Kryptovalutatråden

Medlem
13. aug. 2016
Innlegg
84
Sted
Osloområdet
Godtfolk!
Litt usikker på om denne burde ligge her eller under teknologi, men jeg tenker at all den stund vi har aksjetråden her så er det sikkert litt hipp som happ.

Så; vi leser stadig mer i avisene om denne kryptovalutaen generelt, og kanskje spesielt mye om Bitcoin. Denne har hatt nesten en tredobling i verdi siden januar (og en fantasilliondobling siden den ble lansert i 2009). P.t. ligger 1Bc på ca $2500.

Jeg kan egentlig ingenting om hverken kryptovaluta aller faget økonomi som sådant, men leser at noen tror dette vil fortsette inn i himmelen, mens andre advarer om en boble. Og sånn er det jo gjerne...

Mitt spørsmål, eller mer diskusjonsemne, blir da hvorvidt man skal selge unna boksen og putte pengene i Bitcoin, Ethereum, Litecoin eller en annen av de stadig nye valutaene der ute, eller skal man si seg fornøyd med det man har og heller spare i "trygge" fond?

Personlig har jeg brukt en liten andel av feriepengene og kjøpt litt av de tre overnevnte, men ikke mer enn at jeg anser dem som tapt og alt annet er bonus. Vurderer å kjøpe noen såkalte Ripple også, men det var en litt mer tungvint prosess...

Kjør debatt!
 
Uten at jeg kan alt for mye om dette så vil jeg tro at det er risikabelt å investere i cryptovalutta. Coins kan øke med 10% på en dag for så å tryne fullstendig igjen dagen etterpå. Vil tro det er en del å hente på daytrading om man er god på slikt.

Det er ingen som vet om boblen sprekker eller ikke. Kan Bitcoin skyte i himmelen (igjen?). Tja, Nja. Vet ikke.

Ethereum ser veldig spennende ut og har backing fra mange store selskaper. Har jo eksplodert siden januar dette også. Enda mer enn 3 gangeren. Har en litt synkende trend de siste dagene, men ser ut til å ha stabilisert seg noe ved ca 230euro på bunnlinjen. Selv tror jeg ETH bare kan gå oppover på sikt.

Det som er litt skummelt er alle coinene som både finnes på markedet og som kommer daglig. Hele tiden er det nye coins man kan "investere" i. Det sier seg selv at på sikt så er ikke dette bærekraftig. Bare noen kan overleve. Markedet blir ekstremt volatilt pga disse nye coinsene som kommer. P.t er det over 950 coins man kan kjøpe for Bitcoin. En god del færre som kan kjøpes for vanlig valutta. Nå er det jo slik at mange coins har unike egenskaper, så det er rom for flere enn bare Bitcoin.

Selv så har jeg noe penger i Ethereum og Ripple. Bitcoin er jeg veldig usikker på. Kan man fortsatt tjene penger på å investere i det? Ja, antagelig, men vinduet for å bli rik ved å investere 10k tror jeg er over. Kan ikke se for meg en tidobling eller 100-dobling av BTC. For å få til en 100-dobling så tror jeg at man må gamble, sette noen tusenlapper her og der på coins som går for noen få cent og håpe at en av de tar av. Slik som man kunne med Ethereum for et drøyt år siden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaysky
Interessant tema dette med kryptovaluta.
Mitt ståsted kan oppsummeres ganske kort med en god dose sunt vett:

Imotsetning til andre assetclasses man kan investere i, hvor metodene for å beregne verdi grovt sett kan deles inn i fundamental og teknisk analyse, er dette er markedet next to nothing regulert. Det betyr ingen klare spilleregler og dermed faller all mulighet til fundamental analyse bort.

Det levner oss med teknisk anslyse, som enkelte har suksess med å benytte. Å beherske dette med mål om profitt innebærer at man ikke kan kjøpe på hvilket som helst punkt uten en klar plan på exitstrategi.

Mitt svar er derfor at du burde investere pengene dine i et fond hvor mulighetene er mange og produktene er designet for "buy and hold".

Kryptovaluta er ikke knyttet opp mot fundamentale data i landets økonomi og rentesetting slik som vanlig valuta. De er kun styrt av supply/demand. Dette innebærer helt spinnville reaksjoner uten forvarsel da S/D er tett relatert til irrasjonaliteten til investorene.

Valuta er for trading. Du er ute etter investering. Du er på feil banehalvdel.
 
Redigert:
Takker for gode tanker og innspill!
Jeg er enig i at det ligger en viss risiko forbundet med dette, og derfor tenker jeg også at 'all in' er uaktuelt.
Trading har jeg hverken tid eller kunnskap til å drive med, men ser jo at det kan være relativt lukrativt for de som kan denslags.

Jeg kommer til å kjøpe noen Ripple, og kanskje litt til av de andre overnevnte og la det stå i noen år med håp (ikke tro, men håp) om at det tar av. Taper jeg så gjør det ikke så veldig vondt, så jeg føler vel at en dose vett er inne i bildet her:)

Dersom noen har tips om andre kryptovalutaer enn de som er nevnt, er det bare å poste dem her!
 
Fins det noen med en god og grundig gjennomgang av hva disse kryptovalutaene egentlig er? Det er veldig vanskelig å finne noe reel informasjon, da det er såpass mye religiøsitet blant de som anbefaler.

Det jeg virkelig ikke skjønner er når folk sammenligner dette med f.eks. diamanter, gull eller valuta. Når en prøver å grave litt i det, blir det ofte henvist til obskure Youtube-videoer. Er ikke dette egentlig bare valutaspekulasjon uten at noen faktisk garanterer noe som helst med valutaen, altså ren etterspørsel?

Når det også pekes på dette som framtidsrettet lurer jeg på hvorfor en så ekstremt energisløsende (med tanke på den enorme datakraften) form kan være framtidsrettet i en verden som tross alt har et stort problem med mye skitten energi? Hvis f.eks. de store kortselskapene eller andre skulle brukt denne formen for energi ville vi jo hatt veldig store problemer med utslipp. Det er jo langt ifra bærekraftig, eller er det jeg som har misforstått?
 
Hei folkens,

Regnet med det var en kryptovaluta tråd her inne.
Jeg har nå det siste halve året opparbeidet en god portefølje kryptovaluta.
Med dette mener jeg ALTcoins som blir handlet med Bitcoin eller Ethereum.

For at dere skal overbevises på en god måte annbefaler jeg å søke opp SUPPOMAN på youtube, han har startet et av de beste facebookgruppen for kryptotrading.
Han tar dere gjennom et kurs på Udemy som koste bare 10$, men har igjen en viss forståelse for kryptovaluta og trading etterpå.

Når det gjelder beholdning av hvilke kryptovaluta som er bra og ikke bra, gjennstår det en del research jobb, lese whitepaper og søke litt rundt.
Men denne facebook gruppen til suppo består av 11.000 brukere.

Annbefaler å bruke:

Coinebase.com for handel av bitcoin og ethereum

Bittrex.com, hitbtc.com, coinexchange.io og yobit.net for handel av altcoins.

Wallet: Ledger Nano S for coldstorrage
Wallet: IMtoken "app" for lagring på telefon

Håper vi kan holde denne tråden i gang :)
 
Har tømt og plassert (den relativt beskjedne) klokkesparekontoen i Bitcoins. Så får man se om det resulterer i en
Seiko eller Rolex ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
hahaha, den følelsen når du følger Blockfolioen nå om dagen!
Ikke akkurat en grønn dag, men la oss ta dette som en bakke, så kommer BTC til å nå 7000$ før nyttår.
Større bankene sprer FUD rundt dette med å digitalisere økonomien, STFU JPMorgan!!!
 
hahaha, den følelsen når du følger Blockfolioen nå om dagen!
Ikke akkurat en grønn dag, men la oss ta dette som en bakke, så kommer BTC til å nå 7000$ før nyttår.
Større bankene sprer FUD rundt dette med å digitalisere økonomien, STFU JPMorgan!!!

JP Morgan kjøpte en STOR slump BTC på bunn i går........
 
I et langsiktig perspektiv vil kryptovaluta utkonkurrere tradisjonell valuta eller ihvertfalll ta en stadig større del av valutamarkedet og sånn sett en bra investering i likhet med andre (digitale) innovasjoner som endrer spillereglene på et område med stort økonomisk potensial. Usikkerheten gjelder vel hvilken av kryptovalutaene som vinner kappløpet og blir den nye standarden.
 
Hvor finner man troverdige kilder på dette når teknologien er basert på å anonymisere deltakerene?
Angående JPM's kjøp av cryptovaluta, skal jeg glatt innrømme at jeg var en av mange som slukte fake news med søkke og snøre. :)
En av forklaringene ligger i lenken under. Angående anonymitet er det jo handel med cryptovaluta som er vanskelig sporbar. Handel mellom Fiat-penger og crypto derimot
https://www.google.no/amp/amp.timei...rgan-buy-bitcoin-ceo-callingfraud/?source=dam
 
Det vil alltid oppstå FUD i et desentralisert marked som er styrt av spekulasjon, men slik er også aksje-markedet, bare mer regulert.
Jeg ser på krypto som den store fremtiden, om ikke alt vil bli noe av er vertfall teknologien noe som kan forandre mye av problemene vi har i dag.
Dokument overføring og vertfall en Valuta.
Ta f.eks. en business situajon jeg kom over her om dagen, betaling fra Iran til Norge er et problem.
Iran har store sanksjoner mot seg, men det er flere og flere aktører som ønsker å drive virksomhet i dette landet.
Bankene i Iran ønsker ikke behandle transaksjoner med hvilken som helst bank. De som handler med Iran er (England, Sveits og Luxenburg)
Bankene tar mellom 10-15% av transaksjonen.
Det kan ta opptil 3 måneder å behnadle en transaksjon.

Om verden ikke skal være avhengig av politikken eller en tredjepart som styrer penge strøm.



Coins eller Token kan enkelt oppbevares på Ledger Nano S via myetherwallet.com
 
Men oppbevarer du ledger Nano s i brannsafe eller lignende?
Trenger ikke det, alle wallet har en backup Mnemonic Phrase som er bestående av ord sammensettninger for backup.

Om du vil leke deg litt med ethereum coins, annbefaler jeg å bruke IMtoken app på mobil og myetherwallet.
Også Jaxx wallet er bra, denne støtter BTC Bitcoin.
 
Enig med deg @Hagen90 . Selv om hele crypto-markedet går på huet, så har jeg veldig tro på teknologien. Public/Private blockchain, smart-kontrakter etc.

Slår også et slag for myetherwallet.com.


Svogeren min investerte 50' i ETH i 2015, som den gang tilsvarte rund 700 ETH. Til tross for svingninger i markedet, så har han hatt en ganske "grei" avkastning. Problemet er at mange andre ser for seg et lignende eventyr, så ICO for tiden er jo helt Texas og mange av coinene er jo søppel.