Knivtråden

IMG_6942.JPG
Laguiole er pene
 
Snubblet over Deejo-kniver i en interiør-/designbutikk (grøss!) i Chamonix
og fikk med meg en 27g/9cm med treinnlegg (ask)
og en helt plain uten innlegg på 37g / 11cm lukket.
http://my.deejo.fr

Syns de hadde et flott design og på 27g kan den lille bli en kjærkommen del av EDC-en,
dette er på ingen måte en toolkniv, men til sin bruk som epledeler og pakkeåpner en fin liten sak.
Skulle jeg kun gått for en av dem så er nok 27g favoritten til nå, den store er noe "spinkel" til å brukes til tyngre ting da funker den lille fint, 9cm når den er lagt sammen.

Har ikke tenkt så mye på det men som skeivhendt er den litt upraktisk da pocket clip ikke kan flyttes på men det funker.



Bilder skamløst lånt fra nett:

deejo-knives-caffin-5.jpg

DEE1CN0001.png
 
Jeg husker min første kniv, en gave fra min farfar, noe som var en livsendrende opplevelse (hvertfall for meg), da jeg var 4 år.


Jeg brukte denne kniven med og uten tilsyn, med mange kutt å vise til. Jeg (søringen) var i Tromsø på besøk, og tok taubanen for å se på sameleiren. Der traff jeg en sivil-same (husk jeg var 5 år), og spurte vedkommende om han var same. Han svarte ja, og jeg benektet hans opphav, noe som resulterte i et protesterende utrop (æ e same), noe som var meget frekt av meg (har jeg hørt) ;) Jeg har hørt at vedkommende hadde store problemer etter hendelsen og ble en aktiv ambassadør for Breitling i nyere tid :)
 

Vedlegg

  • IMG_1845.JPG
    IMG_1845.JPG
    54 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og Hopalong
Hvordan er Böker knivene?
Har sett på et par rimeligere Magnum utgaver.

Eg er veldig fornøyd med dei. Den største på bilde over bruker eg som jakt/fjell kniv :) Liker foldeknivene best da dei er lette å ha i lomma når eg ikkje har sekk med. :)
 
Hvordan er Böker knivene?
Har sett på et par rimeligere Magnum utgaver.

Tillater meg å svare på denne. Kjøpte en Böker Forest Ranger (https://kniveksperten.no/boker-magnum-forest-ranger.html) før jul selv. Kun blitt brukt hjemme hittil da jeg ikke er et vintertur-menneske.

Likevel vil jeg si at kniven virker meget solid, bladet er skarpt(spesielt etter en liten finskjerping da det ikke var såååå skarpt ut av boksen) og linerlocken fungerer godt. Lett å åpne, lukke og bladet låses solid uten slark i åpen posisjon.

Vanskelig å si noe om holdbarheten enda da den ikke har blitt brukt til friluftsliv enda, men slik inntrykket er kan jeg ikke anta annet enn at den vil være vel verdt 300kr.

Eneste negative jeg har å si er at det later til at den ene "tommelskruen", altså den man hekter tommelen i for å åpne kniven, er noe skjev. Den sitter som støpt, så slark er ikke et problem, den sitter simpelthen bittelitt feil plassert. Snakk om 1-2mm her, så definitivt ingen krise da det ikke har noe som helst å si på funksjonaliteten.
 
Takker for svar.
Kikket litt på Ebay, og så at det er en del Spyderco kniver fra Kina og Thailand. Er det mye fake, eller kan jeg anta at knivene er ekte?
 
Av de knivene på bordet er CS-SRK helt klart den beste allround kniven etter hva jeg har erfart.
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83
Trenger en ordentlig kniv til fiskesløying til sjøs. Hjemme på kjøkkenet har jeg en god filetreringskniv som jeg bruker, men trenger en til "grovarbeidet" midt ute på sjøen. Forslag?