Etter mitt tidligere spørsmål her inne ble jeg oppring av et sone- og familiemedlem med over middels kunnskap og interesse for klokker og kniver. Ble informert om at til mitt tiltenkte bruk (generell daglig- og turkniv) så vil ikke en smekker gentleman's pocket knife ala. Chris Reeve Mnandi være optimal. Her tenkte jeg det var best å lytte til ekspertene!
Det er visstnok med kniver som med klokker, det finnes ikke en som kan alt, men om det skulle være en foldekniv som skulle vise seg å funke til mye, så måtte det være en Shirogorov, en for meg helt ukjent russisk knivprodusent som skal lage noen av de mest forseggjorte flipper knivene på markedet.
Jeg fikk gleden av å håndtere en Shirogorov, et par Chris Reeve og et par Koening Knives hos nevnte sone- og familiemedlem, og etter seansen var alt klappet, klart og bestemt.
Fikk sporenstreks bestilt meg en Shirogorov Neon Zero fra Moder Russland og få dager senere var den levert.
Vis vedlegg 260673Vis vedlegg 260674Vis vedlegg 260675Vis vedlegg 260676Vis vedlegg 260677Vis vedlegg 260678Vis vedlegg 260679
Kniven er en fryd å åpne og lukke. Den åpner seg så bekymringsløst og enkelt at det er utrolig å føle på. Den lukker seg med den samme enkelhet. Gjennom 14 dager på Hardangervidda ble den testet og brukt til alt man trenger en kniv til der oppe. Like skarp og like bra action etterpå. Fryktet at fiskeslo og grus skulle ha negativ effekt på kulelagrene, men ikke merket noe enda. Bare å anbefale!!!