Knivtråden

Svaret ligger nok et sted i tråden, men er lat🤪 Hvis man skal ha en foldekniv i ypperste klasse. The one and only. Hva går man for da?

Jeg liker å bruke knivene mine og har ikke noen fancy kniver. Men fascinasjon for byggekvalitet er gjennomgående i ting jeg velger enten det er klokker, klær, kone, sko osv.
Anbefaler å begynne se på DBK,

Bare ikke se på den nyeste om rockstead slik jeg gjorde.

• Liker
  • Haha
Reaksjoner: Zawatch og Thorvald
Svaret ligger nok et sted i tråden, men er lat🤪 Hvis man skal ha en foldekniv i ypperste klasse. The one and only. Hva går man for da?

Jeg liker å bruke knivene mine og har ikke noen fancy kniver. Men fascinasjon for byggekvalitet er gjennomgående i ting jeg velger enten det er klokker, klær, kone, sko osv.

Liten kniv så er kanskje svaret

Litt større kniv så er kanskje svaret

Trevor burger har også mange fine, «Urban» f.eks.

Eventuelt Chris Reeve eller Arno Bernard , men litt kjedelig kanskje.

• Liker
Reaksjoner: Thorvald
... det er en - 1 - norsk knivmaker som lager foldekniver fra bunnen av (det er flere, men de andre bygger fra utenlandske "kits" av diskuterbar kvalitet), type alle er unike, kun topp materialer, 100 % håndlaget, etc. Men jeg er ikke i nærheten av å huske hva han heter, jeg klarer ikke google ham, og utstillerlisten fra tidligere messer har ikke vært til hjelp. Han pleier å stille ut sammen med/ ved siden av Aage Bergedahl.

• Liker
Reaksjoner: Thorvald
... det er en - 1 - norsk knivmaker som lager foldekniver fra bunnen av (det er flere, men de andre bygger fra utenlandske "kits" av diskuterbar kvalitet), type alle er unike, kun topp materialer, 100 % håndlaget, etc. Men jeg er ikke i nærheten av å huske hva han heter, jeg klarer ikke google ham, og utstillerlisten fra tidligere messer har ikke vært til hjelp. Han pleier å stille ut sammen med/ ved siden av Aage Bergedahl.
Glenn Are Hovin kanskje? Her er min, en ekstrem enkel variant av hans Koda

att.MAoUE_B4-lseGjS5iKRehRv1zFR_SxWPlZDT5QamItg.jpeg

Hvordan sliper du disse?
Lenge siden jeg innså at sliping med frihånd nok ikke ligger for meg…… 😇 Jeg bruker derfor et fastmontert (bordstand) slipesett med x antall graderinger på grovhet, og selvfølgelig tydelig definerte valgfrie vinkler på slipingen. Lurt å treffe så godt som mulig opprinnelig egg på kniven 👍

• Liker
Reaksjoner: holmby og BigT
Politiet i tidligere landbrukskommune Sarpsborg anser nå sveitserkniv som "våpen" og "egnet til å påføre en kroppskrenkelse". Usikker på forhistorien der, og det kan jo være at "jeg er bonde og dette er verktøy" funker, ihvertfall på dagtid, men markedets kanskje minst "egnet til å påføre en kroppskrenkelse" bør nok forbli i førerhuset på traktoren heretter.

Jeg er gammel nok til å huske at da knivparagrafen kom på nittitallet var justisminister Dørum ute og uttalte i mediene, og jeg siterer nærmest ordrett, "dette er selvfølgelig ikke ment å ramme sveitserkniver og lignende". Tidene forandrer seg jammen raskt.