Knivtråden

Er det noen som har tips eller erfaringer med hvor man kan handle Chris Reeve? [...] Usikker på om normen er å vente til de er på lager eller gå for bestilling med ventetid.

Vet at Knivesshipfree.com er vant til å operere med spesialbestillinger. Litt tåpelig navn på en butikk, kanskje, men en liten butikk med bra folk og OK priser. Ser at de bare har damascus m/ bog oak inne, men jeg ville kontaktet dem og spurt om bestilling/ venteliste.

• Liker
Reaksjoner: SimSVa
IMG_20210702_171535~2.jpg

IMG_20210702_171703~2.jpg

IMG_20210702_171747~2.jpg

IMG_20210702_171946~2.jpg

Verdt ventetiden. Benchmade 945 Mini Osborne er liten og nett.. kanskje min perfekte kniv :)

Har slått til å bestilt meg en sebenza 31small:)
men, hvordan er lovverket egentlig, er det lovlig med en slik i lomma overalt?

Har slått til å bestilt meg en sebenza 31small:)
men, hvordan er lovverket egentlig, er det lovlig med en slik i lomma overalt?
Nei, det er ikke lov uten aktverdig grunn.
«Etter straffeloven § 189 er det straffbart å bære kniv på et offentlig sted med mindre det skjer i forbindelse med «arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål». I tillegg er det etter våpenforskriften § 9 forbudt å erverve, eie eller inneha visse knivtyper.»

• Liker
Reaksjoner: HorrorMirror og allak
Jeg har så godt som aldri gått med lommekniv, men det skulle brått endre seg da jeg kjøpte The Elko fra James. Knøttliten, enkel og robust. Akkurat det jeg var på jakt etter.

Fotor_162896157993974.jpg

Etter mitt tidligere spørsmål her inne ble jeg oppring av et sone- og familiemedlem med over middels kunnskap og interesse for klokker og kniver. Ble informert om at til mitt tiltenkte bruk (generell daglig- og turkniv) så vil ikke en smekker gentleman's pocket knife ala. Chris Reeve Mnandi være optimal. Her tenkte jeg det var best å lytte til ekspertene!

Det er visstnok med kniver som med klokker, det finnes ikke en som kan alt, men om det skulle være en foldekniv som skulle vise seg å funke til mye, så måtte det være en Shirogorov, en for meg helt ukjent russisk knivprodusent som skal lage noen av de mest forseggjorte flipper knivene på markedet.

Jeg fikk gleden av å håndtere en Shirogorov, et par Chris Reeve og et par Koening Knives hos nevnte sone- og familiemedlem, og etter seansen var alt klappet, klart og bestemt.

Fikk sporenstreks bestilt meg en Shirogorov Neon Zero fra Moder Russland og få dager senere var den levert.

20210707_094807.jpg
20210707_161121.jpg
20210816_115823.jpg
20210816_115839.jpg
20210816_115852.jpg
20210816_120015.jpg
20210816_120022.jpg

Kniven er en fryd å åpne og lukke. Den åpner seg så bekymringsløst og enkelt at det er utrolig å føle på. Den lukker seg med den samme enkelhet. Gjennom 14 dager på Hardangervidda ble den testet og brukt til alt man trenger en kniv til der oppe. Like skarp og like bra action etterpå. Fryktet at fiskeslo og grus skulle ha negativ effekt på kulelagrene, men ikke merket noe enda. Bare å anbefale!!!

Etter mitt tidligere spørsmål her inne ble jeg oppring av et sone- og familiemedlem med over middels kunnskap og interesse for klokker og kniver. Ble informert om at til mitt tiltenkte bruk (generell daglig- og turkniv) så vil ikke en smekker gentleman's pocket knife ala. Chris Reeve Mnandi være optimal. Her tenkte jeg det var best å lytte til ekspertene!

Det er visstnok med kniver som med klokker, det finnes ikke en som kan alt, men om det skulle være en foldekniv som skulle vise seg å funke til mye, så måtte det være en Shirogorov, en for meg helt ukjent russisk knivprodusent som skal lage noen av de mest forseggjorte flipper knivene på markedet.

Jeg fikk gleden av å håndtere en Shirogorov, et par Chris Reeve og et par Koening Knives hos nevnte sone- og familiemedlem, og etter seansen var alt klappet, klart og bestemt.

Fikk sporenstreks bestilt meg en Shirogorov Neon Zero fra Moder Russland og få dager senere var den levert.

Vis vedlegg 260673Vis vedlegg 260674Vis vedlegg 260675Vis vedlegg 260676Vis vedlegg 260677Vis vedlegg 260678Vis vedlegg 260679

Kniven er en fryd å åpne og lukke. Den åpner seg så bekymringsløst og enkelt at det er utrolig å føle på. Den lukker seg med den samme enkelhet. Gjennom 14 dager på Hardangervidda ble den testet og brukt til alt man trenger en kniv til der oppe. Like skarp og like bra action etterpå. Fryktet at fiskeslo og grus skulle ha negativ effekt på kulelagrene, men ikke merket noe enda. Bare å anbefale!!!
Spennende! :love: Kan bli dyrt skjønner jeg. :p
Har du link til der du kjøpte?
Noe som gjorde at du valgte denne fremfor andre modeller de har? (Skal nok google og se review-videoer nå ja..)

Spennende! :love: Kan bli dyrt skjønner jeg. :p
Har du link til der du kjøpte?
Noe som gjorde at du valgte denne fremfor andre modeller de har? (Skal nok google og se review-videoer nå ja..)
Det ble fort litt dyrt ja ;)
Kjøpte den her: https://rusblade.com/product/shirogorov-neon-zero-m390-mrbs

Valgte Neon Zero ettersom størrelsen var perfekt og opp mot andre Neon-modeller så har Zero en mer forsegjort backspacer og knivblad + at jeg ønsket at den skulle se og føles så enkel som mulig. Så ingen inlays eller carbon deler.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch og Hvalrossen
Benchmade og Spyderco er kvalitet, Russeren ser meget bra ut men usikker på om den er verd pengene ???

Cheburkov’n har en helt annen kvalitetsfølelse men om den er verdt over 2 gangeren er jeg usikker på. Forøvrig min første kniv i titanium og frame lock.

Om man skal ha tilsvarende bladlengde og spec var det ikke så mange alternativer tilgjengelig. Satt meg på liste på en Inkosi tanto så blir spennende å sammenlikne.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen