Kopier/fakes på Finn.no

Hvis det er riktig at bjerke ikke begynte å selge Panerai før senere er det vel spikeren i kista for denne annonsa. Etter dette nyhetsbrevet å dømme lanserte bjerke Panerai først i 2009?

Panerai lansering

Det er vel noen av Panerai-ekspertene her inne som vet når Bjerke begynte å selge Panerai?
 
Det er riktignok greit å merke seg at at Bjerke leverte en del Panerai også i 2008. Irrelevant for denne klokken, men som en referanse hvis spørsmålet skulle dukke opp igjen...
 
Så vidt jeg kan se (og jeg er ikke noen Panerai ekspert ...) men crown guard skal vel være børstet og ikke polert, samt at snodig farge på lume på dial kontra visere? Skal vel være heller nærmere fargen som er på viserne, også på dialen? Samt at L swiss L ser ut til og være litt vel "stort" skrevet? men kan være vinkler som er litt rare osv ...njaaa?

Panerai 111 - FINN Torget
Og garantibevis er jo strengt tatt ingen garanti ...
For alt jeg vet kan det være selger er her på sonen, og at det er helt kosher hele veien, så dette med forbehold. Men oppklaring taes imot med takk:D

Annonsen er nå avvist/slettet av Finn
 
Redigert:
Pam005

Hei. Synes det er noe snodig med indexmerkene på urskiven på denne, samt at pinnen som holder "crown guard lever" synes å stikke ut på bilde 3 (den skal være helt flat, eller "flush" som de sier, på linje med overflaten på selve CG'en).
Indexene, spesielt tallene (6), ser litt tykkere ut, enn på bildene fra en annen annonse jeg fant.

Officine Panerai Luminor Marina 005 - FINN Torget
Denne virker litt "fishy". Spesielt pinnen på CG og urskiven får meg til å stusse.

sammenlign med denne:

Panerai Luminor - FINN Torget
 
Denne lurer meg

Hei. Synes det er noe snodig med indexmerkene på urskiven på denne, samt at pinnen som holder "crown guard lever" synes å stikke ut på bilde 3 (den skal være helt flat, eller "flush" som de sier, på linje med overflaten på selve CG'en).
Indexene, spesielt tallene (6), ser litt tykkere ut, enn på bildene fra en annen annonse jeg fant.

Officine Panerai Luminor Marina 005 - FINN Torget
Denne virker litt "fishy". Spesielt pinnen på CG og urskiven får meg til å stusse.

sammenlign med denne:

Panerai Luminor - FINN Torget

Ingen bjeller ringer for meg, dette virker greit nok?!
 
Hei. Synes det er noe snodig med indexmerkene på urskiven på denne, samt at pinnen som holder "crown guard lever" synes å stikke ut på bilde 3 (den skal være helt flat, eller "flush" som de sier, på linje med overflaten på selve CG'en).
Indexene, spesielt tallene (6), ser litt tykkere ut, enn på bildene fra en annen annonse jeg fant.

Officine Panerai Luminor Marina 005 - FINN Torget
Denne virker litt "fishy". Spesielt pinnen på CG og urskiven får meg til å stusse.

sammenlign med denne:

Panerai Luminor - FINN Torget

Tror ikke dette er noe lureri. Men, noen fake-PAM koster opp mot 8k og de sliter selv Bjerke med å autentisere
 
Pam005

Hei igjen. Det jeg mener er, på det bildet (av den som er til salgs fra han svensken, som jeg beskriver som "fishy), der man ser crown guarden med åpen hendel. Den pinnen som hendelen sitter fast i, og som man ser tuppen av på oversiden av crown guarden, den skal ikke stikke opp fra crown guarden, som den later til å gjøre på dette bildet. Det skal den ikke på noen moderne PAM. Den skal være helt på linje med flaten på crown guarden, slik at når man stryker fingeren over, så skal man bare såvidt merke at den er der. På bildet her, virker det som den stikker opp såpass mye at det er merkverdig.

Man ser det både på bilde 1 og 3:
Officine Panerai Luminor Marina 005 - FINN Torget

PÅ bilde 2, som viser klokka i original boks, kan det for alt jeg vet være en helt annen klokke fotografert i et butikkvindu eller noe. Klokkeslettet er jo flere timer forskjellig på disse bildene, så de er ikke tatt samtidig.

Noe av det som avslører en fake PAM er crown guarden, de små detaljene greier de ofte ikke å få til helt bra. Tallskiven er etter nærmere ettersyn kanskje ikke påfallende utenom det vanlige, men jeg biter meg merke i crown guarden her. Den er ikke som den skal være, og tuppen på pinnen skal også være polert, og den skal ikke stikke ut fra crownguarden.
 
PAM005 m.m.

Tror ikke dette er noe lureri. Men, noen fake-PAM koster opp mot 8k og de sliter selv Bjerke med å autentisere

Jeg har ingen grunn for å motsi din påstand, Iveland. Det kan godt hende noen har betalt opp mot 8k for en fake PAM, men da har de enten blitt grundig lurt, eller så har de en såkalt "Franken", det vil si en i utgangspunktet fake PAM, modifisert med originale (OEM) deler, være seg skive, visere, glass (safir), CG (crown guard) ja til og med OEM eller tilsvarende urverk. Plusser man på med OEM rem og foldespenne, kommer man fort opp i noen tusen i tillegg til kostnaden for den opprinnelige fake PAM, som kanskje kostet 3-400 USD.

Da blir det fort vanskelig for en urmaker å verifisere ektheten bare ved å se visuelt på uret. Men ikke vanskeligere enn at hvis vedkommende eier ikke greier å spa opp papirer og sertifikater, kvittering etc, og urets serienummer ikke kan verifiseres av produsenten, så har man svaret på om det er ekte eller ei.

En stock fake PAM av såkalt "high-end" type koster maks 400-500 USD via de "seriøse"* piratene. I sjeldne tilfeller har jeg hørt at det tilbys såkalte ekte sveitsiske 7750 verk, som alternativ til de nedenfor nevnte kinesiske kopier, og prisen blir da ofte det dobbelte. Kjøper har likevel ingen garanti for at dette er en ekte 7750. Det kan være en kopi, eller et "refurbished" verk, som så er påmontert et nytt ur.

Man kan imidlertid med ganske stor sikkerhet påstå at 9 av 10 fake PAMs er utstyrt med kinesiske kopier av mer kjente urverk fra ETA, Unitas, Lemania, Valjoux og disse er som oftest i forholdsvis skral tilstand, i den forstand at de oftest kommer helt "tørre" fra fabrikken, og det merker man som oftest ved at de er treige å trekke opp manuelt (gjelder automatic), chronograf fusker, eller ved at de etter en tid går for sakte. For de modellene som ikke har chrono-funksjon, er det langt rimeligere å "oppgradere" til genuin sveitsisk ETA eller Selita verk. De er ikke veldig kostbare. Siden ETA har sluttet å source verk til produsenter utenfor SWATCH gruppen, er det Selita som gjelder på det meste som "selvbyggere" eller moddere har tilgang på. Når det gjelder manuelle verk, kan man vel enkelt skaffe Unitas eller Lemania etc. og ettermontere dette selv, eller få det fiks ferdig fra piratmarkedet.

OBS: Det skal etter sigende nå foreligge en temmelig "rå"* fake Fiddy (PAM127 "1950") med ekte dome safirglass (de tidligere kopiene hadde mineralglass), sveitsisk Unitas urverk med dekorering visuelt identisk med den originale (denne modellen har glasslokk med innsyn til verket), svanehalsregulering etc.
Hvis noen kommer over en Fiddy til salgs, skal dere vokte dere vel om dette kan verifiseres som ekte.
Disse er temmelig sjeldne og høyt etterspurt. De ligger gjerne på 25000 USD på bruktmarkedet:

Panerai PAM 127 1950 "FIDDY" Special Edition 47 mm -... for $*24,499 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

* Merk at jeg har benyttet utrykkene "seriøse" og "rå" i den grad det kan benyttes om pirathandel. Men det finnes mer eller mindre "seriøse" pirathandlere der ute. Noe er ren svindel og de tar imot penger fra de som bestiller, men sender ingenting i posten, eventuelt noe helt annet enn det de hadde bildet av på nettsiden sin, mens andre endog har et ganske gjennomført serviceapparat med kundesupport og oppfølging av klager etc. Det er opplagt at endel av dette enorme markedet (det produseres 40mill fake klokker i året, mot 26mill sveitsiske), som sammen med andre falske varer på markedet utgjør svimlende 400 milliarder USD i omsetning årlig, består av både mindre og mer seriøse aktører, sett i lys av det de holder på med.

Ta også en titt på denne: skremmende lesning:
http://www.swissinfo.ch/eng/business/Swiss_crack_down_on_fake_watches_from_China.html?cid=33043926


At myndighetene i Kina (der det meste av dette stammer fra) er med på å støtte opp om dette, dog ikke offisielt, gjør at man kan se langt etter å bli kvitt styggedommen med det første. Så lenge det er en etterspørsel, vil det eksistere et tilbud, selv med strengere lover og regler. De har en eller to rassiaer per år, for å markere seg internasjonalt, for at vesten skal oppfatte at de offisiselt prøver å bli kvitt problemet, men faktum er at dette sysselsetter titusener av arbeidere, og gir inntekter til regimet, eller dets tjenestemenn, muligens via korupsjon og bestikkelser.

For de av dere som har vært i Kina, er det bare å ta en titt i de store handleområdene, der slike ting eksisterer. Det kan komme en politimann gående, og de skynder seg å gjemme unna det de har, eller de vet at han ikke er ute etter deres varer denne kvelden og han lusker bare forbi og finner den butikken han har tenkt å besøke i kveld, muligens for å få inn noen "beskyttelsespenger".

Dette er rein mafiavirksomhet, det kan muligens sammenlignes med vestens (og USA) og Sør-amerikas narkotikahandel, der regimer i Sør-amerika helt sikkert er inne i bildet og mer eller mindre støtter opp om dette i ledd for undergraving av USA og vestens moral.
 
Redigert:
Hmm. Jeg liker heller ikke den pinnen på crownguarden. Jeg googlet "fake panerai 005" og på flere av bildene var det nettopp denne "pinnen" som avslørte klokken som fake. Jeg ville vært forsiktig, evt. bedt selger om bilde av sertifikat.
 
...kan det tenkes at pinnen har løsnet i krympingen? De plugges inn og varmebehandles slik at de "sveller" og fyller hullet så godt som 100%. Ville har vært greit å sett et bilde av undersiden av crownguarden....
 
Ok, da beklager jeg for at jeg tok den opp her. Skjønner, jeg har også prøvd og sende selger en mail uten og få noe svar enda ihvertfall.
 
Syntes det er snålt at stadig flere selgere med klokker man er skeptiske til ikke svarer på mail i det hele tatt? Jeg sender ofte en helt uskyldig mail i likhet med en potensiell kjøper for å se hva jeg får til svar. Noe ala 'Hei. Ser du har en Rolex til salgs. Kommer den med boks?" f.eks.

Kan det tenkes at disse er oppmerksomme på tidssonen og ser at klokken blir diskutert i denne tråden f.eks?
 
Kan det tenkes at disse er oppmerksomme på tidssonen og ser at klokken blir diskutert i denne tråden f.eks?
... hmmm, usikker på det - men tenker at 1 av 10 (maks 2 eller 3 av 10?) potentielle av FINNs klokkekjøpere ikke er på Sonen,
dermed finner de alltid noen andre å selge snusket utenfor det gode lag.

Eneste vi kan gjøre når det dukker opp åpenbart snusk er å enten melde fra til FINN eller fortsette diskutere det her?
 
... hmmm, usikker på det - men tenker at 1 av 10 (maks 2 eller 3 av 10?) potentielle av FINNs klokkekjøpere ikke er på Sonen,
dermed finner de alltid noen andre å selge snusket utenfor det gode lag.

Eneste vi kan gjøre når det dukker opp åpenbart snusk er å enten melde fra til FINN eller fortsette diskutere det her?

Ja, men for å selge til disse 2-3/10 må de jo svare på mail eller sms? Så hvordan luker de ut "kjennere"?