Klokkeplaner for 2015?

Tradisjonen tro må vi også i år starte en tråd hvor vi kan dele planer og ønsker for neste år.
Hva er deres planlagte klokkekjøp for 2015?
Denne tråden er selvsagt ubrukelig uten bilder, så pøs på.;)
Fasiten har vi om et år.

Selv har jeg allerede bestilt nyttårsklokken.;)
Bilder kommer.

Ligger til rette for en 116613LB og/eller en 216570 Polar. Muligens ryker Speedy ut om ikke forholdet snart blusser opp igjen.

Året er ikke over, men det er kanskje på tide med et tilbakeblikk og se på spådommene for 2015? :)

For min del ser det ut som hele utgående beholdning fra 2014 blir med gjennom 2015 og inn i det neste med et lite tillegg.

Året startet med denne
C80AB2C2-5936-4E3E-ADF0-80AD38BA84D2_zpsrm1budbx.jpg

Dessverre ble jeg ikke venn med den røde sekundviseren, så da bar det ut igjen.

Neste inn var denne
5F6C3E4D-E429-408C-8D27-C9CC8B5DF326_zpsl1thhdnj.jpg

Fantastisk kul klokke. Dessverre tiltrakk den seg for mye oppmerksomhet og da ender det alltid opp med spørsmål om pris. I tillegg var remmen enten for stram eller slakk. Da var turen ut relativt kort.

En av planene for året var en 116613LB. Den dukket aldri opp, men det gjorde denne.
DE4C29FB-73CC-4538-AB82-B61F731E362D_zpswyobhczh.jpg

TT er ikke for meg. Samtidig angret selgeren og klokken ble solgt tilbake i løpet av noen dager.

Sommeren sto for tur og behovet for noe fresht meldte seg. Da dukket en gammel fristelse opp.

205AC361-0B9B-4306-8CBC-C08D2F6B51FA_zpsfdjcrfp8.jpg


Dessverre for POen dukket en annen fristelse opp dagen etter. Da gikk den på transferelisten. Jeg skulle jo ha en Polar. Det ble det ikke, men det ble en hvit Rolex.

C881ECF6-6AED-4DF1-9DF2-BBA23A4EF947_zps1ie0ciu3.jpg


Liker den godt, men den måtte vike for andre fristelser. Jeg angrer nok til sommeren.

Denne var også innom noen dager. Not my cup of tea.
37A021BC-8E14-40C9-85AA-9A4F65A441C1_zpskm7bkhxr.jpg


Sist inn og fremdeles i boksen er denne

CF9AC9EC-CACC-45F2-B1CA-CA584F167175_zpsezoc1lzo.jpg


Kort oppsummert. Close, but no cigar
 
Redigert:
Mitt klokkeår begynte med kjøp av denne. Den er fortsatt i samlingen og jeg liker den meget godt. Kjøpte etterhvert også lenke til den:



Neste klokke ble en godbit som er kommet for å bli. Kommentarer overflødig:



Så kjøpte jeg denne. Klokken er helt nydelig, men jeg synes den ble litt stor som dressklokke og denne forsvant igjen:



Så noe helt annet. Da denne ble lagt ut til salgs i KS forum slo jeg til. Jeg synes den er litt for stor med sine 42 mm, men jeg tror jeg kommer til å beholde den:



Så kjøpte jeg denne. Har lenge ønsket meg en Reverso. Jeg fant meg allikevel aldri helt til rette med denne på håndleddet og den ble flippet etter kort tid.



Jeg må alltid ha en JLC i samlingen og da MUT i 40 mm og Reversoen forsvant ut kjøpte jeg denne. Det er uvanlig å se denne med lenke, men klokken og lenken sitter som støpt på håndleddet, og denne blir ikke solgt.


I tillegg har jeg betalt depositum på denne som kommer ut på nyåret. Jeg har alltid hatt lyst på en "world-timer" og liker designet på denne:




Summa summarum, et spennende klokkeår. Hva 2016 vil bringe ? Hvem vet?
 
Jeg har bare nylig latt klokkeinteressen slippe til, og syntes det er vanskelig å ha en konkret plan. Jeg hadde tidlig klare tanker om hva slags klokker beholdningen skulle bestå i, men når jeg leter og leser på TS og ellers på nett vokser ønskelisten fort...

Slik blir 2015, trur eg:
Skal ha Tissot Visodate på armen når frigjøringsdagen skal markeres, da er dressuret på plass. Dette er det eneste i planen som er sikkert.

Så skal jeg ha en klokke som er tøffere, en til å gå på pub med... Og her er det ønskelisten vokser, det kan bli en diver, pilotur, noe i bronse osv. Letingen er vel endel av morroa med dette. :)

Dersom budsjett og hustru tillater (kanskje ikke i den rekkefølgen) så skal jeg deretter finne en klokke omtrent på min egen alder. Det frister da mest (foreløpig) med Eterna eller en Omega Seamaster.

Det første året på TS har blitt ganske andreledes enn jeg tenkte.
Visodaten var på plass allerede i januar.


Tett fulgt av denne:


En pen klokke, men liten. Så liten at jeg nesten har lagt bort tanken på noen vintage klokke.

Den forsvant i en byttehandel for denne.


Den var fra før godt brukt, noe som passet meg fint. Den tas frem til snekring og tilsvarende aktiviteter.

En Speedmaster ble snart det store sparemålet, men etterhvert som klokkekontoen vokste ble mulighetene og fristelsene mange. Denne kom inn i høst:

Den er kjempeflott, og kan ikke se for meg annet enn at den blir hos meg. Speedmasteren er dermed langt unna.

Ellers har det blitt handlet mye mer reimer enn jeg hadde sett for meg....
 
På tide med en liten oppsummering av 2015.

Årets første kjøp er allerede i boks og ligger vel i posten et sted, så det blir moro. (Kanskje jeg skal prøve meg på min første unboxing?)

Jeg savner dessuten en chronograf så det må jeg ha, akkurat nå frister en Longines. Jeg har heller ikke noe dressur så det burde jeg skaffe meg, siden jeg sjelden går i dress blir nok dette av det rimeligere slaget. Jeg prøvde en Tissot Vidodate som en kompis av meg hadde og den likte jeg kjempegodt. (Eller kanskje et vintage dressur?)
Skulle jeg finne ut at jeg ville bruke en del mer penger på et ur så frister en IWC Ingenieur.

Men dette er nå. Litt ut i januar kan alt være endret:)

Målet ved starten av året var en ny kronograf og det ble det noen av:





Fine klokker alle tre men de måtte ut:)

Hovedmålet var en Ingenieur og den er her fortsatt:)


I tillegg ble det noen flere kronografer, dykkere og andre klokker inn og ut. Kanskje litt mindre flipping i 2016?
 
Redigert:
Da det har blitt veldig mye flipping dette første TS året mitt lister jeg bare opp noen....

Hamilton Khaki Pilot



Certina DS Podium




Tissot Couturier Automatic Chrono




Alpina Startimer Pilot Chrono



Alpina Yachttimer Regatta Countdown



Alpina '130' Heritage Pilot



Longines Hydroconquest



TAG Heuer Aquaracer



Tudor Grantour Date




Alpina Alpiner 4 Chronograph



Omega Seamaster Planet Ocean



Omega Speedmaster



Omega Seamaster Planet Ocean (igjen)




TAG Heuer Carrera Calibre16



Breitling Superocean 42



Hva kommer 2016 til å bringe??
Blir spennende å se, forhåpentligvis blir det roligere selv om 2015 har vært veldig artig :)
 
keep-calm-and-do-nothing-594.png


Men har vel sagt det tidligere år også ...

Jada, jeg er i det minste forutsigbar i min upålitelighet. I stedet for å ta det med ro med samlingen og lære å være fornøyd ble det følgende utskiftninger:

Ut:

En av mine første grailer, Heuer Autavia 1163T "Jo Siffert". Trist å se denne forsvinne, men veldig glad for at den ble på TS og i Norge.



Inn:

Patek Philippe Calatrava 5196G. Når man har holdt på med klokker noen år kommer folk til deg med klokker de tenker at du kanskje vil kjøpe :) Da er det vanskelig å si nei. Ikke min feil.



Rolex Explorer II 1655. Rakk denne nå på tampen av 2015. Jeg har alltid hatt lyst på en Explorer II med orange viser, men har endt opp med å takke nei til flere tidligere pga pris. Så da ender jeg som vanlig opp med å kjøpe en enda dyrere senere. At jeg aldri kan lære. Denne har ikke så mye svart igjen på bezelen, men til gjengjeld full historikk gjennom kopi av kartotekkort fra Bjerke. 1978-modell, kjøpt på Bjerke i 1979. Fortsatt i tenkeboksen på om den skal få en respektfull oppussing eller ikke. Foreløpig lever den fint med sin versjon av "ghost bezel" :rolleyes:

 
Planen om å opprettholde mest mulig ro i boksen gikk dårlig; ut med diverse Citizen/Seiko-dykkere og Sub 116613LB. Inn med IWC Portuguese 500114 og Explorer II 216570. 4 måneder igjen av året, og det klør fremdeles i fingere......

Status 2015 kan gjøres opp – og ro i boksen ble det ikke.....

Ut gikk diverse Citizen/Seiko-dykkere og Rolex Submariner 116613LB. IWC Portuguese 500114 kom og gikk, mens Rolex Explorer II 216570 og Rolex Daytona 116520 kom inn……

Status quo er med andre ord slik:

 
Tradisjonen tro må vi også i år starte en tråd hvor vi kan dele planer og ønsker for neste år.
Hva er deres planlagte klokkekjøp for 2015?
Denne tråden er selvsagt ubrukelig uten bilder, så pøs på.;)
Fasiten har vi om et år.
Selv har jeg allerede bestilt nyttårsklokken.;)
Bilder kommer.

Fasiten er klar, og det ble bare med en Dietrich i 2015.:)

12338744_1546196552285635_772460787_n.jpg


11820638_184711401860378_1516277660_n.jpg


12080700_467495320118820_557504622_n.jpg
 
50 år...

Dette året fyller jeg 50. Da blir det i alle fall et lite prosjekt å finne en 50års-klokke. Klokke-kontoen har fått nytt navn.
Jeg tror ikke det kommer til å bli mye annet kjøp.

Ønskene om å skru er tilstede. Derfor blir det en del deler jeg trenger, til de klokkene jeg allerede har ødelagt. Det er spesielt noen små aksler som har det med å ta kvelden.... Noen prosjekt-klokker må nok komme inn...

Salg?
For øyeblikket er det ikke mye jeg kan se for meg forsvinner ut... Jeg setter for mye pris på de jeg har, selv om det ikke er alle som får like mye brukstid....

8

Disse planene holdt ikke helt mål... Det er jo litt spennende...

Det har blitt både inn og ut av boksen.

Inn
Først så oppdaget jeg en YES-Watch til salgs. OK, det er en quartz klokke, men da den kan glede meg med masse sol og måne-informasjon, så kunne jeg ikke la den gå.. I alle fall ikke til den prisen. En artig klokke som jeg titter på ofte og bruker av og til!

Her er den foreviget med informasjon om at det i dag er vintersolverv!

WP_20151222_08_58_37_Pro.jpg


UT
Noe kommer inn og noe kommer ut.
Det ble til at jeg ofret min Dolphin.
Jeg har syntes det var en artig klokke, med sin 24timers timeviser. Derimot ble den lite brukt, så den gikk videre.
Dolphin_2.jpg


Jeg ville også kvitte meg med noe mer. 50års-klokken måtte få plass. Hva kunne gå ut?

UT
Valget ble Kina-Sub'en. Dette var også en artig klokke i pen stand. I følge tilgjengelig dokumentasjon; En kinesisk dykkerklokke for offiserer. En artig klokke med dagene vist på kinesisk og "Folkets Marine"-merke på skiven. Solgt til ny glad eier for "alt for lite".

WP_20150428_21_12_49_Pro.jpg



BYGGET/ UT og VÆRENDE
Siden jeg er glad i å skru, så fikk jeg en god ide om å bygge en klokke. Da falt valget på en litt enklere modell og metode. Dette ble først min byggeklokke. (Egen tråd med mer bilder av begge klokken i DIY-seksjonen)
Først var.... Nummer1. Den ble solgt etter få dager.

Solgt
(Legg merke til flyet på sekundviseren. Det er håndlaget!)

WP_20150913_17_59_05_Pro.jpg


Værende
Siden jeg egentlig hadde laget klokken for å beholde den, måtte jeg lage en ny til meg! Den er (enda) ikke solgt, og brukes i rotasjon med de andre!

(Legg merke til at det også her er fly som sekundviser!)
WP_20151022_19_29_44_Pro.jpg


INN
Den store planlagte oppgaven for året ble å kjøpe 50års-klokken. Denne ble kjøpt på våren/tidlig sommer, men kom "ut av skapet" først på høsten. Dette er en modell av Seamaster jeg alltid har likt og ønsket meg. Det er ikke solgt mange av disse i Norge. Derfor var gleden stor da en slik dukket opp for salg. Jakten ble derfor kortere enn planlagt, men det var verd det!
WP_20151201_08_21_25_Pro.jpg


<HR>
Alt i alt har det blitt mer begivenhetsrikt enn jeg hadde trodd! Det er litt spennende!

Hva vil så bli til av 2016??

8
 
Jeg er ikke av de ivrigste her inne, men etter et hvileår i fjor blir det litt aktivitet i boksen i år.

Inn:
- Diver som trolig dukker opp på "utboxing" ila helgen

Allerede solgt:
- Orient Mako XL

Trolig ut, hvis jeg har hjerte til det:
- Helson Shark Diver 40mm

Så får vi se om det kan bli noe mer inn mot slutten av året.

Som moderate klokkemannen jeg er, holdt jeg meg sånn nogenlunde til planen.
Resultatet ble som følger
Inn:
Breitling Superocean II

Ut:
Orient Mako XL
Breitling Superocean II

Shark diveren er altså fortsatt med meg, mens årets nyervervelse forsvant ut med 10 dager igjen av året.