Klær – kompromissløs kvalitet

Vet du hvordan de er i størrelsen?

jeg har selv en alværsjakke, den er normal i størrelsen, madammen har en trenchcoat som i følge henne er helt standard i størrelsen så ville gått for det du normalt bruker evt bare ring butikken for eksakt mål (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sylar
  • Liker
Reaksjoner: UJU og darkcho
Støtter deg 100% i denne. Prøver stadig å overbevise «folk» om hvorfor enkelte kjeder og produsenter er greit å styre unna. Dessverre ikke alltid like enkelt å finne hederlige produsenter som opererer i tråd med menneskerettigheter mv.

Det som er litt forkastelig er at det aktuelt fokus er tydeligvis politisk drevet : Kina og muslimene (Uyghur).
Det hører vi mye om i mediene.
Sannheten er at Bangladesh, India, Vietnam, Cambodia, Korea (spesielt på grensen av nord Korea) inkludert Tyrkia etc har en god del tvilsomme fabrikker hvor folk(barn inkludert) jobber seg ihjel under veldig dårlige/helseskadelige kondisjoner.
Men journalistene bryr seg lite om det, spesielt hvis det er snakk om et land som er NATO medlem.

Og disse er fabrikkene som er "lovlige" og som bruker voksne mennesker.

Barnearbeid er veldig stort i Tyrkia og som vi vet er det mange klær som kommer derfra.
Et eksempel med Zara.

En undersøkelse fra 2018.

Målet mitt er ikke å gi unnskyldninger til Kina mens jeg kaster Tyrkia under bussen.
Men sannheten er at journalistene holder ofte fokus der storebror USA har politiske drevet interesser.
 
Det som er litt forkastelig er at det aktuelt fokus er tydeligvis politisk drevet : Kina og muslimene (Uyghur).
Det hører vi mye om i mediene.
Sannheten er at Bangladesh, India, Vietnam, Cambodia, Korea (spesielt på grensen av nord Korea) inkludert Tyrkia etc har en god del tvilsomme fabrikker hvor folk(barn inkludert) jobber seg ihjel under veldig dårlige/helseskadelige kondisjoner.
Men journalistene bryr seg lite om det, spesielt hvis det er snakk om et land som er NATO medlem.

Og disse er fabrikkene som er "lovlige" og som bruker voksne mennesker.

Barnearbeid er veldig stort i Tyrkia og som vi vet er det mange klær som kommer derfra.
Et eksempel med Zara.

En undersøkelse fra 2018.

Målet mitt er ikke å gi unnskyldninger til Kina mens jeg kaster Tyrkia under bussen.
Men sannheten er at journalistene holder ofte fokus der storebror USA har politiske drevet interesser.
Mener det sto en grundig artikkel i VG, Aftenposten eller en av de andre nettavisene i fjor om situasjonen i Tyrkia. Du har helt rett angående forholdene med barnearbeid mm. De andre landene du nevner er også kjente verstinger. Triste greier!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og UJU
Tilbake til topic, samt litt videre angående diskusjonen rundt samfunnsansvar.
Kjøpte en fritidsskjorte fra Norrøna før vintersesongen.
Den har fått gjennomgå endel fysisk aktivitet på fjellet. Vask og tørketrommel.
Fremdeles like fin. (y)
De ser også ut til å tilstrebe seg gjennomsiktig og bærekraftig produksjon.:)
 
Kjøpte meg en Norrøna "Vidda GTX" tilbake i ca. 2004/2005, en sort, praktisk og tidløs jakke i Gore-Tex. Etter å ha vært med på utallige fjellturer, fisketurer og jaktturer i alt slags vær begynte glidelåsen å fuske for tre-fire år siden. Jeg tok på meg jakka og dro inn til Norrøna-butikken i Akersgata, og lurte på om de hadde en nyere utgave av samme jakke, siden jeg var så fornøyd med den gamle. Da sa de at de bare kunne fikse glidelåsen, hvilket de gjorde der og da uten å ta betalt for det (de måtte bytte en dings). Nå har den vært med på mange flere turer, og er still going strong. Det blir en sorgens dag når/hvis (!) den en gang en gang må skrotes :cry:

Samme jakke, mange turer og klokker :)

183924138_968324803912985_4439116573248157849_n.jpg184021799_513967306446715_8322459843224275645_n.jpg184033924_949839415771101_890516976775585742_n.jpg184325186_542516030253246_3777544617598244955_n.jpg184742872_498736184664779_4451806139553493851_n.jpg
 
Redigert:
Ser at Fjällräven er nevnt her, jeg har flere jakker og bukser derfra, og friluftsjakkene mine (Keb og Montt) har blitt brukt noen hundre turer i skog og langs sjø, igjennom tornekratt og sterk sol. Med og uten tung oppakning på rygg.

Jeg har limt borrelåsen v/mansjettjusteringen én gang på Keb’en, og ellers kun vasket og satt dem inn med greenland wax et par-tre ganger i året. De går nå begge på 11(!) sesongen og jeg får ikke helt til å bytte dem ut. Proper bang for the bucks!