KLOKKESTAFETTEN IV

@Parmined Gøy samling og klokkeglede i fokus!

Kuoe var ny for meg også så den må jeg lese meg opp. Både den og flere fra det øvrige utvalget deres så jo interessante ut. Studio Underdog er jo en kul klokke. Jeg var ikke særlig aktiv når disse ble lansert, men har fått med meg fenomenet. Morsomme klokker med kule skiver, og jeg var fristet til å kjøpe en watermelon på et tidspunkt. Jeg synes kanskje prisen var litt høy for et Seagull-urverk og klarte dermed ikke å rasjonalisere et kjøp for meg selv, men jeg skjønner at det er andre elementer som drar opp prisen. Aldri si aldri, jeg kan fortsatt la meg friste 😅

IWCen er jo en klassiker. Jeg har aldri eid en pilotklokke med slikt klassisk design selv. Det nærmeste må vel sånn sett være Longines Big Eye, men det blir liksom en helt annen type klokke. I motsetning til @crown guard så er jeg veldig glad i IWC, dog litt selektivt. De har gjort mye rart jeg ikke helt forstår og mange modeller som ikke gir helt mening, men din er absolutt en av de som gir mening. Selv drømmer jeg om at en vintage "jumbo" IWC (38mm) med stemplet Hermet-kasse og en pen skive plutselig skal dukke opp superbillig 😅 Har hatt varsel på ebay i flere år. No luck so far!

Meget flott og variert samling. Sprek valg av obligatorisk Seiko. Hvis skive mer orange detaljer fungerer veldig bra.

Begge snusklokkene er skikkelig friskt pust, så tommel opp for gode valg her.

Og som du sier, IWC er jo en ultimat allrounder. Sånn jeg ser det nå blir neste snusklokke en Diver i 10-15k klassen kanskje? Masse morsomt å velge mellom der!

Jeg tillater meg en liten tyvstart for jeg er livredd for å miste alt jeg har skrevet under 😅

Jeg tenkte like gjerne å gå gjennom hele samlingen, for jeg vil gjerne ha litt tilbakemelding på hvor dere ville tatt denne samlingen videre. Beklager på forhånd et laaangt innlegg. Må bruke litt "mixed media" for å forbigå bildebegrensinger.

Omega Seamaster Aqua Terra

Specs
Diameter: 41mm
Tykkelse: 13,2mm
Lug-to-lug: 47,9mm
Urverk: Automatisk Omega cal 8900

Dette har vært en trofast beater siden 2018. Jeg falt vel egentlig for skiven og den lekne blå sekundviseren, sammen med en meget vellykket gummi-rem. En av de aller beste gummi-rem ene jeg noen gang har prøvd. Den er designet på en slik måte at klokken alltid sitter helt perfekt på hånden. Remen folder også med den lange enden på innsiden, slik at man ikke får problemet med at man får en del som stikker ut på «feil side», slik som Bregueten vi skal se på som neste klokke.

Jeg har også lenke til Omegaen, men den smaler ikke inn noe mot låsen og da blir jeg ikke helt komfortabel med den. Så oppholdene på lenke blir ofte korte. Også litt fordi gummi-remen er så bra.

439165_999d25212205b5e803985646ecb3be41.jpg

Urverket går mellom 0 og -1 sekund i døgnet etter 8 år uten service. Fortsatt høy amplitude og ingen tegn til service-behov. For meg er dette klokken som alltid følger meg på ferie, til stranden, til hagearbeid osv.

Breguet Marine Big Date 5817

1000005865.jpg

Specs
Diameter: 39mm
Tykkelse: 11,82mm
Urverk: Automatisk cal 517GG (Breguets versjon av Frederic Piguet 1150)
Lug-to-lug: 50mm

Når jeg kjøpte Omegaen ny i 2018 vurderte jeg den opp mot å kjøpe en brukt Breguet Marine. Jeg endte med Omegaen, men har ikke helt klart å slippe Bregueten. Derfor utnyttet jeg sjansen når den kom for salg lokalt tidligere i år. Jeg har jobbet i marine-bransjen nesten hele karrieren så navnet tiltaler meg, samtidig som jeg digger designet. Og la oss ta for oss designet først for her kan man si mye. Detaljnivået på denne klokken er helt rått. Absolutt alt er gjennomført. I profil kan man se at kassen består av flere lag med helt særegne design. Mynt-kanten og double domed bezel er detaljer jeg kan sette veldig pris på og det gir klokken en veldig slank look. Lugsene vinkles klart og skarpt ned mot håndleddet, noe som gjør at klokken liggen veldig godt på hånden min. Den følger håndleddet perfekt.

1000004117.jpg

Design-elementet med bølger går igjen på hele klokken. I guillochéen på skiven, i kronebeskytteren, på remen, på baklokket, i rotor-designet, i spennen og i keeperne jeg fortsatt venter på fordi Breguet mener det er ekstra-utstyr på en komplett rem 😅

1000006670.jpg

440181_72999f5a64db5f975c94800a872782e3.jpg

Lenken er veldig mye penere i virkeligheten enn på bilder, men jeg liker den nok best på gummi. Lenken mangler også både halv-ledd og mikrojustering, så det er vanskelig å få den perfekt. Skiven leker elegant med lyset og urverket er en fryd for øyet. Både skive og rotor er lagd av gull. Hele denne pakken får man altså til 30-40% billigere enn en brukt Sub. Usikkerheten min ligger nok litt i om det er plass til både denne om Omegaen i boksen. Begge er blå klokker på blå gummi-rem. Men foreløpig ser jeg i hvert fall ingen grunn til å kvitte meg med noen av de.

Tudor Pelagos 39

446938_ff66ec04a26d74114fd492a457cbfbc9.jpg

Specs
Tykkelse: 11,8mm
Lug-to-lug: 47mm
Urverk: Automatisk cal MT5400

Jeg har prøvd 42mm Pelagos flere ganger og aldri helt blitt komfortabel med den. Så jeg hadde egentlig slått fra meg denne modellen. Men så fikk jeg prøve @andres sin 39mm på en liten samling i vår og den satt som et skudd. Jeg synes nyprisen har blitt noe stiv, men så kom denne plutselig for salg for en fair pris fra @Loevhagen og da klarte jeg ikke å la være. Den oppleves merkelig nok tykkere en specs skulle tilsi. Oppleves definitivt tykkere en Rolex GMT. Dette er nok mest sannsynlig fordi selve kassen er tykkere på Tudor, mens Rolex har tynnere kasse og tykkere baklokk. På lenke bærer den allikevel veldig fint, og selvfølgelig veldig lett på hånden ettersom den er av titan.

1000006674.jpg

Gummi-remen er jeg derimot ikke så stor fan av. Måten den er designet på gjør at klokken blir dratt mot toppen av håndleddet, ettersom remfestet inn mot klokken er den stiveste delen og det er ingen ting som tvinger frem en bue på remen. Var dette kjøpet like godt planlagt som andre kjøp jeg har gjort? Nei kanskje ikke, men en kul klokke allikevel.

Rolex GMT Master II 16710

Specs
Diameter: 40mm
Tykkelse: 12mm
Urverk: Automatisk cal 3185

Helt siden jeg begynte å interessere meg for klokker var det én klokke jeg virkelig ønsket meg og det var en Pepsi. Jeg var faktisk innom en two-tone sub først, men den ble etter hvert solgt. Og når jeg tok masteren min i 2014 premierte jeg meg selv med min første Pepsi. Det var en tidligere versjon med lug holes. Etter et par år ble den solgt til fordel for denne 2007-modellen med stick/error dial. Eneste nedside er at den er papirløs. Tilstanden er veldig bra og den fremstår mer eller mindre upolert. GMT er også en nyttig funksjon for meg ettersom jeg reiser mye. Jeg har lagt merke til at «unyttige» komplikasjoner ofte har forsvunnet ut av boksen.

IWC Ingenieur 3228

Specs
Tykkelse: 13,5mm
Lug-to-lug: 44mm
Urverk: Automatisk cal 80111

Denne klokken hadde vært en liten vandre-klokke her på sonen frem til den fant seg et permanent sted i min boks. Om jeg ikke husker helt feil så skjedde det etter en fuktig GTG en plass i Oslo i 2014. Ettersom jeg er utdannet ingeniør hører vel denne hjemme i min samling. Den er antatt produsert i under 600 eksemplarer, har in-house urverk og en nydelig skive. Den er passe bøs, spesielt på lenke, og tones greit ned med rem.

439221_8f83ce965647d80432cb50314eacf67c.jpg

Den tilbringer gjerne vår/sommer på lenke og høst/vinter på rem. Denne kommer nok aldri til å forlate boksen. Jeg liker både klokken og historikken alt for godt, og den minner meg om en tid der det gikk veldig mye mer tid til hobbyen og de fine folkene i TS-gjengen.

Omega Speedmaster 3570.50

445752_fdc4f22293e4fbc0ae8e0d275213f534.jpg

Specs
Diameter: 42mm
Tykkelse: 13,8mm
Lug-to-lug: 48,2mm
Urverk: Manuelt cal 1861

Denne modellen kjøpte jeg første gang ny i 2013/2014, men den ble senere solgt. Når jeg tidligere i år prøvde å tenke tilbake på hvorfor den ble solgt så kom jeg ikke frem til et bedre svar enn at jeg sikkert trengte pengene til noe annet. Tenkte ikke så veldig mye mer over det, men så plutselig dukket det opp et tilbud som var litt for godt til å si nei. Da ble det en tur opp til Hamar for å plukke en brukt fra omtrent samme tid som min første. Jeg trengte en skikkelig rem-klokke i samlingen og den rollen spiller Speedy godt. Samtidig synes jeg egentlig også den tar seg såpass bra ut på lenken fra Uncle Straps at den ikke har sett en rem på en stund. Den originale lenken er jeg derimot ikke så glad i. Jeg kunne egentlig også ha tenkt meg å prøve en sapphire sandwich-versjon av denne. Kjenner litt på at jeg savner innsyn til urverket. Jeg mistenker også at en av grunnene til at denne forsvant i første omgang er at kronografen føles som en litt lite nyttig komplikasjon. Spesielt når man ikke kan sitte å se inn i urverket når man trykker 😅

Orient Bambino

446004_3859147722c03fdcbfbc5950e1712321.jpg

Specs
Lug-to-lug: 46,5mm
Urverk: Automatisk Cal.F6724

Husker ikke helt når jeg kjøpte denne, men sikkert 7-10 år siden. Det er bare veldig mye klokke for pengene. Allsidig og funker på det meste av remer. Går fortsatt godt og presist etter flere år. Skiven er litt vintage i uttrykket uten at det føles som om de prøver for hardt. Brukes ikke veldig mye, men jeg har heller aldri sett noen grunn til å selge den gitt at salgsverdi er neglisjerbar.

Bulova 96B250 Manchester United

Specs
Diameter: 43mm
Lug-to-lug: 49mm
Urverk: Bulova high performance quartz UHF

Fotballklokka. Vurderte å droppe denne fra presentasjonen da fotballag både kan få frem følelser og usakligheter, men jeg tar den med allikevel. Jeg har vært United-supporter så lenge jeg kan huske og da ble det etter hvert naturlig å kjøpe en klokke som også representerte den interessen. Dette er selvsagt klokka som kommer på armen hver gang det er kamp eller fotballreise. Sistnevnte har det dessverre blitt alt for lite av i det siste. Så hvorfor akkurat denne, blant alle United-klokkene som finnes? Det er jo til og med en quartz (high frequency med glidende sekundviser)! Vel.. Jeg likte designet, samt at jeg falt litt for alle «easter eggs» på tallskiven. Legg merke til at enkelte tall er uthevet på skiven. Enhver United-fan kan nok tenke seg til hvorfor akkurat disse tallene er uthevet.

Ophion Black Ember

442586_724143023129b6eb63320759c8b23016.jpg

Specs
Tykkelse: 10,4mm
Urverk: Manuelt (modifisert Technotime-urverk, nå eid av Soprod)

442588_1065131e7e27ba75c30a85012e52976e.jpg

Denne klokken kom inn som et resultat av en link jeg fikk tilsendt fra @andres (fyren har kostet meg dyrt), til en independent-butikk i London. Jeg scrollet gjennom nettsiden deres og falt pladask for denne. Limitert til 60 eksemplarer. Jo mer jeg undersøkte, jo mer interessert ble jeg. Kassen er av titan og kommer rett fra fabrikken til Kari Voutilainen. Det kommer kanskje ikke som en overraskelse for de som kjenner hans design. Skiven er utført i en veldig dyp svart som tenderer mot vanta-svart. Det danner en fin kontrast mot viser e og indikatorer i rosa gull. Urverket er akkurat passe eksotisk. Ikke noe superspesielt, men heller ikke noe man ser hver dag. Det er heller ikke et rent base verk, da blant annet alle broer er lagd spesielt for denne versjonen av verket. Jeg synes hele klokken er veldig gjennomført. Om jeg skulle pirke på noe så er det to ting:
  • Den kommer med to spenner; én i rosegullfarge og én i stål. Det føles egentlig bare som en unnskyldning for at de ikke har orket å laga en spenne i titan.
  • Finishen på urverket er generelt ganske bra. Ikke blant de beste, men absolutt bra. Spesielt er finishen på fjærhusene veldig fin, men da er det også litt synd at skrallehjulene på toppen av fjærhusene ikke har like fin finish. De burde vært helt blankpolerte, men ser man nærme så ser man noe ujevnheter.

Omega Suveran

446261_0558ba30e52ec09405fd0bb842a2316c.jpg

Specs
Diameter: 35,5mm
Urverk: Manuelt Calibre 30T2 PC

Denne ble lagt ut til en billig penge på finn og jeg synes skiven var veldig kul. Jeg synes det er mildt sagt spesielt at disse går for langt lavere priser enn moderne homager til vintage klokker. Ellers har jeg egentlig ikke gjort meg så alt for mange tanker rundt denne.

Certina gullklokke

1000006675.jpg

Jeg kjenner ikke referansenummer og urverk på denne, men det er heller ikke viktig i denne sammenhengen. Denne klokken fikk min Farfar for 25 års tjeneste i Saltens Bilruter, kort tid før jeg ble født. Han har med andre ord brukt den gjennom hele oppveksten min. Gullklokka til Farfar. Alle i familien kjenner klokkeinteressen min og det ble derfor naturlig at jeg arvet den etter han. Lugsene bærer preg av bruk sammen med gullbelagt stål-lenke, som ikke er helt heldig mot myke og tynne gull-lugs. Den står nå på rem, men brukes sparsommelig. Den er først og fremst et minne.

Movado Museum

442072_d51cec5d4caba1ec56318ab382d14e35.jpg

Specs
Urverk: Quartz

Helt i starten av klokkeinteressen min fikk jeg denne i bursdagsgave av min kone. Jeg synes det var et fascinerende design og kult at det var første klokke som hadde blitt stilt ut på MOMA. Den har vært min go-to dressklokke i lang tid, men nå har den fått litt kamp..

Lange & Sohne 1815 up/down

444710_b7f6290ab9c9e790a6f50f65f20d06af.jpeg

Specs
Tykkelse: 8,7mm
Urverk: Manuelt cal L051.2

Når min mor gikk bort bestemte jeg meg, av ulike grunner dere kan lese mer om i andre tråder, for å kjøpe en grail-klokke for å minnes henne. Tanken er at den skal gå videre til hennes barnebarn (som forøvrig ikke enda eksisterer) en gang i tiden. Jeg brukte noen måneder på å snevre inn utvalget og jeg var innom både VC og PP, men endte altså på Lange. Igjen hadde også @andres en finger med i spillet. Det endte til slutt med en hyggelig handel med @Hammerfjord. Så hvorfor endte jeg opp med akkurat denne?

1000006654.jpg

Jeg var opptatt av at denne klokken skulle føles spesiell, og når man snur denne klokken rundt og titter inn på urverket, så får man en distinkt følelse av at dette er noe spesielt. Fra valget av materialer og blånerte skruer til den håndgraverte balansebroen.

1000006676.jpg

Alt er så gjennomført, og gjennomført med perfeksjon. Kassen sitter også nydelig på hånden. Lugsene vinkler akkurat passe ned til at remen bare flyter med kurven på håndleddet.

1000005804.jpg

Skiven og viserne dresser klokken akkurat passe ned til at den fungerer like godt til T-skjorte som dress. Og denne allsidighet ble også et viktig argument for hvorfor det ble akkurat denne. Dette er øyesteinen i samlingen min.

The End

Takk for oppmerksomheten! Nå hører jeg gjerne deres tanker :)

1000006680.jpg

Redigert:
Da var det min tur..

Vis vedlegg 432334

Neida, det blir litt for dumt å gå gjennom alle sammen. Jeg velger ut 3 stk. som jeg kan leve med hele sommeren, alle med sine helt egne egenskaper.

Vis vedlegg 432335
ALS, 1815 Up/Down

Denne har jeg hatt noen år nå, var faktisk inne på tanken om å selge
en periode, men slo det heldigvis fra meg. Denne er virkelig en klokke
jeg kan bruke hvis jegg vil ha noe som virkelig er ett smykke, men
fortsatt går under radaren. Utrolig fin balanse, men med et touch
av rødt og kuttede tall på "7" og "5" blir det litt detaljer å like. Siden
denne er i hvitt gull får jeg ingen kommentarer, men mye morsommere
å vise frem for andre nerder, eller "ur-tøser" som en kjent Danske sier.
Dette blir åpenbart klokken som velges på de mer formelle anledningene,
selv om jeg er sterk forkjemper for dressklokke til t-shirt.

IWC Aquatimer Cousteau Divers Limited Edition Vis vedlegg 432336

Dette må være en av de absolutt kuleste sommerklokkene jeg vet om.
1000m vanntetthet (for 20 år siden..) og en skive som virkelig lyser opp
i sola. Jeg har hatt denne i mange år nå, byttet i sin tid mot en Explorer 39.
Et håpløst bytte verdimessig ser jeg i ettertid, men angrer ikke ett sekund.
42mm, med en fin gummireim passer veldig godt på sommeren, og det
orange på skiven setter prikken over i´en. Min er langt ifra strøken, men
faktisk en komplett pakke solgt ny i Italia. De lagde 1953 stk. av denne som
en hyllest til Jacques- Yves Cousteau. Mulig en fremtidig klassiker?
Baklokket er gravert med Alcyone-logoen, oppkalt etter forskningsskipet
til Cousteau Society. Har aldri vært innom tanken på å selge denne, uansett
så ligger de faktisk ganske rimelig på nett, så det er bare å hive seg over om

det frister med en sommerklokke av rang for dere andre.

Gagà Laboratorio Labormatic LUCEVis vedlegg 432337

På sommeren er det lov å ha det litt gøy. Da passer det godt med denne.
En klokke jeg kom over på Youtube, som jeg virkelig likte looken på.
Absolutt ikke for alle, men det er ikke jeg heller. 42mm, men formen
på kassen gjør at den sitter veldig godt på armen. Jeg har både gummireim
og skinn til denne. Denne har fått diverse blikk og kommentarer på jobb.
Stort sett ett smil, og noen rist på hodet jeg velger å tolke positivt.....
Denne har de kun laget 100 stk. av, men tviler på at det blir noen
fremtidig klassiker. Merket drives av 2 helgale italienere, og form går
over funksjon. Skiven er faktisk ekte stein (lapis lazuli), og har en herlig
dyp, blå farge. Kassen er tydelig inspirert av Kari Voutilainen. Litt mer moderne.

Vis vedlegg 432338

En litt nysgjerrig kompis..

Vis vedlegg 432339

Min Trio:

Vis vedlegg 432340
Oi! Jeg ble mest sittende og zoome rundt på bildet av hele samlingen, jeg. :)

fancy trio!

Som “dressklokke" er det vel vanskelig å trå veldig feil med konservative Lange. :) Skjønt, litt uvanlig look har den jo. Ser faktisk ut som en opp ned kronograf. :)

Overraskende lite konservativ var derimot ikke den IWC-en, men de gjorde kanskje noen sånne krumspring for 20 år siden.

Og veldig lite konservativ var Gaga! Alle samlinger bør ha plass til minst en sprø klokke.. ;) Ser du har flere.

Artig.Fet samling, og vel blåst!

Jeg har også to franske klokker på vei inn til høsten og vinteren. Vinter-klokka får forbli en hemmelighet, men den som kommer til høsten er en

1000006360.gif

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Ikke lett å hoppe etter mange gode innlegg her men jeg går rett på sak med min lille samling på seks klokker.

Vi starter med tre Blancpain.

Vis vedlegg 432418

Blancpain Fifty Fathoms Tribute to Mil-Spec
Ref. 5008 1130 B52A/71S
40mm, stål
Vis vedlegg 432419
Vis vedlegg 432427

Blancpain har en lang og rik historie innenfor høy-horologi og klokkekunst. Likevel er det dykkerklokkerne i modellserien Fifty Fathoms som må sies å være merkets mest kjente, og her går historien tilbake til pionértiden på 1950-tallet. I nyere tid forbindes Fifty Fathoms gjerne med "high end" divers som leverer på både nøyaktighet, robusthet og tekniske spesifikasjoner og ikke minst lekker finish for hånd som er en fryd å se på.

I Fifty Fathoms-familien er det 6 varianter (edit: fra og med 2003, med den nye bezelen) som har 40,3 mm kasse, alle limited editions med en del likheter, men også forskjeller:
  • 50th Anniversary FF (2003)
  • FF Tribute to Mil-Spec (2017)
  • Ocean Commitment III (2018)
  • FF Barakuda (2019)
  • MIL-SPEC for Hodinkee (2020)
  • FF Tribute to ‘No Rad’ (2021)
Min variant er altså fra nr. 2 i opplistingen. Det var min første Blancpain, et merke jeg har bare fått mer og mer sans for over tid. Etter å ha sett noen bilder her inne på forumet de siste årene "måtte" jeg ha en. Jeg var litt inne på om det kanskje skulle bli 2020-varianten som ble laget i samarbeid med Hodinkee. Men etter å ha konkludert med at jeg liker dato og bling (2017-varianten har mange polerte detaljer og sunburst-skive mens 2020-varianten er helt børstet, har matt skive og heller ikke dato) så ble det denne.

Det er rett og slett en fantastisk klokke. Den passer mitt bruk veldig godt, enten det er joggetur, skitur eller "pent" kontorantrekk. 300m WR. Kun 13mm høyde er bra. Så liker jeg å se på den og hvordan den endrer seg under ulike lysforhold. Ripefritt safirglass over bezelen og litt buet safirglass gir noen spesielle visuelle effekter. Åpent baklokk med innsyn til hånd-finishen på urverket er også noe jeg liker. Mange fine detaljer, og rotoren er i 18k gull dekket av en NAC-legering - «all class and no flash» var det en her inne på sonen som sa en gang.

Den hvit/oransje indikatoren på skiven, også kjent som "pokemon-ballen", er en fullt funksjonell fuktindikator som skifter farge dersom vann trenger inn. «Canary in the cole mine». Dette var en sentral del av den militære spesifikasjonen på Blancpain FF Mil-Spec I-klokken i 1957 som denne klokken altså er en tribute til. Den gir klokken et særpreg og en helt spesiell identitet.

Bezelen er for øvrig den beste jeg har prøvd på en dykkerklokke.

Jeg liker også at dette er en klokke jeg kan bruke hvis jeg ønsker at den skal gå litt under radaren. Det passer meg egentlig helt fint at BP ikke er de som skriker høyest. Jeg er en del på reise, og denne er jeg komfortabel med å bruke overalt.

Min kom med svart sailcloth-rem som er både behagelig og robust. Men etter å ha sett bilder av den på lenke syntes jeg det var en enda bedre match. Så jeg bestilte X-71-lenken fra Blancpain på tross av at BP er kjent for ganske stive priser for alt fra Nato til lenker. Glad jeg gjorde det, for lenken er både behagelig og en visuelt god match, med delvis børstet/polert finish.

Plasseringen av datoen er noe som enkelte henger seg opp i på denne modellen. Jeg syntes det fungerer helt greit. Datoen forsvinner litt med svart bakgrunn på datodisken og plasseringen 4:30. En fin detalj på datodisken er at siffer nummer to har litt større font slik at den fyller datovinduet godt.

Urverket er in-house Cal 1151 med 100 t gangreserve. Jeg hadde klokken på service hos BP på begynnelsen av året, og den holder tiden svært godt.

Marc Hayek, CEO i BP, har uttalt at 40mm FF er forbeholdt limited editions. Det kan man jo mene mye om, men en fordel er at de holder på verdien. Standardkolleksjonen er heldigvis utvidet til 38mm og 42mm, i tillegg til 45mm som blir litt heftig for mange.

Blancpain Léman Aqua Lung Grande Date
Ref. 2850 3630A 64B
40mm, stål
Vis vedlegg 432420
Vis vedlegg 432426

Aqua Lung er navnet på en dykkerinnretning oppfunnet av Jacques Cousteau, og han startet en utstyrsforhandler som het det samme. Blancpain samarbeidet med Aqua Lung og andre utstyrsforhandlere om å selge klokker som en selvsagt del av den profesjonelle utrustningen av en dykker. Blancpain brukte navnet Aqua Lung på skiven for første gang i 1958.

Léman-serien kom i 2002 og er navnet på Blancpains modellserie i 40mm som kombinerer sportslighet og eleganse. Léman-serien, oppkalt etter den største innsjøen i Alpene som ligger mellom Sveits og Frankrike, har mange flotte klokker med ulike komplikasjoner og står et sted mellom dressklokkeserien Villeret og mer sportslige Fifty Fathoms. 2850-serien av Léman introduserte Big Date-komplikasjonen som krevde teknisk innovasjon med to datoskiver som synkront skifter til ny dato på et øyeblikk. Dette reduserte gangreserven fra 100 t til 72 t - fremdeles anstendig.

Den mest kjente 2850-referansen er Aqua Lung Grande Date (ALGD) som kom i 2005 og var en limited edition i børstet stål med 2005 eksemplarer. (Den finnes også i børstet rødt gull i ikke-limitert utgave.) Dette er blitt en signaturmodell, en av de mest kjente i Blancpains kolleksjon og en favoritt blant samlere.

Jeg fant et eksemplar i år som var nylig servet og også kom med lenke. ALGD kom som standard på en lærrem med rubber coating, men med en børstet X-71-lenke som et alternativ. Har den for tiden på lenken og den sitter som et skudd.

Urverket er in-house Cal 6950 med bl.a. heat blue-skruer og rotor i 18k hvitt gull. Léman-kassene er veldig pene med "dobbel ring"-bezel. Høyden er kun 11,4mm og den ligger svært godt på armen. Skiven på ALGD er forseggjort med flere lag og svart sunburst. Tuppen på sekundviseren er rød og gir en liten dæsj farge.

For meg er dette virkelig prototypen på kombinasjonen av eleganse og sportslighet. Lesbarheten er svært god og Big Date-komplikasjonen gir en svært god symmetri. Go anywhere, do anything. De gangene man kjører litt konservativ stil med noe annet enn dykkerbezel til dress og slips, kommer denne eller Cartier Tank'en til sin rett.

@jonhenrik kaller ALGD "en lekkerbisken" i sin bok "50 klokker - moderne ikoner, kultklassikere og glemte helter" - jeg er definitivt enig. For meg var dette en grail som jeg har tenkt på i mange år.

Blancpain Fifty Fathoms Bathyscaphe
Ref. 5100 1140 O52A
38mm, stål
Vis vedlegg 432421

Dette er Bathyscaphe-varianten i 38mm og blå "abyss blue" skive. En klokke jeg har hatt lyst til å kjøpe i årevis men først i år pullet jeg triggeren hos BP-avdelingen hos Bjerke. Dette er en elegant dykkerklokke med en slank profil, kun 10,8mm høy. Børstet finish og 300m WR på tross av det historiske navnet Fifty Fathoms som betyr 50 favner eller ca. 91m. Samtidig har den åpent baklokk til 1151-urverket med pen hånd-finish, og skiven er virkelig vakker blå med dyp sunburst-effekt. Eller solsprengt for å bruke @loevhagens ord 😀. Bezelen har en kombinasjon av keramikk og Liquidmetal som sikrer at den forblir ripefri.

Bathyscaphe-serien er en egen familiegren av Fifty Fathoms med mer 50-tallsestetikk. Modellen ble lansert i 1956 som et mindre alternativ til den originale Fifty Fathoms som var nærmest uhørt stor i sin samtid. Målet var å tilby en dykkerklokke med tynnere profil som passet bedre til hverdagsbruk. Mange mener at Fifty Fathoms gjør seg best på sailcloth, NATO eller gummi - på denne referansen har man ikke andre valg (ingen lenke), men det går helt fint. Denne spesifikke modellen i 38mm ble lansert tidlig i 2017 og er i hvert fall for meg litt mer hendig enn 43mm-versjonen fra 2013. En batyskaf er forøvrig visstnok en selvgående undervannsfarkost / u-båt.

Når det gjelder Blancpain er jeg personlig ikke så opptatt av dette med hvilket merke som er verdens eldste og hvem som var først ute med patentet på enveis roterende dykkerbezel osv. Det er uansett hevet over enhver tvil at BP har levert sterke bidrag til både klokkekunst og utviklingen av sportsmodeller gjennom tidene. For meg er det kvalitetsfølelsen av klokkene på armen som betyr mest, og den er udiskutabel.

For tiden brukes denne klokken av eldstesønn i familien som også setter pris på klokker 😀. En fordel med strap er at det er mulig å dele litt.

Rolex GMT-Master II
Ref. 126710BLNR, "Batman"/"Batgirl"
40mm, stål
Vis vedlegg 432422

Batman var en teknologisk innovasjon for Rolex med den første tofargede keramiske bezelen. Spør dere meg er det også den mest vellykkede fargekombinasjonen med dyp blå og svart. Jeg har alltid likt blått og har så mange klær med nyanser av blått at denne passer til det meste jeg slenger på meg. Og GMT-Master har for meg alltid vært hakket mer spennende enn Submariner. Dette med tidssoner og de enkle men geniale løsningene for å tracke dette er rett og slett fascinerende. Den har mye av den samme estetikken som Sub, men er for meg litt next level. Oyster-lenken uten glideclasp passer vesentlig bedre til mine håndledd. Men Jubilee-lenken er den beste - enda mer behagelig og passer veldig godt til den litt busy bezelen. 40mm Rolex syntes jeg er helt perfekt.

Rolex er et av merkene som vekket klokkeinteressen min og jeg har vært innom både Sub og flere varianter av både Explorer og GMT. Denne har en helt egen plass og hver gang jeg har den på så konkluderer jeg med at her stemmer det meste. Elegant, men sporty. Men definitivt shiny, og den går ikke akkurat sømløst under radaren. Jeg har opplevd at folk sitter og stirrer på den i møter. Jeg må si at jeg har litt blandede følelser knyttet til det, og er glad for å kunne variere med andre klokker også avhengig av setting. Men Rolex har en helt egen plass i klokkeverdenen, og jeg er litt fanboy når alt kommer til alt.

Cartier Tank Louis
18k gult gull, large

Vis vedlegg 432423

Cartier Tank er en evig klassiker, nesten uendret på 100 år. Var med å gjøre armbåndsuret sosialt akseptabelt for menn. Elegant, diskret og tidløs. Favoritt hos en lang rekke personligheter gjennom tidene, alt fra Andy Warhol og Yves Saint Laurent til Muhammad Ali. John F. Kennedy? Jepp. Skurken i Die Hard? Selvsagt. Inspirert av de franske Renault-tankene fra første verdenskrig, sett ovenfra.

Jeg "måtte" ha en dressklokke i edelt metall på alligatorrem. Og Tank var et naturlig valg. Her handler det om proporsjon, linjer og balanse, ikke komplikasjoner. Tank Louis er den reneste versjonen av Tank-familien, designet av Louis Cartier. De blå viserne kommer fra en kontrollert oksideringsprosess. Fun fact: Cartier "gjemmer" navnet Cartier forskjellige steder på romertallene, på denne modellen er det klokken syv. Fun fact 2: I stedet for IV bruker de IIII for 4 for å balansere skiven.

Cartier Tank'en brukes gjerne til dress, og call me crazy men jeg tillater meg også å bruke den til bunad. Og den er jammen ikke dum til hverdags heller…

Omega Seamaster Professional Mid-size
Ref. 2561.80
36mm, stål
Vis vedlegg 432424

Dette er 90-talls Bond-Seamaster som vekker litt nostalgi hos meg. 36mm passer mine håndledd fint og lenken gjør at den bærer litt større enn f.eks. Explorer 36. Dykkerklokker trenger heller ikke være 40mm pluss - historisk sett var dykkerklokker ofte under 40.

Den bølgede skiven med dråpeeffekt er veldig fin og selv om jeg bruker dette som en skikkelig toolwatch som tåler alt, så er den elegant, og det er ingenting i veien for å bruke den til dress. Fun fact: Prins William og Joe Biden er to berømte brukere av akkurat denne referansen. Prinsen fikk den på 90-tallet i gave fra Lady Di, som selv var mest glad i Tank. Dette er favorittklokken til Biden selv om det gikk mest i Datejust etter at han ble president. Den er veldig behagelig og jeg kan ha den på meg nærmest uansett hva jeg gjør og hvor jeg er. Kjøpte den brukt fra Japan og den er i tipp topp stand.

Dette reflekterer smaken min i dag, men jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at her kan det bli endringer! Så jeg har unngått absolutter, "denne forlater aldri samlingen" og andre famous last words som uansett har vist seg å ikke stemme over tid. Men etter en tid med mye endringer i boksen har jeg tenkt til å prøve å finne litt roen med disse klokkene.

Jeg liker å tro at jeg «trenger» litt ulike klokker til ulike anledninger, og jeg liker veldig godt ritualet med å planlegge og finne ut hvilken jeg skal bruke i dag. For å overleve i boksen trenger klokkene «det lille ekstra», denne gleden ved å ta den på armen. For eksempel at jeg har studert og lest meg opp på en modell i årevis, og så leverer den også når jeg får den på lanken etter å ha kommet i posisjon til å anskaffe den.

Jeg vil prøve å holde igjen på utvidelser av samlingen en stund. Det økonomiske er også en del av betraktningen, det er grenser for hvor mye penger jeg ønsker å ha i klokker, og i hvert fall for meg er dette blitt en ganske kostbar samling (selv om det er beskjedent i forhold til enkelte andre her inne 😉).

Dette er en samling klokker som gir meg et smil om munnen ved bruk. Tungt konsentrert om Blancpain, og det er jo ikke tilfeldig, men et merke jeg liker veldig godt og som jeg har fått en spesiell connection til. Skulle jeg valgt ut én OWG-klokke? Det tror jeg ikke hadde gått i lengden, men hvis jeg absolutt skulle valgt nå tror jeg det hadde blitt Milspec’en.

Men hva har jeg så lyst på i tillegg til disse? En hel bunch. For å ta det mer realistiske, kan jeg nevne at jeg savner IWC Mark XX. Nå er den jo kommet i Le Petit Prince edition med gullvisere også 😍 Kanskje det var et tegn at @Genta trakk den frem i en annen tråd? En kronograf hadde også vært artig, f.eks. syntes jeg hvit Omega Speedmaster er utrolig fin, og den satt godt på armen også 😘. For ikke å snakke om en heftig dressklokke. Time will tell. For å bredde ut er det kanskje en kronograf som er det mest logiske. Basert på følelser er nok IWC nærmest. Og så er det jo mange flere flotte BP’er også...

Ble et litt langt innlegg dette, men folket får ta det som litt sommerlektyre 😁

Tar med et bilde av fem av klokkene i boksen siden den siste er utlånt. Så ikke 50, men 5… (Men ender kanskje på 50 til slutt som @andres??? 😆)

Vis vedlegg 432425

Luremus! ;)

"Ikke lett å hoppe etter"…

BAM!

"Tre Blancpain!"

Tror dette står støtt i de aller fleste sammenhenger. :) Jeg har vært nysgjerrig på å prøve på en BP, men da tror jeg jeg skal se på en 45. Disse satt glimrende på deg, dog.

Tank er jo en udiskutabel klassiker. Ikke for meg, men nydelig klokke,

Batgirl er vel opplest og vedtatt som en klokke alle har lyst på, …og det er neppe uten grunn,

Diver 300M runder fint av som det som utrolig nok ser ut som hverdagsklokka i denne buketten

Super samling. Veldig konservativ. Ha med noe bittelitt crazy for å røske opp litt? Nye BB Chrono 39 med gul skive? :)

Super presentasjon.

• Elsker
Reaksjoner: Bgo80
Shit, denne uken kom brått på, det viser seg at ferien min ikke starter før om litt, og jeg har knapt rukket å se på, langt mindre vurdere og kommentere, dere andres innlegg. Shame on me! Men lover å kommentere et par av klokkene og samlingene som inspirerer!

Utvalget jeg velger å vise, handler om klokker med historier for meg.

Først ut er sist innkomne, for jeg har manglet en beater jeg er fornøyd med etter at jeg solgte min Seiko 1962 MAS Reissue.

Og alle ser selvfølgelig hva dette er, eller snarere forsøker å være, ikke sant, men ikke helt klarer:
Vis vedlegg 432500

Jepp, denne forsøker, men klarer ikke helt å være, en ordentlig Seiko 5!

Den er automatisk, den er vanntett, den har en robust kasse og lenke og den har dato!

Men altså, den klarer det ikke helt, for i stedet for visning av dag, har den en GMT-funksjon, og i stedet for krone kl. 4, det siste Seiko 5-kriteriet, har den en 24-timers bezel til støtte for gmt-funksjonen.

Vis vedlegg 432501
Jeg må si Seiko har truffet godt på designet. Det er liksom noe spesielt med den hvite skiva og den oransje 24-timersviseren, i kombinasjon, er det ikke?

For ikke snakke om de inngraverte tallene på den børstede bezelen - det blir en litt quirky helhet her! Mon tro hvordan de kom opp med slikt fantastisk design?

Uansett, dette er virkelig en herlig robust beater man ikke trenger å være redd for. Stilig. Funker med forskjellige remmer gjør den også!

Dette er en keeper, ser det ut til, for jeg bruker av og til å kjøpe en rimelig Seiko eller en Timex med et spesielt design for å sjekke ut om jeg trives med «the look and feel» før jeg eventuelt kjøper noe mer eksklusivt innen samme, tja, skal vi si … gate? Jeg hadde for eksempel en Timex Q med pepsi-design. Den gav ikke mersmak, ble solgt, og noen pepsi har siden aldri kommet inn i samlingen.

Derimot hadde jeg en Seiko 5 «Sea Urchin» som gav så mye mersmak og klokkeglede at den ble min daily beater i mange år. Jeg kjøpte aldri noen mer forseggjort modell av den klassiske diveren med sort skive og sort bezel-insert selv om jeg hadde en spesiell i tankene. Det ser ut til at min Seiko 5 GMT med hvit skive får samme skjebne, den blir værende, og det selv om andre, lignende modeller fra andre produsenter har vært vurdert.

Neste klokke ut viste jeg i forrige runde av stafetten, og jeg viser den igjen:
Vis vedlegg 432504
Penklokke kjøpt on the spot, bare måtte ha den, der og da, oppe på Bjølsen for mange år siden.

Hva skal jeg si? Denne er bare helt beyond bra.
Vis vedlegg 432505

Ikke er den særlig stor, selv om den er såkalt «oversized», ikke er den vanntett, selv om den heter Seamaster, og ikke går den i henhold til superdupercoaxialchronometermaster-kravene selv om det er en Omega.

Eneste Seamasteren man trenger.
Derfor også eneste Seamasteren jeg har.

Neste i samlingen er to klokker presentert i ett:
Vis vedlegg 432507
To micro-brands, begge morsomme og begge anskaffet fra samme finansieringskilde, men med noe tid i mellom kjøpene.

Finansieringskilde, spør du, hva har vel det med saken å gjøre? Jepp, finansieringskilde, og nå skal du høre: Det har seg nemlig slik at finansiering for disse to er alle snusboksene jeg ikke har kjøpt siden en viss dato. Og den finansieringskilden er ikke uttømt, snarere bare fortsetter den å gi og gi, som oljefondet (vel, tja, ikke helt, men du skjønner!), så her kan det komme mer morsomt, for disse pengene settes av til noe som er gøy!

Vis vedlegg 432508

Hva er gøy? Jo, en japaner som gikk på designskole i England, ble anglofil, og skapte et klokkemerke i Kyoto, Kuoe, som ser erkebritisk ut. Jeg har en bronseutgave i 38mm av Old Smiths med hvit skive.

Noe annet som er gøy, er Studio UnderdOg. Også britisk. Kjøpt hos AD i Glasgow i fjor sommer. Kjenpekul butikk, kjempekul selger, vi hadde en lang, lang klokkeprat, og jeg og selgeren ble enige om at Guacamole er for meg!

Til sist, mangelen i samlingen jeg presenterte i forrige stafett:
Vis vedlegg 432510
Nå inne, for aldri å slippe ut. Nær en grail.

Denne har alt. I ett:

Skjønnhet. Raffinement. Sporty. Dagligdags.

Under radaren.

Kan dresses opp. Kan dresses ned. Kan bare være det den er.

Den er lesbar, en attributt som viser (!) seg stadig viktigere etter som årene går. Presis er den også.

Den har historie. Den har moderne tilstedeværelse.

IWC Mark XX med blå skive er, for meg, it.
Vis vedlegg 432511
Wow. Takk for flott og utførlig bidrag!

Likte Seiko med hvit skive, men den kommer liksom litt i skyggen her. :)

Favorittene mine her er nok Studio Underdog mye på grunn av den grønne skiva, og den skamfete IWC-en. Følelsen min er at den vil trives på en litt robust, brun skinnrem. Prøvd det? Eller en av IWC’s supre lenker.

Flott levert

Jeg tillater meg en liten tyvstart for jeg er livredd for å miste alt jeg har skrevet under 😅

Jeg tenkte like gjerne å gå gjennom hele samlingen, for jeg vil gjerne ha litt tilbakemelding på hvor dere ville tatt denne samlingen videre. Beklager på forhånd et laaangt innlegg. Må bruke litt "mixed media" for å forbigå bildebegrensinger.

Omega Seamaster Aqua Terra

Specs
Diameter: 41mm
Tykkelse: 13,2mm
Lug-to-lug: 47,9mm
Urverk: Automatisk Omega cal 8900

Dette har vært en trofast beater siden 2018. Jeg falt vel egentlig for skiven og den lekne blå sekundviseren, sammen med en meget vellykket gummi-rem. En av de aller beste gummi-rem ene jeg noen gang har prøvd. Den er designet på en slik måte at klokken alltid sitter helt perfekt på hånden. Remen folder også med den lange enden på innsiden, slik at man ikke får problemet med at man får en del som stikker ut på «feil side», slik som Bregueten vi skal se på som neste klokke.

Jeg har også lenke til Omegaen, men den smaler ikke inn noe mot låsen og da blir jeg ikke helt komfortabel med den. Så oppholdene på lenke blir ofte korte. Også litt fordi gummi-remen er så bra.

439165_999d25212205b5e803985646ecb3be41.jpg

Urverket går mellom 0 og -1 sekund i døgnet etter 8 år uten service. Fortsatt høy amplitude og ingen tegn til service-behov. For meg er dette klokken som alltid følger meg på ferie, til stranden, til hagearbeid osv.

Breguet Marine Big Date 5817

Vis vedlegg 432573

Specs
Tykkelse: 11,82mm
Urverk: Automatisk cal 517GG (Breguets versjon av Frederic Piguet 1150)
Lug-to-lug: 50mm

Når jeg kjøpte Omegaen ny i 2018 vurderte jeg den opp mot å kjøpe en brukt Breguet Marine. Jeg endte med Omegaen, men har ikke helt klart å slippe Bregueten. Derfor utnyttet jeg sjansen når den kom for salg lokalt tidligere i år. Jeg har jobbet i marine-bransjen nesten hele karrieren så navnet tiltaler meg, samtidig som jeg digger designet. Og la oss ta for oss designet først for her kan man si mye. Detaljnivået på denne klokken er helt rått. Absolutt alt er gjennomført. I profil kan man se at kassen består av flere lag med helt særegne design. Mynt-kanten og double domed bezel er detaljer jeg kan sette veldig pris på og det gir klokken en veldig slank look. Lugsene vinkles klart og skarpt ned mot håndleddet, noe som gjør at klokken liggen veldig godt på hånden min. Den følger håndleddet perfekt.

Vis vedlegg 432574

Design-elementet med bølger går igjen på hele klokken. I guillochéen på skiven, i kronebeskytteren, på remen, på baklokket, i rotor-designet, i spennen og i keeperne jeg fortsatt venter på fordi Breguet mener det er ekstra-utstyr på en komplett rem 😅

Vis vedlegg 432575
440181_72999f5a64db5f975c94800a872782e3.jpg

Lenken er veldig mye penere i virkeligheten enn på bilder, men jeg liker den nok best på gummi. Lenken mangler også både halv-ledd og mikrojustering, så det er vanskelig å få den perfekt. Skiven leker elegant med lyset og urverket er en fryd for øyet. Både skive og rotor er lagd av gull. Hele denne pakken får man altså til 30-40% billigere enn en brukt Sub. Usikkerheten min ligger nok litt i om det er plass til både denne om Omegaen i boksen. Begge er blå klokker på blå gummi-rem. Men foreløpig ser jeg i hvert fall ingen grunn til å kvitte meg med noen av de.

Tudor Pelagos 39

446938_ff66ec04a26d74114fd492a457cbfbc9.jpg

Specs
Tykkelse: 11,8mm
Urverk: Automatisk cal MT5400

Jeg har prøvd 42mm Pelagos flere ganger og aldri helt blitt komfortabel med den. Så jeg hadde egentlig slått fra meg denne modellen. Men så fikk jeg prøve @andres sin 39mm på en liten samling i vår og den satt som et skudd. Jeg synes nyprisen har blitt noe stiv, men så kom denne plutselig for salg for en fair pris fra @Loevhagen og da klarte jeg ikke å la være. Den oppleves merkelig nok tykkere en specs skulle tilsi. Oppleves definitivt tykkere en Rolex GMT. Dette er nok mest sannsynlig fordi selve kassen er tykkere på Tudor, mens Rolex har tynnere kasse og tykkere baklokk. På lenke bærer den allikevel veldig fint, og selvfølgelig veldig lett på hånden ettersom den er av titan.

Vis vedlegg 432585

Gummi-remen er jeg derimot ikke så stor fan av. Måten den er designet på gjør at klokken blir dratt mot toppen av håndleddet, ettersom remfestet inn mot klokken er den stiveste delen og det er ingen ting som tvinger frem en bue på remen. Var dette kjøpet like godt planlagt som andre kjøp jeg har gjort? Nei kanskje ikke, men en kul klokke allikevel.

Rolex GMT Master II 16710

Specs
Urverk: Automatisk cal 3185

Helt siden jeg begynte å interessere meg for klokker var det én klokke jeg virkelig ønsket meg og det var en Pepsi. Jeg var faktisk innom en two-tone sub først, men den ble etter hvert solgt. Og når jeg tok masteren min i 2014 premierte jeg meg selv med min første Pepsi. Det var en tidligere versjon med lug holes. Etter et par år ble den solgt til fordel for denne 2007-modellen med stick/error dial. Eneste nedside er at den er papirløs. Tilstanden er veldig bra og den fremstår mer eller mindre upolert. GMT er også en nyttig funksjon for meg ettersom jeg reiser mye. Jeg har lagt merke til at «unyttige» komplikasjoner ofte har forsvunnet ut av boksen.

IWC Ingenieur 3228

Specs
Tykkelse: 13,5mm
Lug-to-lug: 44mm
Urverk: Automatisk cal 80111

Denne klokken hadde vært en liten vandre-klokke her på sonen frem til den fant seg et permanent sted i min boks. Om jeg ikke husker helt feil så skjedde det etter en fuktig GTG en plass i Oslo i 2014. Ettersom jeg er utdannet ingeniør hører vel denne hjemme i min samling. Den er antatt produsert i under 600 eksemplarer, har in-house urverk og en nydelig skive. Den er passe bøs, spesielt på lenke, og tones greit ned med rem. Den tilbringer gjerne vår/sommer på lenke og høst/vinter på rem. Denne kommer nok aldri til å forlate boksen. Jeg liker både klokken og historikken alt for godt, og den minner meg om en tid der det gikk veldig mye mer tid til hobbyen og de fine folkene i TS-gjengen.

Omega Speedmaster 3570.50

445752_fdc4f22293e4fbc0ae8e0d275213f534.jpg

Specs
Diameter: 42mm
Tykkelse: 13,8mm
Lug-to-lug: 48,2mm
Urverk: Manuelt cal 1861

Denne modellen kjøpte jeg første gang ny i 2013/2014, men den ble senere solgt. Når jeg tidligere i år prøvde å tenke tilbake på hvorfor den ble solgt så kom jeg ikke frem til et bedre svar enn at jeg sikkert trengte pengene til noe annet. Tenkte ikke så veldig mye mer over det, men så plutselig dukket det opp et tilbud som var litt for godt til å si nei. Da ble det en tur opp til Hamar for å plukke en brukt fra omtrent samme tid som min første. Jeg trengte en skikkelig rem-klokke i samlingen og den rollen spiller Speedy godt. Samtidig synes jeg egentlig også den tar seg såpass bra ut på lenken fra Uncle Straps at den ikke har sett en rem på en stund. Den originale lenken er jeg derimot ikke så glad i. Jeg kunne egentlig også ha tenkt meg å prøve en sapphire sandwich-versjon av denne. Kjenner litt på at jeg savner innsyn til urverket. Jeg mistenker også at en av grunnene til at denne forsvant i første omgang er at kronografen føles som en litt lite nyttig komplikasjon. Spesielt når man ikke kan sitte å se inn i urverket når man trykker 😅

Orient Bambino

446004_3859147722c03fdcbfbc5950e1712321.jpg

Specs
Lug-to-lug: 46,5mm
Urverk: Automatisk Cal.F6724

Husker ikke helt når jeg kjøpte denne, men sikkert 7-10 år siden. Det er bare veldig mye klokke for pengene. Allsidig og funker på det meste av remer. Går fortsatt godt og presist etter flere år. Skiven er litt vintage i uttrykket uten at det føles som om de prøver for hardt. Brukes ikke veldig mye, men jeg har heller aldri sett noen grunn til å selge den gitt at salgsverdi er neglisjerbar.

Bulova 96B250 Manchester United

Specs
Diameter: 43mm
Lug-to-lug: 49mm
Urverk: Bulova high performance quartz UHF

Fotballklokka. Vurderte å droppe denne fra presentasjonen da fotballag både kan få frem følelser og usakligheter, men jeg tar den med allikevel. Jeg har vært United-supporter så lenge jeg kan huske og da ble det etter hvert naturlig å kjøpe en klokke som også representerte den interessen. Dette er selvsagt klokka som kommer på armen hver gang det er kamp eller fotballreise. Sistnevnte har det dessverre blitt alt for lite av i det siste. Så hvorfor akkurat denne, blant alle United-klokkene som finnes? Det er jo til og med en quartz (high frequency med glidende sekundviser)! Vel.. Jeg likte designet, samt at jeg falt litt for alle «easter eggs» på tallskiven. Legg merke til at enkelte tall er uthevet på skiven. Enhver United-fan kan nok tenke seg til hvorfor akkurat disse tallene er uthevet.

Ophion Black Ember

442586_724143023129b6eb63320759c8b23016.jpg

Specs
Tykkelse: 10,4mm
Urverk: Manuelt (modifisert Technotime-urverk, nå eid av Soprod)

442588_1065131e7e27ba75c30a85012e52976e.jpg

Denne klokken kom inn som et resultat av en link jeg fikk tilsendt fra @andres (fyren har kostet meg dyrt), til en independent-butikk i London. Jeg scrollet gjennom nettsiden deres og falt pladask for denne. Jo mer jeg undersøkte, jo mer interessert ble jeg. Kassen er av titan og kommer rett fra fabrikken til Kari Voutilainen. Det kommer kanskje ikke som en overraskelse for de som kjenner hans design. Skiven er utført i en veldig dyp svart som tenderer mot vanta-svart. Det danner en fin kontrast mot viser e og indikatorer i rosa gull. Urverket er akkurat passe eksotisk. Ikke noe superspesielt, men heller ikke noe man ser hver dag. Det er heller ikke et rent base verk, da blant annet alle broer er lagd spesielt for denne versjonen av verket. Jeg synes hele klokken er veldig gjennomført. Om jeg skulle pirke på noe så er det to ting:
  • Den kommer med to spenner; én i rosegullfarge og én i stål. Det føles egentlig bare som en unnskyldning for at de ikke har orket å laga en spenne i titan.
  • Finishen på urverket er generelt ganske bra. Ikke blant de beste, men absolutt bra. Spesielt er finishen på fjærhusene veldig fin, men da er det også litt synd at skrallehjulene på toppen av fjærhusene ikke har like fin finish. De burde vært helt blankpolerte, men ser man nærme så ser man noe ujevnheter.

Omega Suveran

446261_0558ba30e52ec09405fd0bb842a2316c.jpg

Specs
Diameter: 35,5mm
Urverk: Manuelt Calibre 30T2 PC

Denne ble lagt ut til en billig penge på finn og jeg synes skiven var veldig kul. Jeg synes det er mildt sagt spesielt at disse går for langt lavere priser enn moderne homager til vintage klokker. Ellers har jeg ikke gjort meg så alt for mange tanker rundt denne.

Certina gullklokke

Vis vedlegg 432588

Jeg kjenner ikke referansenummer og urverk på denne, men det er heller ikke viktig i denne sammenhengen. Denne klokken fikk min Farfar for 25 års tjeneste i Saltens Bilruter, kort tid før jeg ble født. Han har med andre ord brukt den gjennom hele oppveksten min. Gullklokka til Farfar. Alle i familien kjenner klokkeinteressen min og det ble derfor naturlig at jeg arvet den etter han. Lugsene bærer preg av bruk sammen med gullbelagt stål-lenke, som ikke er helt heldig mot myke og tynne gull-lugs. Den står nå på rem, men brukes sparsommelig. Den er først og fremst et minne.

Movado Museum

442072_d51cec5d4caba1ec56318ab382d14e35.jpg

Specs
Urverk: Quartz

Helt i starten av klokkeinteressen min fikk jeg denne i bursdagsgave av min kone. Jeg synes det var et fascinerende design og kult at det var første klokke som hadde blitt stilt ut på MOMA. Den har vært min go-to dressklokke i lang tid, men nå har den fått litt kamp..

Lange & Sohne 1815 up/down

444710_b7f6290ab9c9e790a6f50f65f20d06af.jpeg

Specs
Tykkelse: 8,7mm
Urverk: Manuelt cal L051.2

Når min mor gikk bort bestemte jeg meg, av ulike grunner dere kan lese mer om i andre tråder, for å kjøpe en grail-klokke for å minnes henne. Tanken er at den skal gå videre til hennes barnebarn (som forøvrig ikke enda eksisterer) en gang i tiden. Jeg brukte noen måneder på å snevre inn utvalget og jeg var innom både VC og PP, men endte altså på Lange. Igjen hadde også @andres en finger med i spillet. Det endte til slutt med en hyggelig handel med @Hammerfjord. Så hvorfor endte jeg opp med akkurat denne?

Vis vedlegg 432589

Jeg var opptatt av at denne klokken skulle føles spesiell, og når man snur denne klokken rundt og titter inn på urverket, så får man en distinkt følelse av at dette er noe spesielt. Fra valget av materialer og blånerte skruer til den håndgraverte balansebroen.

Vis vedlegg 432591

Alt er så gjennomført, og gjennomført med perfeksjon. Kassen sitter også nydelig på hånden. Lugsene vinkler akkurat passe ned til at remen bare flyter med kurven på håndleddet.

Vis vedlegg 432592

Skiven og viserne dresser klokken akkurat passe ned til at den fungerer like godt til T-skjorte som dress. Og denne allsidighet ble også et viktig argument for hvorfor det ble akkurat denne. Dette er øyesteinen i samlingen min.

The End

Takk for oppmerksomheten! Nå hører jeg gjerne deres tanker :)

Vis vedlegg 432593
Her var det mye flott!

Aqua terra er nydelig, men synes du ikke at den virkelig kommer til sin rett på lenken ? :)

Å eie en Breguet er jo en drøm. Denne så jeg først (også) hvor godt jeg likte da jeg så den på lenke. :) …men der har du meg. :)

Ellers er det jo masse ikoniske klokker i samlingen her. Masse å fordøye

Alt i alt en ganske komplett samling, synes jeg.Videre? Tja. Det er jo ingenting som egentlig mangler? Noe litt crazy? Ventura?

Fin samling!

• Liker
Reaksjoner: acnorway
Her var det mye flott!

Aqua terra er nydelig, men synes du ikke at den virkelig kommer til sin rett på lenken ? :)

Å eie en Breguet er jo en drøm. Denne så jeg først (også) hvor godt jeg likte da jeg så den på lenke. :) …men der har du meg. :)

Ellers er det jo masse ikoniske klokker i samlingen her. Masse å fordøye

Alt i alt en ganske komplett samling, synes jeg.Videre? Tja. Det er jo ingenting som egentlig mangler? Noe litt crazy? Ventura?

Fin samling!
Takk!

AT på lenke og gummi-rem er definitivt to veldig forskjellige klokker. Men den sitter så utrolig bra med remen. På lenke virker hele klokken større. Hadde lenken smalnet inn mot spennen, og gjerne hatt mikrojustering, så hadde den nok blitt brukt mer. Skal sies at man føler seg litt "Bond" med lenke, selv om det ikke er en Bond-klokke.

Ikke utenkelig at de to franske klokkene jeg venter har litt.. Særpreg 😉 Så vi tenker nok litt likt.

• Liker
Reaksjoner: Dazed
Takk!

AT på lenke og gummi-rem er definitivt to veldig forskjellige klokker. Men den sitter så utrolig bra med remen. På lenke virker hele klokken større. Hadde lenken smalnet inn mot spennen, og gjerne hatt mikrojustering, så hadde den nok blitt brukt mer. Skal sies at man føler seg litt "Bond" med lenke, selv om det ikke er en Bond-klokke.

Ikke utenkelig at de to franske klokkene jeg venter har litt.. Særpreg 😉 Så vi tenker nok litt likt.
Spennende.

Det at lenken på min Seamaster ikke har taper i det hele tatt er jeg veldig fornøyd med, så akkurat det hadde jeg nok bare likt hvis jeg hadde den. :)