Knivtråden

DC96E59E-3E5D-4D38-89C9-C9C1CC9FCD64.png

Hva ser vi her og hvordan henger hele grepsdelen på «greip»? Fantastisk arbeid!
 
Ingen styrepinner gjennom smådelene? Trodde det ville hjelpe å holde det hele på riktig plass samt gi enda sterkere limfuge?
Alle delene er borret og filt så de passer bladet. Sitter nesten fast når man monterer den tørr. Med epoxy blir det helt solid. Er også lim mellom alle deler. Sånn sett blir knivbladet styrepinne.
 
IMG-20210408-WA0013.jpg


Ser ikke mange kjøkkenkniver i tråden her, så jeg håper dere tåler et par ;)

Fortsatt rookie på kniv-fronten, men de fascinerer meg! Kom over en kai shun classic santoku kniv på Tilbords for noen år tilbake. Tok en stund før økonomien (/motivasjonen) strakk til, men omsider tok jeg steget og kjøpte en. Riktignok ikke en santoku, men jeg er fortsatt strålende fornøyd ;) Filetkniven var nummer to i rekken og kom i hus for noen uker siden!
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Zawatch
Vis vedlegg 243814

Ser ikke mange kjøkkenkniver i tråden her, så jeg håper dere tåler et par ;)

Fortsatt rookie på kniv-fronten, men de fascinerer meg! Kom over en kai shun classic santoku kniv på Tilbords for noen år tilbake. Tok en stund før økonomien (/motivasjonen) strakk til, men omsider tok jeg steget og kjøpte en. Riktignok ikke en santoku, men jeg er fortsatt strålende fornøyd ;) Filetkniven var nummer to i rekken og kom i hus for noen uker siden!

Kanskje fordi det er en egen tråd for kjøkkenkniver: Kokkekniver ;)

Ser bra ut! :D
 
Er det noen som har tips eller erfaringer med hvor man kan handle Chris Reeve? Ser det er ymse nettbutikker hos tilstøtende naboland hvor det kan bestilles med 5-6 månneders levering og andre som bare sier at de ikke har på lager. Usikker på om normen er å vente til de er på lager eller gå for bestilling med ventetid. Alle tips og erfaringer med handle av Chris Reeve mottas med den største takk!
 
Er det noen som har tips eller erfaringer med hvor man kan handle Chris Reeve? Ser det er ymse nettbutikker hos tilstøtende naboland hvor det kan bestilles med 5-6 månneders levering og andre som bare sier at de ikke har på lager. Usikker på om normen er å vente til de er på lager eller gå for bestilling med ventetid. Alle tips og erfaringer med handle av Chris Reeve mottas med den største takk!

Bare å google, det er mange forhandlere som kan ha ønsket kniv på lager (eller får raskere enn "lokale" forhandlere i norden).. Ingen nødvendighet å bare se på norske/skandinaviske land, med mindre de faktisk har på lager.
Også veldig avhengig av modell du har siktet deg inn på...

Noen tips å starte å lete:

+Ebay kan det veldig godt hende du finner noe. Særlig utgåtte versjoner som ikke finnes hos forhandlere. :)

Har selv kjøpt Sebenza 21 small med Carbon håndtak. Det ble tidligere versjon 21 i stedet for 31 pga. ventetid. Kjøpte også en "vanlig" Sebenza 31 Large, men solgte og beholdt den i Carbon. Ingen kjempeforskjeller på 21 og 31.. Se mitt innlegg her for flere bilder.

1621945821366.jpeg


Forøvrig litt skuffet over Sebenza Large når jeg spikket endel pølsepinner at jeg ble sliten i hånden. Trodde ikke jeg skulle bli sliten/vond i hånden. Men har lite referansepunkter ift. hva som evt. er bedre. Men small er veldig finn allrounder som tåler mye, men er kompakt/lett - den blir brukt mest sammen med Spyderco Kapara på tur. Sistnevnte brukes mest til matlaging siden den er så lang og slank, kan ikke helt sammenlignes med Sebenza Large som virker mye kraftigere. Bruker mine kniver mest til åpning av ting, skjære mat, og kanskje spikke pølsepinner, hehe..

Spyderco Kapara - lang, kompakt, deilig, fin til matprepp:

1621945940402.jpeg
 
Redigert: