Klokkecafé – løst og fast om klokker

Dette er da trivielt - ihvertfall med blyant og papir.

Vi approksimerer tyskeren som en firkant med bredde B, og schwisseren som en sirkel med diameter D.

Arealet for et kvadrat med bredde B er BB.
Arealet for en sirkel med diameter D er pi fjerdedels D kvadrat.

Vi ser enkelt at dersom B er større enn roten av pi fjerdedels D vil tyskeren være større. Som vi alle vet kan pi approksimeres til 22/7.

45,5 kan vi skrive som 91/2, og som vi vet er kvadratet av 90 8100, og da blir kvadratet av 81 8281. Dermed blir arealet av Omega (8281/16) *(22/7), som vi kan forenkle til 1626 og 5/8 mm².

Arealet av den firkantede tyskeren (der i landet tror jeg det er en hedersbevisning å bli kalt firkantet?) er 1600 mm².

Altså kan vi konkludere med at Omega'en din har større areal.
 
Redigert:
You are the Tourbillon.

Visdomsord fra en piperøykende sveitser som liker det enkelt.

Å følge med på nøyaktighet er nok noe mange av oss har gjort eller gjør innimellom. Selv fikk jeg en aha-opplevelse her om dagen når jeg scrollet meg gjennom til da rett over 60 dagers bruk av mitt nye ur.

Historisk har jeg alltid hatt klokken min på armen, uansett hva jeg gjør. Bortsett fra på natt. Veldig kjekt om ikke alltid like populært ved videresalg...

Og med nytt ur i hus(arm) så måtte en jo innom Twixt for å se hva det var man hadde fått i hus. Hatt 1150 før uten å klage og spent på hvordan dette presterte. Så til å begynne med at det var litt kjapt(om 1,7ish) i døgnet var å regne som kjapt. Motvirket dette med liggestilling på natt. Da ble dagen etter tilsvarende sen (-1,7ish) så og at enkelte dager var kjappere enn andre.

Så på et tidspunkt bestemte jeg meg for å ha på klokken døgnet rundt. Helt nytt for meg men har gått helt fint (ingen Mare Nostrum altså). Og tallene som da begynte å dukke opp var imponerende. Rundt 0.2/-0.2 dag etter dag. Og dette er med hardt bruk. Det ligger bla 200mil 40årskrise sykling på knastedekk/vedhogst osv bak disse tallene så klokken får sin del av livet.

Videre så ser jeg nå og klart av tabellen hvilke dager jeg er på jobb. De er de dagene klokker ligger på 0.6/0.8/1.2 i pluss. Utrolig fascinerende. Jeg jobber med sikkerhetspsykiatri og går nå 12.5 timers skift. Skift som er svært passive og dermed nesten fungerer på urverket som liggetiden alene på nattbordet.
Som tidligere nevnt så logget jeg ofte 1.6/1.8 i pluss før når jeg tok den av på natt.

Gøy med mekanikk
3B5C20FB-76DD-4A9A-8A35-BF4890052C7F.png

Jeg kan faktisk begynne å skrive timeliste utifra Twixt...
 
Stusser over at «alle» selger sin BB58 for tiden. Den sorte har jo vært rundt en stund så form og følelse bør være kjent for de fleste? Minner om salget etter hypen av Tudor Pepsi :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Det er vel litt som forventet? En hype oppstår, mange vil ta del og kjøper gjerne en klokke de "vanligvis" ikke ville kjøpt eller hadde tenkt på. Har det gøy med den en periode før de returnerer til gamle vaner og selger den. Circle of life det :)
 
#invistorer vettu. Tror nok og det er en del som skriver seg opp på venteliste, men når de et halvt år senere får telefonen så er fokuset en annen plass.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Det kan det nok også være, men er det så mye å tjene på BB58 nå? Ser de bumpes og deles en del ganger før det eventuelt blir salg. Tilgjengeligheten på den sorte modellen er vel etterhvert ganske bra mens det er noe mer tricky på den blå.