"Klassiker" - hvilke kriterier gjelder her?

Medlem
9. aug. 2010
Sted
Bergen
Det er laget mange og lange lister over "klassikere" og hvilke ur som bør være med i en slik samling. MEN: Hva skal egentlig til for å få statusen "klassiker"? Jeg mener det ihvertfall bør være minst tre kriterier som må være oppfylt: 1. Innovativ design. 2. Kompromissløs kvalitet (evt revolusjonerende ny teknologi). 3. En historisk eller banebrytende hendelse/person som kan knyttes til klokken.

Som vi skjønner er det endel klokker som kan oppfylle pkt 1 og pkt 2, men så var det pkt 3 da....Rolex har vel noen modeller som oppfyller alle kriterier, Omega minst en, kanskje Heuer også. Hvilke flere har vi? Er det nok å få klassiker-status fordi klokken har blitt vist på catwalken i Milano, eller at en kjendis bærer den på armen - hva mener dere?

Etter min mening er det kanskje pkt 1 som gjør at det ennå ikke finnes en japansk klassiker.....Eller tar jeg feil? ;)

Etter min mening er en veldig viktig faktor for å kunne kalle et ur en klassiker, er tidløst design. Det er der Rolex Datejust, Submariner, Daytona, Omega Speedmaster, Audemars Piguet Royal Oak og Patek Philippe Nautulus har lykkes. Designene var banebrytende og geniale da de kom, og har tålt tidens tann. En annen faktor er at mange andre urprodusenter kopierer eller låner deler av designet til disse urene, noe som for meg viser at de er ekte klassikere :)

Designene var banebrytende og geniale da de kom, og har tålt tidens tann. En annen faktor er at mange andre urprodusenter kopierer eller låner deler av designet til disse urene, noe som for meg viser at de er ekte klassikere :)

+1
Der har vi vel selve definisjonen på en klassiker.:)
Samt at designet har holdt seg tilnærmet uforandret gjennom mange år.

Det er også viktig å skille mellom "klassiker" og "klassisk design".
En klassiker må fortjene betegnelsen gjennom flere tiår, mens et klassisk design kan produseres av nær sagt hvilken som helst produsent.

Et par eksempler på sanne klassikere:
Rolex Sub
PP Nautilus
PP Calatrava
Blancpain FF
Breitling Navitimer
Omega Speedmaster