste alternativene er enda et hakk mer racing og sånn sett mindre egnet.)

Dette var et forsøk på å hente inn litt alternative innspill fra den allvitende Sonen. Bulls anbefalinger vil uansett veie tungt. Jeg heller mot å velge Salomon siden jeg har lest gode langtidstester av denne mens Madshus sitt alternativ tilsynelatende er for ferskt til å være testet noe særlig i markedet.
 
Det viktigste er at du finner et par med riktig spenn - hvis ikke blir det rimelig dårlige ski, uansett hvilket merke du går for. Bull ordner dette - bare pass på å fortelle akkurat hvor god teknikk du har og hva du skal bruke skiene til.

Uten å ha prøvd noen av nevnte modeller ville jeg gått for Fischer, min favorittprodusent av langrennski som stort sett aldri skuffer.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Takk for tilbakemelding. Da ble det ski til meg og samboeren, og jeg er sikker på at Bull-gutta plukker ut noen gode par med tanke på spenn. Plutselig ble jeg klar for snø :)

RC_Skin_tech_page_trimmed_grande.jpg
 
Kjøpte Atomic Skintec i vinter, og det fungerer så lenge du får rett spenn og så lenge det ikke er kaldere enn 3-4 minus. Kjøp gjerne med mykere spenn enn du normalt skulle hatt, med mindre du har god teknikk og løper avgårde i sporet, de kan fort glippe om spennet er for stort og farten for lav. Ypperlig til litt vanskelig føre. Atomic har lite innsving, så desverre noe mindre kontroll i unnarenn enn med Fischer. Er ikke Salomon og Fischer sin variant med innfelte feller ganske lik?
 
Selgeren hevdet at Fischer og Atomic var hakket mer "racing", uten at han utdypet det veldig. Muligens at de generelt er litt stivere og krever mer av teknikken. Men for min del handlet det mest om at Atomic-paret ville ha klokket inn på en god tusing mer enn de skiene jeg valgte.
 
Jeg plukket opp et par Madshus for 2 uker siden og sitter å venter på snø for å se hvordan dette funker :) Siden jeg veier litt så plukket madshus ut ski for meg på fabrikken, det var god service synes jeg. Håper de ikke er for stive da, slik at jeg ikke får feste med teknikken min..
 
Vi er over gjennomsnittet skiinteressert i familien, men kona er fra ytterste vestlige havgap med ditto manglende skitradisjoner. Til tross for mine pedagogiske evner har jeg aldri klart å lære henne å gå klassisk langrenn. Lang historie kort: felleski innkjøpt i fjor endret alt. Anbefales! Tiltrer for øvrig alt som er skrevet ovenfor om skivalg, dvs. oppsøk ekspertise (Bull, Milsluker'n, Oslo Sportslager e.l.) så ordner det seg.
 
Etter endt skitur forrige søndag, traff vi på representanter på Frognerseteren fra Salomon, som demonstrerte deres ulike "skin" ski.
Fikk da teste ulike modeller av dette merket, men må si at dette skuffet stort.
Prøvde ulike modeller med ulikt spenn, men alle gled liksom noen cm bakover før de fikk feste - utrolig irriterende.
Det var deilig da å avslutte skituren på amatørsmurte "blåswix" ski.
Har vært på nippet til å kjøpe, men etter nå å ha prøvd, så er jeg glad så ikke har skjedd.
 
Selv har jeg alltid vært av de litt latere. Dette førte til at jeg tidlig lærte meg å smøre skiene. Dette var slett ikke vanskelig, men etter at en studiekamerat lærte meg å skøyte har jeg kun lagt på glider. Det er fult ut tilstrekkelig for å komme seg raskt og enkelt avgårde på ski. Det er utrolig herlig å skøyte.

Derimot... I vinter oppdaget jeg (til min store skrekk!) at det krever litt styrke å komme over kneiken for å holde skøyteteknikken ved like... Nå har alderen (i kombinasjon med manglende skigåing siste årene?) tatt den styrken som kreves for å holde farten oppe.

Mine neste turer vil innebære diagonal og smøring. Dersom du ønsker å investere i denne nye modellen smørefrie ski, så vil jeg tro at "Bullshit & Kajakk" er fagfolk å stole på...

8
 
Det blir altfor få skiturer på meg (er på flytte- og oppussingskjøret), så jeg er dessverre ikke noen god langtidsreferent. Men de timene jeg har på dem bekrefter vel at det er snakk om et (for meg) godt kompromiss mellom feste og gli.

Igjen, viktig å finne et par med riktig spenn. Svigermor er kronisk opptatt av gode tilbud, og insisterte på å kjøpe et Atomic-par på salg selv om selgeren opplyste om at det aktuelle paret var for mykt for henne. Én tur med konstant lugging, så havnet de på finn.