Klokkecafé – løst og fast om klokker

Norge har vel alltid vært et stealth wealth land?
Janteloven var enda sterkere i gamle dager, og japper har vært unntaket heller enn regelen.

Ja, janteloven er fortsatt sterk hos en del men det stopper ikke mange nordmenn til å oppføre seg som amerikanerne når det gjelder bil, klær og klokker.
Poenget mitt er ikke at folk burde smøre pengene sine på fortauet, men å plutselig oppsøke en "stealth mode" er noe som kommer ikke fra Norge.

Til sammenligning blir jo også "in-house"-verkene til Tudor byttet i sin helhet på service (om ikke jeg husker helt feil). Da snakker vi klokker til 3, 4, 5 ganger mer enn en typisk Certina/Tissot.
Du husker helt rett. Jeg har akkurat hatt en North Flag inne til service, og hele verket byttes ut. Regner med de blir overhalt hos Kenissi og gjenbrukt.

Screenshot_20220211-203833~2.png

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Joa, det er kanskje ikke helt ideelt. Men hvor problematisk er dette egentlig i praksis, for den typiske Certina/Tissot-kunden?
Her er det vesentlig å også nevne service-kosten (som kan inkludere skifte av verk): https://www.certina.com/no/customer-service/servicing-rates

Til sammenligning blir jo også "in-house"-verkene til Tudor byttet i sin helhet på service (om ikke jeg husker helt feil). Da snakker vi klokker til 3, 4, 5 ganger mer enn en typisk Certina/Tissot.

Det er synd at den "tilgjengelig" Sveitsiske klokkeindustrien faller nå i "bruk og kast".
Hva er galt med urverk som holder seg i 25 år uten å bytte deler?
Kanskje at de tjener ikke nok på service...
Jeg liker ikke sånn politikk og synes at det er ren hypokrisi når de samme folk prøver å gi oss lekser om ting som fornybar greier og sparing av energi for en grønnere verden.

Ja, janteloven er fortsatt sterk hos en del men det stopper ikke mange nordmenn til å oppføre seg som amerikanerne når det gjelder bil, klær og klokker.
Poenget mitt er ikke at folk burde smøre pengene sine på fortauet, men å plutselig oppsøke en "stealth mode" er noe som kommer ikke fra Norge.

Da har vi nok bare forskjellig inntrykk av hvordan landet tradisjonelt har vært ;)
garantert steder og miljø hvor rikdom ikke har blitt uglesett, men i store deler av landet har det å vise frem rikdommen sin tradisjonelt endt med at man blir baksnakket og behandlet annerledes.
Ting har naturligvis endret seg etter at det ble vanligere å bli rik offshore med enten olje eller fiske, men Norge har alltid vært et land hvor spikeren som stikker ut skal hamres ned ;)

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Da har vi nok bare forskjellig inntrykk av hvordan landet tradisjonelt har vært ;)
garantert steder og miljø hvor rikdom ikke har blitt uglesett, men i store deler av landet har det å vise frem rikdommen sin tradisjonelt endt med at man blir baksnakket og behandlet annerledes.
Ting har naturligvis endret seg etter at det ble vanligere å bli rik offshore med enten olje eller fiske, men Norge har alltid vært et land hvor spikeren som stikker ut skal hamres ned ;)

True story fra distriktet jeg er vokst opp i (et sted i Hedmark): det var en kar i bygda som hadde kjøpt seg en (brukt) Mercedes. Han fikk kort tid etter en håndskrevet anonym lapp i postkassa: "DU SKÆR ITTE TRU AT DU ER NOE BÆRE FØRDI DU KJØRER MERCEDES".

(Dette er 20+ år siden)

Som han sier, fyren fra Korea in Watchuseek.

"Is Tudor really serious about making us pay for movement replacements for any mechanical fix, as if these are running on a $13 Ronda quartz?"

Men tydeligvis, her snakker vi om erstatning med et "refurbished" urverk som kommer fra en annen klokke.
Jeg liker ikke retningen den sveitsiske klokke masseproduksjons bransjen tar og når man ser på kommentarfeltene, tyder det på at mange mener det samme.
Det føles litt som man har en klokke på lån. Det føles upersonlig.
På samme måte, vil jeg ikke låne musikk på internet og foretrekker å kjøpe en CD/LP.
Og det har vært snakk om det faktisk: en fremtid hvor alt er på lån eller "leasing".
(artikkelen skrevet av Ida Auken ble trukket tilbake etter massiv kritikk)

"1. All products will have become services. “I don't own anything. I don't own a car. I don't own a house. I don't own any appliances or any clothes,” writes Danish MP Ida Auken. Shopping is a distant memory in the city of 2030, whose inhabitants have cracked clean energy and borrow what they need on demand."

2200,- er vel ikke veldig dyrt i forhold til en vanlig service hvor urmaker evt bruker flere timer på jobben?
Så lenge det ikke er bruk og kast men at de brukes videre tenker jeg ikke at dette er så fælt.

Rent produksjonsteknisk, greit. Sikkert en grei måte å strømlinjeforme driften på. Men samtidig, satt på spissen:

"Øh, ja, asså, vi tror vi kan ha kommet i skade for å bytte om på klokka di og Joar si, eller kanskje Fredrik si da de var på sørvis. Det var så mange... Ja det hakke no å si, vi bøffa og shina kassene bra og de er jo masseprodusert. Men du, si, har du lyst å stå på venteliste for enda en?"

;)

• Wow
Reaksjoner: Oddemann
2200,- er vel ikke veldig dyrt i forhold til en vanlig service hvor urmaker evt bruker flere timer på jobben?
Så lenge det ikke er bruk og kast men at de brukes videre tenker jeg ikke at dette er så fælt.

Nei, hvis det er prisen, er det jo greit. Men i følge tråden på WUS som chrbir linket, skulle kostnaden være mellom 1250 og 1350 dollar.

Nei, hvis det er prisen, er det jo greit. Men i følge tråden på WUS som chrbir linket, skulle kostnaden være mellom 1250 og 1350 dollar.

Nettopp.
2200 er bare prisen man betaler for et renovert urverk som byttedel.
Det inngår ikke montering og bytting av pakningene etc etc...