Lading av el-bil/hybrid

Er ikkje heilt med på tankegangen din her Christoffer. Dette gjeld vel alt elektrisk utstyr.
Lampar vert solgt med 0,75mm2 lederar - og kan trygt koplast til 16A kurs. Oppstår det jordfeil - så slår sikringen ut uansett. Ladar vil ikkje trekke meir enn den er konstruert for, og den skal og ha innebygd sikring dersom det oppstår feil. Lading av bil med overgang frå industristikk til shuko er heilt vanleg og skal være problemfritt.
Heilt sikkert folk her med mykje meir kunnskap om dette enn meg, men dette er konklusjonen min etter ein del lesing før kjøp av elbil

Trådstartar vil ikkje dra nytte av større kurs enn 16A, men dersom det allikevel skal monterast industristikk som ein kan trekke 32A frå - kvifor ikkje ta høgde for framtida?

Tenker ikke på jordfeil men kortslutning.

Men s nevnt over er det nok en innebygd sikring i laderen, ville ihvertfall være fornuftig

Takker.:) Om jeg skjønner rett så er en slik kontakt det samme som brukes på ladestasjoner rundt om i Oslo? I så fall har jeg allerede det (ladet på ladeplass i Oslo forrige uke).

Det eneste problemet med å få installert en 16A slik jeg ser det er at det koster meg dobbelt så mye som en 13A; de skulle ha ca 8.000,- for sistnevnte, men opp mot 15.000 for 16A.

Det er vel bare et par ukers pristap å regne? Jeg ville ringt til BMW og hørt. Hvis de gir deg tommel opp på 13A har du ditt på det rene. Må du ha 16A, så får du kjøre inn 8k i drivstoff ved å kun bruke el-motoren ut 2016 :)

• Liker
Reaksjoner: komodo
Tar jeg ikke helt feil så er det ikke lov å lade med mer enn 10A så lenge du bruker normal stikkontakt. Skal du ha mer enn det er det anbefalt type veggmontert ladeboks med kabel og slikt fint utstyr. Om noen bryr seg om regelen er noe helt annet.

Fikk montert opp for lading av elbilen i fjor, da var kravet 16a og minimum 2,5 ledning. Noen håndtverkere som klarte å ødelegge hele opplegget så måtte ha alt nytt nå. Da får jeg beskjed av elektrikeren (samme firma) om at det er nye regler, og nå kun tilltat å lade fra 10a. Begrunnelsen var den etterhvert økte belastningen av elnettet, når every man and his dog lader fra 32a. Han sa og rett ut at han gav blanke i hva jeg ladet fra kontakten, bare at han var pålagt si det. Gadd ikke akkurat bruke penger på å skifte fra 16a til 10a

• Liker
Reaksjoner: andres
Fikk montert opp for lading av elbilen i fjor, da var kravet 16a og minimum 2,5 ledning. Noen håndtverkere som klarte å ødelegge hele opplegget så måtte ha alt nytt nå. Da får jeg beskjed av elektrikeren (samme firma) om at det er nye regler, og nå kun tilltat å lade fra 10a. Begrunnelsen var den etterhvert økte belastningen av elnettet, når every man and his dog lader fra 32a. Han sa og rett ut at han gav blanke i hva jeg ladet fra kontakten, bare at han var pålagt si det. Gadd ikke akkurat bruke penger på å skifte fra 16a til 10a

Var også dette jeg regnet med var praksisen, men sånn jeg tolker regelen kan man lade opp til 32A så lenge man har innstallert en veggboks med ladekabel. Og ikke bruker vanlige stikkontakt.