Selv bruker jeg marcellaskjorte og jakke med jakkeslag, ikke sjalskrave, fordi jeg synes det er penere og det er innenfor grensene til korrekt.
Jeg synes sjalskrave er langt mer elegant enn jakkeslag, men sist det ble diskutert her inne fikk jeg beskjed om at sjalskravkledde så ut som de hadde lånt sin bestefars antrekk. Har moten skiftet så fort? Sist jeg kjøpte smoking, for ikke så veldig lenge siden, var det nesten bare sjalskraver å se - det hang kanskje en med jakkeslag beregnet på en pudding som ikke var helt komfortabel med smoking og derfor ville ha en mindre stiv hybrid. Er det helt omvendt nå? Hva mener @edderi?
Forøvrig: Det hadde vært flott om TSere som planlegger giftemål insisterte på å invitere til smoking. Av en eller annen grunn blir det stadig flere bryllup hvor antrekket skal være dress, eller - skrekk og gru - "noe sommerlig", eller "uformelt". Greit nok om festen skal være på et svaberg eller i skogen, kanskje, men i et selskapslokale? Hvis det er en anledning i livet man bør kle seg opp, og kreve det samme av gjestene, er det i bryllup. Dessuten: Nordmenn kan som hovedregel ikke kle seg. Blir de tvunget til å gå med smoking er fallgruvene minimert. Alle ser bra ut, eller riktigere, alle ser sitt beste ut i smoking. Jo flere valg man overlater til den enkeltes dømmekraft, jo verre resultater vil man få, inntil man står der og holder bryllupstale for en forsamling hentet fra omslaget til en svensk dansebandplate.
Og, med fare for å tråkke noen på tærne: Sjakett er fint på kongelige og i britiske formiddagsbryllup, men det er et nokså jålete antrekk med mange komponenter som få idag kan behandle: Kan man ikke hatteregler, bør man ihvertfall ikke bruke flosshatt, det samme gjelder hvite hansker, knytting av kravattknuter osv. De fleste norske menn, som i utgangspunktet kler seg nokså uformelt, ser i sjakett ut som de er på karneval. Eller enda verre: De ser ut som om bruden, som har forlest seg på bryllupsmagasiner, har bestemt antrekket for brudgommen. Ikke et godt omen.
Redigert av en moderator: