Knivtråden

Hvor går man for å selge kniver om dagen? Ebay? Bladeforums.com? Har et par ubrukte godbiter liggende fra en tid før jeg samlet på klokker. Ser at ihvertfall én har gått kraftig opp i pris (Mad Dog ATAK).

Hvor henger de norske knividiotene, bortsett fra i denne tråden? ;) Kammeret.no?

Hvor går man for å selge kniver om dagen? Ebay? Bladeforums.com? Har et par ubrukte godbiter liggende fra en tid før jeg samlet på klokker. Ser at ihvertfall én har gått kraftig opp i pris (Mad Dog ATAK).

Hvor henger de norske knividiotene, bortsett fra i denne tråden? ;) Kammeret.no?

@Anders ligger det ikke litt i kortene at du bare kan sende en PM til @Tetragrammaton ? :)

Redigert av en moderator:

God damn det er en dyr kniv - review?

God damn det er en dyr kniv - review?

Ja, den har blitt dyr etterhvert. Nå lager ikke Kevin McKlung så mange kniver lenger, så tilgangen er begrenset. En kontroversiell figur, som gjorde det vanskeligere for seg selv enn nødvendig.

Som sagt er kniven ubrukt, ligget i sliren sin siden den ble kjøpt for over 10 år siden. Kan finne den frem og ta noen bilder og fortelle litt. Uten å ha brukt den er det vanskelig å gi en god review av det som faktisk betyr noe i en kniv da ;)

Inntil jeg finner tiden til det: For de som lurer ser beistet slik ut (lånt bilde). Min er en ATAK 2, hvor 2-tallet innebærer serrateringer på bladet (faktisk de beste jeg har sett, kan i motsetning til mange andre slipes opp igjen). Knivens claim to fame er McKlungs kombo av høy-karbonstål, herdeprosess og forkromming av bladet. Han var vel dessuten en av de som brakte G10 inn i knivverden som grepsmateriale. Han vant med ATAK en kontrakt i 1992 med Navy Seals, og var veldig glad i å skryte av kniven (med rette) og mindre glad i å ta i mot konstruktiv kritikk. Baluba fulgte. I dag finnes det knockoffs/hommages tilgjengelig med samme utseende, men så vidt jeg vet er det ingen som har kopiert teknikken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_Dog_Knives

7411002.jpg

Redigert:

Klokke og kniv valgt for morgendagens guttetur i marka! Klokken mangler en del år før patina kan måle seg med kniven, men ett pent par likevel.

Jeg må bare si at jeg er svært godt fornøyd med Quartermaster Templeton foldekniven jeg kjøpte av @Tetragrammaton for en måned siden. Den er kompakt, ser kul ut (må jeg innrømme) og låsemekanismen for bladet virker meget solid. Skarp er den også.

Nå lurer jeg på hvordan jeg skal holde den skarp, uten å kjøpe utstyr for mange tusen kroner. Den har et japansk-inspirert blad, og jeg har null peiling på hvordan man best holder eggen kvass på slike.

• Liker
Reaksjoner: Tetragrammaton
Min Quartermaster-kvartett + GSAR.

Interessert i å selge karambiten din? Evnt PM.

Syntes det er kult det ikke bare er meg her på forumet som er alt for glad i kniver. Har fortiden en Chris Reeve Sebenza med micarta innlegg, SpyderCo Endura 4, en 1990 Mod vintage Spyderco Police, Esee Junglas, Fallkniven F1, Kershaw Cryo2 og diverse gerber:)

Har noen bilder av mine her.

CRK Sebenza 21 micarta, small versjon

image_zpsekueb4g8.jpg

SpyderCo Police

image_zpsfoagnbbx.jpg

Kershaw Cryo 2, helt ubrukt

image_zpsqw9fhtkn.jpg

Og til slutt, Fallkniven F1, VG10 versjon

image_zpsic91zpot.jpg

Om noen er interessert i Kershawen eller Police'n er det bare å skyte en PM så blir vi nok enige.