Knivtråden

Buck fra da de ble produsert i USA var stygge som nøkken men hadde godt stål som tålte å brukes. Jeg har en Buck Goliath fra ’97-98, den eneste foldekniven jeg vet som også duger som øks i et knipetak.
ja, ikke akkurat noe fruktfat :ROFLMAO:
IMG_1737.png

Buck fra da de ble produsert i USA var stygge som nøkken men hadde godt stål som tålte å brukes. Jeg har en Buck Goliath fra ’97-98, den eneste foldekniven jeg vet som også duger som øks i et knipetak.
Ikke vært borti Buck utover denne. Men altså slik at det har vært en kvalitetsforringelse ifm outsourcing til utlandet? Når skjedde dette og produserer de utelukkende utenfor USA nå?

De klassiske modellene som 110 produseres enda i USA. Mange av de små er produsert "overseas" men jeg vet ikke siden hvilket år.

Du ser ganske kjapt hva som er hva på prisforskjellen og fit and finish; man får det man betaler for.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Jeg har lenge jaktet på den perfekte kniv i høy kvalitet, kompakt/clean, langt og tynt blad for lett bruk; inkludert matprepping, åpning av emballasje, spikking av pølsepinner...

Har forsåvidt funnet den perfekte, Quiet Carry Waypoint (+ lillebror Quiet Carry iQ som elegant liten EDC).
I tillegg velger jeg gjerne Chris Reeve Sebenza Small til skogen/hagen (hakket kraftigere), eller Bugout Mini når jeg bare skal ha en liten lett kniv i lomma.

Likevel har det kommet et par nye kniver inn siden sist innlegg.

1000052607.jpg

Quiet Carry Waypoint Large:
  • Kompakt, men stort blad (3,7", 94mm)
  • Tynt blad
  • Kvalitet og 110% rustfri
Denne er nå med på tur (unntatt fly) der det er fare for matlaging og sløve kniver i f.eks. AirBnB.

Real Steel G-frame Titanium:
Skulle finne en "hytte/airbnb" kniv til en kompis som testet Waypoint, men litt lavere budsjett. Denne har lignende egenskaper, men er mye rimeligere (99USD vs 340USD). Måtte jo ha en til meg selv også...
  • Tynt 2,5mm og relativt langt blad 3,5"/88mm
  • Kompakt og lett
  • Cleant og enkelt design
Rask levering (sett bort fra Posten som skal bruke 3-4 dager før de ber om mva-dokumentasjon).
Ikke helt der oppe blant Quiet Carry og Chris Reev i feeling, men bedre enn mye annet å fikle med, så til prisen er den helt suveren!
Svært lite å sette fingeren på egentlig, det eneste jeg kommer på et at det kunne vært større enn 6mm torx som kan være litt gambling om man er glad i å demontere.

Her men normal størrrelse Quiet Carry Waypoint:

1000052604.jpg

1000052606.jpg

1000052605.jpg

Og så Quiet Carry familien:

1000052603.jpg

Real Steel G-Frame Titanium vs. Waypoint vs. Waypoint Large:
(linet/sentrert rundt starten på kniveggen for å se reell bladstørrelse)
1000052608.jpg

Real Steel G-Frame Titanium vs. Tudor Pelagos 39mm:

1000052592.jpg

1000052594.jpg

1000052599.jpg

1000052595.jpg

Jeg har lenge jaktet på den perfekte kniv i høy kvalitet, kompakt/clean, langt og tynt blad for lett bruk; inkludert matprepping, åpning av emballasje, spikking av pølsepinner...

Har forsåvidt funnet den perfekte, Quiet Carry Waypoint (+ lillebror Quiet Carry iQ som elegant liten EDC).
I tillegg velger jeg gjerne Chris Reeve Sebenza Small til skogen/hagen (hakket kraftigere), eller Bugout Mini når jeg bare skal ha en liten lett kniv i lomma.

Likevel har det kommet et par nye kniver inn siden sist innlegg.

Vis vedlegg 397271

Quiet Carry Waypoint Large:
  • Kompakt, men stort blad (3,7", 94mm)
  • Tynt blad
  • Kvalitet og 110% rustfri
Denne er nå med på tur (unntatt fly) der det er fare for matlaging og sløve kniver i f.eks. AirBnB.

Real Steel G-frame Titanium:
Skulle finne en "hytte/airbnb" kniv til en kompis som testet Waypoint, men litt lavere budsjett. Denne har lignende egenskaper, men er mye rimeligere (99USD vs 340USD). Måtte jo ha en til meg selv også...
  • Tynt 2,5mm og relativt langt blad 3,5"/88mm
  • Kompakt og lett
  • Cleant og enkelt design
Rask levering (sett bort fra Posten som skal bruke 3-4 dager før de ber om mva-dokumentasjon).
Ikke helt der oppe blant Quiet Carry og Chris Reev i feeling, men bedre enn mye annet å fikle med, så til prisen er den helt suveren!
Svært lite å sette fingeren på egentlig, det eneste jeg kommer på et at det kunne vært større enn 6mm torx som kan være litt gambling om man er glad i å demontere.

Her men normal størrrelse Quiet Carry Waypoint:

Vis vedlegg 397272

Vis vedlegg 397273

Vis vedlegg 397274

Og så Quiet Carry familien:

Vis vedlegg 397275

Real Steel G-Frame Titanium vs. Waypoint vs. Waypoint Large:
(linet/sentrert rundt starten på kniveggen for å se reell bladstørrelse)
Vis vedlegg 397276

Real Steel G-Frame Titanium vs. Tudor Pelagos 39mm:

Vis vedlegg 397277

Vis vedlegg 397280

Vis vedlegg 397279

Vis vedlegg 397278
Har du testet de litt større Opinel mtp. matlaging? Tror det skal funke ganske bra, og får vel en for 300 kr ca. Jeg har en nr. 6 som lommekniv (mest pakker på jobb etc.), men blir for liten til matlaging.

@andres Hvordan "bærer" en Opinel 6 i hverdagen? Liker denne bedre enn de fleste foldekniver, men er redd den tar mye plass i lomma?
Lett å tenke at de flate knivene er bedre, men liker Opinel, er bare redd det blir en stor "bul" i lomma?

@andres Hvordan "bærer" en Opinel 6 i hverdagen? Liker denne bedre enn de fleste foldekniver, men er redd den tar mye plass i lomma?
Lett å tenke at de flate knivene er bedre, men liker Opinel, er bare redd det blir en stor "bul" i lomma?
Jeg merker den ikke, og har vel hatt den og en fisher space pen i samme lomme i 5-6 år. Den veier ingenting, og tror det nesten er like viktig.

IMG_4499.jpeg

Har ikke selv men testet og liker den godt. Generelt er jeg veldig glad i de tradisjonelle norske knivfabrikantene. Synes Nipa både ser bra ut og lå fint i hånden. Flott allbrukskniv som jeg hadde vært stolt over å eie. Alt må ikke alltid være så dyrt og fancy. Det er en verden av ultrahypede, dyre og overkonstruerte kniver der ute som faller gjennom med en gang de skal være noe annet enn et fett motiv.

Jeg er veldig glad i Helle og Brusletto som begge er relativt lokale for meg. Jeg trenger absolutt ikke noen ny kniv, men denne frister meg veldig:
Helle_Fjording_50_aar_LTD_Edition_6_1920_comp.jpg

"I 1975 lanserte Helle ein kniv som på mange måtar endra korleis vi såg på kniv generelt i Skandinavia. I samarbeid med Tor Indergaard skapte vi ein kniv der bladet var berre halvparten så langt som det som var vanleg på den tida. Denne lille nyskapningen fekk namnet Helle Fjording. Modellen bana veg for Nying, og resten – som dei seier – er historie.

Vi markerer 50-årsjubileet for denne delen av Helle-historia ved å dedisere vår 2025 Limited Edition-kniv til Fjording 50 år.

Fjording 50 år tar med seg mange av dei innovative elementa frå det originale designet. Den har det same, korte bladet og det ergonomisk forma skaftet som gjer den perfekt til treskjering. Den kjem også i ei retro-inspirert slire med deksel til kniven, som du kan feste til beltet eller ryggsekken og vite sit trygt på plass.

Samtidig har vi oppgradert materiala i kniven. Mens originalen hadde ei tynnare karbonstål, er bladet til Fjording 50 år laga med vårt tjukkare H3LC-laminatstål. Originalskaftet var eit enkelt bjørkestykke, og no har vi styla det opp og tilført fleire komponentar. Fjording 50 år briljerer med eit samansett skaft i masurbjørk, stabilisert, grøn masurbjørk og lær. Den «Helle-grøne» masurbjørka i skaftet representerer både kor viktig dette designet har vore for merkevara, men også kva nye teknikkar Helle har tatt i bruk i dag. Slira er høgkvalitets, vegetabilsk farga lær i fargen tan"

• Liker
Reaksjoner: Vestante og Erik_SG
Er det virkelig så stor forskjell i kvalitet? Jeg må innrømme det er lenge siden jeg har hatt en kniv fra Brusletto men jeg mener å huske at det har vært veldig robuste og kraftige saker. Og de kommer vel også med livstidsgaranti. Mens Helle i tillegg ser helt fantastisk ut, og kombinerer tradisjonelt håndverk, materialvalg og finish på høyt nivå.