Klokkecafé – løst og fast om klokker

Det som @CaveMan skriver, @Vij var et godt forslag! Disse er også meget rimelig priset, siden det er "lillebroren" den den "ordentlige" Speedmaster.

Selv tenkte jeg først på Baume et Marcier. Min bror hadde en periode en slik. Denne var i aktuelle størrelse og derfor en flott klokke til en meget rimelig pris!

8

• Liker
Reaksjoner: CaveMan
Har hørt at det kan være vanskelig/ dyrt å ta service på "Speedmaster reduced", siden det er et ETA 2890 med påsatt chronographmodul. (Dubois-Depraz). Noen urmakere vil bare gjøre service på 2893 urverket, og heller bytte hele chronographmodulen under service. Det kan være verdt å sjekke hvis en går i kjøpstanker.

Jeg hadde en slik Speedmaster Reduced også. Pen klokke, men for meg var den hverken fugl eller fisk og satte ingen varige spor. Litt snål og ubalansert. En detalj er at kronen og chronographknappene er ikke på linje, og subregisterne står langt ut mot kanten av skiven.

Baume & Mercier sine "små" chronographer, som bror nevner over, er flotte saker. God kvalitetsfølelse, og mer "formelle" i stilen. De er dog ukjente for menigmann, et merke som få kjenner.

Men, smaken er som baken.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvilke(t) merke(r) kommer dere absolutt aldri til å eie og like?

For min del, tror jeg Hublot og R. Miller - en bever og en blingbling kloss. For dyr og skrikende.

Hvilke(t) merke(r) kommer dere absolutt aldri til å eie og like?

For min del, tror jeg Hublot og R. Miller - en bever og en blingbling kloss. For dyr og skrikende.

Moter og smak varierer hele tiden. Dette gjør også sitt med designet. Alt påvirkes.

Likevel så er noe som aldri har falt i smak hos meg er disse firkantede B&R, og en del av Hublot klokkene gode kandidater til ditt spørsmål.

Ellers så kan jeg slå til med et sitat fra Kåre Valebrokk:
"Å bli funnet død med et quartsur på armen, er verre enn å bli funnet død med skitne underbukser."

8

Synes kanskje Blomqvist kunne tatt seg bryet med å rengjøre utsiden av klokkene de selger, eller er det jeg som er litt fin på det? Ser de solgte en Omega Constellation som har tydelig møkk rundt bezel. Hadde det vært en politiauksjon/hittegodsauksjon forestått av ukunnige kunne jeg kanskje skjønt det. Mulig jeg har for høye tanker om Blomqvist.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og andres
Synes kanskje Blomqvist kunne tatt seg bryet med å rengjøre utsiden av klokkene de selger, eller er det jeg som er litt fin på det? Ser de solgte en Omega Constellation som har tydelig møkk rundt bezel. Hadde det vært en politiauksjon/hittegodsauksjon forestått av ukunnige kunne jeg kanskje skjønt det. Mulig jeg har for høye tanker om Blomqvist.

Mulig de anser det som patina.....

• Liker
Reaksjoner: DJM og andres
dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph.. :)
På forhånd takk for svar..
Mvh
Ole

dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph.. :)
Mvh
Ole

He he!
Det første du kan legge merke til er at kineserne er veldig (alt for?) flinke til å kopiere. Det neste er at en god kopi koster selvfølgelig vesentlig mer enn en dårlig. (Det er fort tusenlapper å svi av på en kopi om du vil ha en "perfekt kopi". Men selv her er det forskjeller! Da kan du like gjerne kjøpe en ekte av rimeligere kaliber. Det gir mer glede! Og du støtter heller ikke kriminalitet, terror, barnearbeid etc).

Tilbake til klokkene og urverkene; Alt fra Kina er ikke kopier og fakes. Som urverk benytter kineserne det meste. De vanligste har egne (mer eller mindre) kopier av sveitsiske urverk. Det er flere ulike typer sveitsiske verk, med dertil komplikasjoner. De enkleste sveitsiske urverkene, som feks ETA6497 er et enkelt og robust urverk. Den sveitsiske koster et par tusen, men en asiatisk variant får du for 5-600 kroner. Her er det selvfølgelig rimeligere materiale i akslinger fjærer, men det fungerer helt OK. Det blir kanskje ikke en klokke som vil gå til evig tid, men det fungerer helt OK. Jeg har selv kjøpt flere slike og de går, selv etter flere år, og har overraskende god gange og korrekthet. Det sier seg selv at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere, når den tid kommer.

Når det kommer til urverk med mer komplikasjoner, chronograph, månefaser, powerreserve etc, så er dette flere ulike måter å lage dette på. Det er vanskelig, mer beregninger, så jeg tviler på at kineserne får til dette, og med samme materialvalg for å få til en varig oppbygning. Brukes for mykt materiale slites dele dertil raskt. Det betyr at du får en klokke som ikke vil vare. Om et urverk med masse komplikasjoner vil vare i "flere år" som min asiatiske 6497? Jeg tviler!

Fake-klokker finnes også med stjålne/slaktede originalurverk. Da har du selvfølgelig et ekte. Da kan ikke en urmaker se forskjell, siden det jo er et ekte! Derimot så er det ikke alltid kineserne er like nøye med å bruke hansker. Et fingeravtrykk på rotoren til et rolex-urverk er ganske avslørende!

Min konklusjon vil derfor være:
- En flink urmaker vil se forskjellen
- De kinesiske urverkene holder ikke samme kvalitet, men er artige til sitt bruk.
- Kjøp gjerne kinesisk, men gå da for "kinesisk-kinesisk".
- Det er her som ellers i livet; Du får det du betaler for.

8

Mvh
Ole

Er det ikke jævlig irriterende å være den smarteste i rommet...hver gang?
Men, nei. Det stemmer ikke.
Kineserne er nok ikke blitt så flinke til å kopiere ennå.
I så fall ville disse fake klokkene bli enormt dyre å produsere.
Og da er liksom mye av vitsen borte...:rolleyes:

• Liker
Reaksjoner: Preacher og CaveMan
He he!
Det første du kan legge merke til er at kineserne er veldig (alt for?) flinke til å kopiere. Det neste er at en god kopi koster selvfølgelig vesentlig mer enn en dårlig. (Det er fort tusenlapper å svi av på en kopi om du vil ha en "perfekt kopi". Men selv her er det forskjeller! Da kan du like gjerne kjøpe en ekte av rimeligere kaliber. Det gir mer glede! Og du støtter heller ikke kriminalitet, terror, barnearbeid etc).

Tilbake til klokkene og urverkene; Alt fra Kina er ikke kopier og fakes. Som urverk benytter kineserne det meste. De vanligste har egne (mer eller mindre) kopier av sveitsiske urverk. Det er flere ulike typer sveitsiske verk, med dertil komplikasjoner. De enkleste sveitsiske urverkene, som feks ETA6497 er et enkelt og robust urverk. Den sveitsiske koster et par tusen, men en asiatisk variant får du for 5-600 kroner. Her er det selvfølgelig rimeligere materiale i akslinger fjærer, men det fungerer helt OK. Det blir kanskje ikke en klokke som vil gå til evig tid, men det fungerer helt OK. Jeg har selv kjøpt flere slike og de går, selv etter flere år, og har overraskende god gange og korrekthet. Det sier seg selv at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere, når den tid kommer.

Når det kommer til urverk med mer komplikasjoner, chronograph, månefaser, powerreserve etc, så er dette flere ulike måter å lage dette på. Det er vanskelig, mer beregninger, så jeg tviler på at kineserne får til dette, og med samme materialvalg for å få til en varig oppbygning. Brukes for mykt materiale slites dele dertil raskt. Det betyr at du får en klokke som ikke vil vare. Om et urverk med masse komplikasjoner vil vare i "flere år" som min asiatiske 6497? Jeg tviler!

Fake-klokker finnes også med stjålne/slaktede originalurverk. Da har du selvfølgelig et ekte. Da kan ikke en urmaker se forskjell, siden det jo er et ekte! Derimot så er det ikke alltid kineserne er like nøye med å bruke hansker. Et fingeravtrykk på rotoren til et rolex-urverk er ganske avslørende!

Min konklusjon vil derfor være:
- En flink urmaker vil se forskjellen
- De kinesiske urverkene holder ikke samme kvalitet, men er artige til sitt bruk.
- Kjøp gjerne kinesisk, men gå da for "kinesisk-kinesisk".
- Det er her som ellers i livet; Du får det du betaler for.

8
Takk for veldig bra svar.. Jeg kjøper ALDRI fra kina, men det var en som mente at urmakere ikke kunne se foskjell på et ekte patek urverk med flere komplikasjoner inkl minute reapeter.. :) Jeg kjøper mine klokker enten fra AD, heer på TS eller hvis jeg skal ha en billig Seiko skx så kjøper jeg fra creationwatches.. Igjen takk for veldig bra svar.. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Han mente til og med at de klarte å lage kompliserte urverk fra patek med minute reapeter med mer og en urmaker ikke ville se forskjell. hehhehehe. :)

Og jo det er JÆVLIG irriterende :)