Klokkecafé – løst og fast om klokker

Min første post her og min første sikkelige klokke. Plukket opp en Longines Conquest V.H.P, ref nr L3.726.4.76.6 hos Iversen og co i dag. Var black friday tilbud, så klokken var satt ned fra 11600 til 6000.

Jeg er veldig ny i klokkegamet, så hva synes dere? Bra kjøp?

Hei og velkommen til Tidssonen!

Ja, det syns jeg virker som mye klokke for pengene. V.H.P. syns jeg også er blant de mer interessante sveitsiske kvartsene på markedet i dag :)
 
Min første post her og min første sikkelige klokke. Plukket opp en Longines Conquest V.H.P, ref nr L3.726.4.76.6 hos Iversen og co i dag. Var black friday tilbud, så klokken var satt ned fra 11600 til 6000.

Jeg er veldig ny i klokkegamet, så hva synes dere? Bra kjøp?

Velkommen hit @Apekatt87 . Gratulerer med flott klokke.
Fantastisk fint mønster på den skiven!

8
 
iw344601-front.jpg


Ny evighetskalender fra IWC!

 
At 9F Quartz fra GS er nøyaktig - det vet man - og teoretisk er +/-10 sekunder i året innenfor spesifikasjonene. De aller beste 9F quarts fra GS (med stjerne på urskiven) påstås å gå innenfor +/-5sekunder per 12 måneder.

Tenkte derfor å hente frem egen 9F quartz i kveld for å sjekke.

SBGN005 ble kjøpt ny hos norsk AD 30. november 2021. Nå - nesten ett år senere går SBGN005 fortsatt +/- 1 sekund innenfor referansetid. Fascinerende. :)

2f3deb8b-c250-4d87-a330-96cde1f82b72-jpeg.2193491
 
Redigert:
8056E291-7E6D-4298-BBC6-BF4C30AB941C.png

Innimellom sånn ca siden 1987 har jeg hatt veldig lyst på en slik. Spesielt i perioder hvor man er litt sleten av jaget. Som enklokkemann og aktiv er den jo også et godt valg. Til og med den kresne må jo innrømme at serien som går helt tilbake til 85 har fortjent sin plass i klokkehistorien.

Utrolig vakker i DLC selv om jeg egentlig hater konseptet og det kommer til å skalle av. Så sitter man litt da og tenker på om man skulle gi litt gass. Så ser man dette:
23CFF050-C4EF-4B9A-ACBD-328BBD95EEB3.png

WTF?!?! Hahaha hva i h…… skjedde her?
 
Jeg satt og lekte med Openais chatbot og ba den forklare det vi har blitt spurt om flere ganger de fleste av oss.
Like bra svar som når klokkeblogger skriver dette sånn omtrent annen hver uke. Må si at der er skremmende når roboter er bedre til å forklare følelser enn klokkebloggere ;)


Larsnie: Hvorfor bruker folk mekaniske klokker når quartzur er mer nøyaktige og de har klokke på telefonen uansett


OpenAI: Selv om quartzur generelt er mer nøyaktige enn mekaniske klokker, er det fortsatt mange mennesker som verdsetter det å ha en mekanisk klokke. Dette kan komme av en rekke grunner, inkludert estetiske, kulturelle og historiske årsaker.
For mange er mekaniske klokker et mesterverk av ingeniørkunst og en påminnelse om hvordan mennesker har utviklet seg gjennom tidene. Mange mekaniske klokker er også håndlaget og kan være ekte samleobjekter. I tillegg tilbyr mekaniske klokker en følelse av ekthet og unikhet som mange mennesker setter pris på.
Det er også mange som verdsetter det å ha en fysisk klokke, selv om de har en klokke på telefonen. Dette kan være fordi det gir en følelse av kontroll og ansvar, og det kan også være praktisk å ha en dedikert klokke når man for eksempel trener eller reiser.
Så selv om quartzur kanskje er mer nøyaktige, er det fortsatt mange grunner til at folk velger å bruke mekaniske klokker.
 
Flere brennende spørsmål som krever kunstig intelligente svar. OpenAI satte meg på plass der.
(og dere. Dette er ikke klokkeriet, så spørmålet er ikke alvorlig ment. Ikke stein meg)

Larsnie:

Hvordan kan man fortelle eiere av rolexklokker at de ikke er mer verd enn oss andre?

OpenAI

Det er ikke alltid nødvendig eller hensiktsmessig å fortelle eiere av rolexklokker at de ikke er mer verd enn andre. Verdi er et subjektivt begrep, og det er ikke opp til en enkeltperson å bestemme hva som er verdt for noen andre.
I stedet for å prøve å overbevise noen om at deres verdi som menneske er dårligere enn din, kan det være lurt å fokusere på å bygge gode relasjoner basert på respekt og verdsetting av hverandres unike egenskaper og bidrag. Det kan også være lurt å huske at en persons verdi som menneske ikke kan måles i materielle goder som en rolexklokke.
Så i stedet for å prøve å overbevise noen om at de er dårligere enn deg, kan det være mer hensiktsmessig å fokusere på å bygge gode relasjoner basert på respekt og verdsetting av hverandres menneskelige verdi.
 
Siste. jeg lover:

Larsnie:


Vil jeg bli lykkeligere og komme mer presist til avtaler om jeg kjøper en Omega Seamaster Professional?

OpenAI:

Det er ikke sikkert at du vil bli lykkeligere og komme mer presist til avtaler hvis du kjøper en Omega Seamaster Professional. Valg av klokke kan ha en viss innvirkning på din opplevelse av lykke og presisjon, men det er andre faktorer som spiller inn, som for eksempel dine individuelle egenskaper, livsstil og omstendigheter.
I stedet for å se på en klokke som en løsning på eventuelle utfordringer du måtte ha med lykke og presisjon, kan det være lurt å fokusere på andre måter å forbedre disse områdene på. Det kan for eksempel være å jobbe med å øke din selvtillit og selvfølelse, eller å fokusere på å få mer struktur og planlegging i hverdagen din.
Så i stedet for å se på en klokke som en løsning på eventuelle problemer, kan det være mer hensiktsmessig å fokusere på andre måter å forbedre lykke og presisjon på.