Klokkecafé – løst og fast om klokker

Godt spørsmål.
Jeg har observert en voksende "trend" på produksjon av klokker med GMT de siste årene. Og det ser ut som det selges(?), mens egentlig få virkelig trenger det.
Om jeg hadde ofte skiftet tidsson, hadde jeg kanskje kjøpt en. Men om jeg bare skifter tidsson 1 gang per år, kan jeg bare stille klokken på nytt ved behov :rolleyes:
På sommeren var jeg i Finland og hadde min PAM00372. På den kan man også bevege timeviseren uten å bevege minutviseren. Greit, men det var ikke grunnen til at jeg reiste men den.
Selvfølgelig forstår jeg at noen som @Klokkegutt koser seg godt men en GMT klokke, men personlig har jeg fast jobb 10 minuter unna fra huset😁

Sponset
seiko-5-sports-field-series-2026_1.jpg

Seiko 5 Sports Field series viser Seiko fra en av sidene jeg liker aller best – tilgjengelig pris, velkjent kvalitet og kul design. I år ble kolleksjonen utvidet med seks nye referanser, som jeg har skrevet litt om her :)

+1… og det hadde vært flott om Haakon VIII fikk dette uret restaurert og renset den motbydelig ekle lenken og begynte å bruke dette uret daglig. I så tilfelle, en sinnsykt flott gest og en royal videreføring.
klokken bør dernest gå til prins Sverre Magnus, som jeg mener å ha sett på TV bruker en «ordentlig» klokke, i alle fall en gang i blant. Tror kanskje det er en Seiko Speedtimer kronograf med hvit skive. Noen som vet?
Tenk den oppgraderingen, da, å bytte til Harald Vs Rolex!

• Liker
Reaksjoner: Bgo80 og MikroKrone
klokken bør dernest gå til prins Sverre Magnus, som jeg mener å ha sett på TV bruker en «ordentlig» klokke, i alle fall en gang i blant. Tror kanskje det er en Seiko Speedtimer kronograf med hvit skive. Noen som vet?
Tenk den oppgraderingen, da, å bytte til Harald Vs Rolex!
Men hvis lillebror får, må storesøster også få. Du greier nok ikke å slå «Harald Vs Rolex», men kommer kanskje nær med Tony Montanas Omega La Magique? IMG_5964.jpegIMG_5963.jpeg

jeg begriper ikke helt at vi skal ha noen mening om hvem som overtar haralds ur eller whatnot. i en slik sammenheng som at kongen er død så blir private eiendeler nokså irrelevant. mer interessant bør være kommoden fra georg haupt og andre møbler og kunst.

jeg forstår at vi befinner oss på tidssonen, men hva raker det egentlig oss? vi er ikke spurt. bortsett fra herr jh, indirekte. kjenner ikke de råjale arveregler omkring gods & gull, men sonja lever selvsagt fremdeles, og det er nok haakon og marta som først blir tilgodesett. de andre må vente på sin tur i fremtiden. akk ja sann…😄

jeg begriper ikke helt at vi skal ha noen mening om hvem som overtar haralds ur eller whatnot. i en slik sammenheng som at kongen er død så blir private eiendeler nokså irrelevant. mer interessant bør være kommoden fra georg haupt og andre møbler og kunst.

jeg forstår at vi befinner oss på tidssonen, men hva raker det egentlig oss? vi er ikke spurt. bortsett fra herr jh, indirekte. kjenner ikke de råjale arveregler omkring gods & gull, men sonja lever selvsagt fremdeles, og det er nok haakon og marta som først blir tilgodesett. de andre må vente på sin tur i fremtiden. akk ja sann…😄

På et entusiastforum om klokker er det jo artig å spekulere litt. Men tror ingen her har noen illusjon om at meningene faktisk betyr noe fra eller til.

Da tror jeg det har litt større betydning at både DN og Dagbladet - og muligens andre - har skrevet om GMT-Master’en og spekulert litt. Den har dermed fått litt attention også blant ikke-klokkeinteresserte. I mitt hode øker det sannsynligheten bittelitt for at klokken blir tatt skikkelig vare på som et «arvestykke» og ideelt sett brukes av neste generasjon.

Som @Bgo80 sier er det nok ingen illusjoner om påvirkning her. Det handler knapt om Kongehuset.

Derimot handler det om en helt ikonisk klokke med en helt unik historie som nå går inn i et arveoppgjør. På dette entusiastforumet - i akkurat denne caféen, hvor vi snakker løst og fast om klokker - er det klokkens videre skjebne som opptar oss, og vi vil jo gjerne at dens skjebne skal bli som vi selv ville valgt. Mitt valg ville altså vært den i familien som beviselig har hatt en «ordentlig» klokke på armen.

Noen Georg Haupt har jeg ellers aldri hørt om o_O og kunne heller ikke brydd meg mindre hva som skjer med en utgammal kommode. Men på «kommodesonen-dot-no», der skal du se de har meninger, ass! :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
Som @Bgo80 sier er det nok ingen illusjoner om påvirkning her. Det handler knapt om Kongehuset.

Derimot handler det om en helt ikonisk klokke med en helt unik historie som nå går inn i et arveoppgjør. På dette entusiastforumet - i akkurat denne caféen, hvor vi snakker løst og fast om klokker - er det klokkens videre skjebne som opptar oss, og vi vil jo gjerne at dens skjebne skal bli som vi selv ville valgt. Mitt valg ville altså vært den i familien som beviselig har hatt en «ordentlig» klokke på armen.

Noen Georg Haupt har jeg ellers aldri hørt om o_O og kunne heller ikke brydd meg mindre hva som skjer med en utgammal kommode. Men på «kommodesonen-dot-no», der skal du se de har meninger, ass! :)
nei, som du ser, du bryr deg ikke om georg haupt - men jeg bryr meg om alle former objekter skapt av og for mennesker - fra kirurgiske objekter til bystrukturer, fra hulemalerier til ubåter. og ikke minst kulturen samt evolusjonen omkring idéer. hvor, hvorfor, hvordan, hvem. men hvem som forvalter og er midlertidig eier av alle mulige gjenstander er meg uvedkommen - jeg er opptatt av konservering.

slik sett skal jeg derfor likevel gi min mening omkring kongens rolex: det beste for klokken er at den selges mest mulig kostbart på auksjon. dette sikrer dens fremtid best mulig. dens daglige brukstid er over.