Kjøpshjelp 14060

Personlig hadde jeg ventet på alternativ 3.

Alternativ 1 pga mange av grunnene som er nevnt over, men hovedsakelig:
- Pris
- Service behov
- Clasp

Alternativ 2:
- Mangel på lenke. Synes det er et must på en sub.
- Pris på original lenke?

I klassisk TS-ånd stemmer jeg for å øke budsjettet noen lapper for å så gå for en nyere brukt 114060. Skjønner tiltrekningen til "birthyear", men fordelene med en nyere 114060 overgår usikkerheten ved disse alternativene, synes hvertfall jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Selv så kjøper jeg ikke ur fra selgere jeg ikke kjenner - eller som ikke er omtalt på et fora.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: skog
Lenke vil vel fort koste +7k, og er jo årskode på lås. Så hvis alt skal stemme er det som å finne nålen i høystakken vil jeg tro. Vent heller på en bedre klokke for deg, eller kjøp 114060 komp. med alt ;)
 
Lenke vil vel fort koste +7k, og er jo årskode på lås. Så hvis alt skal stemme er det som å finne nålen i høystakken vil jeg tro. Vent heller på en bedre klokke for deg, eller kjøp 114060 komp. med alt ;)


1993 modell lenke på ebay til 7800kr + mva og frakt...Dæven å dyrt det begynner å bli.
 
Selv så kjøper jeg ikke ur fra selgere jeg ikke kjenner - eller som er omtalt på et fora.
Hei, det er eg som har tilbudt han den 14060 uten lenke. Har ingen omtale på Ts forum nei, nettopp blitt medlem omtrent, men kjenner og har god kontakt med både Askeland ur og Thorbjørnsen ur i Stavanger, og har mange gode kjøp og salg referanser igjennom div medlemmer på både urnett og klokkeriet på FB. Men en face to face handel er alltid og foretrekke. Mvh Kenny
 
mange fornuftige tanker over. Jeg ville avskrevet nr 1, og enten ventet eller gått for alt.2. Men da må pris selvsagt gjenspeile fravær av lenke. Mener dette bør trekke ned pris mer enn service trekker opp.
Om du går for alt2 vil du nok alltids kunne selge den til ca samme pris og kjøpe et bedre alternativ om/når det skulle dukke opp
 
  • Liker
Reaksjoner: skog
Mye bra her!

Jeg vil ikke si at jeg er i tvil, men som fersk kjøper av ur i denne prisklassen følte jeg at jeg måtte utnytte meg av "fagmiljøet" her inne :) Jeg har ingen hast, men jeg kan jo tenke meg til at to "birthyear" ikke kommer på bordet så alt for ofte.

Jeg opplever vel det som alle andre som skal kjøpe slike ur. At det kommer veldig mye som frister, samt at det budsjettet man kanskje hadde satt seg er bare å glemme.

Takker for alle innspill så langt!
 
Ville som andre har nevnt her kanskje ikke legge altfor stor vekt på at klokka må være fra fødselsår. Høres forlokkende ut, men neppe noe som du vil tenke så mye på om du hadde fått en strøken 10 år nyere utgave på armen...
Ha litt is i magen og vent på det rette eksemplaret :)
 
  • Liker
Reaksjoner: skog
Ville som andre har nevnt her kanskje ikke legge altfor stor vekt på at klokka må være fra fødselsår. Høres forlokkende ut, men neppe noe som du vil tenke så mye på om du hadde fått en strøken 10 år nyere utgave på armen...
Ha litt is i magen og vent på det rette eksemplaret :)
Jeg kan absolutt se den! Er ikke lett det her altså...
 
Se bort i fra birthyear. Bare tull. Ingen vits i å finne unnskyldninger for å kjøpe en klokke som ikke helt innfrir i forhold til pris og stand kun fordi den er fra samme året som man selv ble født.

Vent til den rette dukker opp. Kjøp så fort du er helt sikker på alt.

I mellomtiden kan du prøve noe annet. Kan anbefale Tudor black bay. Mye moro for pengene, og i tillegg kan du spare det du får til overs til den rette suben.
 
  • Liker
Reaksjoner: skog
Og skal du ha en klokke for resten av livet.. så er min mening å sterkt anbefale SEL lenke (altså uten de ørene på undersiden) eller nyere lenke.. Jeg hadde en 91mod 16610, men innså at skulle jeg ha en klokke resten av livet så måtte det bli med nye type lenken. De gamle slarker, lager lyd og kan ryke.. sikkert sjarm det og, men jeg var ikke i tvil. 116610LN
 
  • Liker
Reaksjoner: skog
Vil bare takke alle for hjelpen. Den rette kom snikende til slutt. Etter en dags bruk skal den på et lite spaopphold til en kjenning kalt Gulbrandsen. Forresten en av de triveligste urmakerne jeg har snakket med, for ikke å nevne servicen jeg har fått så langt! Oppfordrer alle til å sjekke ut @urmakergulbrandsen på Instagram!