Klokkecafé – løst og fast om klokker

Takk!
Der var det jo mildt sagt litt å velge mellom. Med 379 ulike modeller med priser fra 167 kroner til 59 000 kroner er det jo et aldri så lite kaninhull dette.
hehe, ja skumle greier; ser ut til at mitutoyo er ‘da shit’, i alle fall på dette nettstedet. for min del ser det forfriskende ut med denne, som er mekanisk, har finjustering og god nøyaktighet - men berøringspunktene er fremdeles av ripeuvennlig stål. prismessig tangerer den nok min smerteterskel:
IMG_5905.jpeg

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Takk for tips! Er det noen av disse du spesifikt vil anbefale med tanke på å unngå riping av klokker?
Jeg ser at enkelte modeller har karbidspiss, men usikker på om det vil være skånsomt..?
Overhode ikke. Det er mye hardere enn stål. ...Som selvsagt er bra for nøyaktigheten.

ELFA har digitalt skyvelære i plast.

Selvsagt ser jeg sjarmen i å ha et gammeldags skyvelære man leser av på gamlemåten men trenger du egentlig nøyaktighet på hundredelsnivå for å måle klokkekasser? :)

• Liker
Reaksjoner: mr.quick
Overhode ikke. Det er mye hardere enn stål. ...Som selvsagt er bra for nøyaktigheten.

Selvsagt ser jeg sjarmen i å ha et gammeldags skyvelære man leser av på gamlemåten men trenger du egentlig nøyaktighet på hundredelsnivå for å måle klokkekasser? :)
Absolutt ikke. Jeg kunne godt tenkt meg et enkelt et i plast, men har ikke funnet noen til nå :)

den klokka er som skapt for deg. hva ca er omkrets der du har den rundt håndleddet?
18,5 cm. Glemte helt å svare.

Absolutt ikke. Jeg kunne godt tenkt meg et enkelt et i plast, men har ikke funnet noen til nå :)

Biltema selger sett i plast, de ser helt ålreite ut. Mikrometer er et alternativ hvis du vil ha noe superpresist som beveger seg sakte og uten skarpe kanter.
Jeg skal sniffe rundt i produksjonshallene og QC på jobb i morgen, og se om noen har sterke meninger om hvem som lager de aller beste og skånsomme plastskyvelærene.
Jeg hadde selv kjøpt Biltema-settet. Selv om det kanskje er upresist, så bygger man seg en egen intuisjon når man måler, jo oftere man bruker et visst måleverktøy.
Selv elsker jeg alt som har med mål og kontroll å gjøre. Selv om det er til stor frustrasjon for produksjonen på jobb, gleder jeg meg alltid over en serie deler som ikke fungerer, og med ukjent årsak. Ingenting slår å sitte med tegninger, teleskopmål, mikrometer og kaffe, og å leke detektiv.

• Liker
Reaksjoner: seiltid og Erik_SG

ja, behøver det - men til langt mer enn klokkekasser💡

har en digital fra bahco. hater den. har også en mekanisk men finner den ikke igjen. selv mora mi på 80 mobber meg fordi jeg ikke har skikkelig skyvelære; hennes får jeg ikke puste på :ROFLMAO: