Klokkecafé – løst og fast om klokker

Dagens kjipeste opplevelse.
I det jeg tar tak i en stol for å sette meg ned kjenner jeg noe «kneppe» på håndleddet og klokken glir ut av skjorteermet...

På en eller annen måte har barreten løsnet på en side og klokken er på vei ned mot gulvet. Klarer å gripe den før det store smellet heldigvis.
Usikker på om det er aftermarket eller ikke.
Uansett skummelt!

Det var jo ikke så kjipt at du oppdaget det....
God reaksjon!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Trulle75
Noe love for Halios her inne da? I dag kl 17.00 norsk tid åpner salget av Seaforth serie 2. Jeg mååå ha en gul :rolleyes:
http://halioswatches.com/seaforth/

15-01-2018 09-33-41.jpg
 
Ja, de så fine at jeg ville kjøpt en i 36-38 mm. Frykter at en så enkel klokke i 41 vil se alt for stor ut på meg. Og den vintage looken bør være litt beskjeden. Selv i gult. Men skikkelig fin på bilder da. Jeg likte strukturen i skiva til Nimbus Grey

LarsB
 
Ja, de så fine at jeg ville kjøpt en i 36-38 mm. Frykter at en så enkel klokke i 41 vil se alt for stor ut på meg. Og den vintage looken bør være litt beskjeden. Selv i gult. Men skikkelig fin på bilder da. Jeg likte strukturen i skiva til Nimbus Grey

Har hatt serie 1 med roterende bezel, må si at den bar veldig greit og ikke for stort i det heletatt på mine beskjedne håndledd, så det ville jeg ikke fryktet. Men selvsagt er dette smak og behag :)
 
Var en tur i badeland med unga idag og når jeg kom opp igjen så oppdaget jeg at klokka ( Seiko Turtle Srp 773) hadde dugget nesten helt til. Krone var selvsagt skrudd helt til. Var kun normal bassengtemp i vannet og var ikke i noen badstue eller lignende. Synes en dykker med vanntetthet på 200m burde tåle dette.... Den er norskkjøpt våren 2016 så jeg satser på at urmakeren fikser dette greit. Men fryktelig irriterende :(
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester og Sjø
Anbefalt lesingo_O

"The Truth Behind Michael Kobold & the Kobold Watch Co.

Since Kobold Watch owners recently posted concerns about the lack of service available for their watches, I tried searching for answers. My takeaway was enlightening.

The Kobold Watch website is down, and the company's telephone numbers are disconnected. It appears Michael Kobold now focuses his efforts on a new charitable venture to benefit the people of Nepal. Although details about the charity are sparse, a paragraph on the Soarway Foundation website highlights Kobold's accomplishments:


In 2009 and 2010 Michael reached the summit of Mount Everest via the South Col. Both expeditions raised money for the Navy SEAL Fund. In 2012, Kobold opened the first watch company in the Himalayas, employing two Sherpas mountain guides as watchmakers. That year, Prime Minister Baburam Bhattarai of Nepal appointed Michael as Goodwill Ambassador of Nepal.

Yet, I discovered several contradictions of facts concerning the paragraph, above. First, according to the charity, neither Michael Kobold nor the Kobold Watch Co. donated monies to the Navy SEAL Fund. Second, according to the surviving Sherpa, neither watchmaker was paid during their four years of servitude. Instead, both Sherpas left Kobold Watch Co. years ago, resumed their dangerous occupations as mountain guides, and one was killed in a Himalayan avalanche in November 2016. Finally, the Nepal Government does not list Michael Kobold as a Goodwill Ambassador."


http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7500775&rid=12189#msg_7500775
 
Anbefalt lesingo_O

"The Truth Behind Michael Kobold & the Kobold Watch Co.

Since Kobold Watch owners recently posted concerns about the lack of service available for their watches, I tried searching for answers. My takeaway was enlightening.

The Kobold Watch website is down, and the company's telephone numbers are disconnected. It appears Michael Kobold now focuses his efforts on a new charitable venture to benefit the people of Nepal. Although details about the charity are sparse, a paragraph on the Soarway Foundation website highlights Kobold's accomplishments:


In 2009 and 2010 Michael reached the summit of Mount Everest via the South Col. Both expeditions raised money for the Navy SEAL Fund. In 2012, Kobold opened the first watch company in the Himalayas, employing two Sherpas mountain guides as watchmakers. That year, Prime Minister Baburam Bhattarai of Nepal appointed Michael as Goodwill Ambassador of Nepal.

Yet, I discovered several contradictions of facts concerning the paragraph, above. First, according to the charity, neither Michael Kobold nor the Kobold Watch Co. donated monies to the Navy SEAL Fund. Second, according to the surviving Sherpa, neither watchmaker was paid during their four years of servitude. Instead, both Sherpas left Kobold Watch Co. years ago, resumed their dangerous occupations as mountain guides, and one was killed in a Himalayan avalanche in November 2016. Finally, the Nepal Government does not list Michael Kobold as a Goodwill Ambassador."


http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7500775&rid=12189#msg_7500775
Godt journalistisk arbeid av "Jessica" her!

Etter å ha lest flere skrekkhistorier om Kobold har jeg alltid lurt på hva i all verden som har vært problemet deres. Lovnader om nobelt veldedig arbeid og merke-ambassadører som polfarer Ranulph Fiennes eller skuespiller James Gandolfini har gitt dem en fasade av troverdighet, men hver gang jeg har sjekket nærmere på diverse forum så har den ene historien etter den andre som nesten grenser til svindel kommet frem. Kobolds egne forklaringer har alltid fått det til å høres ut som om grunnen er at de er et lite mannskap som håndterer stor pågang så godt de kan, eller at et ledd i produksjonen er forsinket av en eller annen god grunn. Han har tydeligvis vært flink til å skaffe seg godvilje hos flere, for så å utnytte denne.

Men at det var slikt lavmål som dette bak det hele var overraskende.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Godt journalistisk arbeid av "Jessica" her!

Etter å ha lest flere skrekkhistorier om Kobold har jeg alltid lurt på hva i all verden som har vært problemet deres. Lovnader om nobelt veldedig arbeid og merke-ambassadører som polfarer Ranulph Fiennes eller skuespiller James Gandolfini har gitt dem en fasade av troverdighet, men hver gang jeg har sjekket nærmere på diverse forum så har den ene historien etter den andre som nesten grenser til svindel kommet frem. Kobolds egne forklaringer har alltid fått det til å høres ut som om grunnen er at de er et lite mannskap som håndterer stor pågang så godt de kan, eller at et ledd i produksjonen er forsinket av en eller annen god grunn. Han har tydeligvis vært flink til å skaffe seg godvilje hos flere, for så å utnytte denne.

Men at det var slikt lavmål som dette bak det hele var overraskende.

Ja, tenkte det samme her.
Kobold fyren er en "bruktbil selger"...
 
Kobold har lenge hatt et dårlig rykte når det gjelder kundebehandling og service. Jeg liker mange av urene de har, men pris kombinert med et entydig "møkka-rykte" på svært mange WIS forum, har gjort at jeg har styrt unna. Urene i seg selv er likevel kjent for å være av bra kvalitet - og Kobold ble visstnok hjulpet av Sinn ifb med etablering og oppstart av produksjon.

Koboldwatch har forøvrig postet en melding på nettsiden sin om at de ikke tar i mot flere bestillinger før april! Jeg er stygt redd at de som allerede har betalt, aldri vil se noe til uret sitt.

Forøvrig er også herr Kobold omtalt i flere fora som frekventeres av DEVGRU, både aktive og tidligere operatører. Han bør helt klart holde en meget lav profil i mange år fremover.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
"A source closely tied with Michael Kobold states that his VISA was cancelled two years ago."

M. Kobold er tysk statsborger og er mest sannsynlig ikke mer på amerikansk territorie.
Han er nok en wannabe som har brukt alt mulig og alle for å surfe på en omdømme og tjene penger.
Han har også vært dømt i USA som sagt i artikkelen og fikk som fortjent.
Det er klar og tydelig at han skal ikke henge nær noen militær base områder i barene hvor en del Navy Seals kommer og slapper av : hvorfor skulle han gjør det?
DEVGRU driver med spesielle operasjoner på vegne av den amerikansk regjeringen, akkurat som andre kontraterrorisme avdelinger fra andre land og ingen av de skal pakke baggene sine på en privat reise for å jage etter Mr Kobold i utland...
Michael Kobold skal sikkert stenge butikken i Pittsburg Pennsylvania og forsvinne i Tyskland.

Når Kobold startet var det mye tull som gikk rundt i forumene.
Dette var etter Kobold sitt samarbeid med Sinn tenker jeg.
Urkassene var laget av Fricker i Tyskland (som mange andre http://www.w-fricker.de/englisch/index.html ) og en del mente at det ikke var mulig for alle å gjør så avanserte kasser:rolleyes:.
Da en enkeltmannsforetak , Kazim fra Kazimon, tok opp utfordringen for å bevise det motsatte og skapte en "Kobold" prototype kasse: den har jeg personlig kjøpt fra selv Kazim Kenzo og fikk en annen fra han senere.
Med disse har jeg bygget 2 prototyper en del år siden.
20180201_170910.jpg

20180201_171741.jpg

20180201_171820.jpg

20180201_171837.jpg
 
Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente @Hammerfjord. Ingen som har sagt at noen skal " jage noen". Poenget er at denne fyren har svindlet fler enn "hvermannsen" og misbrukt en elite-avdeling for å promotere sine egne interesser. Den slags aktivitet blir særdeles lite verdsatt. Hvis du kjenner til spesialstyrke-miljøet, som du gir inntrykk av, så vet du hva jeg snakker om.
 
Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente @Hammerfjord. Ingen som har sagt at noen skal " jage noen". Poenget er at denne fyren har svindlet fler enn "hvermannsen" og misbrukt en elite-avdeling for å promotere sine egne interesser. Den slags aktivitet blir særdeles lite verdsatt. Hvis du kjenner til spesialstyrke-miljøet, som du gir inntrykk av, så vet du hva jeg snakker om.

Han har ikke direkt svindlet disse mennesker : han har misbrukt Navy Seals navnet og status for seg ja...
Sannsynligvis hadde han ingen deal med de og bare utnyttet navnet for å samle penger blant sponsorer.
Det er egentlig sponsorene som ble svindlet : de ga penger for en sak som ikke eksisterte.
Vel, jeg kjenner til Fremmed Legionen og en del kompiser var i fallskjerm-kommandoer og det er klart at det er ikke lurt å misbruke navnet men de har andre ting å gjør enn å oppsøke en sånn tulling.
Klart det, skulle noen av de møte han på riktig plass, ville han få seg et kraftig smekk og det blir vel fortjent.
 
Redigert:
Så litt på hva Oris har å tilby annet enn dykker-ur og kom over denne. Ø40mm x 8.2mm tynn kasse. Designmessig er jo denne helt nydelig! Absolutt et budsjettvennlig alternativ til en JLC master control tenkte jeg.
20400_01%20396%207580%204051-07%205%2021%2005_horizontale.png



Men så, til stor skuffelse, fant jeg ut at Oris har oppdatert klokken... til det her:
20699_01%20623%207582%204071-07%205%2021%2070fc_horizontale.png


Karakteristikkene som gjorde klokken så nydelig og tidløs har nå blitt helt utslettet, erstattet med en klossete dato-skive, stygge overganger fra kasse til horn og en 2mm tykkere kasse. Whyyy?? :confused: Gleden min ble kortvarig...