dere som kan klokker og urverk mye mer enn meg. jeg diskuterer med en på ei FB gruppe som mener at de i Kina lager like urverk med samme materialer i alt fra patek, Blancpain, AP osv... Og at en urmaker ikke vil se forskjell på urverket når han åpner klokka.. Stemmer det???
Jeg vet det blir laget bra fake med ekte eta verk, men det er jo liksom ikke eta 7750 i en blancpain FF chronograph..

På forhånd takk for svar..
Mvh
Ole
He he!
Det første du kan legge merke til er at kineserne er veldig (alt for?) flinke til å kopiere. Det neste er at en god kopi koster selvfølgelig vesentlig mer enn en dårlig. (Det er fort tusenlapper å svi av på en kopi om du vil ha en "perfekt kopi". Men selv her er det forskjeller! Da kan du like gjerne kjøpe en ekte av rimeligere kaliber. Det gir mer glede! Og du støtter heller ikke kriminalitet, terror, barnearbeid etc).
Tilbake til klokkene og urverkene; Alt fra Kina er ikke kopier og fakes. Som urverk benytter kineserne det meste. De vanligste har egne (mer eller mindre) kopier av sveitsiske urverk. Det er flere ulike typer sveitsiske verk, med dertil komplikasjoner. De enkleste sveitsiske urverkene, som feks ETA6497 er et enkelt og robust urverk. Den sveitsiske koster et par tusen, men en asiatisk variant får du for 5-600 kroner. Her er det selvfølgelig rimeligere materiale i akslinger fjærer, men det fungerer helt OK. Det blir kanskje ikke en klokke som vil gå til evig tid, men det fungerer helt OK. Jeg har selv kjøpt flere slike og de går, selv etter flere år, og har overraskende god gange og korrekthet. Det sier seg selv at det er rimeligere å kjøpe nytt enn å reparere, når den tid kommer.
Når det kommer til urverk med mer komplikasjoner, chronograph, månefaser, powerreserve etc, så er dette flere ulike måter å lage dette på. Det er vanskelig, mer beregninger, så jeg tviler på at kineserne får til dette, og med samme materialvalg for å få til en varig oppbygning. Brukes for mykt materiale slites dele dertil raskt. Det betyr at du får en klokke som ikke vil vare. Om et urverk med masse komplikasjoner vil vare i "flere år" som min asiatiske 6497? Jeg tviler!
Fake-klokker finnes også med stjålne/slaktede originalurverk. Da har du selvfølgelig et ekte. Da kan ikke en urmaker se forskjell, siden det jo er et ekte! Derimot så er det ikke alltid kineserne er like nøye med å bruke hansker. Et fingeravtrykk på rotoren til et rolex-urverk er ganske avslørende!
Min konklusjon vil derfor være:
- En flink urmaker vil se forskjellen
- De kinesiske urverkene holder ikke samme kvalitet, men er artige til sitt bruk.
- Kjøp gjerne kinesisk, men gå da for "kinesisk-kinesisk".
- Det er her som ellers i livet; Du får det du betaler for.
8