Kvantitet v.s. kvalitet

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Folkens, i all vennlighet.

Jeg er bekymret for forumets utvikling!

Når jeg gikk på Kvasir og skrev inn "klokker forum norge" og havnet her så oppdaget jeg et forum med svært høy kvalitet og jeg leste "alt", og fikk god kunnskap.

Anders var kongen på forumet, provoserende avatar og skarpe meninger men du verden for en kunnskap.

Det var mange andre seniorer også, skal ikke nevne alle men Brio var jo svært hyggelig da. :p

Nye medlemmer som Frodo og Hoppalong ble aktive, de bidro med mye kunnskap og god og lun humor. ;)

Både morsomt og utrolig lærerikt.

Tidssonen ble mer aktiv og enda flere brukere kom til, nå er det helt umulig å lese "alt" slik som jeg gjorde før.

Det er forsåvidt OK!

I den senere tid har det blitt veldig mye off-topic, postere som kjører på med sitater og/eller intetsigende svar.

Tråder blir rett og slett kapret og det fremstår for meg som totalt meningsløst.

Skal ikke nevne navn eller henvise til konkrete eksempler i stor grad, men å invitere selger til middag i salgstråder eller "kun" gi komplimenter er kanskje PM å foretrekke?

Den eneste som tar skade av det er innleggstelleren...

Vi har også sett at flere av seniorene søker alternative arenaer for sine innlegg (de med tyngde), trykte medium, blogger og utenlandske forum. :sad::sad::sad:

--- Er det en heldig utvikling at forumet løper løpsk i antall brukere og poster (ref. overskriften på denne tråden) :?:

--- Er det helt nødvendig for at forumet ikke skal dø ut :?:

--- Er det andre som har reagert på det samme (eller er jeg rett og slett blitt en sur gammel gubbe) :?:


Ting endrer seg og det er jo oss brukere som styrer utviklingen, men...

Takk for oppmerksomheten!

Arthur, 40 år! :sad:

PS: Vennligst ikke siter unødvendig, utrolig irriterende for de som leser på Tapatalk - og de fleste andre... :idea:
 
Før jeg kommenterer videre på dette innlegget må jeg stille deg et spørsmål.
Har du brukt mye tid på utenlandske forum, f.eks. WUS?
 
Ser poenget ditt Arthur, men er ikke helt enig med deg. Medlemmene her inne har skapt stor takhøyde og en del intern humor. Det synes jeg er positivt.

Man kan ikke bare ha tråder/innlegg med seriøs tyngde hele tiden. Jeg er enig i at det blir mye hijacking av tråder, men slik er det på alle forum. Vi må ta oss i nakken å disiplinere oss på den fronten.

Når det gjelder på salgsforumet, så er jeg helt enig. Jeg mener en salgsannonse ikke bør tilsøles med diverse kommentarer. Det tilhører PM. Annonsøren bør selvsagt skrive at alle hendvendelser bør tas på PM. Om et nytt medlem ikke har lest reglene, så kan man sende en PM å informere vedkommende. Ser ikke behovet for å bumpe tråden ved å nevne dette.

Ellers vil jeg nevne at jeg er meget fornøyd med utviklingen av forumet. Gjengangerne (LES: sliterne) her inne er hyggelige folk med god humor.

Jeg vil avslutte med et sitat av Bobby McFerrin

Don`t worry, be happy
 
ArthurF; Da ville du sikkert vært litt mindre følsom for den dynamikken som preger "store" forum.
TS har jo heldigvis blitt et forum av en viss størrelse og høy aktivitet.

På nevnte WUS ville du ha sett at innleggene nærmest blir borte få timer etter at de er postet pga den høye aktiviteten der.
Er du borte fra forumet 2-3 dager vil du ha gått glipp av nesten like mange sider med innlegg.
Og tro meg, det er myyye BS i postene der.

I så måte er vi velsignet med utrolig lite BS, og innleggene her synes skrevet av både biffkniver og brøkregnere i forhold (for det meste).:p

Du må være så vennlig å huske at det ikke er tvingende nødvendig å bli så sinnsykt mye smartere hver gang man logger seg på her. Det skal først og fremst være underholdende IMO.

Til tross for at jeg til en viss grad er enig med deg, synes jeg innlegget ditt virker litt surmaget.

At noen poster blir litt OT er helt greit. Dette har faktisk i flere tilfeller ført til at nye og interessante tråder har blitt startet som en "spin-off".

Etter min mening bør et forum være en salig blanding av kunnskapsheving, underholdning, flåsete bemerkninger, og humor.
At vi til tider har innslag av internhumor viser bare at det er skapt en sammensveiset gjeng hvor det er hyggelig å "henge ut", og at GTG'ene tydeligvis har gjort nytten sin.
Dette bør bidra til å trekke og holde på nye medlemmer.

Legg bekymringene dine bak deg, og nyt livet på sonen.:D

PS:
Hvis du synes det blir for mye OT bullshit så har vi faktisk moderatorer som skal ta seg av slikt...
 
Kjære Arthur,

Ja, du høres ut som er sur gammel gubbe! ....Alt var så mye bedre i gamle dager, da alle innlegg var skreddersydde etter dine preferanser, alle svar inneholdt faglig innhold, alle hadde lun humor og skarpe meninger. Nå er alt bare ræva og forumet er på vei til helvete.....

Har du tatt en kikk på dine egne innlegg? Jeg tok en kikk for deg, og jeg syntes heller ikke at alt du skrev var spennende, bra eller overhodet interessant. Jeg siterer vilt; ” Wow, for en manndig klokke :) “ – “Uff, jeg har spist altfor mye av mors pinnekjøtt. ”, ”Sinn'en er utrolig pen.” Alle disse sitatene er totalt uinteressant for meg, og helt på linje med de innleggene du selv ikke er interessert i. Betyr det at du har forpestet forumet med unødvendige ting, alt er bæsj og det må opprettes strenge forumregler for kvaliteten på innleggene dine? Skal jeg pent be deg om å sende alt utover rent faglige synspunkter som PM, slik at JEG skal slippe å lese dem?

Jeg mener bestemt at svaret er nei – forumet er til for at alle som er medlemmer skal kunne kommunisere fritt innenfor de få reglene vi har her inne. Med 1000+ medlemmer, så vil det selvsagt være avvik fra normalen og reglene. Disse blir vanligvis påtalt av det strenge forumpolitiet her inne innen 15. sek, satt på geledd og skutt før soloppgang. Skulle det applikeres flere regler, vil nok skuddsalvene jalle i veggene hele døgnet her inne.

Ta deg en stooor konjakk, vær glad for at forumet er på tur opp og frem, vær glad for at aktiviteten er høyere enn noensinne, les det som interesserer deg og drit i å fokusere på det som irriterer deg.

Med vennlig hilsen
KAB :p

PS: Legg merke til at jeg ikke siterte unødvendig, slik at jeg ikke irriterte deg :p
 
ArthurF,

Jeg er vel på mange måter en inkarnasjon av flere av bekymrengene dine. Det er vel ingen stor hemmelighet at du hvertfall hadde meg i tankene på et par av punktene dine. Det har jeg ingen ting i mot. Vi står hver for oss for to forskjellige måter å bruke forumet på.
Derfor hadde jeg, da jeg leste innlegget ditt første gangen, tenkt å ta meg god tid å forfatte et skikkelig svar til deg. I mellomtiden har det kommet et par stykket og "tatt" de fleste synspunktene mine, egentlig kan jeg stort sett stille meg bak det både UJU og Sponon sier. Likevel vil jeg utdype hvorfor jeg kan stille meg bak det.

Når jeg er pålogget TS, noe jeg stort sett er (kjekt med småpauser i lesingen), så er min målsetting å ha det litt artig. Jeg tenker på TS som en utvidet kompisgjeng. Flere her inne har jeg truffet, enkelte flere ganger. To av disse har jeg også begynt ha kontakt med utenfor TS. TS er en plass jeg treffer klokkekompiser for å preike skit. Innimellom lærer jeg noe nytt, eller kan tilføre andre litt kunnskap, og det gjør det hele enda litt kjekkere.

De gangene jeg ønsker å diskutere noe svært spesifikt, det være seg teknisk, neglisjerbare forskjeller i de årsmodeller el., oppsøker jeg utenlandske forum. Hvorfor gjør jeg det? Fordi brukermassen der, og dermed detaljkunnskapen, er langt større. Det er helt naturlig, vi er et temmelig lite land med generell lav klokkeinteresse. Om jeg her på TS hadde postet et spørsmål der jeg tok opp forskjellene på en 1966 Omega Speedmaster og en 1972 Omega Speedmaster tror jeg ikke det hadde vært flere en 4-5 brukere, inkludert meg selv, som hadde hatt noe å tilføre. Jeg har ikke noe i mot det heller.. Hver til sitt bruk. TZ er svært gode på teknisk klokkestoff, Omegaforumet på WUS var hvertfall svært bra - om du klarte å se gjennom dritet.

Også noen egne synspunkter da, se opp for gjentagelse av poenger ;)

Salgsforumet; totalt uvesentlige kommentarer er unødvendig. Det er vi enig i. Jeg mister ikke nattesøvnen av en slik kommentar, men det er ikke nødvendig.
Det jeg derimot finner naturlig:
Sett at en klokke jeg har fått studert i virkeligheten legges ut for salg. Jeg vet at uret er virkelig flott, jeg har tross alt sett det. Da legger jeg gjerne inn en kommentar om nettopp dette. Kjekt for selger, praktisk for mulige kjøpere som får en ekstra bekreftelse på at standen er så bra som selger hevder. Det er nå mitt synspunkt på det.

Sitering; her er jeg helt uenig med deg. Såvidt jeg har lært meg opp gjennom årene er det faktisk ditt standpunkt her som bryter med forumetikette. Sitering av store innlegg er selvsagt unødvendig, særlig når de er full av bilder. Heldigvis er det nær sagt ingen her inne som siterer slik. Det som siteres er setningen, standpunktet eller avsnittet som svares på. Det gjør det lett for alle å holde oversikt over samtalens utvikling etter hvert som den forløper. For meg er det den korrekte måten å gjøre det på.

Angående tapatalk og sitering, jeg bruker det selv tapatalk, tror aldri jeg har latt mer irritere av en sitering.. Om jeg syntes du er en "sur gammel gubbe" så er det på dette punktet.. Det er da ikke så irriterende å dra fingeren en centimeter lenger? (Eller i værste fall en skjermlengde eller to om det er et langt innlegg som er sitert i sin helhet.)


Svar gjerne på synspunktene mine, bruk gjerne siteringsverktøyet for å vise omverdenen hvilke(t) av poengen du prater om. ;)
 
Jeg er bekymret for forumets utvikling!

Jeg også, men på godt og vondt. I forumenes spede begynnelse var

- foto.no et sted for hardcore fotonerder som kunne alt om komposisjon, teknikk og utstyr
- terrengsykkel.no for hardbarka vektfreaks som kunne hjelpe med alt av både reparasjoner, treningstips og utstyrsguider. Visste alt av forhold mellom vekt og holdbarhet fra den minste eikenippel til innerfjerene på en Rock Shox Limited edition fra '84
- friflyt.no for de som ikke er redde for tap eller skade av kroppslige lemmer bare bakken er bratt nok
- tidssonen.no for klokkegale 'tufser' som hadde kontroll på alt fra antall jewls, ref nummere, modeller, priser... Alt.
- hifisentralen.no for de som sendte radiorør på passaround for å høre ulik temperaturforskjell i lyden på de forskjellige rørforsterkerne folket hadde stående i lytterom isolert som bunkerser

Nå har flere brukere blitt aktive på internetts tusentalls diskusjonsfora, ikke bare de som har hatt de respektive hobbyene i årevis. Naturlig nok vil gjennomsnittskvaliteten per post da gå ned. Fordelene er derimot økt bredde på kommentarer og spørsmål i tillegg til gyldne muligheter for nyrekruttering.

Så... deler ditt syn på hvordan forumer har utviklet seg, men tror det er en naturlig utvilkling. Just my €0.02.
 
Jeg er jo nevnt i innlegget, så jeg føler litt på at jeg må ytre en mening.
Selv var jeg svært forsiktig til å begynne med, før jeg postet ny tråd eller svarte på andres.
Det er en god ting å forsøke å fange opp forumets uskrevne (og skrevne) regler, før man blir aktiv. Jeg har selv postet dustete innlegg med både "+1" og laaaange sitater med bilder.

Av og til tar jeg meg i å tenke at noen innlegg ikke er like interessante for meg.
Men totalt sett synes jeg det er mer positivt med flere aktive og engasjerte brukere, enn at innleggene er spesialtilpasset det som interesserer meg.

For meg er utbredelse av denne interessen (helst via bilder!) det viktigste tross alt.:D

EDIT: rousp; det er mulig du har rett i dine karakteristikker av deg selv. Men du er en av de som er med å berike forumet med humør og "kødding". Fortsett med det!
 
Jeg er ikke bekymret for forumets utvikling. Det er en naturlig og ønskelig konsekvens av økende medlemsmasse at postene blir flere og forumet mer uoversiktelig. Tonen her inne er med forbausende få unntak høflig og positiv, moderatorne er bortimot arbeidsløse og trådene holder seg stort sett innnfor en vid definisjon av tema. Man skal ikke være lenge på andre fora før man oppdager hva slags nettopi (nytt ord!) vi har her.

Jeg er likevel enig med Arthur i at noen tråder blir uinteressante av masse tomposting og utenomsnakk, noe jeg sikkert i mange tilfeller har bidratt til selv. Jeg synes ærlig talt ikke at alle tråder passer like godt til "å treffe klokkekompiser for å preike skit". Blir det for mye "skit" i trådene mister forumet verdi som oppslagsverk og kunnskapsbase for urinteresserte, og det ville være trist - det er tross alt derfor de fleste av oss havnet her inne.

Som sagt mener jeg vi er langt fra å bli et rent uinterresant chatteforum. Men for at vi ikke skal bli det i fremtiden heller, bør vi kanskje, meg selv absolutt inkludert, begrense mesteparten av "skiten" til snikksnakk-kategorien, PM eller til facebooksiden.





De gangene jeg ønsker å diskutere noe svært spesifikt, det være seg teknisk, neglisjerbare forskjeller i de årsmodeller el., oppsøker jeg utenlandske forum. Hvorfor gjør jeg det? Fordi brukermassen der, og dermed detaljkunnskapen, er langt større. Det er helt naturlig, vi er et temmelig lite land med generell lav klokkeinteresse. Om jeg her på TS hadde postet et spørsmål der jeg tok opp forskjellene på en 1966 Omega Speedmaster og en 1972 Omega Speedmaster tror jeg ikke det hadde vært flere en 4-5 brukere, inkludert meg selv, som hadde hatt noe å tilføre. Jeg har ikke noe i mot det heller.. Hver til sitt bruk. TZ er svært gode på teknisk klokkestoff, Omegaforumet på WUS var hvertfall svært bra - om du klarte å se gjennom dritet.

Hvis ingen diskuterer slike spørsmål på Tidssonen, vil det heller ikke bygges noe detaljkunnskap. Det som de fire-fem brukerne hadde hatt å si om temaet ville vært til stor glede og interesse for oss andre. Jeg vil tro det var slike tråder som gjorde at de fleste av oss fant TS og valgte å bli her. Skal det fortsatt være et interessant sted å besøke bør vi alle prøve å bidra med noe litt mer enn bare kameratsnakk EDIT: uten at det er noe stort problem idag.
 
Enhver form for sensur på et åpent forum bør IMO begrenses. Som flere har bemerket tidligere har vi en, stort sett, hyggelig og omgjengelig tone i blant oss, og det skal vi være glade for og jobbe videre for.

Jeg synes dette er en litt farlig diskusjon å ha, for vi ønsker da ikke at noen skal bli skremt fra å poste i frykt for at innlegget ikke møter standard?

Vi har forskjellige måter å angripe denne interessen på. Både i forhold til det tekniske, merker og prisklasser, men også hva vi ønsker ut av forumet. Det gjør at det nødvendigvis blir forskjellige preferanser ang hva vi synes er interessant og hvilke tråder vi følger.

At vi blir flere er utelukkende bra, og vi skal være glade for hvert nytt medlem vi får. Når aktiviteten øker blir det også et mer spennende forum, for alle, selv om dette også øker frekvensen på de uinteressante innleggene.

Jeg har selv relativt lav terskel for å poste innlegg, og det er sikkert et flertall av mine innlegg som er ubrukelige i faglig øyemed. Det tror jeg også er ganske unisont (med noen unntak).

Vi har sikkert litt forskjellige synspunkter for hva som er unødvendig prat, men det må være rom til å komme med en spøk, gi komplimenter i Galleriet og Dagens Klokke tråd, eller slenge fire smileys etter en morsom post.

MEN, for mye OT "skitpreik" og interne diskusjoner i tråder utenom Snikksnakk synes jeg er en uting. Vi er fortsatt et lite forum, og det skal ikke så mye til før utenomsnakket dominerer. Ellers deler jeg Hopalongs synspunkter rundt avsnittet til Rousp vedr andre forum. Det er en forutsetning for TS at vi fortsetter å bygge kvaliteten rundt andre ting enn "skitsnakket", ellers vil forumet bli uinteressant for mange av oss som er her, og med sikkerhet alle nye.

Denne tråden føyer seg inn i rekken av flere andre tråder de siste månedene ang. forumregler og etikette. Så lenge forumet er av den størrelsen det er synes jeg det er en god ting at vi kan gjøre det på denne måten, uten moderatorsensur.

Når alt dette er sagt, vil jeg også si som Frodo (eller det han egentlig mente):

Slutt med pjattet, post noen bilder!:p:p
 
litt off topic, men...

wtf-pics-drug-leprechaun.jpg
 
Hei,
I'm nobody, men:
Kan ikke de som er bekymret for forumets utvikling opprette sitt eget "loge-forum" med strenge opptakskrav. Så kan dere ordne fine påfuglkapper med broderte klokker på ryggen og finne på rare sermonier. Det hadde vel vært noe?




Ta det som en spøk på din bekostning:eek:
 
EDIT: rousp; det er mulig du har rett i dine karakteristikker av deg selv. Men du er en av de som er med å berike forumet med humør og "kødding". Fortsett med det!

Tusen takk, Frodo, alltid kjekt å høre at en er ansett som medvirkende til god humør og høy stemning. :)

Hvis ingen diskuterer slike spørsmål på Tidssonen, vil det heller ikke bygges noe detaljkunnskap. Det som de fire-fem brukerne hadde hatt å si om temaet ville vært til stor glede og interesse for oss andre.

Aldri klart å tenke over det før.. Temmelig korttenkt av meg! :oops::p
Min neste post på et slikt område skal selvsagt postes både her og internasjonalt.
 
Jeg leste dette, og tok meg selv i å tenke... hmm.. her mangler synspunktene til en helt ny fyr!

Jeg aner ikke hvor råflott dette forumet har vært, da jeg ikke har vært medlem særlig lenge. Men jeg kan fortelle hvordan jeg oppfatter det.
Jeg har ikke særlig peiling, og lagde profil her fordi jeg hadde kjøpt meg en Perrelet, og fordi jeg har flere bekjente som briljerer med fancy kunnskap i sosiale lag. Litt av den kunnskapen ønsket jeg å tilegne meg på egenhånd...

Hittill har jeg følt tonen som svært hyggelig. Folk er behjelpelige, og sikkert tidvis tålmodige til dumme teite spørsmål som slike som meg stiller.

Jeg synes folk er flinke til å beskrive hvaslags tråd de skriver i tittelfeltet, så jeg ikke bruker tid på ting jeg vet er uinteressant for meg. Hvordan folk i enkelte tråder svarer (Les: ironiske, morsomme, seriøse og forskjellige) bidrar til popcorn-faktoren for meg. og gjør at jeg føler meg som flue på veggen i mange tilfeller.

Jeg håper flere nye føler seg like velkommen som meg selv, og at alle har i bakhodet hvaslags forum dette er, og prøver å ha hovedvekt på klokkerelaterte ting. Men alt det andre "støyet" er slik jeg ser det, noe som må til for å kunne henge brukere på knagger...

P
 
Jeg har som forrige taler ganske begrenset fartstid som skribent her inne, men lang erfaring fra diverse fora innenfor en ganske bred horisont av emner og har vært vant til varierende regelverk angående bruk av fora.

Fra det ultrastrikte skepsisforumet jeg elsker, hvor tråder uten kildehenvisning, med smilier eller subjektive meninger blir skutt ned i brann på 35 sekunder flatt til diverse bilforum der alle tråder enten ender opp med en penismålekonk om effekt eller med bilder av noens pupper.

Måten TS fungerer på trives jeg utrolig godt med, lite moderering og forumets tone blir på en måte opprettholdt av kulturen blandt dets brukere (den setningen tar jeg patent på) inntrykket jeg har er at om man lurer på noe konkret får man oftest et konkret og relevant svar tilbake, og om man vil ha subjektive meninger (for seriøst, det er jo tross alt det mye av klokkedillen handler om) får man det. At det er en lett tone og at endel av forumets brukere kjenner hverandre føler ihvertfall jeg at er grunnen til at jeg faktisk bruker uhorvelig mye av arbeidstiden min her. Hvor jeg leser om reimvalg til klokker jeg ikke har eller penner (unnskyld, skriveverktøy) og alt annet som foregår. Jeg digger TS og er veldig glad for at jeg ramlet inn her.

Men selvfølgelig, skal vi være totalt meta nå så kan jo også dette innlegget tolkes som tomt fyll til innleggstelleren i forkant av en ny passaroundrunde. You be the Judge ;)