Kjempebra tips for å fjerne riper på børstet stål !

Medlem
18. mai 2009
Innlegg
483
Sted
Oslo
Var innom en urmaker i dag, og fikk et genialt tips til hva jeg skulle bruke for å fjerne riper i børstet stål.
Bruk en skure svamp (sånn til kjøkken og bad), bruk den grove delen av svampen, og den skal være tørr!

Vips så var alle ripene på mine stål Rolex lenker borte! HERLIG ! Og utrolig billig, en 10 pk på Kiwi koster 7,90!

PS. bruk dette kun til børstet overflate, og capecod til polerte flater.

Regards :)
AW
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Og en slik polering koster hos Bjerke, Alf Lie og Urmaker Jacobsen kr 1000 - 1500 (pr.klokke) !! Ikke rart at dette er en godt bevart hemmelighet hos dem! Mine stål Rolex ble som nye, og det kostet meg kun kr 7,90 !

:)
 
Børstet stål og overflatebehandling

Den "ullen" på skuresvampene heter ScotchBrite og er 3M som produserer, eller rettere sagt så er det som regel etterlikninger på ScotchBrite som pleier å være mye dårligere enn den originale ScotchBrite.

Jeg vil anbefale å kjøpe ScotchBrite i grå (medium til fin) og en som er mørk rød lila (medium til grov)
Dette kan man kjøpe hos enhver jernvarhandel eller steder som selger maling og lakk, de koster ca kr 30,- pr ark og de varer lenge...:D Disse kan også brukes vått, da sliper det grøvre dersom det trenges.

Bare husk på en ting eller to og det er; Ikke bli for ivrige med pussingen og puss i retningen med børstingen.
 
Den "ullen" på skuresvampene heter ScotchBrite og er 3M som produserer, eller rettere sagt så er det som regel etterlikninger på ScotchBrite som pleier å være mye dårligere enn den originale ScotchBrite.

Jeg vil anbefale å kjøpe ScotchBrite i grå (medium til fin) og en som er mørk rød lila (medium til grov)
Dette kan man kjøpe hos enhver jernvarhandel eller steder som selger maling og lakk, de koster ca kr 30,- pr ark og de varer lenge...:D Disse kan også brukes vått, da sliper det grøvre dersom det trenges.

Bare husk på en ting eller to og det er; Ikke bli for ivrige med pussingen og puss i retningen med børstingen.

Takk for info:)
Hva burde jeg bruke til å pusse polert stål?
 
Polert stål og gull

Til blanke overflater kan man bruke sånne myke neglfiler som kvinnfolka bruker til å polere neglene sine med, disse kan man kjøpe i alle parfymerier, H&M osv. Koster ikke noe særlig heller. Fra kr 10,- til noe over hundrelappen. Jeg vil anbefale å velge dem med høy kvalitet, de varer lengst.
Men kjøp de som er beregnet for High Gloss overflate, dvs finest mulig korning på slipepapiret.
Prøv dem ut på en gaffel eller skjed i rustfritt stål før dere går løs på klokkene:D
Sånn ser dem ut;
DSC00303.jpg
 
Ser ingen grunn til å kjøpe 3M, de fra Kiwi er medium, og funker som bare det, og det er viktig som påpekt her å børste/polere forsiktig og i korrekt retning.

Så her er det bare å kjøre på gutter !

AW :)
 
børsting av stål

Her er en annen variant som er veldig bra og som varer nesten evig, den blir aldri slitt og den er lett å bruke. Fåes i 2 korninger, en fin og en grøvre til en pris av kr 40,- pr stk.

Her er en link til et sted som har dem:

http://www.torshovalpin.no/design05/detail.asp?id=4927&dept=1712&farge=-1

Disse er mer nøyaktige i og med at de er litt fastere i konsistens og er derfor egnet til børstede overflater som er vinklet mot andre blanke flater uten at det slipes inn på det blanke området.
Det må selvfølgelig også her utvises forsiktighet når man sliper så ikke kanter og vinkler blir avrundet.

Dersom urkassen er veldig ripete anbefaler jeg å sende klokken til fabrikk for restaurering, da får man tilbake klokken i stand som ny. Dette er ikke så forferdelig dyrt i forhold til det man betaler hos en urmaker:D

Plexi-glass eller plastglass tar man greit med vanlig tannpasta og en klut. Dersom det er grove riper i plasten så bruk en fin neglepolish fil først og slip hele glasset fra midten og ut på sidene, da unngår man optiske feil pga ujevnt glass.
 
Litt off-topic, men er det mulig å selv polere ut en lenke i børstet/satin finish til polert finish uten å sende lenken til urmaker?
 
Polere

Litt off-topic, men er det mulig å selv polere ut en lenke i børstet/satin finish til polert finish uten å sende lenken til urmaker?

Ja, det lar seg gjøre, men det er ganske mye jobb avhengig av hvilket utstyr du disponerer. Skal du slipe for hånd så bruk gjerne et fint våtslipepapir type 800 til 1500 korning, slip gjerne vått i begynnelsen for å slipe tørt og finere etterhvert. Har du en benkslipemaskin så sett på en bomullsrondell og bruk slipemiddel/pasta. Har du en miniDremel type så gjør det samme med den, på med bomull eller tøyfiberrondell og sett hastigheten ned til det laveste, slip med pasta eller voks.

Her er en link til et sted som har det man trenger:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=30&sort=20a&page=1

Det er ikke så lett å få en polering fra børstet overflate til å bli pen med tanke på kanter og vinkler så det beste er å demontere lenken totalt og polere en og en del. Så det blir endel arbeid alt i alt.

Alternativet er å kjøpe en Vibrasjons poleringsmaskin. De er ikke så dyre. Her er en link til utstyr og det man trenger , også masse info om emnet.

http://www.nogusra.no/
 
Ja, det lar seg gjøre, men det er ganske mye jobb avhengig av hvilket utstyr du disponerer. Skal du slipe for hånd så bruk gjerne et fint våtslipepapir type 800 til 1500 korning, slip gjerne vått i begynnelsen for å slipe tørt og finere etterhvert. Har du en benkslipemaskin så sett på en bomullsrondell og bruk slipemiddel/pasta. Har du en miniDremel type så gjør det samme med den, på med bomull eller tøyfiberrondell og sett hastigheten ned til det laveste, slip med pasta eller voks.

Her er en link til et sted som har det man trenger:
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=index&cPath=30&sort=20a&page=1

Det er ikke så lett å få en polering fra børstet overflate til å bli pen med tanke på kanter og vinkler så det beste er å demontere lenken totalt og polere en og en del. Så det blir endel arbeid alt i alt.

Alternativet er å kjøpe en Vibrasjons poleringsmaskin. De er ikke så dyre. Her er en link til utstyr og det man trenger , også masse info om emnet.

http://www.nogusra.no/


Ble sliten bare av å lese det... Tror mine børstede lenker forblir slik;)
 
Lenke sub lv

Prøvde svamp på min nye sub som jeg klarte å ripe opp mye av lenka,funker bra men det er ikke gjort på 5 min.Sparte mye penger på det trikset;)
 
Hej!

Finns det något annat alternativ än capecod till polerte overflater? Har fått en stygg ripe jag skulle vilja fjerne innan helgen, og hinner inte få tag i cape cod innan dess:( Finns det något på Jernia/Clas Ohlsson?
 
Hej!

Finns det något annat alternativ än capecod till polerte overflater? Har fått en stygg ripe jag skulle vilja fjerne innan helgen, og hinner inte få tag i cape cod innan dess:( Finns det något på Jernia/Clas Ohlsson?

Hvor bor du? Sikker på at noen i området vill hjelpe en felles entusiast i nød ;)