Klokkecafé – løst og fast om klokker

Konsumeringen går ned i siste: alle varemerker, alle grupper lider.
Det var varslet i fjor av en mann i det sveitsiske klokkemiljøet: jeg hadde postet sin FB innlegg på TS.
Han snakket bla om de luksus klokker varemerker som måte stenge mange butikker i Asia.
Det var en tid når de rike kineserne kjøpte bare Rolex, Omega etc etc og de gikk over til høyrere rankerte merker og kjøpte tourbillons og lignende som det var små kaker....
Nå går de tilbake til Rolex etc... Jeg tror at det handler mer om pengeflyt enn trender.

John Mayer & Big Pilot
Tydeligvis Big Pilot ref. 5002 som gjelder ;)
John Mayer & Big Pilot

5002 Big Piloten er ifølge videoen den som er mest tro til originalen å mest Toolwatch. Jeg liker 5002 best pga av den "Matcho" baksiden. Den oser liksom litt knallhard disiplin og presisjon :)
20160715_221638.jpg

Ok... Vel, akkurat nå er det ikke Rolex eller noen luksus klokke som er fornuftig å "investere" i (min mening...)
Klokkeprisene går opp i lag med velstanden og optimismen på verdensmarkedet : jeg ser ikke mye blomstring på disse 2 elementer i siste.
Og der snakker jeg ikke om aksjemarkedet som går opp fordi top-eierne tar lån for å kjøpe seg selv oppover...
Da burde vi ikke forvente at klokkeprisene skal fortsette som før i de senere årene.
Men kanskje krystallkulen din viser velstand for 2017 og videre...

Ikke mine ord. Bare dine:
Konsumeringen går ned i siste: alle varemerker, alle grupper lider.
Det var varslet i fjor av en mann i det sveitsiske klokkemiljøet: jeg hadde postet sin FB innlegg på TS.
Han snakket bla om de luksus klokker varemerker som måte stenge mange butikker i Asia.
Det var en tid når de rike kineserne kjøpte bare Rolex, Omega etc etc og de gikk over til høyrere rankerte merker og kjøpte tourbillons og lignende som det var små kaker....
Nå går de tilbake til Rolex etc... Jeg tror at det handler mer om pengeflyt enn trender.

Enig med deg at Rolex er det mest fornuftige å investere pengene i. :)

Ikke mine ord. Bare dine:

Enig med deg at Rolex er det mest fornuftige å investere pengene i. :)

Hvis kineserne går vekk fra tourbillon og tilbake til Rolex er det bare fordi de har mindre penger eller at de er ikke villig til å bruke høye summer på klokker: ikke fordi Rolex er den beste investering evig.
I siste har sølvprisen gått opp: nettopp fordi Asia kjøper store mengder...
Da må du lese igjen hva jeg skrevet: "Det var en tid når de rike kineserne kjøpte bare Rolex, Omega etc etc og de gikk over til høyrere rankerte merker og kjøpte tourbillons og lignende som det var små kaker....Nå går de tilbake til Rolex etc..."
Nemlig: det gikk opp(når velstanden gikk opp) og nå går det ned igjen med pengeforbruken.
1) Siste gang jeg skjekket er en tourbillon dyrere enn noen Rolex i butikken...
2) Når økonomien er ugunstig(akkurat nå de Japanske og europeiske banker spør om bailout og diskuterer "helikopterpenger") er det ikke mange som fokuserer seg på Rolex...

Hvis kineserne går vekk fra tourbillon og tilbake til Rolex er det bare fordi de har mindre penger eller at de er ikke villig til å bruke høye summer på klokker: ikke fordi Rolex er den beste investering evig.
I siste har sølvprisen gått opp: nettopp fordi Asia kjøper store mengder...
Da må du lese igjen hva jeg skrevet: "Det var en tid når de rike kineserne kjøpte bare Rolex, Omega etc etc og de gikk over til høyrere rankerte merker og kjøpte tourbillons og lignende som det var små kaker....Nå går de tilbake til Rolex etc..."
Nemlig: det gikk opp(når velstanden gikk opp) og nå går det ned igjen med pengeforbruken.
1) Siste gang jeg skjekket er en tourbillon dyrere enn noen Rolex i butikken...
2) Når økonomien er ugunstig(akkurat nå de Japanske og europeiske banker spør om bailout og diskuterer "helikopterpenger") er det ikke mange som fokuserer seg på Rolex...
Kina har en betydelig påvirkning på politikk og marked, personlig tror jeg ikke kineserne har fasiten på for eksempel vintage Rolex. Ser vi inn i vår personlige "krystallkule" får vi svært varierende svar og godt er det. Min krystallkule sier helt bestemt at Rolex dykkere, og spesielt vintage, vil fortsette å stige inn i himmelen. Egentlig gir jeg F... jeg kjøper det jeg vil ut i fra hva jeg personlig vil eie ..............jeg er antagelig ikke alene om denne tankegangen og følgelig vil disse stige i verdi så lenge etterspørselen er større enn tilgangen.
Tom

Kina har en betydelig påvirkning på politikk og marked, personlig tror jeg ikke kineserne har fasiten på for eksempel vintage Rolex. Ser vi inn i vår personlige "krystallkule" får vi svært varierende svar og godt er det. Min krystallkule sier helt bestemt at Rolex dykkere, og spesielt vintage, vil fortsette å stige inn i himmelen. Egentlig gir jeg F... jeg kjøper det jeg vil ut i fra hva jeg personlig vil eie ..............jeg er antagelig ikke alene om denne tankegangen og følgelig vil disse stige i verdi så lenge etterspørselen er større enn tilgangen.
Tom

Vel, hele asiatiske filosofien er basert på sykluser: da får vi se.

Litt synd hvis det kinesiske/asiatiske markedet blir mindre. Midten av 2000-tallet når det tok helt av i Asia så endret de store deler av den sveitsiske klokkeindustrien. Klokkene brøt trenden med å bli stadig større og større. Asiatere har mindre håndledd og for å møte etterspørselen i Asia begynte stadig flere produsenter å tilby klokker i mer klassisk størrelse. Om Asia ikke egenhendig reverserte utvikling så ble den definitivt "bremset"

Jeg syns klassiske størrelser på ur med 36-40mm er pent. 43++ blir for stort for meg

Men så små håndledd har jeg ikke!
t8kpdz.jpg

Litt synd hvis det kinesiske/asiatiske markedet blir mindre. Midten av 2000-tallet når det tok helt av i Asia så endret de store deler av den sveitsiske klokkeindustrien. Klokkene brøt trenden med å bli stadig større og større. Asiatere har mindre håndledd og for å møte etterspørselen i Asia begynte stadig flere produsenter å tilby klokker i mer klassisk størrelse. Om Asia ikke egenhendig reverserte utvikling så ble den definitivt "bremset"

Jeg syns klassiske størrelser på ur med 36-40mm er pent. 43++ blir for stort for meg

Men så små håndledd har jeg ikke!
Vis vedlegg 10241

Jeg var sagt av noen som har vært en del i Asia at moten(galskapen?) for vintage eksplodert(startert) der spesielt rundt Rolex og senere Panerai pga den eldre Rolex koblingen(urverk): alt som var gammel klokker (og andre gjenstander) med "patina preg" var VELDIG ettertraktet av de ny rike businessmenn fordi de ga "eldre famille og arving" status foran de andre. Eller respekt: som de skulle stamme fra "dynastier". Men egentlig var mest av alle "nyrike".

Ja, forsåvidt enig men som jeg skriver, jeg gir fullstendig F... i kineserne og det er ikke bare meg gudsjelov.
Tom
Ja jeg ser det.
Men de er mange mer enn USA og Europa til sammen(1.3 milliarder) og da har de mye å si på markedet, uansett at du bryr deg ikke.
Jeg snakker ikke om smaken din eller de andre på TS smaken sin: jeg snakker om trender på markedet som er bestemt av Asia som har det største klokke markedet i verden.
Nok om det: jeg er selv ikke kineser...

• Liker
Reaksjoner: Todda
Kqn godt hende Kina er største klokke marked i verden med 1,3 milliarder mulige kjøpere. Det er uansett ikke mange prosent av disse som i nær framtid har økonomi eller sær interesse av high end urverk eller vintage. Hva med nyrike oligarker i Russland?

Personlig tror jeg ikke det er trender i det Asiatiske markedet som vil bestemme prisen på vintage Rolex, men hvis nyrike Kinesere fatter interesse for disse klokkene kommer prisene til å gå i taket. JM2C (BTW jeg er heller ikke kineser eller klarsynt)
Tom