Lading?

Medlem
18. des. 2016
Innlegg
45
Sted
Hordaland
9C94DE11-0484-4178-BB69-2A8E192A8331.jpeg
Er det egentlig en klokke når den må lades?
 
Kraft finnes i mange former.
Varme.
Vind.
Strøm.
Elektrisitet.
Friksjon.

Diskusjonen blir som med biler. Det er fortsatt en bil selvom den er elektrisk, men det er en bil som treffer andre enn de som ønsker fremdrift drevet av petroleum.

Spørsmålet blir vel riktigere om dette er en klokke brukerne her inne ville brukt?
 
Ur er vel kun et instrument som måler tid, hva den enkelte vil bruke penger på er vel opp til alle og enhver.
Noen vil ha kun ha mekaniske ( ikke batteridrevne ) mens andre er ikke så kresne.
 
Vel, noen liker mora, andre liker dattra. Enkelte er teknofile og må ha de nyeste og dyreste innen teknologi. Apple brukere er jo det beste eksempelet her. Andre liker mekaniske ting.

Og om du ikke ser batteriklokker som godt håndverk, hva med grand seiko sine quartz ur da?
 
Vis vedlegg 114176

Jeg skal moderere meg, Seikos kvartsverk 9F (og Bruno Söhnle) er håndverk. Og godt håndverk til og med.

Denne er faktisk dritkul. Så den live på en lanserings fest de hadde i Lörrach. Under argumentet om at finishering er det som skiller high end fra røkla, så må vi faktisk godta denne - enten vi liker det eller ikke. Jeg har faktisk sansen for hvordan de har tatt tyren ved hornene ved å finishere et quartzverk.

Til trådstarter må jeg svare: Ja, det er en klokke. Alle klokker må lades, eller tilføres energi om du vil, til og med Dufour sine.:)
 
En Apple Watch er virkelig ikke mindre håndverk, mindre corporate, eller mindre høyverdig enn f.eks en Rolex eller Omega.

Masseproduserte produkter fra børsnoterte selskaper alt sammen.

(Samsung er imidlertid søppel)

Rolex er ikke børsnotert men enn stiftelse
 
Min Breitling B50 Cockpit må lades

Det er en artig tanke dette med hva som regnes som et ur og ikke. Denne Breitlingen har et såkalt inhouse Quartzverk som er cosc-sertifisert og har en lang rekke funksjoner som jeg mest sannsynlig ikke kommer til å verken bruke eller forstå. Den er forholdsvis brukervennlig, men langt fra noe smartklokke. Jeg antar at de fleste funksjonene kan lastes ned til hvilken som helst android/ios basert smartklokke og være betraktelig mye enklere å bruke.

Det må da være noe som forsvarer at denne koster 15x så mye som en iWatch4


20180930_115818.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Breitling har SuperQuartz, som skal være meget korrekt. Bedre enn alle andre.

Jeg ser ikke stort annet håndverk enn design på batteriklokker. OK, design har jo sin verdi, men her vil en mekanisk klokke kunne flagge med begge deler. (Skrevet med forbehold. Vi har jo diskutert enkelte mekaniske klokker uten design).

Det som i alle fall er sikkert er at batteriklokker ikke har slått seg til ro på mitt håndledd. Magien er det ikke.

8
 
Mye snax som er drevet av batteri! Både rent visuelt og teknisk. Denne tikker på 262 Hz og sitter som støpt rundt håndleddet!
 

Vedlegg

  • 20181001_160449.jpg
    20181001_160449.jpg
    76,1 KB · Visninger: 0
  • 20181001_160502.jpg
    20181001_160502.jpg
    60 KB · Visninger: 0
En Apple Watch er virkelig ikke mindre håndverk, mindre corporate, eller mindre høyverdig enn f.eks en Rolex eller Omega.

Masseproduserte produkter fra børsnoterte selskaper alt sammen.

(Samsung er imidlertid søppel)
Hvilke deler har vært berørt av menneskehender? En Apple watch gir meg like mye håndverksmessig glede som en PC
 
Vis vedlegg 114210

Rykk tilbake til start - (og takk for komplimenter på vegne av alle bidragsyterne) - er en datamaskin som er så liten at den kan festes til håndleddet og som har en app som viser tiden (i tillegg til EKG, puls, skritteller, e-post, Spotify, SMS og dagens valutakurser) et ur?

Klart og tydelig - nei! (Men så er jeg alt for gammel og grinete til å være meningsberettiget).
Jeg støtter @Kjell_J her. Dette er ikke et ur i min bok!