Knivtråden

Ja hva synes vi egentlig om Fallkniven folkens? Selv om jeg ikke trenger det er muligens ny turkniv på vei inn her etterhvert. Min eneste erfaring med det aktuelle merket var at vi brukte «prodde»utgaven deres til å , ja prodde med. Det skrives mye forskjellig og til dels sprikende om merket. Hvilke erfaringer har TS?
Hadde fällkniven S1 en stund. Planen var allround turbruk.
Den fungerte men ikke helt som jeg ønsket. Problemet var nok at den er litt for tykk. Pluss 1 stk kniv funker sjelden til alt.
Det som var bra . Lett å holde skarp og holdt eggen bra. Hogge med funket fint og til og med enkel kløyve ved.
Grov arbeid kan man si.
Finere ting som sløye fisk eller lign så var den ikke god i det hele tatt.
I dag har jeg en grov lomme kniv håndlaget til tyngre arbeid og en lett tynn slire kniv til lettere ting. Det funker for meg.

• Liker
Reaksjoner: holmby og Chronodiver
Hvilke erfaringer har TS?

Med Fällkniven? Mange, inkl. at jeg har vært i kontakt med Peter om å kjøpe hele selskapet dengang han trodde han ville selge.

Jeg synes knivene er noe høyt priset, men ellers av høy japansk kvalitet. Litt misfornøyd med lærslirene, men plastslirene er solide. De 2 slireknivene jeg bruker mest er en F1 i 3G og en WM1. Har hatt en Northern Light som hadde for tynt skaft, og de er uansett altfor dyre.

Fikk denne til jul av naboen , som er en prisbelønt knivmaker /kunstner.
Skaft i Bjørk frå egen skog og gravert mamuttann .
Sjølvlaga knivblad i UHB elmax superclean
Ringen er laga av restene og så laget han en skål til å lagre ringen også.
Gravert for hånd
1000024042.jpg

Ja hva synes vi egentlig om Fallkniven folkens? Selv om jeg ikke trenger det er muligens ny turkniv på vei inn her etterhvert. Min eneste erfaring med det aktuelle merket var at vi brukte «prodde»utgaven deres til å , ja prodde med. Det skrives mye forskjellig og til dels sprikende om merket. Hvilke erfaringer har TS?
Har hatt Fallkniven og andre kniver, men den eneste som får bli med meg på tur er Strømeng samekniv. Fantastisk redskap og god kvalitet

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Hapå og holmby
IMG_4347.jpeg
IMG_4345.jpeg
IMG_4344.jpeg

Ryddet i garasjen og kom over min gamle betrodde følgesvenn. Det lages vel nyere versjoner av Buck Nighthawk den dag idag. Denne fra slutten av 90-tallet. Alt annet enn fancy/highend på alle måter, men for et brekkjern. Brukt bl.a. som vestkniv/spyd. Grove hairlines på håndtak etter da jeg ble slept etter en bil. Sukk, evig eies kun det skrapte.

Min Strømeng fra 1983 er sendt videre til neste generasjon, jeg må klare meg med en samekniv fra Helle, men den gjør jo forsåvidt jobben…
Noe av knivbeholdningen på hytta - som man ser ganske tradisjonelt:
Vis vedlegg 392514
Fike en slik i gave av min far, det er inngravert navn og årstall 1981. Det beynner å bli noen år, men kniven er like fin.
1742907499460.png

Vis vedlegg 395491Vis vedlegg 395490Vis vedlegg 395489
Ryddet i garasjen og kom over min gamle betrodde følgesvenn. Det lages vel nyere versjoner av Buck Nighthawk den dag idag. Denne fra slutten av 90-tallet. Alt annet enn fancy/highend på alle måter, men for et brekkjern. Brukt bl.a. som vestkniv/spyd. Grove hairlines på håndtak etter da jeg ble slept etter en bil. Sukk, evig eies kun det skrapte.
Buck fra da de ble produsert i USA var stygge som nøkken men hadde godt stål som tålte å brukes. Jeg har en Buck Goliath fra ’97-98, den eneste foldekniven jeg vet som også duger som øks i et knipetak.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver