Kjenn dine posisjoner

aek

Medlem
23. des. 2013
Innlegg
765
Sted
Akershus
Jeg innrømmer gjerne at jeg lar meg fascinere av radiokontrollerte ur. En presisjon på pluss/minus noen sekunder på en million år virker helt akseptabelt på meg. Inspirert av den siste tids diskusjoner her inne, om hvor stor (eller liten?) betydning klokkeposisjonene måtte ha for sakking og øking, bestemte jeg meg for å gjøre en liten og (u)vitenskapelig undersøkelse selv. Kan det tenkes at våre kjære mekaniske ur kan etterlikne en liknende presisjon som de radiokontrollerte har, med litt daglig omsorg, eller TLC som det heter nu til dags?

Som (u)vitenskapelig prøvekanin valgte jeg min Seiko SKX007. Den er som kjent ikke hackbar, og mitt håp og min hypotese var at jeg - ved å bli kjent med klokkens posisjoner - kunne gjøre den pinlig nøyaktig, bare ved å plassere den i riktig korrigerende posisjon om natten. Før jeg startet eksperimentet hadde jeg ingen kunnskap om hvor unøyaktig mitt eksemplar av Seikos billige 7S26-verk eventuelt var, til tross for at det er en hyppig brukt favoritt. Jeg begynte å loggføre avvik hver natt, i de forskjellige posisjoner; ny posisjon hver natt. For å få kontinuitet i prosjektet brukte jeg Seikoen eksklusivt i en uke. Hver morgen og kveld noterte jeg tiden klokken viste, og om morgenen også avvik i henhold til nattens valgte posisjon. Som referanse brukte jeg atomuret i Watchville (og registrerte i Evernote).

Nå når prosjektet er avsluttet føler jeg at dette var både morsomt og nyttig. Jeg kjenner klokken bedre, og liker den enda bedre. Dette har tatt minimalt med tid, kun noen sekunders observasjon og notering hver morgen og kveld. Resultatene er naturligvis omtrentlige, blant annet fordi avviket om dagen vil variere med aktivitetsnivået, og om natten med hvor lenge du sover, og kanskje til og med temperatur på soverommet. Men for dette formålet er tallene nøyaktige nok. Selv om vi liker mekaniske ur er vi ikke nødt til å tolerere store avvik, og på denne måten kan vi korrigere «automatisk» mens vi sover. Jeg vet i hvert fall at jeg nå kommer til å gå løs på mine øvrige klokker, for selv om de er hackbare hadde det vært morsomt å kunne la dem regulere seg selv, ved hjelp av denne metoden.

Om noen skulle føle seg fristet til å prøve noe liknende legger jeg her ved skjematikken jeg brukte ved mine logginger.

Fyll gjerne inn egne resultater i denne tråden!


SEIKO
SKX007
Typisk avvik
i løpet av dagen:
-3 sek​
POSISJONER▼
AVVIK▼
KRONE NED​
-4,5 sek​
KRONE VENSTRE​
-2 sek​
KRONE OPP​
0 sek​
KRONE HØYRE​
-2 sek​
SKIVE NED​
+6 sek​
SKIVE OPP​
+3 sek​
[tr]
 
Så bra at du brukt tid til dette :) Jeg har merket forskjellen med ETA verk og Rolex 3135. Taper et par sekunder hvis klokken er på side (klokka 9) kronen opp. Hvis klokken går litt treg da har jeg skive opp. Dette meket jeg veldig godt etter jeg fikk tilbake Omega'n fra service. Morsomt at dette funker for 7S26!
Rolex har faktisk ambefalt dette
notice.jpg

Bilde fra Minus4Plus6.com
 
Redigert:
Veldig nyttig info.

Har selv en AP som går jevnt 12sek for raskt hvert døgn jeg har målt de siste 8 dagene. Tyder vel på at urverket er i god stand når den går så jevnt, men kunne vært justert ned noe ( innenfor AP sine standarder dog ).

Har prøvd noen netter og legge den krone opp, men har ikke sett noe forskjell. Skal prøve krone ned noen netter nå og se om det funker bedre :)
 
Interessant.
Min JLC Master Calendar er forbløffende konsekvent på +5 sekunder per døgn, observert over to og en halv måned siden jeg kjøpte den ny.
Den har rem med foldespenne, det begrenser mulighetene litt med tanke på posisjoner.

Den har så langt ligget med krone opp om nettene og ellers når jeg tar den av meg. Har faktisk ikke tenkt på at det kan påvirke avviket.

Må vel prøve med skive ned og se hva som skjer da :)
 
Interressant! Dette skal jeg prøve. Har stortsett min liggende med krone opp, og den mister alltid litt tid; kanskje skive opp er svaret? Får prøve og se! :)
 
Testet med to klokker i går. To klokker lå med skive opp. Klokke A var åtte sekunder foran etter tolv timer. Klokke B var to sekunder foran etter tolv timer. Så la jeg klokke A med kronen ned, og tok klokke B på hånden. Ventet tolv timer, og da hadde begge doblet avviket akkurat. Vet ikke om det sier noe spesielt men ingen påfallende sammenheng med akkurat disse to i alle fall - her må det forskes! :D
 
Kan anbefale Twixt til iPhone for å følge med på klokkens nøyaktighet. Ganske enkel app hvor du tar et bilde av klokka hver gang du skal sjekke avviket.
03507DC7-0C13-4795-807D-2956F27C86BD_zpsgmj6hr1b.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Doffen50
Jeg bruker en app til android som heter watch accuracy, fungerer tilsynelatende likt som Twixt. Blir interresant å se hvordan det ligger an etter en uke, har en klokke på armen og to i winderen som sjekkes hver kveld.
 
Kan anbefale Twixt til iPhone for å følge med på klokkens nøyaktighet. Ganske enkel app hvor du tar et bilde av klokka hver gang du skal sjekke avviket.
03507DC7-0C13-4795-807D-2956F27C86BD_zpsgmj6hr1b.png
Nå kan det hende det er noe jeg misforstår, @elf, men jeg tok deg på ordet og kjøpte app'en, og fullt så enkelt som å bare ta et bilde er det jo ikke da. Hver gang man har tatt et bilde må man fortelle app'en hvor klokkens senter er, hvor kl. 12 er, hvor timeviser er, hvor minuttviser er, hvor sekundviser er. Hver gang. Så jeg tok meg i å lure på hvordan man får pengene igjen når man har kjøpt en app man angrer på. Jeg kom aldri så langt, så jeg får prøve litt til.
 
Redigert av en moderator:
Nå kan det hende det er noe jeg misforstår, @elf, men jeg tok deg på ordet og kjøpte app'en, og fullt så enkelt som å bare ta et bilde er det jo ikke da. Hver gang man har tatt et bilde må man fortelle app'en hvor klokkens senter er, hvor kl. 12 er, hvor timeviser er, hvor minuttviser er, hvor sekundviser er. Hver gang. Så jeg tok meg i å lure på hvordan man får pengene igjen når man har kjøpt en app man angrer på. Jeg kom aldri så langt, så jeg får prøve litt til.

Beklager hvis jeg villedet deg, det var ikke meningen. Men ja det stemmer at du må angi de ulike punktene etter bildet er tatt.. Men jeg har ikke tenkt at det var noe særlig tungvint.
 
Redigert av en moderator:
Beklager hvis jeg villedet deg, det var ikke meningen. Men ja det stemmer at du må angi de ulike punktene etter bildet er tatt.. Men jeg har ikke tenkt at det var noe særlig tungvint.
Intet problem, @elf! En ny app er alltid morsomt, jeg bare følte behov for å komplettere bildet litt.
 
Redigert av en moderator:
Jeg bruker en app til android som heter watch accuracy, fungerer tilsynelatende likt som Twixt. Blir interresant å se hvordan det ligger an etter en uke, har en klokke på armen og to i winderen som sjekkes hver kveld.

Jeg prøvde denne, men synes den var kronglete å bruke. Lastet derfor ned "WatchCheck" (gratis), hvor det eneste man behøver å gjøre er å trykke på en knapp når sekundviseren er på 12. (Har testet den på Mako XL: etter de første 20 timene gikk den helt nøyaktig, 0,0 s/d deviation, men etter et par dager ligger den på -1,4s/d på armen)
 
@Thomas84: Trykk edit oppe til venstre på første bilde når du starter opp appen. Deretter trykker du på infosirkelen til høyre for klokka du ønsker å se den oversikten for. Mulig å forstå?
 
Redigert av en moderator:
Jeg prøvde denne, men synes den var kronglete å bruke. Lastet derfor ned "WatchCheck" (gratis), hvor det eneste man behøver å gjøre er å trykke på en knapp når sekundviseren er på 12. (Har testet den på Mako XL: etter de første 20 timene gikk den helt nøyaktig, 0,0 s/d deviation, men etter et par dager ligger den på -1,4s/d på armen)
Lastet den ned nå. Virker enklere å bruke ja.
 
Twixt taklet ikke DST så godt hos meg. Er det kun et innstillingsproblem på min side, eller noe flere har støtt på?