Klokkeplaner for 2019

Selge IWC Mark XV (eller bytte til noe mindre) og Hamilton W10.
Få tatt service på King Seiko og kanskje 6306.

Lære meg å skru på hobby basis. Bli bedre klokkefotograf.

Lars Birger

Og nå er status på vei inn i 2019 at Hamilton W10 er ute. King Seiko ikke trekker opp automatisk og maser på service. Og jeg leter etter kjærligheten som bør finnes mellom meg og IWC Mark XV.

Lars Birger
 
Forstår ikke hvorfor! Er så fullstendig feil ift min livsstil, mine preferanser og bruksområde, men har fått låsing på denne raringen her. Håper egentlig det går over
F93C6220-2EAF-4D10-B447-AC4C21B8EA0D.jpeg
 
Tror ikke det blir de store nyhetene i 2019.
Sparer til noe stort i 2022 i forbindelse med et jubileum.

Men kan bli noen bytter eller noe billig vintage i 2019.
 
Innkjøp av ny, italiensk sportsmotorsykkel begrenser klokkemulighetene det kommende året..

Jeg håper allikevel på å kunne få til en Speedmaster, og er nok solgt dersom 50-års jubileumsmodellen faller i smak og blir tilgjengelig.
 
Det kommende året blir i aller høyeste grad preget av tilskudd i familien. Som dere ser vil det muligens allikevel bli rom for litt sparing da svigermor er helt insane på strikking av fantastiske klær til knotten som er på vei.

Etter det sorgtunge salget av BP Concept var jeg på vei inn i Omegaland men plutselig ville skjebnen ha det til at jeg landet på en OP39.
Et i utgangspunktet usannsynlig valg som skulle vise seg å kanskje bli adskillig lengre på armen min enn en skulle tro. Hvorfor ?

Fordi den for hver dag den er på armen min fremstår som et kraftigere symbol på hva Rolex var. Den gang før keramikken, hysteriet og dollaren tok den. En no nonsense klokke. En klokke, ikke noe mer, bare en robust god klokke. Den forsvinner idet den er kommet på armen og dukker ikke opp igjen før du ser etter den. Helt utrolig fornøyd.

Jeg har og blitt litt mett. Mett av ventelistemas, det utrolige jaget veldig mange har etter en to, tre modeller. Som bare, både i fora og klokkeverden har en tendens til å overskygge alt det andre, flotte og ikke minst tilgjengelige der ute.

8CCD0AE5-91BC-4D75-9E9E-D5ECA14EFFC7.jpeg



Skulle det mot normalt regne midler over meg i store mengder, da mener jeg virkelig store mengder så ligger Laureato der og vaker i drømmene. Stort bedre sportsur målt opp mot kostnad tror jeg ikke finnes der ute. I dette segmentet!

A68C34E0-E7AC-4B95-9F25-39BC3394F3DC.png


Jeg er dessverre eller heldigvis monogamist enda etter 30år. At jeg vender tilbake til eldre Blancpain igjen er nok mer reellt enn overstående Laureato. Når jeg ser hva folk kaster pengene sine etter av nyere ting gråter jeg inni meg med tanke på det bruktmarkedet som er av Blancpain og Girard Perregaux.

E087C43A-E504-40AD-A490-6EB43BE27EBD.jpeg



Herregud så vakkert! GMT Alarm i et skikkelig sportsur.

9DCBF359-A3AF-4271-BA35-F7A1DA6FD1BA.png



Og et siste sukk.

Det er dette evige babbelet om toolwatches. En toolwatch er ikke en svær jævli dykker med 1000m wr. En toolwatch er den klokka en tar på seg når en står opp og ikke tar av seg igjen før en legger seg om kvelden. Det er tusen Sub’er her inne. Ikke mange av dem er toolwatches.

Gå ut og kjøp flotte klokker folkens. Bruk dem og
 
Og et siste sukk.

Det er dette evige babbelet om toolwatches. En toolwatch er ikke en svær jævli dykker med 1000m wr. En toolwatch er den klokka en tar på seg når en står opp og ikke tar av seg igjen før en legger seg om kvelden. Det er tusen Sub’er her inne. Ikke mange av dem er toolwatches.

Gå ut og kjøp flotte klokker folkens. Bruk dem og.
Tusen takk. Bedre kan det ikke sies.
Det sagt, så blir nok 2019 året denne hobbyen sklir ut i sanden, og TS får være TS.
 
Sitte igjen med GMT Master, Semaster og Marinemaster.
Inn kommer nok en Speedmaster, og da må jeg vurdere om ikke seamasteren skal ut.
 
BB58 i blå variant, dersom denne kommer. Alternativt, en ny og mindre Ranger?

Av allerede eksisterende klokker er det ingen som frister nok, jeg må få mine Tudor spådommer avklart først.
 
Ingen store planer eller klokker i sikte.
Klokkekontoen er tom, og boksen full av klokker jeg helst vil beholde.

Er også litt mettet av all Rolex-prisdiskusjon. Ikke nødvendigvis prisgaloppen i seg selv, men at det også her inne er så stor fokus på det, spesielt hver gang nye rekorder i høy annonsepris settes - og 2 mnd senere er det faktisk markedsverdien...

Det blir trolig mer fokus på bil-hobby neste år, som sikkert er en dårligere invistering enn flere Rolexer, men er ganske sikker på at det blir moro. :)
 
Vanskelig. Synes samlingen er ganske bra per nå.

PAM 372, PAM 233 og Milgauss er mine favoritter, og blir nok værende.

Speedy, Tudor Black Bay Harrods og 116610LN er alle kandidater for salg om noe nytt skal inn.

Jeg mangler en Radiomir av noe slag. Panerai er det merket som gir meg mest klokkeglede.

Jeg ønsker meg en Daytona C, men står ikke på liste noe sted, så det er nok bare å glemme.

Pleide å være en flipper. Har ikke solgt klokke på veldig lenge nå. Planlegging er gøy. Jakten er gøy. Kjøp er gøy. Salg er kjedelig.