Klokkecafé – løst og fast om klokker

casio-g-shock-gr-b200-tidssonen-24.jpg


Fortsatt meget gode sjanser til å vinne denne! :)

WOW!
 
På torsdag ble «Les savoir-faire en mécanique horlogère et mécanique d'art» (Craftsmanship of mechanical watchmaking and art mechanics) i Jura (Sveits og Frankrike) tatt inn på UNESCOs liste over immateriell kulturarv.

Andre ting som ble innskrevet i den samme sesjonen var bl.a. finsk saunakultur, «knowledge, know-how and practices pertaining to the production and consumption of couscous» og «grass mowing competition custom in Kupres, Bosnia and Herzegovina».

Tildeling av denne statusen har to sider: Det er en anerkjennelse av faget og kulturen rundt, men gir også de to landene en plikt til å verne og støtte opp under et truet fag.

Den komplette listen over inntatte kandidater kan dere lese her:
https://en.unesco.org/news/unesco-a...aditions-couscous-one-32-new-inscriptions-its

 
Redigert:
5k for å slippe to år i kø høres ikke urimelig ut, med mindre leveringstiden har minsket betraktelig?
Folk betaler jo det femtendobbelte for å slippe å vente på en sub så lenge?
 
5k for å slippe to år i kø høres ikke urimelig ut, med mindre leveringstiden har minsket betraktelig?
Folk betaler jo det femtendobbelte for å vente på en sub så lenge?
Bestilte for ett par mnder siden (hos ad) og fikk beskjed om 18-24mnd, så hvis den kun er to uker nå er jo det fint (men tror som vanlig urverket er litt på bærtur).
 
Redigert:
Slår uansett til, om jeg ikke liker den kan jeg kanskje bytte den til en OP34 her på sonen eller selge den til kostpris. Om den ikke kommer så er vel ingen skade skjedd.
 
5k for å slippe to år i kø høres ikke urimelig ut, med mindre leveringstiden har minsket betraktelig?
Folk betaler jo det femtendobbelte for å slippe å vente på en sub så lenge?

6.4k for å slippe opp mot to år i kø ;)
Angående Sub så er det vel slik at mange betaler veldig mye mer enn veiledende ikke bare for å slippe venteliste, men for at de rett og slett ikke får lov til å stå på venteliste.
Jeg har enda ikke hørt om noen som ikke har fått lov til å vente på en Tudor. Her kan jeg selvsagt ta feil.
Men kjør på, håper urverket leverer kjapt og smertefritt!
 
Ellers så er Squale på farten og slår Blancpain på heimebane .

Revet vekk, og det med 34,8mm kasse. Når det er sagt, så skjønner jeg godt at folk har hevet seg på!
 
Har sitt samme fenomen med en JLC Reverso tidligere. Den røde boutique edition. Da til 78k og 2-5 ukers levering. Altså rundt 20k billigere enn hva Bjerke vil ha for sin blå Reverso tidligere. Sendte urverket mail om dette kunne stemme, men fikk aldri svar. Et par dager senere var den ikke tilgjengelig på nettsiden.

Kan være et annet tilfelle i her selvfølgelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz
6.4k for å slippe opp mot to år i kø ;)
Angående Sub så er det vel slik at mange betaler veldig mye mer enn veiledende ikke bare for å slippe venteliste, men for at de rett og slett ikke får lov til å stå på venteliste.
Jeg har enda ikke hørt om noen som ikke har fått lov til å vente på en Tudor. Her kan jeg selvsagt ta feil.
Men kjør på, håper urverket leverer kjapt og smertefritt!
En kompis var nylig innom Bjerke for å bestille BB58. Han fikk nei.
 
En kompis var nylig innom Bjerke for å bestille BB58. Han fikk nei.
Hvor nylig? Var innom for et par måneder siden. Kompis kunne sette seg på liste men vi fikk inntrykk av at Tudor begynte å slite med å klare levering ila 24 måneder, og at ventelister som strakk seg over to år var lite ønskelig. Men, "enn så lenge" var det mulig å bestille...
 
  • Liker
Reaksjoner: Hellerud
Hvor nylig? Var innom for et par måneder siden. Kompis kunne sette seg på liste men vi fikk inntrykk av at Tudor begynte å slite med å klare levering ila 24 måneder, og at ventelister som strakk seg over to år var lite ønskelig. Men, "enn så lenge" var det mulig å bestille...
To-tre uker siden. Han fikk beskjed om at det ikke var mulig å sette seg på liste, dessverre.
 
Føler Bitcoin og Rolex er litt sent å kjøpe nå, man blir liksom bare "the bigger fool" :) Jeg unner virkelig dem som kom seg inn tidlig. Men hva blir neste Rolex? Umulig å si, selvfølgelig..
 
Nå begynner jeg å bli klar for juleferie....
I min mer eller mindre meningsløse surfing på nettet oppdager jeg til min forbauselse at ALS konsekvent presenterer sine klokker 13:50-ish, mens det vanlige er +/- 10:10 (Med noen unntak). Rart jeg ikke har tenkt over dette før. Jeg får bruke resten av arbeidsdagen til å grave dypere ned i dette mysteriet :rolleyes:

Litt mer om dette viktige tema: https://www.ethoswatches.com/the-watch-guide/10-10-myths-realities-behind-time-watches/
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Hvalrossen og UJU