KLOKKESTAFETTEN IV

Takk for et fantastisk innlegg og samling @acnorway. Godt å høre at jeg har hatt en positiv påvirkning i noen sammenhenger :mrgreen:

Tar noen høydepunkter:

Breguet:
Denne er jo helt fantastisk. Det er så mye frekke detaljer og finisher at det er bare å gi seg over. Skiven i lyset er jo helt rå, og alt fra visere til lugs har flotte detaljer. Fulltreffer! Og en funky fresh lenke kan jeg alltid like.

Aqua Terra:
Dette har jo med årene blitt "din" klokke. Den kan virkelig brukes til alt, og går nok under radaren til at man ikke må være bekymret når man går rundt i storbyer (kremt.. Pepsi) Rævva lenke og episk gummireim!

Pepsi:
Hva skal man si? Smått legendarisk. Du skaffet deg jo en versjon som både er strøken og sjelden, så good for you der. Mye bedre enn den jeg hadde på samme tidspunkt du fikk denne!

3228:
Denne hadde vi vel også like på et tidspunkt? Fantastisk klokke med et gejnnomført Genta design. Men skive/visere er nesten det kuleste her. Kontrasten mellom hvit/sølve og Gull er bare helt rå. Og veldig kult oppheng til rotoren, med demping.

Speedy:
Har aldri helt fått til denne, men tror den er bedre på lenken du kjøpte. Er jo ikke feil, bare ikke helt meg.

Pelagos:
Så å si perfekt daily beater? Digg vekt, digg lenke, digg microsjustering, digg størrelse. Ja, digg!

Lange:
Igjen beklager for at jeg har kostet deg mye penger... Men denne tror jeg du er enig i at er perfekt. Det er noe av det råeste jeg eier, men om jeg liker min i hvitt gull, eller din i honey er jeg litt usikker på? Vi burde sjekke IRL. Jeg kommer østover i slutten av August en gang.

Ophion:
Min favoritt... Her får man masse spennende mtp finish, visere, kasse, urverk, titan, Kari, independent, bare å velge. Og en størrelse som gjør at den kan brukes til daglig. Og alt dette til prisen av en halv Submariner, det er rått.

Videre så vet jeg jo hva som kommer, og det blir meget bra det. Utover det så burde du kanskje teste noe mer kantete? Jeg er ganske trygg på at du testet min gamle Tank en gang eller to tidligere? Tank eller Reverso, det bør inn.

Helt rå samling, klokka til farfar og "den sorte dame" er jo også evige keepere, så de hører liksom med.
Har jeg prøvd Tank av deg? 🤔 Klarer ikke å huske det, men absolutt ikke umulig.

3228 fantes det to av i Spikkestad på et tidspunkt. Kanskje verdens største tetthet av 3228.

Vi får ta en skikkelig Lange-sammenligning i August! Veldig forskjellige klokker egentlig. Digger finishen på hvit gull!

Ophion favoritten altså. Jeg hadde 100% regner med at fotballklokka skulle bli en hit hos deg!

• Haha
Reaksjoner: andres
Har jeg prøvd Tank av deg? 🤔 Klarer ikke å huske det, men absolutt ikke umulig.

3228 fantes det to av i Spikkestad på et tidspunkt. Kanskje verdens største tetthet av 3228.

Vi får ta en skikkelig Lange-sammenligning i August! Veldig forskjellige klokker egentlig. Digger finishen på hvit gull!

Ophion favoritten altså. Jeg hadde 100% regner med at fotballklokka skulle bli en hit hos deg!
Bra å ha på CV:

- Medvirket til å skrive et unikt kapittel i Spikkestads historie ved å bidra til etableringen av en globalt enestående tetthet på 3228 – et resultat som vitner om innovasjon, utholdenhet og kompromissløs resultatorientering.

• Haha
Reaksjoner: acnorway og Bgo80
@acnorway - Variert god samling. Godt du skal ha inn to til i den samlingen, da 13 klokker betyr ulykke ;)

Trioen som står seg ut her for meg her blir 1815 up/down, Marine og Ophion. Spesielt de to sistnevnte ser man sjelden hverken på bilder på sosiale flater, eller selvsagt heller ikke i virkeligheten. Nå er det siste der ikke helt sant, da jeg har fått anledning å prøve en Ophion lik den du har, men i annen farge, de siste årene på GTG. Har surfet innom sidene til den engelske begrensede-utgave-butikken selv og nesten kjøpt en Ohpion.

Omega, ja. Hva skal man si. AT er en modell jeg har sett en del på, og det er jo en del å velge mellom i utvalget. Før så kunne jeg ikke finne på å kjøpe en Omega da mange av dem har visere som er piler. Fikset det rett og slett ikke. Men, så går nå årene, og pil-viser-fobien er kurert. Fin integrert touch mellom urkasse og mønstret gummireim og at den skjuler lengden på reimen på innsiden.

Tilbakemeldinger på hvordan du kan ta denne samlingen videre? Tja. Du har jo allerede to på vei inn. Artig hvis mist én av dem har en litt sprek farge på urskiven.

• Liker
Reaksjoner: acnorway
@acnorway - Variert god samling. Godt du skal ha inn to til i den samlingen, da 13 klokker betyr ulykke ;)

Trioen som står seg ut her for meg her blir 1815 up/down, Marine og Ophion. Spesielt de to sistnevnte ser man sjelden hverken på bilder på sosiale flater, eller selvsagt heller ikke i virkeligheten. Nå er det siste der ikke helt sant, da jeg har fått anledning å prøve en Ophion lik den du har, men i annen farge, de siste årene på GTG. Har surfet innom sidene til den engelske begrensede-utgave-butikken selv og nesten kjøpt en Ohpion.

Omega, ja. Hva skal man si. AT er en modell jeg har sett en del på, og det er jo en del å velge mellom i utvalget. Før så kunne jeg ikke finne på å kjøpe en Omega da mange av dem har visere som er piler. Fikset det rett og slett ikke. Men, så går nå årene, og pil-viser-fobien er kurert. Fin integrert touch mellom urkasse og mønstret gummireim og at den skjuler lengden på reimen på innsiden.

Tilbakemeldinger på hvordan du kan ta denne samlingen videre? Tja. Du har jo allerede to på vei inn. Artig hvis mist én av dem har en litt sprek farge på urskiven.

Takk for tilbakemelding!

Den første jeg får inn har så kjedelig farge på skiven som helt svart. Dog litt andre rariteter med den.

Den andre har vel strengt tatt ikke en skive 🤔 Men det synlige er german silver/gylden farge.

Så noe med litt mer spreke farger hadde ikke vært å forakte. Jeg har nok vært litt kjedelig der. Nomos frister. Takket være deg frister også Certina, men kjenner jeg meg selv rett så har jeg nok lettere for å gå for Nomos enn Certina. Jeg har også en tanke om å besøke Glashütte en gang og at det hadde vært artig å plukke med seg en Nomos der. Evt om jeg tar en tur til Stavanger og besøker Otteren.

• Liker
Reaksjoner: andres
Kul samling du har @Dazed Må si min favoritt er Breitling Avenger Seawolf. Den er på mange måter min «anti-Grail». Jeg er en Breitling-mann i hjertet, og de gule er altså bare råtøff. Har brukt mange timer på Chrono24 bare ved å drømme meg bort - tenk om jeg kunne bært noe slikt! Kult å se at du har blitt glad i den!

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Ikke lett å hoppe etter mange gode innlegg her men jeg går rett på sak med min lille samling på seks klokker.

Vi starter med tre Blancpain.

Vis vedlegg 432418

Blancpain Fifty Fathoms Tribute to Mil-Spec
Ref. 5008 1130 B52A/71S
40mm, stål
Vis vedlegg 432419
Vis vedlegg 432427

Blancpain har en lang og rik historie innenfor høy-horologi og klokkekunst. Likevel er det dykkerklokkerne i modellserien Fifty Fathoms som må sies å være merkets mest kjente, og her går historien tilbake til pionértiden på 1950-tallet. I nyere tid forbindes Fifty Fathoms gjerne med "high end" divers som leverer på både nøyaktighet, robusthet og tekniske spesifikasjoner og ikke minst lekker finish for hånd som er en fryd å se på.

I Fifty Fathoms-familien er det 6 varianter (edit: fra og med 2003, med den nye bezelen) som har 40,3 mm kasse, alle limited editions med en del likheter, men også forskjeller:
  • 50th Anniversary FF (2003)
  • FF Tribute to Mil-Spec (2017)
  • Ocean Commitment III (2018)
  • FF Barakuda (2019)
  • MIL-SPEC for Hodinkee (2020)
  • FF Tribute to ‘No Rad’ (2021)
Min variant er altså fra nr. 2 i opplistingen. Det var min første Blancpain, et merke jeg har bare fått mer og mer sans for over tid. Etter å ha sett noen bilder her inne på forumet de siste årene "måtte" jeg ha en. Jeg var litt inne på om det kanskje skulle bli 2020-varianten som ble laget i samarbeid med Hodinkee. Men etter å ha konkludert med at jeg liker dato og bling (2017-varianten har mange polerte detaljer og sunburst-skive mens 2020-varianten er helt børstet, har matt skive og heller ikke dato) så ble det denne.

Det er rett og slett en fantastisk klokke. Den passer mitt bruk veldig godt, enten det er joggetur, skitur eller "pent" kontorantrekk. 300m WR. Kun 13mm høyde er bra. Så liker jeg å se på den og hvordan den endrer seg under ulike lysforhold. Ripefritt safirglass over bezelen og litt buet safirglass gir noen spesielle visuelle effekter. Åpent baklokk med innsyn til hånd-finishen på urverket er også noe jeg liker. Mange fine detaljer, og rotoren er i 18k gull dekket av en NAC-legering - «all class and no flash» var det en her inne på sonen som sa en gang.

Den hvit/oransje indikatoren på skiven, også kjent som "pokemon-ballen", er en fullt funksjonell fuktindikator som skifter farge dersom vann trenger inn. «Canary in the cole mine». Dette var en sentral del av den militære spesifikasjonen på Blancpain FF Mil-Spec I-klokken i 1957 som denne klokken altså er en tribute til. Den gir klokken et særpreg og en helt spesiell identitet.

Bezelen er for øvrig den beste jeg har prøvd på en dykkerklokke.

Jeg liker også at dette er en klokke jeg kan bruke hvis jeg ønsker at den skal gå litt under radaren. Det passer meg egentlig helt fint at BP ikke er de som skriker høyest. Jeg er en del på reise, og denne er jeg komfortabel med å bruke overalt.

Min kom med svart sailcloth-rem som er både behagelig og robust. Men etter å ha sett bilder av den på lenke syntes jeg det var en enda bedre match. Så jeg bestilte X-71-lenken fra Blancpain på tross av at BP er kjent for ganske stive priser for alt fra Nato til lenker. Glad jeg gjorde det, for lenken er både behagelig og en visuelt god match, med delvis børstet/polert finish.

Plasseringen av datoen er noe som enkelte henger seg opp i på denne modellen. Jeg syntes det fungerer helt greit. Datoen forsvinner litt med svart bakgrunn på datodisken og plasseringen 4:30. En fin detalj på datodisken er at siffer nummer to har litt større font slik at den fyller datovinduet godt.

Urverket er in-house Cal 1151 med 100 t gangreserve. Jeg hadde klokken på service hos BP på begynnelsen av året, og den holder tiden svært godt.

Marc Hayek, CEO i BP, har uttalt at 40mm FF er forbeholdt limited editions. Det kan man jo mene mye om, men en fordel er at de holder på verdien. Standardkolleksjonen er heldigvis utvidet til 38mm og 42mm, i tillegg til 45mm som blir litt heftig for mange.

Blancpain Léman Aqua Lung Grande Date
Ref. 2850 3630A 64B
40mm, stål
Vis vedlegg 432420
Vis vedlegg 432426

Aqua Lung er navnet på en dykkerinnretning oppfunnet av Jacques Cousteau, og han startet en utstyrsforhandler som het det samme. Blancpain samarbeidet med Aqua Lung og andre utstyrsforhandlere om å selge klokker som en selvsagt del av den profesjonelle utrustningen av en dykker. Blancpain brukte navnet Aqua Lung på skiven for første gang i 1958.

Léman-serien kom i 2002 og er navnet på Blancpains modellserie i 40mm som kombinerer sportslighet og eleganse. Léman-serien, oppkalt etter den største innsjøen i Alpene som ligger mellom Sveits og Frankrike, har mange flotte klokker med ulike komplikasjoner og står et sted mellom dressklokkeserien Villeret og mer sportslige Fifty Fathoms. 2850-serien av Léman introduserte Big Date-komplikasjonen som krevde teknisk innovasjon med to datoskiver som synkront skifter til ny dato på et øyeblikk. Dette reduserte gangreserven fra 100 t til 72 t - fremdeles anstendig.

Den mest kjente 2850-referansen er Aqua Lung Grande Date (ALGD) som kom i 2005 og var en limited edition i børstet stål med 2005 eksemplarer. (Den finnes også i børstet rødt gull i ikke-limitert utgave.) Dette er blitt en signaturmodell, en av de mest kjente i Blancpains kolleksjon og en favoritt blant samlere.

Jeg fant et eksemplar i år som var nylig servet og også kom med lenke. ALGD kom som standard på en lærrem med rubber coating, men med en børstet X-71-lenke som et alternativ. Har den for tiden på lenken og den sitter som et skudd.

Urverket er in-house Cal 6950 med bl.a. heat blue-skruer og rotor i 18k hvitt gull. Léman-kassene er veldig pene med "dobbel ring"-bezel. Høyden er kun 11,4mm og den ligger svært godt på armen. Skiven på ALGD er forseggjort med flere lag og svart sunburst. Tuppen på sekundviseren er rød og gir en liten dæsj farge.

For meg er dette virkelig prototypen på kombinasjonen av eleganse og sportslighet. Lesbarheten er svært god og Big Date-komplikasjonen gir en svært god symmetri. Go anywhere, do anything. De gangene man kjører litt konservativ stil med noe annet enn dykkerbezel til dress og slips, kommer denne eller Cartier Tank'en til sin rett.

@jonhenrik kaller ALGD "en lekkerbisken" i sin bok "50 klokker - moderne ikoner, kultklassikere og glemte helter" - jeg er definitivt enig. For meg var dette en grail som jeg har tenkt på i mange år.

Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe
Ref. 5100 1140 O52A
38mm, stål
Vis vedlegg 432421

Dette er Bathyscaphe-varianten i 38mm og blå "abyss blue" skive. En klokke jeg har hatt lyst til å kjøpe i årevis men først i år pullet jeg triggeren hos BP-avdelingen hos Bjerke. Dette er en elegant dykkerklokke med en slank profil, kun 10,8mm høy. Børstet finish og 300m WR på tross av det historiske navnet Fifty Fathoms som betyr 50 favner eller ca. 91m. Samtidig har den åpent baklokk til 1151-urverket med pen hånd-finish, og skiven er virkelig vakker blå med dyp sunburst-effekt. Eller solsprengt for å bruke @loevhagens ord 😀. Bezelen har en kombinasjon av keramikk og Liquidmetal som sikrer at den forblir ripefri.

Bathyscaphe-serien er en egen familiegren av Fifty Fathoms med mer 50-tallsestetikk. Modellen ble lansert i 1956 som et mindre alternativ til den originale Fifty Fathoms som var nærmest uhørt stor i sin samtid. Målet var å tilby en dykkerklokke med tynnere profil som passet bedre til hverdagsbruk. Mange mener at Fifty Fathoms gjør seg best på sailcloth, NATO eller gummi - på denne referansen har man ikke andre valg (ingen lenke), men det går helt fint. Denne spesifikke modellen i 38mm ble lansert tidlig i 2017 og er i hvert fall for meg litt mer hendig enn 43mm-versjonen fra 2013. En batyskaf er forøvrig visstnok en selvgående undervannsfarkost / u-båt.

Når det gjelder Blancpain er jeg personlig ikke så opptatt av dette med hvilket merke som er verdens eldste og hvem som var først ute med patentet på enveis roterende dykkerbezel osv. Det er uansett hevet over enhver tvil at BP har levert sterke bidrag til både klokkekunst og utviklingen av sportsmodeller gjennom tidene. For meg er det kvalitetsfølelsen av klokkene på armen som betyr mest, og den er udiskutabel.

For tiden brukes denne klokken av eldstesønn i familien som også setter pris på klokker 😀. En fordel med strap er at det er mulig å dele litt.

Rolex GMT-Master II
Ref. 126710BLNR, "Batman"/"Batgirl"
40mm, stål
Vis vedlegg 432422

Batman var en teknologisk innovasjon for Rolex med den første tofargede keramiske bezelen. Spør dere meg er det også den mest vellykkede fargekombinasjonen med dyp blå og svart. Jeg har alltid likt blått og har så mange klær med nyanser av blått at denne passer til det meste jeg slenger på meg. Og GMT-Master har for meg alltid vært hakket mer spennende enn Submariner. Dette med tidssoner og de enkle men geniale løsningene for å tracke dette er rett og slett fascinerende. Den har mye av den samme estetikken som Sub, men er for meg litt next level. Oyster-lenken uten glideclasp passer vesentlig bedre til mine håndledd. Men Jubilee-lenken er den beste - enda mer behagelig og passer veldig godt til den litt busy bezelen. 40mm Rolex syntes jeg er helt perfekt.

Rolex er et av merkene som vekket klokkeinteressen min og jeg har vært innom både Sub og flere varianter av både Explorer og GMT. Denne har en helt egen plass og hver gang jeg har den på så konkluderer jeg med at her stemmer det meste. Elegant, men sporty. Men definitivt shiny, og den går ikke akkurat sømløst under radaren. Jeg har opplevd at folk sitter og stirrer på den i møter. Jeg må si at jeg har litt blandede følelser knyttet til det, og er glad for å kunne variere med andre klokker også avhengig av setting. Men Rolex har en helt egen plass i klokkeverdenen, og jeg er litt fanboy når alt kommer til alt.

Cartier Tank Louis
18k gult gull, large

Vis vedlegg 432423

Cartier Tank er en evig klassiker, nesten uendret på 100 år. Var med å gjøre armbåndsuret sosialt akseptabelt for menn. Elegant, diskret og tidløs. Favoritt hos en lang rekke personligheter gjennom tidene, alt fra Andy Warhol og Yves Saint Laurent til Muhammad Ali. John F. Kennedy? Jepp. Skurken i Die Hard? Selvsagt. Inspirert av de franske Renault-tankene fra første verdenskrig, sett ovenfra.

Jeg "måtte" ha en dressklokke i edelt metall på alligatorrem. Og Tank var et naturlig valg. Her handler det om proporsjon, linjer og balanse, ikke komplikasjoner. Tank Louis er den reneste versjonen av Tank-familien, designet av Louis Cartier. De blå viserne kommer fra en kontrollert oksideringsprosess. Fun fact: Cartier "gjemmer" navnet Cartier forskjellige steder på romertallene, på denne modellen er det klokken syv. Fun fact 2: I stedet for IV bruker de IIII for 4 for å balansere skiven.

Cartier Tank'en brukes gjerne til dress, og call me crazy men jeg tillater meg også å bruke den til bunad. Og den er jammen ikke dum til hverdags heller…

Omega Seamaster Professional Mid-size
Ref. 2561.80
36mm, stål
Vis vedlegg 432424

Dette er 90-talls Bond-Seamaster som vekker litt nostalgi hos meg. 36mm passer mine håndledd fint og lenken gjør at den bærer litt større enn f.eks. Explorer 36. Dykkerklokker trenger heller ikke være 40mm pluss - historisk sett var dykkerklokker ofte under 40.

Den bølgede skiven med dråpeeffekt er veldig fin og selv om jeg bruker dette som en skikkelig toolwatch som tåler alt, så er den elegant, og det er ingenting i veien for å bruke den til dress. Fun fact: Prins William og Joe Biden er to berømte brukere av akkurat denne referansen. Prinsen fikk den på 90-tallet i gave fra Lady Di, som selv var mest glad i Tank. Dette er favorittklokken til Biden selv om det gikk mest i Datejust etter at han ble president. Den er veldig behagelig og jeg kan ha den på meg nærmest uansett hva jeg gjør og hvor jeg er. Kjøpte den brukt fra Japan og den er i tipp topp stand.

Dette reflekterer smaken min i dag, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at her kan det bli endringer! Så jeg har unngått absolutter, "denne forlater aldri samlingen" og andre famous last words som uansett har vist seg å ikke stemme over tid. Men etter en tid med mye endringer i boksen har jeg tenkt til å prøve å finne litt roen med disse klokkene.

Jeg liker å tro at jeg «trenger» litt ulike klokker til ulike anledninger, og jeg liker veldig godt ritualet med å planlegge og finne ut hvilken jeg skal bruke i dag. For å overleve i boksen trenger klokkene «det lille ekstra», denne gleden ved å ta den på armen. For eksempel at jeg har studert og lest meg opp på en modell i årevis, og så leverer den også når jeg får den på lanken etter å ha kommet i posisjon til å anskaffe den.

Jeg vil prøve å holde igjen på utvidelser av samlingen en stund. Det økonomiske er også en del av betraktningen, det er grenser for hvor mye penger jeg ønsker å ha i klokker, og i hvert fall for meg er dette blitt en ganske kostbar samling (selv om det er beskjedent i forhold til enkelte andre her inne 😉).

Dette er en samling klokker som gir meg et smil om munnen ved bruk. Tungt konsentrert om Blancpain, og det er jo ikke tilfeldig, men et merke jeg liker veldig godt og som jeg har fått en spesiell connection til. Skulle jeg valgt ut én OWG-klokke? Det tror jeg ikke hadde gått i lengden, men hvis jeg absolutt skulle valgt nå tror jeg det hadde blitt Milspec’en.

Men hva har jeg så lyst på i tillegg til disse? En hel bunch. For å ta det mer realistiske, kan jeg nevne at jeg savner IWC Mark XX. Nå er den jo kommet i Le Petit Prince edition med gullvisere også 😍 Kanskje det var et tegn at @Genta trakk den frem i en annen tråd? En kronograf hadde også vært artig, f.eks. syntes jeg hvit Omega Speedmaster er utrolig fin, og den satt godt på armen også 😘. For ikke å snakke om en heftig dressklokke. Time will tell. For å bredde ut er det kanskje en kronograf som er det mest logiske. Basert på følelser er nok IWC nærmest. Og så er det jo mange flere flotte BP’er også...

Ble et litt langt innlegg dette, men folket får ta det som litt sommerlektyre 😁

Tar med et bilde av fem av klokkene i boksen siden den siste er utlånt. Så ikke 50, men 5… (Men ender kanskje på 50 til slutt som @andres??? 😆)

Vis vedlegg 432425
Enorm samling @Bgo80! Utrolig stilig med tre blad BP, og min favoritt er utvilsomt Aqua Lung, som jo kanskje er mest «normal», men som også har det lille ekstra som er litt vanskelig å forklare, men veldig appellerende, vil jeg si! Hadde aldri sett denne før, så nå må det googles!

Dette er også en velkomponert samling, men klart, du og jeg er jo enige om at IWC Mark XX er fortreffelig, og LPP-utgaven virker stilig og passende for din samling (husker jeg helt feil hvis jeg sier at du har eller har hatt, en two-tone Explorer? LPP-utgaven av Mark XX er litt i samme gata. Uvant - men det er som om de to respektive produsentene sier hey, dette kan vi gjøre fordi vi kan, lissom!)

• Elsker
Reaksjoner: Bgo80
Takk for kommentarer på mitt innlegg og min samling. Moro med tilbakemeldinger!
@acnorway Jeg håper det går frem av posten min at jeg nettopp ikke har rasjonalisert mye når det gjelder klokkene fra dette fondet mitt - Seagull eller ei som urverk, her skal det være gøy! Lykke til i jakten på en jumbo!

@andres Sorry, men jeg kan bare ikke få meg til å kalle dem snusklokker :mrgreen:. De er fondsklokker!

Neste fondsklokke en diver på rundt 15k? Ja, det er ikke umulig.

Både @crown guard og @Bgo80 er jo inne på det samme, så ja, en diver er nok riktig. Og som @crown guard sier, ingen av oss dykker jo. Derfor tenker jeg om neste fondsklokke at det kan bli en vintage eller semivintage diver (Tudor sub, Seiko cpt willard, pre-Bond Seamaster, annet jeg burde sjekke?) Ser at det er en kar som selger mye morsomt vintage via nett fra Tønsberg-området. Men det blir fort litt for mye vintage.)
Ellers, @crown guard, ja, ,hos Sutterud, og ja, definitivt mer enn ok til t-skjorte. For noen år siden rodde jeg til og med ut i en liten, gammeldags robåt og fisket småsei oppe i Burfjord i Nord-Troms med den på armen. Da var jeg litt tøff, altså!

@Dazed Ja, IWC-en passer massevis av reimer, og jeg har både blått og brunt og oliven og burgund i skinn og i nylon. Men originalremmen passer ikke, og jeg er usikker på lenken også fordi den løsningen IWC har valgt for rem-bytte, gjør at festemekanismen på rem/lenke stikker litt ut og da blir det dårlig fit. Gjør ikke noe, passer så mye annet!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dazed og acnorway
Jeg tillater meg en liten tyvstart for jeg er livredd for å miste alt jeg har skrevet under 😅

Jeg tenkte like gjerne å gå gjennom hele samlingen, for jeg vil gjerne ha litt tilbakemelding på hvor dere ville tatt denne samlingen videre. Beklager på forhånd et laaangt innlegg. Må bruke litt "mixed media" for å forbigå bildebegrensinger.

Omega Seamaster Aqua Terra

Specs
Diameter: 41mm
Tykkelse: 13,2mm
Lug-to-lug: 47,9mm
Urverk: Automatisk Omega cal 8900

Dette har vært en trofast beater siden 2018. Jeg falt vel egentlig for skiven og den lekne blå sekundviseren, sammen med en meget vellykket gummi-rem. En av de aller beste gummi-rem ene jeg noen gang har prøvd. Den er designet på en slik måte at klokken alltid sitter helt perfekt på hånden. Remen folder også med den lange enden på innsiden, slik at man ikke får problemet med at man får en del som stikker ut på «feil side», slik som Bregueten vi skal se på som neste klokke.

Jeg har også lenke til Omegaen, men den smaler ikke inn noe mot låsen og da blir jeg ikke helt komfortabel med den. Så oppholdene på lenke blir ofte korte. Også litt fordi gummi-remen er så bra.

439165_999d25212205b5e803985646ecb3be41.jpg

Urverket går mellom 0 og -1 sekund i døgnet etter 8 år uten service. Fortsatt høy amplitude og ingen tegn til service-behov. For meg er dette klokken som alltid følger meg på ferie, til stranden, til hagearbeid osv.

Breguet Marine Big Date 5817

Vis vedlegg 432573

Specs
Diameter: 39mm
Tykkelse: 11,82mm
Urverk: Automatisk cal 517GG (Breguets versjon av Frederic Piguet 1150)
Lug-to-lug: 50mm

Når jeg kjøpte Omegaen ny i 2018 vurderte jeg den opp mot å kjøpe en brukt Breguet Marine. Jeg endte med Omegaen, men har ikke helt klart å slippe Bregueten. Derfor utnyttet jeg sjansen når den kom for salg lokalt tidligere i år. Jeg har jobbet i marine-bransjen nesten hele karrieren så navnet tiltaler meg, samtidig som jeg digger designet. Og la oss ta for oss designet først for her kan man si mye. Detaljnivået på denne klokken er helt rått. Absolutt alt er gjennomført. I profil kan man se at kassen består av flere lag med helt særegne design. Mynt-kanten og double domed bezel er detaljer jeg kan sette veldig pris på og det gir klokken en veldig slank look. Lugsene vinkles klart og skarpt ned mot håndleddet, noe som gjør at klokken liggen veldig godt på hånden min. Den følger håndleddet perfekt.

Vis vedlegg 432574

Design-elementet med bølger går igjen på hele klokken. I guillochéen på skiven, i kronebeskytteren, på remen, på baklokket, i rotor-designet, i spennen og i keeperne jeg fortsatt venter på fordi Breguet mener det er ekstra-utstyr på en komplett rem 😅

Vis vedlegg 432575
440181_72999f5a64db5f975c94800a872782e3.jpg

Lenken er veldig mye penere i virkeligheten enn på bilder, men jeg liker den nok best på gummi. Lenken mangler også både halv-ledd og mikrojustering, så det er vanskelig å få den perfekt. Skiven leker elegant med lyset og urverket er en fryd for øyet. Både skive og rotor er lagd av gull. Hele denne pakken får man altså til 30-40% billigere enn en brukt Sub. Usikkerheten min ligger nok litt i om det er plass til både denne om Omegaen i boksen. Begge er blå klokker på blå gummi-rem. Men foreløpig ser jeg i hvert fall ingen grunn til å kvitte meg med noen av de.

Tudor Pelagos 39

446938_ff66ec04a26d74114fd492a457cbfbc9.jpg

Specs
Tykkelse: 11,8mm
Lug-to-lug: 47mm
Urverk: Automatisk cal MT5400

Jeg har prøvd 42mm Pelagos flere ganger og aldri helt blitt komfortabel med den. Så jeg hadde egentlig slått fra meg denne modellen. Men så fikk jeg prøve @andres sin 39mm på en liten samling i vår og den satt som et skudd. Jeg synes nyprisen har blitt noe stiv, men så kom denne plutselig for salg for en fair pris fra @Loevhagen og da klarte jeg ikke å la være. Den oppleves merkelig nok tykkere en specs skulle tilsi. Oppleves definitivt tykkere en Rolex GMT. Dette er nok mest sannsynlig fordi selve kassen er tykkere på Tudor, mens Rolex har tynnere kasse og tykkere baklokk. På lenke bærer den allikevel veldig fint, og selvfølgelig veldig lett på hånden ettersom den er av titan.

Vis vedlegg 432585

Gummi-remen er jeg derimot ikke så stor fan av. Måten den er designet på gjør at klokken blir dratt mot toppen av håndleddet, ettersom remfestet inn mot klokken er den stiveste delen og det er ingen ting som tvinger frem en bue på remen. Var dette kjøpet like godt planlagt som andre kjøp jeg har gjort? Nei kanskje ikke, men en kul klokke allikevel.

Rolex GMT Master II 16710

Specs
Diameter: 40mm
Tykkelse: 12mm
Urverk: Automatisk cal 3185

Helt siden jeg begynte å interessere meg for klokker var det én klokke jeg virkelig ønsket meg og det var en Pepsi. Jeg var faktisk innom en two-tone sub først, men den ble etter hvert solgt. Og når jeg tok masteren min i 2014 premierte jeg meg selv med min første Pepsi. Det var en tidligere versjon med lug holes. Etter et par år ble den solgt til fordel for denne 2007-modellen med stick/error dial. Eneste nedside er at den er papirløs. Tilstanden er veldig bra og den fremstår mer eller mindre upolert. GMT er også en nyttig funksjon for meg ettersom jeg reiser mye. Jeg har lagt merke til at «unyttige» komplikasjoner ofte har forsvunnet ut av boksen.

IWC Ingenieur 3228

Specs
Tykkelse: 13,5mm
Lug-to-lug: 44mm
Urverk: Automatisk cal 80111

Denne klokken hadde vært en liten vandre-klokke her på sonen frem til den fant seg et permanent sted i min boks. Om jeg ikke husker helt feil så skjedde det etter en fuktig GTG en plass i Oslo i 2014. Ettersom jeg er utdannet ingeniør hører vel denne hjemme i min samling. Den er antatt produsert i mellom 600 og 800 eksemplarer, har in-house urverk og en nydelig skive. Den er passe bøs, spesielt på lenke, og tones greit ned med rem.

439221_8f83ce965647d80432cb50314eacf67c.jpg

Den tilbringer gjerne vår/sommer på lenke og høst/vinter på rem. Denne kommer nok aldri til å forlate boksen. Jeg liker både klokken og historikken alt for godt, og den minner meg om en tid der det gikk veldig mye mer tid til hobbyen og de fine folkene i TS-gjengen.

Omega Speedmaster 3570.50

445752_fdc4f22293e4fbc0ae8e0d275213f534.jpg

Specs
Diameter: 42mm
Tykkelse: 13,8mm
Lug-to-lug: 48,2mm
Urverk: Manuelt cal 1861

Denne modellen kjøpte jeg første gang ny i 2013/2014, men den ble senere solgt. Når jeg tidligere i år prøvde å tenke tilbake på hvorfor den ble solgt så kom jeg ikke frem til et bedre svar enn at jeg sikkert trengte pengene til noe annet. Tenkte ikke så veldig mye mer over det, men så plutselig dukket det opp et tilbud som var litt for godt til å si nei. Da ble det en tur opp til Hamar for å plukke en brukt fra omtrent samme tid som min første. Jeg trengte en skikkelig rem-klokke i samlingen og den rollen spiller Speedy godt. Samtidig synes jeg egentlig også den tar seg såpass bra ut på lenken fra Uncle Straps at den ikke har sett en rem på en stund. Den originale lenken er jeg derimot ikke så glad i. Jeg kunne egentlig også ha tenkt meg å prøve en sapphire sandwich-versjon av denne. Kjenner litt på at jeg savner innsyn til urverket. Jeg mistenker også at en av grunnene til at denne forsvant i første omgang er at kronografen føles som en litt lite nyttig komplikasjon. Spesielt når man ikke kan sitte å se inn i urverket når man trykker 😅

Orient Bambino

446004_3859147722c03fdcbfbc5950e1712321.jpg

Specs
Lug-to-lug: 46,5mm
Urverk: Automatisk Cal.F6724

Husker ikke helt når jeg kjøpte denne, men sikkert 7-10 år siden. Det er bare veldig mye klokke for pengene. Allsidig og funker på det meste av remer. Går fortsatt godt og presist etter flere år. Skiven er litt vintage i uttrykket uten at det føles som om de prøver for hardt. Brukes ikke veldig mye, men jeg har heller aldri sett noen grunn til å selge den gitt at salgsverdi er neglisjerbar.

Bulova 96B250 Manchester United

Specs
Diameter: 43mm
Lug-to-lug: 49mm
Urverk: Bulova high performance quartz UHF

Fotballklokka. Vurderte å droppe denne fra presentasjonen da fotballag både kan få frem følelser og usakligheter, men jeg tar den med allikevel. Jeg har vært United-supporter så lenge jeg kan huske og da ble det etter hvert naturlig å kjøpe en klokke som også representerte den interessen. Dette er selvsagt klokka som kommer på armen hver gang det er kamp eller fotballreise. Sistnevnte har det dessverre blitt alt for lite av i det siste. Så hvorfor akkurat denne, blant alle United-klokkene som finnes? Det er jo til og med en quartz (high frequency med glidende sekundviser)! Vel.. Jeg likte designet, samt at jeg falt litt for alle «easter eggs» på tallskiven. Legg merke til at enkelte tall er uthevet på skiven. Enhver United-fan kan nok tenke seg til hvorfor akkurat disse tallene er uthevet.

Ophion Black Ember

442586_724143023129b6eb63320759c8b23016.jpg

Specs
Tykkelse: 10,4mm
Urverk: Manuelt (modifisert Technotime-urverk, nå eid av Soprod)

442588_1065131e7e27ba75c30a85012e52976e.jpg

Denne klokken kom inn som et resultat av en link jeg fikk tilsendt fra @andres (fyren har kostet meg dyrt), til en independent-butikk i London. Jeg scrollet gjennom nettsiden deres og falt pladask for denne. Limitert til 60 eksemplarer.

Vis vedlegg 432600

Jo mer jeg undersøkte, jo mer interessert ble jeg. Kassen er av titan og kommer rett fra fabrikken til Kari Voutilainen. Det kommer kanskje ikke som en overraskelse for de som kjenner hans design. Skiven er utført i en veldig dyp svart som tenderer mot vanta-svart. Det danner en fin kontrast mot viser e og indikatorer i rosa gull. Urverket er akkurat passe eksotisk. Ikke noe superspesielt, men heller ikke noe man ser hver dag. Det er heller ikke et rent base verk, da blant annet alle broer er lagd spesielt for denne versjonen av verket. Jeg synes hele klokken er veldig gjennomført. Om jeg skulle pirke på noe så er det to ting:
  • Den kommer med to spenner; én i rosegullfarge og én i stål. Det føles egentlig bare som en unnskyldning for at de ikke har orket å laga en spenne i titan.
  • Finishen på urverket er generelt ganske bra. Ikke blant de beste, men absolutt bra. Spesielt er finishen på fjærhusene veldig fin, men da er det også litt synd at skrallehjulene på toppen av fjærhusene ikke har like fin finish. De burde vært helt blankpolerte, men ser man nærme så ser man noe ujevnheter.

Omega Suveran

446261_0558ba30e52ec09405fd0bb842a2316c.jpg

Specs
Diameter: 35,5mm
Urverk: Manuelt Calibre 30T2 PC

Denne ble lagt ut til en billig penge på finn og jeg synes skiven var veldig kul. Jeg synes det er mildt sagt spesielt at disse går for langt lavere priser enn moderne homager til vintage klokker. Ellers har jeg egentlig ikke gjort meg så alt for mange tanker rundt denne.

Certina gullklokke

Vis vedlegg 432588

Jeg kjenner ikke referansenummer og urverk på denne, men det er heller ikke viktig i denne sammenhengen. Denne klokken fikk min Farfar for 25 års tjeneste i Saltens Bilruter, kort tid før jeg ble født. Han har med andre ord brukt den gjennom hele oppveksten min. Gullklokka til Farfar. Alle i familien kjenner klokkeinteressen min og det ble derfor naturlig at jeg arvet den etter han. Lugsene bærer preg av bruk sammen med gullbelagt stål-lenke, som ikke er helt heldig mot myke og tynne gull-lugs. Den står nå på rem, men brukes sparsommelig. Den er først og fremst et minne.

Movado Museum

442072_d51cec5d4caba1ec56318ab382d14e35.jpg

Specs
Urverk: Quartz

Helt i starten av klokkeinteressen min fikk jeg denne i bursdagsgave av min kone. Jeg synes det var et fascinerende design og kult at det var første klokke som hadde blitt stilt ut på MOMA. Den har vært min go-to dressklokke i lang tid, men nå har den fått litt kamp..

Lange & Sohne 1815 up/down

444710_b7f6290ab9c9e790a6f50f65f20d06af.jpeg

Specs
Tykkelse: 8,7mm
Urverk: Manuelt cal L051.2

Når min mor gikk bort bestemte jeg meg, av ulike grunner dere kan lese mer om i andre tråder, for å kjøpe en grail-klokke for å minnes henne. Tanken er at den skal gå videre til hennes barnebarn (som forøvrig ikke enda eksisterer) en gang i tiden. Jeg brukte noen måneder på å snevre inn utvalget og jeg var innom både VC og PP, men endte altså på Lange. Igjen hadde også @andres en finger med i spillet. Det endte til slutt med en hyggelig handel med @Hammerfjord. Så hvorfor endte jeg opp med akkurat denne?

Vis vedlegg 432589

Jeg var opptatt av at denne klokken skulle føles spesiell, og når man snur denne klokken rundt og titter inn på urverket, så får man en distinkt følelse av at dette er noe spesielt. Fra valget av materialer og blånerte skruer til den håndgraverte balansebroen.

Vis vedlegg 432591

Alt er så gjennomført, og gjennomført med perfeksjon. Kassen sitter også nydelig på hånden. Lugsene vinkler akkurat passe ned til at remen bare flyter med kurven på håndleddet.

Vis vedlegg 432592

Skiven og viserne dresser klokken akkurat passe ned til at den fungerer like godt til T-skjorte som dress. Og denne allsidighet ble også et viktig argument for hvorfor det ble akkurat denne. Dette er øyesteinen i samlingen min.

The End

Takk for oppmerksomheten! Nå hører jeg gjerne deres tanker :)

Vis vedlegg 432593
@acnorway : Oj, oj, oj!
Bambino! Aqua Terra! Men Breguet! Og Ophion Black Ember!
Denne samlingen har jeg brukt uforholdsmessig mye tid på idag. Spesielt de to siste.

Breguet er altså bare så nydelig. Og på samme tid litt macho eller noe. Disse bølgene du snakker om, og kronebeskytteren - du verden så godt laget! Jeg blir imponert av den inspirerte kraften i design-huset Breguet!

Aldri hørt om Ophion, men så utrolig vakker og flott komponert. Igjen blir jeg helt bergtatt; dette er en tilstand mer enn en klokke. Om alt annet går skeis, får det være som det blir, så fremt det går skeis med den på armen. Eller, med Bambinoen (for selskapene man sikker må delta på uansett) og ManU-klokka (for nostalgien og kjærligheten til klubben din), kan du nok leve lenge bare med din Ophion.

• Liker
@acnorway

Her var det mye snadder, altså. Og ikke minst en samling som føles veldig gjennomtenkt!

Aqua Terraen er superlekker. Dette er på mange måter essensen av Omega: solid, anvendelig, godt urverk og akkurat nok særpreg til at den ikke blir kjedelig. Den blå sekundviseren mot den koksgrå skiven er rett og slett nydelig. Jeg vil tippe at den, i likhet med Speedmaster, passer til omtrent alt av anledninger og alt av remmer. En sånn klokke som egentlig bare løser problemet hver gang man står der og ikke vet hva man skal ta på.

Bregueten er også veldig lekker, og litt sleeper på mange måter. Den er sofistikert, gjennomført og pen, men samtidig faktisk kapabel til å være med ut og bade. Det er jo en ganske artig kombinasjon. Jeg hadde en med hvit skive tidligere, som jeg egentlig ikke helt husker hvorfor jeg solgte. Antakelig en av disse geniale beslutningene man tar og angrer på tre måneder senere. Personlig er jeg svak for blå skiver, så denne treffer godt. Men lenken? Nei. Der er jeg ikke helt med. Jeg synes den er langt unna å være like pen som gummien, som jeg mener å huske både var veldig behagelig og hadde en flott spenne.

Pelagosen skjønner jeg veldig godt at du kjøpte. Veldig fin klokke, og 39 mm-versjonen gir på mange måter mer mening enn storebroren. Jeg hadde en av de første ETA-utgavene som beater, både med gummi og lenke, men samme pokker hva jeg gjorde så gnagde den litt feil på håndleddskulen. Men om denne sitter godt på deg, så er det jo en ypperlig nedtonet sommer- og hverdagsklokke. Den fyller et veldig fint rom i boksen.

Pepsien er jeg vel egentlig bare sjalu på. Jeg har også hatt en slik, og den solgte jeg av ren grådighet. Angrer den dag i dag. Hadde jo tjent så jævlig mye mer på den om jeg bare hadde beholdt den. Neida. Joda. Neida.

Fra spøk til alvor: dette er en virkelig komplett klokke. Tidløs klassiker, praktisk, pen, passe sporty og aldri feil. Eksemplaret ditt ser også utrolig bra ut. Virkelig lekkert.

IWC-er vet vi jo allerede at jeg ofte synes kan bli litt kjedelige, men jeg skal faktisk klare å klemme ut litt skryt her også. Gullvisere mot hvit skive er veldig pent, og lenken er en av de penere integrerte som finnes. Jeg mener å huske at jeg har klådd litt på din for noen år siden, og du har helt rett i det du sier: den er deg på mange måter. Forstår veldig godt at den beholdes.

Speedmasteren er flott og superanvendelig. Her har vi jo begge vært ute i samme grøfta, angret oss og deretter gjort det eneste riktige: kjøpt en igjen. Meget god value for money på den du fikk tak i der. Uncle-lenkene holder også fin kvalitet, og nå må vi begge skjerpe oss og ikke finne på noe tull. Disse må vi ikke selge.

Bambinoen husker jeg å ha klådd på for sikkert minst ti år siden, så den har du hatt en god stund. Fin klokke til sitt bruk, og helt riktig vurdering at salgsverdien ikke akkurat gjør det meningsfullt å kvitte seg med den. Den kan bare bli værende som en sympatisk liten dressreserve.

Bulovaen... meh. Jeg liker ikke fotball, og jeg liker ikke designet. Så her er jeg nok ikke målgruppen, for å si det pent. Men man kan ikke like alt. Og hadde alle likt det samme, hadde vi alle sittet med Submariner, Speedmaster og en litt for dyr nato-rem mens vi latet som vi var veldig originale.

Ophion Black Ember er derimot meget, meget likbar. Denne og Pepsien må være mine favoritter i samlingen din. Den er clean, prøver ikke for hardt, har kurver, skarpheter, særpreg og lekkerhet på sin egen måte. Dette er et virkelig vellykket design. Jeg har kikket litt på disse selv, uten at jeg tror det blir kjøp, men jeg skjønner ekstremt godt hvorfor du falt for den.

Suveran er kul nok. Alt vintage er tross alt kult, og disse gamle klokkene har ofte langt høyere kvalitet enn prisene skulle tilsi. Jeg mener egentlig at enhver samling bør ha noe slikt. Litt historikk, litt sjel og litt «dette kostet mindre enn en moderne homage, men er ti ganger mer interessant».

Certinaen er kanskje ikke all verdens horologiske vidunder, men den bør selvfølgelig beholdes av helt åpenbare grunner. Slike klokker konkurrerer ikke på specs, finish eller bruktverdi. De konkurrerer på historie, og der vinner den jo overlegent.

Movadoen er ikke spesielt kul eller pen i mine øyne, men jeg forstår jo at dersom du fremdeles er i samme ekteskap som før, så kan ikke denne selges.

Lange er jo bare så deilig som det blir. Og av alt du viser her, er det kanskje denne jeg får mest følelsen av at virkelig kommer til å følge deg i lang tid. Historien bak gjør den enda sterkere, og når man først skal kjøpe en keeper, så har du i hvert fall kjøpt en keeper med stor K. Tidløs, nydelig og med et urverk som gjør at man nesten får litt vondt av andre klokker.

Hvor ville jeg tatt samlingen videre? Helt ærlig: jeg vet ikke om jeg føler at du mangler noe? Dette er allerede en veldig komplett og personlig samling. Du har sport, dress, vintage, independent, affeksjon, grail, beater, GMT, kronograf og litt galskap. Kanskje eneste jeg hadde vurdert over tid er om Aqua Terra og Breguet overlapper litt for mye som "blå" klokker på gummi, men samtidig er de så forskjellige i uttrykk at jeg ikke synes det haster. Og kanskje du burde hatt noe i spreke farger?

Alt i alt en knallsterk samling. Variert, personlig og med mye historie. Akkurat slik en samling bør være.

• Elsker
@acnorway : Oj, oj, oj!
Bambino! Aqua Terra! Men Breguet! Og Ophion Black Ember!
Denne samlingen har jeg brukt uforholdsmessig mye tid på idag. Spesielt de to siste.

Breguet er altså bare så nydelig. Og på samme tid litt macho eller noe. Disse bølgene du snakker om, og kronebeskytteren - du verden så godt laget! Jeg blir imponert av den inspirerte kraften i design-huset Breguet!

Aldri hørt om Ophion, men så utrolig vakker og flott komponert. Igjen blir jeg helt bergtatt; dette er en tilstand mer enn en klokke. Om alt annet går skeis, får det være som det blir, så fremt det går skeis med den på armen. Eller, med Bambinoen (for selskapene man sikker må delta på uansett) og ManU-klokka (for nostalgien og kjærligheten til klubben din), kan du nok leve lenge bare med din Ophion.

Bregueten er definitivt spesiell. Detaljer uansett hvor man ser. Veldig gjennomtenkt på en måte man sjeldent ser. Og man kunne definitivt klart seg lenge med bare Ophion 😊 Helt merkelig lav vekt på den da kassen er av titan og hele konstruksjonen er veldig lett. Man må nesten titte ned noen ganger for å sjekke at klokken fortsatt er på armen 😅

• Liker
Reaksjoner: Parmined
@acnorway

Her var det mye snadder, altså. Og ikke minst en samling som føles veldig gjennomtenkt!

Aqua Terraen er superlekker. Dette er på mange måter essensen av Omega: solid, anvendelig, godt urverk og akkurat nok særpreg til at den ikke blir kjedelig. Den blå sekundviseren mot den koksgrå skiven er rett og slett nydelig. Jeg vil tippe at den, i likhet med Speedmaster, passer til omtrent alt av anledninger og alt av remmer. En sånn klokke som egentlig bare løser problemet hver gang man står der og ikke vet hva man skal ta på.

Bregueten er også veldig lekker, og litt sleeper på mange måter. Den er sofistikert, gjennomført og pen, men samtidig faktisk kapabel til å være med ut og bade. Det er jo en ganske artig kombinasjon. Jeg hadde en med hvit skive tidligere, som jeg egentlig ikke helt husker hvorfor jeg solgte. Antakelig en av disse geniale beslutningene man tar og angrer på tre måneder senere. Personlig er jeg svak for blå skiver, så denne treffer godt. Men lenken? Nei. Der er jeg ikke helt med. Jeg synes den er langt unna å være like pen som gummien, som jeg mener å huske både var veldig behagelig og hadde en flott spenne.

Pelagosen skjønner jeg veldig godt at du kjøpte. Veldig fin klokke, og 39 mm-versjonen gir på mange måter mer mening enn storebroren. Jeg hadde en av de første ETA-utgavene som beater, både med gummi og lenke, men samme pokker hva jeg gjorde så gnagde den litt feil på håndleddskulen. Men om denne sitter godt på deg, så er det jo en ypperlig nedtonet sommer- og hverdagsklokke. Den fyller et veldig fint rom i boksen.

Pepsien er jeg vel egentlig bare sjalu på. Jeg har også hatt en slik, og den solgte jeg av ren grådighet. Angrer den dag i dag. Hadde jo tjent så jævlig mye mer på den om jeg bare hadde beholdt den. Neida. Joda. Neida.

Fra spøk til alvor: dette er en virkelig komplett klokke. Tidløs klassiker, praktisk, pen, passe sporty og aldri feil. Eksemplaret ditt ser også utrolig bra ut. Virkelig lekkert.

IWC-er vet vi jo allerede at jeg ofte synes kan bli litt kjedelige, men jeg skal faktisk klare å klemme ut litt skryt her også. Gullvisere mot hvit skive er veldig pent, og lenken er en av de penere integrerte som finnes. Jeg mener å huske at jeg har klådd litt på din for noen år siden, og du har helt rett i det du sier: den er deg på mange måter. Forstår veldig godt at den beholdes.

Speedmasteren er flott og superanvendelig. Her har vi jo begge vært ute i samme grøfta, angret oss og deretter gjort det eneste riktige: kjøpt en igjen. Meget god value for money på den du fikk tak i der. Uncle-lenkene holder også fin kvalitet, og nå må vi begge skjerpe oss og ikke finne på noe tull. Disse må vi ikke selge.

Bambinoen husker jeg å ha klådd på for sikkert minst ti år siden, så den har du hatt en god stund. Fin klokke til sitt bruk, og helt riktig vurdering at salgsverdien ikke akkurat gjør det meningsfullt å kvitte seg med den. Den kan bare bli værende som en sympatisk liten dressreserve.

Bulovaen... meh. Jeg liker ikke fotball, og jeg liker ikke designet. Så her er jeg nok ikke målgruppen, for å si det pent. Men man kan ikke like alt. Og hadde alle likt det samme, hadde vi alle sittet med Submariner, Speedmaster og en litt for dyr nato-rem mens vi latet som vi var veldig originale.

Ophion Black Ember er derimot meget, meget likbar. Denne og Pepsien må være mine favoritter i samlingen din. Den er clean, prøver ikke for hardt, har kurver, skarpheter, særpreg og lekkerhet på sin egen måte. Dette er et virkelig vellykket design. Jeg har kikket litt på disse selv, uten at jeg tror det blir kjøp, men jeg skjønner ekstremt godt hvorfor du falt for den.

Suveran er kul nok. Alt vintage er tross alt kult, og disse gamle klokkene har ofte langt høyere kvalitet enn prisene skulle tilsi. Jeg mener egentlig at enhver samling bør ha noe slikt. Litt historikk, litt sjel og litt «dette kostet mindre enn en moderne homage, men er ti ganger mer interessant».

Certinaen er kanskje ikke all verdens horologiske vidunder, men den bør selvfølgelig beholdes av helt åpenbare grunner. Slike klokker konkurrerer ikke på specs, finish eller bruktverdi. De konkurrerer på historie, og der vinner den jo overlegent.

Movadoen er ikke spesielt kul eller pen i mine øyne, men jeg forstår jo at dersom du fremdeles er i samme ekteskap som før, så kan ikke denne selges.

Lange er jo bare så deilig som det blir. Og av alt du viser her, er det kanskje denne jeg får mest følelsen av at virkelig kommer til å følge deg i lang tid. Historien bak gjør den enda sterkere, og når man først skal kjøpe en keeper, så har du i hvert fall kjøpt en keeper med stor K. Tidløs, nydelig og med et urverk som gjør at man nesten får litt vondt av andre klokker.

Hvor ville jeg tatt samlingen videre? Helt ærlig: jeg vet ikke om jeg føler at du mangler noe? Dette er allerede en veldig komplett og personlig samling. Du har sport, dress, vintage, independent, affeksjon, grail, beater, GMT, kronograf og litt galskap. Kanskje eneste jeg hadde vurdert over tid er om Aqua Terra og Breguet overlapper litt for mye som "blå" klokker på gummi, men samtidig er de så forskjellige i uttrykk at jeg ikke synes det haster. Og kanskje du burde hatt noe i spreke farger?

Alt i alt en knallsterk samling. Variert, personlig og med mye historie. Akkurat slik en samling bør være.
😍 Takk for velveide ord og vurderinger! Veldig enig i mye av det du skriver. Omega AT går fint på enkelte remer, men ikke like anvendelig som Speedy. Skiven bytter mellom koksgrå (lett å parre) og lyseblå (ikke fullt så lett å parre), men noen remer funker fint.
742b9b0c-46f6-45be-bdfc-ab0ec41f269c-1_all_6873.jpg

Ganske sikker på at du har tafset litt på IWCen ved en anledning ja. Den funker også fint på rem, men litt verre å få tak i remer til..

742b9b0c-46f6-45be-bdfc-ab0ec41f269c-1_all_9230.jpg

Noterer meg alle tilbakemeldingene og ser at anbefalt vei videre må bli en litt crazy firkantet klokke med farger. Så da ender vi... Heeer? :mrgreen:

1000006733.jpg

Redigert:
😍 Takk for velveide ord og vurderinger! Veldig enig i mye av det du skriver. Omega AT går fint på enkelte remer, men ikke like anvendelig som Speedy. Skiven bytter mellom koksgrå (lett å parre) og lyseblå (ikke fullt så lett å parre), men noen remer funker fint.
Vis vedlegg 432654

Ganske sikker på at du har tafset litt på IWCen ved en anledning ja. Den funker også fint på rem, men litt verre å få tak i remer til..

Vis vedlegg 432655

Noterer meg alle tilbakemeldingene og ser at anbefalt vei videre må bli en litt crazy firkantet klokke med farger. Så da ender vi... Heeer? :mrgreen:

Vis vedlegg 432656
Litt sånn RM fra Wish vibber her, men den var jo litt tøff?

Da var det min tur i Klokkestafetten.

Jeg skal presentere 10 klokker som jeg nå endelig har fått samlet sammen. Samlingen består egentlig av tre “skikkelige” klokker, fire vintage Seiko og tre beatere, hver til sitt bruk.

Det siste året har jeg servet og pusset opp rundt 30 Seikoer, så det har vært en del inn og ut. De vintage Seikoene jeg har igjen nå, synes jeg er de flotteste modellene. Ikke bare estetisk, men også teknisk. Minst verksslitasje, finest stand og de klokkene jeg rett og slett har blitt mest glad i underveis.

Jeg er ganske happy med samlingen slik den står nå, men kjenner jeg meg selv rett kan det fort dukke opp litt mer vintage Seiko etter hvert.

20260709_212238.jpg

Rolex Submariner 116613LB, 2014

20260709_210648.jpg

Denne kjøpte jeg for ca. 8 år siden, og den har nok vært på armen 90 % av tiden siden da. Jeg hadde egentlig en 116610LN som jeg aldri skulle selge, men denne blå/gull-varianten tok fullstendig over armen.

Klokkeinteressen dabbet litt av i en periode, og jeg ble rett og slett en "one watch guy" i flere år. Ikke så mye å si egentlig. Den er harry, den er deilig, og den har fått mer armtid enn alt annet jeg har eid til sammen.

Denne skal jeg snart ta service på selv, og det er en egen tråd på det. Det blir spennende, for her er det både litt nerver for å ripe skive/visere, og litt læring og lesing om nye olje/greasetyper.

Omega Speedmaster Professional Sapphire Sandwich, 2024

20260709_210641.jpg

Jeg hadde egentlig en Speedmaster fra 2011 i mange år, som jeg solgte. Det angret jeg på ganske brutalt i ettertid. Hvert år i fem år, da feriepengene kom, sendte jeg melding til eieren og bød mer og mer overpris for å få den tilbake.

Til slutt rant begeret over. Da jeg tok meg selv i å tilby 60 lapper for å få tilbake en gammel og sliten Speedy, gikk jeg heller på Finn og kjøpte den oppgraderte storebroren med safirglass. (Han tok aldri budet på 60 btw)

Denne hadde jeg savnet. Veldig deilig å ha Speedmaster tilbake i esken igjen.

Tviler på at denne blir solgt, men man vet aldri med en Speedmaster. De er klokkeverdenens svar på modeller. (Kler det meste, men bytter ofte eiere)

Tudor Black Bay Pro, opaline dial

20260709_210651.jpg

Denne ble valgt etter altfor mye lesing, titting og vurdering rundt hva som skulle bli den ultimate sommerklokka, men er også en klokke som funker bra på ferie.

Dette er en av få litt skikkelige klokker jeg faktisk har kjøpt ny. Ikke fordi jeg absolutt måtte ta av plasten selv, men fordi det rett og slett ikke var noen brukte å få tak i da jeg bestemte meg (eller de tre månedene jeg lette etter en)

GMT-viseren kommer nok aldri til å bli stilt noe særlig, da jeg verken har behov for eller klarer å skjønne hvorfor noen har behov for funksjonen. Nå venter jeg bare på hvit gummirem til denne, så tror jeg den blir komplett.

Seiko 6105-8110 Captain Willard, april 1974, 3-slot crown

20260709_210708.jpg

Dette er en av de klokkene som er veldig vanskelig å finne i slik stand. Ubersjelden 3-slot crown, helt original lume og bezelinsert og med et designspråk som bare er legendarisk.

Jeg vurderte faktisk å selge den, og fikk bud på 30+ fra USA, men jeg klarte rett og slett ikke trykke ja på Chrono24. Den blir beholdt enn så lenge.

Utrolig komfortabel på armen også, selv om den på papiret er ganske stor. Det er en grunn til at Willard-designet har blitt stående.

King Seiko 44

20260709_210712.jpg

Enkelt og vakkert urverk. Fra tiden da Seiko lagde skikkelige klokker.
1783722491118.png

Dette er dressklokka mi.

Den er den mest strøkne klokken jeg noen gang har fått tak i gjennom min store bidding-spree på japanske auksjonssider. Den blir aldri solgt.

44-verket ligger hjertet mitt ganske nært. Det er et av få Seiko-verk som faktisk ikke har noen åpenbare akilleshæler. Altså, alle verk har jo ett eller annet, men 44-verket er rett og slett veldig godt konstruert.

Jeg har servet mange av disse nå, og blir stadig imponert over hvor mye bruk et slikt verk faktisk tåler. Solid, ryddig og uten altfor mye tull. Dette var også det aller første verket jeg servet helt på egenhånd, så denne betyr litt ekstra.

Seiko 6139-6005 Pogue

20260709_210715.jpg

En av de peneste Pogue-ene jeg har kommet over. Helt original lume, visere, skive osv. Den er servet, går fint, og er en klokke jeg gjerne tar på ved litt festlige anledninger.

Det er jo litt gøy med farger om sommeren også. Man trenger ikke alltid være så fryktelig seriøs når man står småfull bak en grillspade.

Seiko 6138-8020 Panda

20260709_210718.jpg

Denne servet jeg ferdig for 2 uker siden. Superpen skive, lekker kasse, og en klokke som passer perfekt til sommerdager, casual chinos, linskjorte og noe musserende i sola.

Dette er helt klart det mest utfordrende verket jeg noen gang har servet. Men det er også nettopp det som gjør det moro. Det er en egen sjarm i gammel drit og dårlige løsninger, spesielt når man får det til å fungere. Her har Seiko satt verdensrekord i dårlig urverksarkitektur ved å bygge på det samme urverket fire ganger.

Redigert:
Så videre til beaterene!
Helson Shark Diver Bronze 38 mm

20260709_210724.jpg

Dette er en skikkelig traver jeg har hatt i rundt 3 år. Den brukes kun som beater offshore.

Den har et Seiko NH35-verk som jeg har justert selv, og det går pinlig nøyaktig i daglig bruk. Ikke noe jåleri, bare en solid bruksklokke som gjør jobben sin. Helson har vel nesten gitt seg nå?

Damasko DS30

20260709_210722.jpg

Nyanskaffet, og egentlig en klokke jeg bare måtte ha etter å ha sett Hammerfjord sin med grå skive og grå Tropic-rem. Jeg elsket den kombinasjonen.

Dette blir beateren hjemme. Det blir nok mye trefelling, hagearbeid og praktisk bruk med denne fremover. Akkurat slik en Damasko skal brukes.

Planen er også å “oppgradere” denne litt etter hvert. Hele verket skal byttes til Sellita SW200.2 Power+, som nettopp er sluppet. Altså ikke bare litt småpirk, men rett og slett et helt verksbytte til en oppgradert utgave. Fullstendig unødvendig? Ja. Litt gøy? Også ja.

Rop ut om noen andre har en SW200 drevet klokke som de vil at jeg skal swappe. https://monochrome-watches.com/a-te...200-2-power-automatic-movement-upgrade-specs/

Seiko Baby Alpinist

20260709_210727.jpg

Denne er jeg litt usikker på. På papiret burde den treffe veldig bra: fin størrelse, grønn skive og en enkel Alpinist-variant uten altfor mye rot.

Men skiven var ikke helt den WOW-opplevelsen jeg hadde håpet på, og lenkens pasning mot kassen synes jeg heller ikke var så fryktelig pen. Lugs er for lange, og Microjusteringen på lenka går ikke "opp i opp" med ledd man tar av. Det kan hende den ryker videre, og da blir den nok byttet inn i noe vintage field-aktig med ETA-verk, eller en Traska Summiteer 36. Kanskje prøve rød skive?

Tanken er uansett at denne rollen skal fylles av en slags ekspedisjonsklokke. Altså en klokke til hardfyll på DNT-hytter, tvilsom reinsjakt og bakkeløp mot Frank Løke. Alle tre er prøvd, for øvrig.

Oppsummert
Hva jeg ønsker meg?.... Aner ikke. Får la det komme som det kommer.
Men en slik en som skrivebordsklokke når jeg skal åpne klokkeboksen og trekke/stille klokkene før bruk hadde vært artig!
1783724907397.png

Alt i alt føler jeg samlingen nå begynner å gi mening. Litt hverdagsur, litt historie, litt vintage Seiko og noen klokker som faktisk tåler å bli brukt. Det er nok ikke den mest perfekte eller logiske samlingen i verden, men den er veldig “meg”, og det får nesten være godt nok.

Men jeg tar gjerne kritikk her! Hva er styggest, hva faller ikke i smak? Hva mangler jeg? Hva overlapper? Osv.

Redigert: