KLOKKESTAFETTEN IV

@crown guard
1000006737.jpg

En veldig kul samling rett og slett! Overlapp? Kan egentlig ikke spotte noe. Nærmeste må vel være Damaskus og Baby Alpinist. Ikke mye til overlapp det. Veldig fint balansert.

Digger vintage Seiko samlingen. Og spesielt den Pougen. Her snakker vi MINT 👌 og King Seikoen syns jeg er både dress og barsk takket være lugsene. Kongen er absolutt en klokke jeg har vurdert flere ganger selv og kommer kanskje til å ha et halvt øye på ebay etter en slik. Du trenger vel litt å skru på? 😂

Når det gjelder Baby Alpinisten så synes jeg skiven ser fin ut på bilder, men jeg får ta deg på ditt ord på hvordan den oppleves i virkeligheten. Lenkefesten ser jeg dog. Hvordan hadde en tradisjonell Alpinist målt seg?

Tudor en må jeg innrømme ikke er helt i min personlige smak. Har heller aldri vært stor fan av moderne Explorer 2. Jeg synes på et eller annet vis de mangler litt kontrast, i motsetning til F.eks. @andres sin 5 digit med tritium med litt patina. En fet klokke åkke som, selv om den ikke er min personlige smak.

TT Rolexen derimot er jo bare guilty pleasure delux! Digger den og hadde absolutt ikke hatt noe imot en TT i boksen igjen. Dette må nok bli favoritten. Eller Speedy. Eller Pogue. Eller til og med King Seiko 🤷

Hva mangler? Veldig lite vil jeg si. Kanskje noe helgull? Kanskje noe litt annerledes, som en jump hour eller en annen "ubrukelig" komplikasjon?

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Loevhagen
King Seiko 44
@crown guard
Her var det mye flott, og den King Seiko 44 er aldeles nydelig! En flott dressklokke som jo går minst like godt til røffere utrustning!

Sub-en er selvfølgelig helt harry. Men det at du skal i gang med egen service på den, er skikkelig kult: Fra harry til skin in the game!

Alpinisten: skjønner at du er usikker. Jeg synes den fargekomboen ser litt «cheap» ut på den den utgaven. Fargene passer mye bedre på den mer kompliserte skiva til den grønne Alpinisten med kompassfunksjonen inne. Den mest balanserte skiva er etter mine begreper SARB017-utgaven - jeg tror kanskje gullfargen er annerledes, men det kan være hukommelse- og synsbedrag, for jeg har aldri hatt sarb017 og Prospex side ved side. Uansett ser Prospex-modellen med kompass i grønt og gull bedre ut enn den du har - i mine øyne altså!

Mangler du noe? Ja!
Når du har så mye skin in the game at du både server og selger og beholder det beste selv, tror jeg du trenger en skikkelig field-watch, og aller helst litt vintage. Dvs. vintage eller semi-vintage på ordentlig, ikke bare vintage-aktig!
Du trenger kanskje en Dirty Dozen, eller, helt enkelt, en sliten sarb017 som du fikser selv:)

Rå samling @crown guard! Her er det mye som frister. Veldig variert og fin samling som jeg tror fyller alle hull. Du har jo holdt på mange år med klokker, så regner med samlingen her er sånn sett ganske gjennomtenkt. Jeg husker godt den gamle submarineren du hadde (Nato-reim..) og er enig med at disse i TT fungerer veldig bra. Litt deilig-harry!

Peneste klokka du har er uten tvil King Seiko, dette er virkelig et smykke. Den dekker dressklokke 100%! Helson har jeg vært innom selv, min var vel 42mm om jeg husker rett. Ser nå at det ser svært lite aktivt ut siden til Helson ja, synd da de leverte morsomme klokker til OK penge.

Veien videre er kan jo være noe morsomt? Sprek kasseform, annen tidsvisning, eller sær independent? Siden alle baser er dekket er det bare å smelle til med noe sprekt i alle fall!

• Liker
Da var det min tur i Klokkestafetten.

Jeg skal presentere 10 klokker som jeg nå endelig har fått samlet sammen.

Herlig samling, @crown guard!
Og du har jo en helt spesiell connection med klokkene siden du tar service på dem selv.

Av Seikoene er nok Seiko 44 min favoritt - syntes den gjør seg fint som dressklokke også. Capt Willard’en er jo også legendarisk, og tenker samlingen din hadde blitt tatt til nye høyder med en vintage GMT-Master uten bezel og på tropic strap á la Marlon Brando 😍

Seiko’ene blir fint supplert av Sub’en, Tudor’en og Speedy’en. Pluss litt ekstra knask. En veldig fin samling.

• Liker
Kul samling du har @Dazed Må si min favoritt er Breitling Avenger Seawolf. Den er på mange måter min «anti-Grail». Jeg er en Breitling-mann i hjertet, og de gule er altså bare råtøff. Har brukt mange timer på Chrono24 bare ved å drømme meg bort - tenk om jeg kunne bært noe slikt! Kult å se at du har blitt glad i den!
Takk. :)

Vil du så kan du! :)

• Elsker
Reaksjoner: Parmined
Så videre til beaterene!
Helson Shark Diver Bronze 38 mm

Vis vedlegg 432669

Dette er en skikkelig traver jeg har hatt i rundt 3 år. Den brukes kun som beater offshore.

Den har et Seiko NH35-verk som jeg har justert selv, og det går pinlig nøyaktig i daglig bruk. Ikke noe jåleri, bare en solid bruksklokke som gjør jobben sin. Helson har vel nesten gitt seg nå?

Damasko DS30

Vis vedlegg 432670

Nyanskaffet, og egentlig en klokke jeg bare måtte ha etter å ha sett Hammerfjord sin med grå skive og grå Tropic-rem. Jeg elsket den kombinasjonen.

Dette blir beateren hjemme. Det blir nok mye trefelling, hagearbeid og praktisk bruk med denne fremover. Akkurat slik en Damasko skal brukes.

Planen er også å “oppgradere” denne litt etter hvert. Hele verket skal byttes til Sellita SW200.2 Power+, som nettopp er sluppet. Altså ikke bare litt småpirk, men rett og slett et helt verksbytte til en oppgradert utgave. Fullstendig unødvendig? Ja. Litt gøy? Også ja.

Rop ut om noen andre har en SW200 drevet klokke som de vil at jeg skal swappe. https://monochrome-watches.com/a-te...200-2-power-automatic-movement-upgrade-specs/

Seiko Baby Alpinist

Vis vedlegg 432671

Denne er jeg litt usikker på. På papiret burde den treffe veldig bra: fin størrelse, grønn skive og en enkel Alpinist-variant uten altfor mye rot.

Men skiven var ikke helt den WOW-opplevelsen jeg hadde håpet på, og lenkens pasning mot kassen synes jeg heller ikke var så fryktelig pen. Lugs er for lange, og Microjusteringen på lenka går ikke "opp i opp" med ledd man tar av. Det kan hende den ryker videre, og da blir den nok byttet inn i noe vintage field-aktig med ETA-verk, eller en Traska Summiteer 36. Kanskje prøve rød skive?

Tanken er uansett at denne rollen skal fylles av en slags ekspedisjonsklokke. Altså en klokke til hardfyll på DNT-hytter, tvilsom reinsjakt og bakkeløp mot Frank Løke. Alle tre er prøvd, for øvrig.

Oppsummert
Hva jeg ønsker meg?.... Aner ikke. Får la det komme som det kommer.
Men en slik en som skrivebordsklokke når jeg skal åpne klokkeboksen og trekke/stille klokkene før bruk hadde vært artig!
Vis vedlegg 432672

Alt i alt føler jeg samlingen nå begynner å gi mening. Litt hverdagsur, litt historie, litt vintage Seiko og noen klokker som faktisk tåler å bli brukt. Det er nok ikke den mest perfekte eller logiske samlingen i verden, men den er veldig “meg”, og det får nesten være godt nok.

Men jeg tar gjerne kritikk her! Hva er styggest, hva faller ikke i smak? Hva mangler jeg? Hva overlapper? Osv.
En samling etter mitt hjerte!

Harry? Pffff! Jeg er en sucker for two tone divers og skjønner godt at den er mye på armen.

Og et det egentlig noe galt å være litt harry, da? Alle passer ikke til å sitte uten sokker i loafers-ene og kline til kanten på hvitvinsglasset med FOTM-skjeggoljen mens de på nabobordet kveles av Tom Ford-eimen. ;)

Digger den!

King Seiko er også et høydepunkt. Enda mer fordi du har satt den i stand selv, så klart.

BB pro er helt sjef. Særlig med hvit (jada opaline) Skive. Sett på selv, men de blir litt små for meg.

Jeg tar meg i at jeg liker de vanligste klokkene best, og digger speedy også. …men nå er det en *grunn* til at de er populære. :)

Flott levert!

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!

@acnorway Takker!
Vintage seiko er alltids morro, og en hel og pen pogue som ikke er "skrudd ihjæl" eller franken er sjelden vare. Den blir :) Tror babyalpinisten blir solgt, og kanskje en tradisjonell prøvd.?
Grunnen til tudorkjøpet er jo at jeg ikke hadde råd til en Explorer 2, er jo ikke til å legge skjul på det. Men så blir en ny 2`er også veldig stor (men lavere). Mulig en 5 digit explorer 2 hadde vært noe som du sier.
Skal ta med meg rådet om noe virkelig crazy eller Independent.

@Parmined Takk for skryt!
Du har kanskje rett i at ks44 fungerer til litt med casual og hverdags?
Takker så mye for feedback på Alpinisten. Skal prøve den noen dager til, og kanskje på en annen lenke, men fremdeles ikke helt kompis med denne. Må gjøre en vurdering. Ikke har den ar-coating på noen sider av glasset heller. Hadde faktisk forventet litt mer av en klokke til 10k, som har et urverk til 150kr kostpris for seiko.
Dirty dozen var heller ikke noe dumt tips! Her må det gjøres litt research, selv om jeg frykter slikt kan bli dyrt.

@andres Takker. Litt gjennomtenkt er det, men også en del innfall, og noe som har "formet seg til" etter hva jeg ønsker å beholde osv. Men rimelig fornøyd nå.n Artig at du også Liker ks44 så godt! Dette er supre klokker til en hyggelig pris. Horologien står høyt her. En helt annen kvalitet en hva seiko ks står for i dag. Delte Gs verk med ks gutta vettu ;) Smelle til med noe sprekt er et tips jeg skal ta med meg.!

@Bgo80 Takk takk!
Ja det blir litt vanskeligere å skille seg fra noen av de vintage da jeg selv har vært supernøye med servicer, samt sett hvor lite slitasje som er innvendig i noen av de. 44 er også blant mine favoritter, så der er vi to! Kapteinen blir enn så lenge, men ellers åpen for litt forandring ja. Vintage gmt på tropic strap uten bezel ja. da lukter det apocalypse now! Hadde vært steintøft det også.'
Takk takk for skryt!

@Dazed Hyggelig å høre! Og jeg humrer godt av Beskrivelsen av skjeggemannen din. :ROFLMAO: Ja noe må få lov til å være litt harry!
Skiva på Tudoren kan jeg helt gå med på å kalle hvit ja. Offwhite matt som det heter. Ganske stor (høy), men du ville hatt litt større altså?

@Loevhagen Jo takk selv! Da var vi alle i mål
Merkelig, men helt sant det du sier. TT er mer bling en helgull. Litt artig også. Blå skive lukter sommer ;)
Speedy er litt klønete å trekke ja, det har du helt rett i. Men heldighvis lit tlengre gangreserve på disse med det nye verket.
Beaterene er ingenting som er spikret, så har kan et nok bli forandringer. Men Damaskoen skal nok bli i noen år. Fatshaming av klokker er helt innenfor føler jeg! Tudoren er riktignok ganske tykk. Dimensjonene forteller halve historien med ca 14mm. med 2mm av dette er domet glass som stikker ut, og casebacken er relativt flat. Men helt rett som du sier at det er jo en fjellvegg av en kasseside på denne klokka. Det plager ikke meg noe nevneverdig, men tross dette føler jeg at den værer høyere enn subben ja. Så noe tykk er den. Får spare opp til en Polar i 5 serien senere ;) Ja det er noe eget å kunne gå med ting man har tatt service på selv på lanken. Veldig givende, spesielt de gangene man har slitt med et urverk i lengre tid, og drevet omfattende diagnose osv osv. Svært morro da man finner feilen og klarer å gjøre noe med det. Tro meg da jeg sier at jeg har hatt uproduktive timer i Grinebua mi! ;) Men det kan høyst anbefales å starte med selv.!

Takkes for hyggelig klokkestafett folkens! 🥳🥳🥳🥳🥳

Jeg har fått med meg og åpnet øynene for følgende ting:

Hvit speeedy er faktisk tøft
Certina er noe jeg må ta en titt på i butikk litt nærmere en dag. Veldig pent design på ph1000 og 2000
Blancpain må testes en dag. Og kanskje lagre noen søk på noen eldre modeller på chrono24?
Studio underdog er steintøft! Neste års sommerklokke?
Ophion må jeg lese mer om. Dette er opp min gate!!
The dirty dozen er at rabbithole jeg må nedi tror jeg.

Vel overstått!

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!

@acnorway Takker!
Vintage seiko er alltids morro, og en hel og pen pogue som ikke er "skrudd ihjæl" eller franken er sjelden vare. Den blir :) Tror babyalpinisten blir solgt, og kanskje en tradisjonell prøvd.?
Grunnen til tudorkjøpet er jo at jeg ikke hadde råd til en Explorer 2, er jo ikke til å legge skjul på det. Men så blir en ny 2`er også veldig stor (men lavere). Mulig en 5 digit explorer 2 hadde vært noe som du sier.
Skal ta med meg rådet om noe virkelig crazy eller Independent.

@Parmined Takk for skryt!
Du har kanskje rett i at ks44 fungerer til litt med casual og hverdags?
Takker så mye for feedback på Alpinisten. Skal prøve den noen dager til, og kanskje på en annen lenke, men fremdeles ikke helt kompis med denne. Må gjøre en vurdering. Ikke har den ar-coating på noen sider av glasset heller. Hadde faktisk forventet litt mer av en klokke til 10k, som har et urverk til 150kr kostpris for seiko.
Dirty dozen var heller ikke noe dumt tips! Her må det gjøres litt research, selv om jeg frykter slikt kan bli dyrt.

@andres Takker. Litt gjennomtenkt er det, men også en del innfall, og noe som har "formet seg til" etter hva jeg ønsker å beholde osv. Men rimelig fornøyd nå.n Artig at du også Liker ks44 så godt! Dette er supre klokker til en hyggelig pris. Horologien står høyt her. En helt annen kvalitet en hva seiko ks står for i dag. Delte Gs verk med ks gutta vettu ;) Smelle til med noe sprekt er et tips jeg skal ta med meg.!

@Bgo80 Takk takk!
Ja det blir litt vanskeligere å skille seg fra noen av de vintage da jeg selv har vært supernøye med servicer, samt sett hvor lite slitasje som er innvendig i noen av de. 44 er også blant mine favoritter, så der er vi to! Kapteinen blir enn så lenge, men ellers åpen for litt forandring ja. Vintage gmt på tropic strap uten bezel ja. da lukter det apocalypse now! Hadde vært steintøft det også.'
Takk takk for skryt!

@Dazed Hyggelig å høre! Og jeg humrer godt av Beskrivelsen av skjeggemannen din. :ROFLMAO: Ja noe må få lov til å være litt harry!
Skiva på Tudoren kan jeg helt gå med på å kalle hvit ja. Offwhite matt som det heter. Ganske stor (høy), men du ville hatt litt større altså?

@Loevhagen Jo takk selv! Da var vi alle i mål
Merkelig, men helt sant det du sier. TT er mer bling en helgull. Litt artig også. Blå skive lukter sommer ;)
Speedy er litt klønete å trekke ja, det har du helt rett i. Men heldighvis lit tlengre gangreserve på disse med det nye verket.
Beaterene er ingenting som er spikret, så har kan et nok bli forandringer. Men Damaskoen skal nok bli i noen år. Fatshaming av klokker er helt innenfor føler jeg! Tudoren er riktignok ganske tykk. Dimensjonene forteller halve historien med ca 14mm. med 2mm av dette er domet glass som stikker ut, og casebacken er relativt flat. Men helt rett som du sier at det er jo en fjellvegg av en kasseside på denne klokka. Det plager ikke meg noe nevneverdig, men tross dette føler jeg at den værer høyere enn subben ja. Så noe tykk er den. Får spare opp til en Polar i 5 serien senere ;) Ja det er noe eget å kunne gå med ting man har tatt service på selv på lanken. Veldig givende, spesielt de gangene man har slitt med et urverk i lengre tid, og drevet omfattende diagnose osv osv. Svært morro da man finner feilen og klarer å gjøre noe med det. Tro meg da jeg sier at jeg har hatt uproduktive timer i Grinebua mi! ;) Men det kan høyst anbefales å starte med selv.!

Takkes for hyggelig klokkestafett folkens! 🥳🥳🥳🥳🥳

Jeg har fått med meg og åpnet øynene for følgende ting:

Hvit speeedy er faktisk tøft
Certina er noe jeg må ta en titt på i butikk litt nærmere en dag. Veldig pent design på ph1000 og 2000
Blancpain må testes en dag. Og kanskje lagre noen søk på noen eldre modeller på chrono24?
Studio underdog er steintøft! Neste års sommerklokke?
Ophion må jeg lese mer om. Dette er opp min gate!!
The dirty dozen er at rabbithole jeg må nedi tror jeg.

Vel overstått!
Jeg har ikke prøvd BB Pro selv, men har ikke prøvd noen klokker under 40 jeg ikke synes er "små"… men jeg har et vintage-prosjekt i kikkerten, så det kan hende jeg må justere meg litt snart. :)