Klokkecafé – løst og fast om klokker

Tja, jeg hadde jo egentlig sett for meg en ny klokke men om det finnes noen solide deals på bruktmarkedet er jeg såklart åpen for det.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Om du hadde hatt 50 000 som du skulle brukt på klokke, med følgende inngangsverdier:
- In house urverk
- Åpen rygg
- 40-44mm
- Fortrinnsvis på lenke, men skinn kan vurderes
- Bruksområde: Penklokke som funker like bra til "dra på byen" antrekk som det gjør til dress. Kort og godt "godklokken".
Tillater 10% slingringsmonn i pris.
HVA velger DU?
(Kan hende jeg er på utkikk etter akkurat noe sånt) :p
Jeg ville slått et slag for Grand Seiko, men jeg er ikke godt nok inne i modelljungelen til å anbefale en spesifikk modell.
Alternativt litt utenfor boksen rene dressklokker; en kul GMT fra Sinn (6060 B) som er 12 mm tykk. Tillegg, så nå at det ikke er eget urverk, så stryk forslaget. Skal se om jeg kommer på noen bedre alternativer.
 
  • Liker
Reaksjoner: skattesnyter
Om du hadde hatt 50 000 som du skulle brukt på klokke, med følgende inngangsverdier:

- In house urverk
- Åpen rygg
- 40-44mm
- Fortrinnsvis på lenke, men skinn kan vurderes
- Bruksområde: Penklokke som funker like bra til "dra på byen" antrekk som det gjør til dress. Kort og godt "godklokken".

Tillater 10% slingringsmonn i pris.

HVA velger DU?

(Kan hende jeg er på utkikk etter akkurat noe sånt) :p

Den klokka du beskriver her heter Omega Aqua Terra :)
 
Om du hadde hatt 50 000 som du skulle brukt på klokke, med følgende inngangsverdier:

- In house urverk
- Åpen rygg
- 40-44mm
- Fortrinnsvis på lenke, men skinn kan vurderes
- Bruksområde: Penklokke som funker like bra til "dra på byen" antrekk som det gjør til dress. Kort og godt "godklokken".

Tillater 10% slingringsmonn i pris.

HVA velger DU?

(Kan hende jeg er på utkikk etter akkurat noe sånt) :p
Hørtes ut som Nomos kan sjekke av alle punktene dine.
 
  • Liker
Reaksjoner: skattesnyter
Hørtes ut som Nomos kan sjekke av alle punktene dine.
Nja, du har jo denne da, som sjekker av på mye.
1674153625420.png

men da må man akseptere 30% slingringsmonn på pris...:p
 
Om du hadde hatt 50 000 som du skulle brukt på klokke, med følgende inngangsverdier:

- In house urverk
- Åpen rygg
- 40-44mm
- Fortrinnsvis på lenke, men skinn kan vurderes
- Bruksområde: Penklokke som funker like bra til "dra på byen" antrekk som det gjør til dress. Kort og godt "godklokken".

Tillater 10% slingringsmonn i pris.

HVA velger DU?

(Kan hende jeg er på utkikk etter akkurat noe sånt) :p

da ville jeg vurdert denne fra fortis,
som har alt du etterspør :)

6F02BF6A-DEBB-40DF-9A84-576FCF425B99.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Om du hadde hatt 50 000 som du skulle brukt på klokke, med følgende inngangsverdier:

- In house urverk
- Åpen rygg
- 40-44mm
- Fortrinnsvis på lenke, men skinn kan vurderes
- Bruksområde: Penklokke som funker like bra til "dra på byen" antrekk som det gjør til dress. Kort og godt "godklokken".

Tillater 10% slingringsmonn i pris.

HVA velger DU?

(Kan hende jeg er på utkikk etter akkurat noe sånt) :p

Kanskje en slik, GS SBGH273 (bilde lånt fra nettet), jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min:
1674193520193.png
 
- In house urverk
Hvor viktig er in house urverk for deg? Og hva legger du i det? Må det være utelukkende egen produksjonslinje eller holder det med eksklusivt urverk fra annen mer eller mindre nær produsent?

For all del, det kan være stilig å vite at urverket er spesielt på en eller annen måte. Dersom du kan se bort fra in house urverk finnes det et hav av spennende klokker der ute - uten at det trenger å gå på bekostning av kvalitet eller nøyaktighet :)
 
Neida, treffer bra på pris også
Vis vedlegg 318671
:)
Men på alvor så tror jeg at man ikke får det mye bedre enn en av de to med tanke på spesifikasjonene. Så kan man jo bruke pengene som er til overs på øl eller remmer eller noe annet gøy.

Personlig hadde jeg nok gått for for den nye 37mm club på lenke, men jeg har jo små pipestilker til armer på bare ca 19,5cm.

Uansett lurt å prøve på armen først, gå på Thune.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Hvor viktig er in house urverk for deg? Og hva legger du i det? Må det være utelukkende egen produksjonslinje eller holder det med eksklusivt urverk fra annen mer eller mindre nær produsent?

For all del, det kan være stilig å vite at urverket er spesielt på en eller annen måte. Dersom du kan se bort fra in house urverk finnes det et hav av spennende klokker der ute - uten at det trenger å gå på bekostning av kvalitet eller nøyaktighet :)

Jeg bare tenkte at når jeg skal legge så mye penger i en klokke så vil jeg helst kunne si at den er produsert "fra bunnen opp" av det respektive merket. Men når det er sagt, jeg er veldig ny i klokkegamet og det finnes folk her som vet 1000 ganger mer enn meg. Jeg setter pris på alle tips og forslag!
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Om du hadde hatt 50 000 som du skulle brukt på klokke, med følgende inngangsverdier:

- In house urverk
- Åpen rygg
- 40-44mm
- Fortrinnsvis på lenke, men skinn kan vurderes
- Bruksområde: Penklokke som funker like bra til "dra på byen" antrekk som det gjør til dress. Kort og godt "godklokken".

Tillater 10% slingringsmonn i pris.

HVA velger DU?

(Kan hende jeg er på utkikk etter akkurat noe sånt) :p

Jeg vet at jeg ofte foreslår IWC Ingenieur ("Genta"), men den ticker av på (nesten) alle dine punkter og er sporty og dressy.

3239:
IWC-Ingenieur-2013-40mm-01.jpg


Det eneste som mangler er open caseback. (og strengt tatt in-house urverk på 3239..)
Leter du godt så kan du finne Ingyen med open caseback også, f.eks 3228 eller Big Ingenieur.

(Du må selvfølgelig ut på bruktmarkedet og kanskje strekke budsjettet litt, avhengig av hvilken modell du ønsker ;))
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid

Fant denne på Finn. I samme by som meg også.
 

Fant denne på Finn. I samme by som meg også.

Den har jeg lagret også, nydelig ur med meget god bærekomfort. Synd lenke ikke følger med, men kan alltids skaffes i ettertid.
 
Jeg bare tenkte at når jeg skal legge så mye penger i en klokke så vil jeg helst kunne si at den er produsert "fra bunnen opp" av det respektive merket. Men når det er sagt, jeg er veldig ny i klokkegamet og det finnes folk her som vet 1000 ganger mer enn meg. Jeg setter pris på alle tips og forslag!

Vit det, at utenom Seiko og Rolex, så er det veldig få (om noen) klokkemerker som har en helt vertikal integrering i produksjonslinjen. Forøvrig brukes ordet «in-house» veldig løst for tiden, og er sjelden i tråd med det man kanskje tenker som in house. Ofte er det modifiserte eta eller Sellita, eller urverk produsert eksklusivt av 3. part
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid