Lading av el-bil/hybrid

Medlem
5. feb. 2011
Innlegg
244
Sted
Oslo
Jeg har, som tidligere annonsert, gått til innkjøp av en snerten hybrid. Da er det jo naturlig å få seg ladepunkt i garasjen. Det viser seg å være noe over mine evner / kunnskap rundt lading, batteri, sikring, ampere, volt og så videre.

Det er en BMW i8. Jeg har to ladekabler: en hvor enden går inn i en vanlig stikkontakt og en slik annen stor sak (som kan brukes på ladestasjoner).

Jeg har forespurt sameiet om pris for installasjon og svaret er som følger:

Fra installatør:
"Her er deres tilbud for 16A 1-fase opplegg:

Viser til telefonsamtale, og oversender en budsjettpris på installasjonsløsning av 16A ladekontakt (industristøpsel).
Tilbudet inkluderer:
  • Installasjon av 16A (1 fas) avgangssikring med forankoblet jordfeilvern type B og seriemåler.
  • Legging av kabel (intill 30 meter) på kabelbro med ledig kapasitet.
  • Installasjon av ladekontakt 230V/2 fas industristøpsel."
Fra sameiet:
"Ser at de tilbyr en std. industrikontakt som er godkjent for 16A kontinuerlig strømtrekk og frekvent bruk.
Et spørsmål for deg er om du har eller kan få en kabel med dette støpsel til din el-bil?
Et alternativ er å installere en ladeboks som har en std. Type 2 kontakt. Tror denne boksen alene koster ca. kr. 5500+mva."

Jeg aner ikke hva jeg bør velge eller hva noe her betyr. Noen som har innspill/tips eller hva det skulle være som gjør valget noe lettere?

Jeg er usikker om jeg trenger hurtiglader i garasjen, bilen brukes ikke altfor mye (1-4 ganger i uken). But then again, I have no idea what is recommended...

Jeg kan sikkert lese i innstruksjonsboken i bilen, men den gjør meg ikke noe smartere på nettopp dette.:oops:
 
En hybrid med lite batteri trenger ikke noe mer enn 16a/230v for å lade seg opp på noen timer. Og siden det er hybrid MÅ du jo ikke ha ladet opp før du drar.

Glem type 2 osv. Lad med 13A på vanlig stikkontakt :)
 
Det er vel også slik at hurtiglading "sliter" mer på batteriene. Dermed vil det nok være bedre med "normalt støpsel".

8
 
Skeptisk til og trekke en relativt høy strøm gjentatte ganger og over tid ifra et "vanlig" kontakt punkt. Tenk sikkerhet :)

Kontakt som denne er og anbefale, så kan du velge selv om du vil hurtig lade eller ikke.
Rundstift-Stikkontakt-paavegg-3-FAS-316-9-230V-Blaa-IP44-Schuko_elby_lightbox.png
 
Redigert:
Så... konklusjonen er: jeg trenger ikke hurtiglader (16A?), men en vanlig stikkontakt med 13A?

BMW anbefalte 16A, men om det er "hurtiglading" med sånn svær kabel så ser jeg ikke helt poenget.
 
Så... konklusjonen er: jeg trenger ikke hurtiglader (16A?), men en vanlig stikkontakt med 13A?

BMW anbefalte 16A, men om det er "hurtiglading" med sånn svær kabel så ser jeg ikke helt poenget.

Tar jeg ikke helt feil så er det ikke lov å lade med mer enn 10A så lenge du bruker normal stikkontakt. Skal du ha mer enn det er det anbefalt type veggmontert ladeboks med kabel og slikt fint utstyr. Om noen bryr seg om regelen er noe helt annet.
 
Er ladeplassen din - eller kan andre også bruke denne?

Det tar litt tid å sette seg inn i alle dei ulike alternativa for lading av elbil. Det er mange ulike standardar. For hybrid er det noko enklare. Trur ikkje i8 kan lade med meir enn 3,3KW (16A) (ref denne sida). Så lenge du får på plass eit industristikkontakt så er du hjelpen. Dersom du først skal få lagt opp slik kontakt, så kan du likegodt få installert 32A sikring og større dimensjon på kabel - så er du klar dersom du seinare skulle få bil som treng meir strøm.

Elbilhjelpen har ein del ulike løysningar for ladeboksar. Elbilforum har underkategori for ladbare hybrider. Her finn du mange folk med mykje kunnskap. Det finnes eit forum for alt:) Lukke til
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og komodo
Tar jeg ikke helt feil så er det ikke lov å lade med mer enn 10A så lenge du bruker normal stikkontakt. Skal du ha mer enn det er det anbefalt type veggmontert ladeboks med kabel og slikt fint utstyr. Om noen bryr seg om regelen er noe helt annet.

I det opprinnelige tilbudet fra sameiet skrev de:
"Installasjonen blir en regular 220V jordet stikkontakt" ... "Den får en 13A automatsikring/jordfeilbryter" ... "du kan trekke opp til 2200W fra denne" ... "Den vil kunne lade el-bil men ikke hurtiglade".

Satser på at de som kom med tilbudet er innenfor loveno_O:eek:
 
I det opprinnelige tilbudet fra sameiet skrev de:
"Installasjonen blir en regular 220V jordet stikkontakt" ... "Den får en 13A automatsikring/jordfeilbryter" ... "du kan trekke opp til 2200W fra denne" ... "Den vil kunne lade el-bil men ikke hurtiglade".

Satser på at de som kom med tilbudet er innenfor loveno_O:eek:

Vil jo håpe på det ;)
 
Så... konklusjonen er: jeg trenger ikke hurtiglader (16A?), men en vanlig stikkontakt med 13A?

BMW anbefalte 16A, men om det er "hurtiglading" med sånn svær kabel så ser jeg ikke helt poenget.


https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-bruk-av-stikkontakten

Schuko_brent_2.png


Problemet er trekk over tid gjentatte ganger. Bildet over er ikke et uvanlig syn dessverre. Har ikke noe med 10/13/16a forsikring men hva kontakten er konstruert for og tåle. Er best og legge seg på den sikre siden her. 16a sikring med kat.B jordfeilbryter og 4 kvadrat kabel.(2,5mm er godkjent også/
 
Er ladeplassen din - eller kan andre også bruke denne?

Det tar litt tid å sette seg inn i alle dei ulike alternativa for lading av elbil. Det er mange ulike standardar. For hybrid er det noko enklare. Trur ikkje i8 kan lade med meir enn 3,3KW (16A) (ref denne sida). Så lenge du får på plass eit industristikkontakt så er du hjelpen. Dersom du først skal få lagt opp slik kontakt, så kan du likegodt få installert 32A sikring og større dimensjon på kabel - så er du klar dersom du seinare skulle få bil som treng meir strøm.

Elbilhjelpen har ein del ulike løysningar for ladeboksar. Elbilforum har underkategori for ladbare hybrider. Her finn du mange folk med mykje kunnskap. Det finnes eit forum for alt:) Lukke til

Takker for svar! (Fantastisk med TS: man får svar på alt, samme om det er om klokker eller ikke!:D)

Selv om det koster meg mellom 12.000 - 17.000 for installasjon av sånn ordentlig (industrikontakt?) ladepunkt, så kan det være smart i forhold til eventuell el-bil som skal stå der i fremtiden (ikke meg..). hmmmm...

edit: plassen skal ikke brukes av andre.
 
Ser det nevnes 32a her. Da er det viktig at utstyret som tilkobles er konstruert for dette. Hvis ikke kan utstyret ryke"( i verste fall ta fyr) før sikringen går.
 
Er ikkje heilt med på tankegangen din her Christoffer. Dette gjeld vel alt elektrisk utstyr.
Lampar vert solgt med 0,75mm2 lederar - og kan trygt koplast til 16A kurs. Oppstår det jordfeil - så slår sikringen ut uansett. Ladar vil ikkje trekke meir enn den er konstruert for, og den skal og ha innebygd sikring dersom det oppstår feil. Lading av bil med overgang frå industristikk til shuko er heilt vanleg og skal være problemfritt.
Heilt sikkert folk her med mykje meir kunnskap om dette enn meg, men dette er konklusjonen min etter ein del lesing før kjøp av elbil

Trådstartar vil ikkje dra nytte av større kurs enn 16A, men dersom det allikevel skal monterast industristikk som ein kan trekke 32A frå - kvifor ikkje ta høgde for framtida?
 
Sorry, men denne tråden gir meg litt kvinneguiden-viber. Å ta råd om hvilken stikkontakt du trenger fra en som omtaler strøm som spenning blir som å (sett inn noe dumt her). Mye støy i denne tråden, så lett å bli forvirret.

Sameiet kan sette opp et 16A stikk til deg med industrikontakt, det eneste du trenger da er en ladekabel med en slik kontakt eller en overgang fra industri til "vanlig" stikkontakt. (https://www.elbilgrossisten.no/products/kabeladapter-bla-cee-16a-til-schuko?variant=4205784515). I en slik overgang er det ikke noe elektronikk, kun endring av "interface". Da kan du bruke din Mode 2 ladekabel i din egen garasje også kan du bruke din Mode 3 kabel på ladestasjoner.

Lykke til.
-Øyvind
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Sorry, men denne tråden gir meg litt kvinneguiden-viber. Å ta råd om hvilken stikkontakt du trenger fra en som omtaler strøm som spenning blir som å (sett inn noe dumt her). Mye støy i denne tråden, så lett å bli forvirret.

Sameiet kan sette opp et 16A stikk til deg med industrikontakt, det eneste du trenger da er en ladekabel med en slik kontakt eller en overgang fra industri til "vanlig" stikkontakt. (https://www.elbilgrossisten.no/products/kabeladapter-bla-cee-16a-til-schuko?variant=4205784515). I en slik overgang er det ikke noe elektronikk, kun endring av "interface". Da kan du bruke din Mode 2 ladekabel i din egen garasje også kan du bruke din Mode 3 kabel på ladestasjoner.

Lykke til.
-Øyvind

Takker.:) Om jeg skjønner rett så er en slik kontakt det samme som brukes på ladestasjoner rundt om i Oslo? I så fall har jeg allerede det (ladet på ladeplass i Oslo forrige uke).

Det eneste problemet med å få installert en 16A slik jeg ser det er at det koster meg dobbelt så mye som en 13A; de skulle ha ca 8.000,- for sistnevnte, men opp mot 15.000 for 16A.
 
Er ikkje heilt med på tankegangen din her Christoffer. Dette gjeld vel alt elektrisk utstyr.
Lampar vert solgt med 0,75mm2 lederar - og kan trygt koplast til 16A kurs. Oppstår det jordfeil - så slår sikringen ut uansett. Ladar vil ikkje trekke meir enn den er konstruert for, og den skal og ha innebygd sikring dersom det oppstår feil. Lading av bil med overgang frå industristikk til shuko er heilt vanleg og skal være problemfritt.
Heilt sikkert folk her med mykje meir kunnskap om dette enn meg, men dette er konklusjonen min etter ein del lesing før kjøp av elbil

Trådstartar vil ikkje dra nytte av større kurs enn 16A, men dersom det allikevel skal monterast industristikk som ein kan trekke 32A frå - kvifor ikkje ta høgde for framtida?


Tenker ikke på jordfeil men kortslutning.

Men s nevnt over er det nok en innebygd sikring i laderen, ville ihvertfall være fornuftig
 
Takker.:) Om jeg skjønner rett så er en slik kontakt det samme som brukes på ladestasjoner rundt om i Oslo? I så fall har jeg allerede det (ladet på ladeplass i Oslo forrige uke).

Det eneste problemet med å få installert en 16A slik jeg ser det er at det koster meg dobbelt så mye som en 13A; de skulle ha ca 8.000,- for sistnevnte, men opp mot 15.000 for 16A.

Det er vel bare et par ukers pristap å regne? Jeg ville ringt til BMW og hørt. Hvis de gir deg tommel opp på 13A har du ditt på det rene. Må du ha 16A, så får du kjøre inn 8k i drivstoff ved å kun bruke el-motoren ut 2016 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
Tar jeg ikke helt feil så er det ikke lov å lade med mer enn 10A så lenge du bruker normal stikkontakt. Skal du ha mer enn det er det anbefalt type veggmontert ladeboks med kabel og slikt fint utstyr. Om noen bryr seg om regelen er noe helt annet.

Fikk montert opp for lading av elbilen i fjor, da var kravet 16a og minimum 2,5 ledning. Noen håndtverkere som klarte å ødelegge hele opplegget så måtte ha alt nytt nå. Da får jeg beskjed av elektrikeren (samme firma) om at det er nye regler, og nå kun tilltat å lade fra 10a. Begrunnelsen var den etterhvert økte belastningen av elnettet, når every man and his dog lader fra 32a. Han sa og rett ut at han gav blanke i hva jeg ladet fra kontakten, bare at han var pålagt si det. Gadd ikke akkurat bruke penger på å skifte fra 16a til 10a
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Fikk montert opp for lading av elbilen i fjor, da var kravet 16a og minimum 2,5 ledning. Noen håndtverkere som klarte å ødelegge hele opplegget så måtte ha alt nytt nå. Da får jeg beskjed av elektrikeren (samme firma) om at det er nye regler, og nå kun tilltat å lade fra 10a. Begrunnelsen var den etterhvert økte belastningen av elnettet, når every man and his dog lader fra 32a. Han sa og rett ut at han gav blanke i hva jeg ladet fra kontakten, bare at han var pålagt si det. Gadd ikke akkurat bruke penger på å skifte fra 16a til 10a

Var også dette jeg regnet med var praksisen, men sånn jeg tolker regelen kan man lade opp til 32A så lenge man har innstallert en veggboks med ladekabel. Og ikke bruker vanlige stikkontakt.