Kjøpshjelp 14060

Så det nå, er faktisk ikke spor av krone, hverken polert bort eller ei. Hvis det er en aftermarket clasp er det vel rart at den har Rolexlogoene på selve foldebiten men ikke utpå claspen
 
Mye bra innspill her. Har god korrespondanse med karen, så har flere spørsmål på lager nå. Det er ikke hast med kjøp, men en 91-mod sweetens the deal for mitt vedkommende. Jeg har holdt meg unna prat om pris foreløbig, men får fyre løs å høre hva han sier angående den. Takker igjen for mye bra kommentarer!
 
Birthyear er overvurdert.;)
Hva med å feire nuet med en splitter ny Rolex som skal følge deg videre i livet?

Hvis du absolutt skal ha denne kan du jo foreslå å møtes på Bjerke hvor siste service fant sted.
Da kan du jo spørre litt om hva som ble gjort på servicen også, samtidig som de (forhåpentligvis) vil bekrefte at alt er ekte.
 
  • Liker
Reaksjoner: skog og Perilei
Birthyear er overvurdert.;)
Hva med å feire nuet med en splitter ny Rolex som skal følge deg videre i livet?

Hvis du absolutt skal ha denne kan du jo foreslå å møtes på Bjerke hvor siste service fant sted.
Da kan du jo spørre litt om hva som ble gjort på servicen også, samtidig som de (forhåpentligvis) vil bekrefte at alt er ekte.
+1 der kan de også mene noe om hvorvidt servicebehovet er umiddelbart, eller kan drøyes en stund.
 
Hei alle sammen! Jeg er nå i den situasjon at jeg skal realisere en av mine mangeårige drømmer, altså kjøpe min første Rolex. Dette fordi jeg snart er ferdig utdanna pluss at jeg nyst fylte 25. Men nok om det.
Jeg har et budsjett som tilsier "innstegs rolex"-brukt. Og jeg har hatt svært god kontakt med en selger på finn.no som har vært behjelpelig med tilleggsinformasjon og spørsmål jeg har lest meg til her på sonen.
Denne karen som skal selge (link lenger nede til annonse) kjøpte uret kontant i 1991 hos Bjerke. Han sier at som 17-åringer flest ble ikke boks å dokumentasjon spesielt godt ivaretatt og er nå borte. Han sier at han har en kvittering på utført service hos Bjerke fra 2010, og etter dette har uret for det meste blitt oppbevart i bankboks.
Jeg har vært i kontakt med Bjerke og de sier de kan finne kjøpsbevis om fullt navn på kjøper og serienr på uret fremlegges. Så har jeg noen spørsmål:

1. Burde jeg ha kjøpsbeviset FØR jeg kjøper

2. Er dette å gamble (tenker på alle mangler i dokumentasjon ol.)

3. Vil dere si at en kvittering på utført service hos Bjerke sier nok om ekteheten? Eller bør en vurdiverdering ligge til grunn?

4. Ellers tips til en svært nervøs/skeptisk førstegangskjøper av Sub? (Man blir jo skeptisk av å lese om alle fallgruvene man kan trå i på dette forumet :) )

Link til annonse:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69104166&q=submariner&ref=fas

Takker for alle svar!

- Kristian

Det er få ting som slår å kjøpe sin første Rolex! :)

Her svar på spørsmålene dine slik jeg ser det:
1) Nei, ikke nødvendig. Dette er kjekt å ha men vil ha lite å si for både krone- og bruksverdien av klokken.
2) Det er ikke noen sterk sammenheng mellom risiko og hvorvidt dokumentasjon foreligger. Ikke bruk papirer til å roe nervene i forhold til hvor ekte, komplett og bra en klokke er. Dokumentasjon (primært i form av originalt garantibevis) kan øke prisen og samleverdien på klokken og bør brukes til det.
3) Samme som over, ikke bruk papirer til å vurdere ekthet.
4) Jepp, har tips :) Du har gjort det beste du kan gjøre (inntil du selv er ekspert) for å vurdere om klokken er ekte og hvor bra den er og det er å poste bilder på forumet. Foreløpig vet du at klokken er ekte men at det stilles spørsmålstegn ved låsen (og dermed lenken). Svar på dette spørsmålet fås ved flere og bedre bilder. Videre er viserne byttet til nyere type med Luminova noe som vil si at det alltid vil være fargeforskjell på visere og timemarkører på skive. Kassen er også godt polert. Personlig ville jeg glemt denne og kikket videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: fettstykket
Kassen ser ikke overpolert ut så langt jeg kan se. Hvor ser du dette? Lugs ser relativt skarpe ut.
Det mest påfallende her er prisen. Spesielt med tanke på manglende papirer, dodgy clasp og potensielt servicebehov.

Kassen er også godt polert. Personlig ville jeg glemt denne og kikket videre.
 
Synes den ser godt polert ut på nærbildet hvor selger holder den i hånden: "softe" lug kanter, svake crown guards og barett som stikker litt ut. Men den ser bedre ut på de andre bildene. Vil vel ikke si overpolert men er man på jakt etter 14060 kan man klare bedre :) No biggie
 
Det er få ting som slår å kjøpe sin første Rolex! :)

Her svar på spørsmålene dine slik jeg ser det:
1) Nei, ikke nødvendig. Dette er kjekt å ha men vil ha lite å si for både krone- og bruksverdien av klokken.
2) Det er ikke noen sterk sammenheng mellom risiko og hvorvidt dokumentasjon foreligger. Ikke bruk papirer til å roe nervene i forhold til hvor ekte, komplett og bra en klokke er. Dokumentasjon (primært i form av originalt garantibevis) kan øke prisen og samleverdien på klokken og bør brukes til det.
3) Samme som over, ikke bruk papirer til å vurdere ekthet.
4) Jepp, har tips :) Du har gjort det beste du kan gjøre (inntil du selv er ekspert) for å vurdere om klokken er ekte og hvor bra den er og det er å poste bilder på forumet. Foreløpig vet du at klokken er ekte men at det stilles spørsmålstegn ved låsen (og dermed lenken). Svar på dette spørsmålet fås ved flere og bedre bilder. Videre er viserne byttet til nyere type med Luminova noe som vil si at det alltid vil være fargeforskjell på visere og timemarkører på skive. Kassen er også godt polert. Personlig ville jeg glemt denne og kikket videre.
Veldig bra tilbakemelding! Mye man ikke tenker på når man først har "fallt" for en av disse!
Dagens update fra selger er at han har snakket med Bjerke og funnet ut at hans kjøsbevis ikke er digitalisert og at det vil være noe vanskelig å grave fram slik jeg forsto han. Men han kunne melde at han gjerne dro til Bjerke for å få "assuransebevis" som stadfester ektehet og forsikringsverdi. Jeg skrev tilbake at dette absolutt er å foretrekke for hans del, selv om jeg skulle backe ut av en eventuell handel. Samtidig snek jeg inn en liten notis ang pris i henhold til det flere her har nevnt. Takker for alle innspill fra alle så langt!
 
Hei. Vis du ikke kjøper den, så har jeg en sub 14060 fra 91 med boks, takst papirer og kvittering på service fra Lervik ur februar 2015. Klokken kommer uten lenke men med 2 reimer.. Mvh Kenny
 
Veldig bra tilbakemelding! Mye man ikke tenker på når man først har "fallt" for en av disse!
Dagens update fra selger er at han har snakket med Bjerke og funnet ut at hans kjøsbevis ikke er digitalisert og at det vil være noe vanskelig å grave fram slik jeg forsto han. Men han kunne melde at han gjerne dro til Bjerke for å få "assuransebevis" som stadfester ektehet og forsikringsverdi. Jeg skrev tilbake at dette absolutt er å foretrekke for hans del, selv om jeg skulle backe ut av en eventuell handel. Samtidig snek jeg inn en liten notis ang pris i henhold til det flere her har nevnt. Takker for alle innspill fra alle så langt!
Og lenka og clasp er da = ?
 
Første gang eg skriver på Ts, men regner med det var meg du spurte om hvor lenken er, det vett ikke eg, kjøpte den uten lenke desverre.
Mitt spørsmål var rettet til @skog siden det var hans innlegg jeg siterte.

Velkommen til TS. Husk at salg av egne armbåndsur tas i egen annonse og ikke i en post i øvrige deler av forumet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny Davidson
Selger melder at clasp ikke er skiftet. Men polert 3 ganger hos Bjerke og at man ved nærmere inspeksjon kan se spor av logo ifølge selger. Han ber meg komme med et bud, men at han har flere Rolexer enn han klarer og bruke, samt ingen hast for å selge. Han sier at en service tar han gjerne på klokken, men det vil reflekteres i prisen.
 
Selger melder at clasp ikke er skiftet. Men polert 3 ganger hos Bjerke og at man ved nærmere inspeksjon kan se spor av logo ifølge selger. Han ber meg komme med et bud, men at han har flere Rolexer enn han klarer og bruke, samt ingen hast for å selge. Han sier at en service tar han gjerne på klokken, men det vil reflekteres i prisen.
Run away!
 
Ny update! Jeg har nå fått to alternativer på bordet:

ALT 1: En 91 Sub med servicebehov (sist servet for 6 år siden), uten ingen dokumentasjon foruten en servicekvittering uten detaljer. Den har original lenke som er hardt polert og mye slakk. Viserne har lite patinering i forhold til timeindikatorene(byttet). Selger melder seg til å være behjelperlig om jeg ønsker takstering og service fra Bjerke. Selger er ikke på Tidssonen.

ALT 2: En 91 Sub uten servicebehov (sist servet tidlig 2015), med utfyllende kvittering fra service samt takstapairer(2014) og komplett boks. Denne selges uten original lenke, 2 skinnreimer følger med. Lite forskjell på patinering i forhold til timeindikatorene og visere. Selger er fersk på Tidssonen men har referanser fra finn og diverse FB-grupper.


Jeg vil ha et ur jeg kan bruke i mange år, men selvfølgelig følge opp på samme måte som andre ting med servicebehov. Lenke er viktig for meg da jeg synes det kler disse aller best.

Bottom line:

Hvor mye må man forvente å betale for en "tidsriktig"-lenke(Alt 2), satt opp imot en service(Alt 1) og evt stramming av lenke med tiden?

Takker for alle innspill!