Klokkecafé – løst og fast om klokker

Vil en klokke tømmes for energi raskere dersom man lar stoppeklokken stå og gå? ...og vil svaret være det samme både for mekanisk og quartz? Forstår at vi snakker øøøørsmå variasjoner, men likefullt; er det en forskjell?
 
Vil en klokke tømmes for energi raskere dersom man lar stoppeklokken stå og gå? ...og vil svaret være det samme både for mekanisk og quartz? Forstår at vi snakker øøøørsmå variasjoner, men likefullt; er det en forskjell?

Ja. For mekaniske klokker vil PR'en i mange tilfeller spises litt raskere.
Mener å huske at vi hadde en tråd her for noen år tilbake hvor dette ble testet og loggført.
 
Vil en klokke tømmes for energi raskere dersom man lar stoppeklokken stå og gå? ...og vil svaret være det samme både for mekanisk og quartz? Forstår at vi snakker øøøørsmå variasjoner, men likefullt; er det en forskjell?

Det at det blir mer å dra rundt vil også spise strømmen fra en quartz klokke fortere. Alt flyttes jo med strømmen.
Men shit au! Hvem bryr seg om batteri-klokker?

8
 
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Ja. For mekaniske klokker vil PR'en i mange tilfeller spises litt raskere.
Mener å huske at vi hadde en tråd her for noen år tilbake hvor dette ble testet og loggført.

Det vil vel kun gjelde dersom kronografen fortsatt går idet klokka stopper (altså ikke om man f.eks. bruker kronografen i 12 timer "tidlig i kraftreserven")
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Jeg syntes jeg hørte JC Biver nevne i et intervju at Piaget 1160P var designet slik at det gikk like nøyaktig med og uten kronografen i gang. Det vanlige er vel at både gangreserve og nøyaktighet faller når kronografen går. Det fører også til (unødvendig?) mer slitasje.
 
Det vil vel kun gjelde dersom kronografen fortsatt går idet klokka stopper (altså ikke om man f.eks. bruker kronografen i 12 timer "tidlig i kraftreserven")

Nettopp. At kronografen går øker bare mengden aktiverte tannhjul, og dermed også den totale motstanden, men balansen tikker fremdeles ned hovedfjærens kraftreserve mot null ett tikk av gangen som før. Det er ikke slik at når kronografen aktiveres, så blir spennet i fjæren brukt opp raskere ved at tikkene blir større. Derimot vil den sannsynligvis stanse tidligere takket være den økte motstanden. For eksempel: hvis den vanligvis stanser ved 1-2% resterende kraftreserve i fjæren, så vil den med kronografen aktivert gjerne stanse ved rundt 5-7%. Disse prosentene er ren gjetning, men jeg tipper det ligger i dette territoriet for klokker som følger vanlige serviceintervaller.

Samme prinsipp kan overføres direkte til quartzklokker, ved mindre quartzverket er så avansert at motoren trekker mer strøm når kronografen aktiveres for å kompensere for den økte motstanden. Det ville blitt som en mekanisk klokke som gjorde større "tikk" på hovedfjæren når kronografen ble aktivert. Men jeg tviler på at det finnes quartzkronografer som gjør dette.

Redigert: Glemte at quartzkronografer bruker individuelle motorer for hver sub-dial, så de bruker faktisk mer batteri når kronografen aktiveres bare i kraft av dette.
 
Redigert:
Nettopp. At kronografen går øker bare mengden aktiverte tannhjul, og dermed også den totale motstanden, men balansen tikker fremdeles ned hovedfjærens kraftreserve mot null ett tikk av gangen som før. Det er ikke slik at når kronografen aktiveres, så blir spennet i fjæren brukt opp raskere ved at tikkene blir større. Derimot vil den sannsynligvis stanse tidligere takket være den økte motstanden. For eksempel: hvis den vanligvis stanser ved 1-2% resterende kraftreserve i fjæren, så vil den med kronografen aktivert gjerne stanse ved rundt 5-7%. Disse prosentene er ren gjetning, men jeg tipper det ligger i dette territoriet for klokker som følger vanlige serviceintervaller.

Redigert: Glemte at quartzkronografer bruker individuelle motorer for hver sub-dial, så de bruker faktisk mer batteri når kronografen aktiveres bare i kraft av dette.

Makes sense... Prøver å se for meg hvordan kronografen i urverket ser ut når den er aktivert vs deaktivert. Er det på noen måte "slitsomt" for fjæren at kronografen er deaktivert også, eller er den nettopp da helt 'koblet fra' systemet?
 
Er det på noen måte "slitsomt" for fjæren at kronografen er deaktivert også?

Nei. Når kronografen er frakoblet, så dytter fjæren kun den vanlige tidsmekanismen. Klokken vil da fortsette å tikke noen timer lengre enn hva den ville med kronografmekanismen påkoblet. Igjen, ikke fordi fjæren går til null raskere med kronografen aktivert, men fordi balansen vil stoppe opp ved et tidligere tidspunkt i fjærens ferd fra 100% til 0% spenn, som følge av høyere motstand i tannhjulrekken. :)
 
Redigert:
Nei. Når kronografen er frakoblet, så dytter fjæren kun den vanlige tidsmekanismen. Klokken vil da fortsette å tikke noen timer lengre enn hva den ville med kronografmekanismen påkoblet. Igjen, ikke fordi fjæren går til null raskere med kronografen aktivert, men fordi balansen vil stoppe opp ved et tidligere tidspunkt i fjærens ferd fra 100% til 0% spenn, som følge av høyere motstand i tannhjulrekken. :)
Klokkeklart :) Takk!
 
Hvis man leter etter en hverdagsbeater som man kan bade med OG herje med (allrounder og all-year-rounder mao)... bør man da velge en diver som kan herjes med, eller en toolwatch/hverdagshelt som tåler litt vann?

F.eks Hamilton; jeg lar meg sjarmere av Khaki'en - den helt plane - samtidig som jeg synes Scuba'en er tøff. Begge takler nok helt fint mitt forhold til norsk bading, og ingen av de lar seg vel heller skremme av å leke i sandkassa en varm sommerdag...så hvilken retning går man i?

Hvilken klokke mener DU at treffer best på følgende kriterier:
- Så godt under 10k som mulig
- Helst automatic, i alle fall mekanisk
- Badedyktig (vi snakker et stup fra brygga i ny og ne)
- Leke/herje/fikse-robust (hairlines ingen problem)
- Helårsbruk/allround bruk
 
  • Liker
Reaksjoner: Oyvindhl
Hvis man leter etter en hverdagsbeater som man kan bade med OG herje med (allrounder og all-year-rounder mao)... bør man da velge en diver som kan herjes med, eller en toolwatch/hverdagshelt som tåler litt vann?

F.eks Hamilton; jeg lar meg sjarmere av Khaki'en - den helt plane - samtidig som jeg synes Scuba'en er tøff. Begge takler nok helt fint mitt forhold til norsk bading, og ingen av de lar seg vel heller skremme av å leke i sandkassa en varm sommerdag...så hvilken retning går man i?

Hvilken klokke mener DU at treffer best på følgende kriterier:
- Så godt under 10k som mulig
- Helst automatic, i alle fall mekanisk
- Badedyktig (vi snakker et stup fra brygga i ny og ne)
- Leke/herje/fikse-robust (hairlines ingen problem)
- Helårsbruk/allround bruk

Seiko Monster og/eller glossy diver treffer på alle kriterier. Under er mine. Glossy diveren har jeg fortsatt. Armbåndene har jeg vokst fra.
3B9A8409-DBBC-46EC-BC5B-D8FB1DA0FA59.jpeg


8C3990B3-7CE6-4154-A0F6-C5B408D4F91F.jpeg
 
Hvis man leter etter en hverdagsbeater som man kan bade med OG herje med (allrounder og all-year-rounder mao)... bør man da velge en diver som kan herjes med, eller en toolwatch/hverdagshelt som tåler litt vann?

F.eks Hamilton; jeg lar meg sjarmere av Khaki'en - den helt plane - samtidig som jeg synes Scuba'en er tøff. Begge takler nok helt fint mitt forhold til norsk bading, og ingen av de lar seg vel heller skremme av å leke i sandkassa en varm sommerdag...så hvilken retning går man i?

Hvilken klokke mener DU at treffer best på følgende kriterier:
- Så godt under 10k som mulig
- Helst automatic, i alle fall mekanisk
- Badedyktig (vi snakker et stup fra brygga i ny og ne)
- Leke/herje/fikse-robust (hairlines ingen problem)
- Helårsbruk/allround bruk

Jeg har brukt mye tid (og penger) på denne type klokke. Jeg ønsker også å ha mulighet til å bytte reimer samt at fargene er slik at den passer til ulike antrekk.

Foreløpig har jeg endt opp med Victorinox Inox Automatic med blå skive:)
 

Vedlegg

  • 20190120_150738.jpg
    20190120_150738.jpg
    178,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Jeg har brukt mye tid (og penger) på denne type klokke. Jeg ønsker også å ha mulighet til å bytte reimer samt at fargene er slik at den passer til ulike antrekk.

Foreløpig har jeg endt opp med Victorinox Inox Automatic med blå skive:)
Godt å høre at det ikke bare er meg :) Tøff sak den der!
 
Hvis man leter etter en hverdagsbeater som man kan bade med OG herje med (allrounder og all-year-rounder mao)... bør man da velge en diver som kan herjes med, eller en toolwatch/hverdagshelt som tåler litt vann?

F.eks Hamilton; jeg lar meg sjarmere av Khaki'en - den helt plane - samtidig som jeg synes Scuba'en er tøff. Begge takler nok helt fint mitt forhold til norsk bading, og ingen av de lar seg vel heller skremme av å leke i sandkassa en varm sommerdag...så hvilken retning går man i?

Hvilken klokke mener DU at treffer best på følgende kriterier:
- Så godt under 10k som mulig
- Helst automatic, i alle fall mekanisk
- Badedyktig (vi snakker et stup fra brygga i ny og ne)
- Leke/herje/fikse-robust (hairlines ingen problem)
- Helårsbruk/allround bruk

Havner helt i smertegrensen på prisklasse-kravet ditt, men dette er nok den jeg ville valgt hvis jeg kun skulle ha en eneste klokke og den måtte være en solid allround mekanisk beater-som-også-kan-brukes-pent i 10 000 kroners landskapet: Sinn 556

https://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm

556-I_V.jpg
 
Havner helt i smertegrensen på prisklasse-kravet ditt, men dette er nok den jeg ville valgt hvis jeg kun skulle ha en eneste klokke og den måtte være en solid allround mekanisk beater-som-også-kan-brukes-pent i 10 000 kroners landskapet: Sinn 556

https://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm

556-I_V.jpg
:) Bra forslag. Må dog ikke treffe på passer-også-til-penklærne-kategorien da det ikke er snakk om å bare ha en klokke. Dette er heller å anse som en «perfekt ventepølse» på vei til Explorer 2-kontoen er på nødvendig nivå, og har et par som passer til finskjorta allerede ✌️
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Hva med en brukt Sinn 104? Bør vel kunne finne en til under 10 pent brukt. Jeg har en og den virker som en perfekt beater. :)