Klokkecafé – løst og fast om klokker

Som mange av dere vet har jeg fått fulltidsjobb i Finansavisen. Nå har jeg lov til å annonsere et skikkelig kult prosjekt:

Førstkommende fredag, 22. mai, kommer det en 60-siders spesialutgave av Finansavisen Premium fullspekket med klokkestoff.
Her er en liten teaser: https://www.kampanje.finansavisen.no/premium

Jeg gleder meg veldig til å vise frem alt det kule som er på innsiden :) Jeg vet i hvert fall at det i det minste kan garanteres at @chrbir burde glede seg: @Jon Henrik stiller som vanlig med klokkestoff i magasinet, og har gjort et intervju med et visst ektepar som lager smude ur i Østerrike. Og @Edzilla kan kose seg med en artikkel om independents. @andres kan lese langt om sin nye Cartier Tanks historie. Samt masse, masse annet!
 
Som mange av dere vet har jeg fått fulltidsjobb i Finansavisen. Nå har jeg lov til å annonsere et skikkelig kult prosjekt:

Førstkommende fredag, 22. mai, kommer det en 60-siders spesialutgave av Finansavisen Premium fullspekket med klokkestoff.
Her er en liten teaser: https://www.kampanje.finansavisen.no/premium
Gratulerer med ny jobb :)
Hva er dette norske klokkemerket som står nevnt? Jeg antar det er kjent for mange her så det ødelegger vel ikke hele hemmeligheten i magasinet om noen avslører det...? :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Forslag til hvor en Omega Speedmaster Schumacher Edition kan serves? Falt i bakken, mistenker dessverre ødelagte deler da den ikke fungerer lenger... :rolleyes:
 
Hva er greia med "grønn tag"?
Ser at dette nevnes til i annonser for rolexer.
Hva er det med denne grønne tagen som er så spesielt at det må nevnes i tillegg til at alt av papirer og den salgs er følger med?

Hilsen en uinnvidd... :rolleyes:
 
Jeg har servet et par Rolexer hos Gulbrandsen og han forstår godt hva som skal og ikke skal gjøres. Fantastisk kommunikasjon hele veien. Mitt inntrykk er at han er best.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Hva er greia med "grønn tag"?
Ser at dette nevnes til i annonser for rolexer.
Hva er det med denne grønne tagen som er så spesielt at det må nevnes i tillegg til at alt av papirer og den salgs er følger med?

Hilsen en uinnvidd... :rolleyes:
Fordi det er 5 års garanti og lengre service-intervallo_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Takk for svar, men jeg skjønner ikke helt.
Er det sånn at nyere klokker har grønn tag?
Rød tag er B-vare?
Rød tag ble levert med klokkene tidligere. Det er nok ikke "B-vare", nei. Da Rolex utvidet garantien til 5 år, kom klokkene med grønn tag. I gamle dager tror jeg ikke de ble levert med tag i det hele tatt, men så har jeg heller ikke døgg av peiling på vintage...:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Poenget er at tags er en del av "full pakke" som inkluderer bokser, sert, gjerne bezelbeskyttelse og alle papirer.
Som nevnt tidligere er grønn tag et tegn på at klokken har fått utvidet garanti ift eldre modeller, men det betyr ikke at tidligere modeller er mindre driftsikre.
 
Poenget er at tags er en del av "full pakke" som inkluderer bokser, sert, gjerne bezelbeskyttelse og alle papirer.
Som nevnt tidligere er grønn tag et tegn på at klokken har fått utvidet garanti ift eldre modeller, men det betyr ikke at tidligere modeller er mindre driftsikre.
Men det er vanlig tolkning på klokkeriet at
grønn tag = 10 års service intervall
rød tag = 5 års serviceintervall
selv om det er akkurat samme klokke med samme urverk og olje og solgt fra AD med kun en måned i mellom.
 
Men det er vanlig tolkning på klokkeriet at
grønn tag = 10 års service intervall
rød tag = 5 års serviceintervall
selv om det er akkurat samme klokke med samme urverk og olje og solgt fra AD med kun en måned i mellom.
Det virker jo rimelig meningsløst, men det gjelder vel mye med rolex :rolleyes:

Men da tolker jeg det dit hen at klokker kjøpt etter dato X har grønn tag og 5 års garanti
Klokker kjøpt mellom dato X og dato Y (der Y er en eller annen gang før X) har rød tag og litt kortere garanti
Klokker kjøpt før dato Y har ingen tag og garantien har uansett gått ut.

Ellers ingen praktisk betydning utover salgsverdi, er det en relativt fornuftig oppsummering?
 
Rolex har kommet med hang tags så lenge jeg kan huske.
Aner ikke når de begynte med det, men det må ha vært ganske lenge siden.
Greia er vel at folk tidligere ga blaffen i alt tilbehøret og fant glede i klokken uten å bekymre seg over gjensalgsverdi.:rolleyes:
Folk som selger Rolex har jo også en tendens til å blåse opp enhver liten ubetydelige detalj som om klokken deres var helt unik og ekstremt samleverdig.
(Vintage Rolex er selvsagt litt annerledes i så måte)
 
Gratulerer med ny jobb :)
Hva er dette norske klokkemerket som står nevnt? Jeg antar det er kjent for mange her så det ødelegger vel ikke hele hemmeligheten i magasinet om noen avslører det...? :rolleyes:

Takk! Litt av moroa er vel å glede seg til det på innsiden, men om du leter rundt på forsiden til Tidssonen finner du raskt ut av hvilket merke det er ;)

Nå er forresten linken også oppdatert med omslaget til magasinet. Der triumferer et fjes de fleste her inne kjenner til :)
 
Takk! Litt av moroa er vel å glede seg til det på innsiden, men om du leter rundt på forsiden til Tidssonen finner du raskt ut av hvilket merke det er ;)

Nå er forresten linken også oppdatert med omslaget til magasinet. Der triumferer et fjes de fleste her inne kjenner til :)

Det gledes!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Nicolai
Det virker jo rimelig meningsløst, men det gjelder vel mye med rolex :rolleyes:

Men da tolker jeg det dit hen at klokker kjøpt etter dato X har grønn tag og 5 års garanti
Klokker kjøpt mellom dato X og dato Y (der Y er en eller annen gang før X) har rød tag og litt kortere garanti
Klokker kjøpt før dato Y har ingen tag og garantien har uansett gått ut.

Ellers ingen praktisk betydning utover salgsverdi, er det en relativt fornuftig oppsummering?

Rolex mod. fikk grønn tag og 10 års service intervall fra juli/august 2015.
 
Rød tag ble levert med klokkene tidligere. Det er nok ikke "B-vare", nei. Da Rolex utvidet garantien til 5 år, kom klokkene med grønn tag. I gamle dager tror jeg ikke de ble levert med tag i det hele tatt, men så har jeg heller ikke døgg av peiling på vintage...:)

Fikk aldri med hverken den røde eller den grønne modell/pris tag´en hos Bjerke på 80 tallet, husker jeg - enda jeg så gjerne ville:confused:
Tag´en var avlang, og i papir frem til ca. slutten 50, start 60 tallet..
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg