Kjøpshjelp 14060

Medlem
20. feb. 2013
Innlegg
19
Sted
Trondheim
Hei alle sammen! Jeg er nå i den situasjon at jeg skal realisere en av mine mangeårige drømmer, altså kjøpe min første Rolex. Dette fordi jeg snart er ferdig utdanna pluss at jeg nyst fylte 25. Men nok om det.
Jeg har et budsjett som tilsier "innstegs rolex"-brukt. Og jeg har hatt svært god kontakt med en selger på finn.no som har vært behjelpelig med tilleggsinformasjon og spørsmål jeg har lest meg til her på sonen.
Denne karen som skal selge (link lenger nede til annonse) kjøpte uret kontant i 1991 hos Bjerke. Han sier at som 17-åringer flest ble ikke boks å dokumentasjon spesielt godt ivaretatt og er nå borte. Han sier at han har en kvittering på utført service hos Bjerke fra 2010, og etter dette har uret for det meste blitt oppbevart i bankboks.
Jeg har vært i kontakt med Bjerke og de sier de kan finne kjøpsbevis om fullt navn på kjøper og serienr på uret fremlegges. Så har jeg noen spørsmål:

1. Burde jeg ha kjøpsbeviset FØR jeg kjøper

2. Er dette å gamble (tenker på alle mangler i dokumentasjon ol.)

3. Vil dere si at en kvittering på utført service hos Bjerke sier nok om ekteheten? Eller bør en vurdiverdering ligge til grunn?

4. Ellers tips til en svært nervøs/skeptisk førstegangskjøper av Sub? (Man blir jo skeptisk av å lese om alle fallgruvene man kan trå i på dette forumet :) )

Link til annonse:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69104166&q=submariner&ref=fas

Takker for alle svar!

- Kristian
 
Leveres den med kvittering på utført service fra Bjerke, trenger du nok ikke i utgangspunktet noen flere bekreftelser på at den er legit. Samtidig er det vel alltids hyggelig om Bjerke kan hoste opp et kjøpsbevis.

Er prisen noe høy? Med tanke på at den ser godt brukt ut og en del slakk på lenken?(Ut fra bildene)
Koster kanskje litt ekstra hvis man skal ha norskkjøpt.

Aner man en liten forskjell i patina på visere og timemarkører? Kan de ha blitt byttet med tiden?
 
Hei,
14060 er ikke en skummel modell mtp franken osv. Utifra bildene er det ingen problem i forhold til ekthet, kvittering på service er kjekk å ha ( står det virkelig serienummer på en servicekvittering forresten?). Viserne er noe nyere enn skiven og har en annen patinering men det har du vel merket.
 
Takker for rask tilbakemelding. Prisen tar jeg som et utgangspunkt.
Den er brukt daglig over en årrekke, så slitasje samsvarer med alder utifra det jeg kan se. Han har ikke skiftet visere, men jeg har lest her inne at noen urmakere skifter visere uten å informere dersom eier ikke har vært spesifik på at disse ikke skal skiftes. Jeg er somsagt førstereis når det kommer til Rolex og trenger derfor noen "words of wisdom" før jeg gir et bud.
 
Hei,
14060 er ikke en skummel modell mtp franken osv. Utifra bildene er det ingen problem i forhold til ekthet, kvittering på service er kjekk å ha ( står det virkelig serienummer på en servicekvittering forresten?). Viserne er noe nyere enn skiven og har en annen patinering men det har du vel merket.
Jeg skal høre om han kan fremlegge et bilde av kvittering fra service, den har jeg foreløbig ikke sett personlig. Viserne er somsagt ikke kjent byttet av eier, men det ser slik ut mtp. patineringen ja!
 
Sikkert satt deg inn i alt med lenken, ikke solid endlinks og lugholes osv.? (Her er det mye meninger :p)
 
Sikkert satt deg inn i alt med lenken, ikke solid endlinks og lugholes osv.? (Her er det mye meninger :p)
Gjerne utdyp, jeg har for det meste lest utelukkende positive ting om denne modellen. Og siden det ligger noen av de ute innenfor den pris jeg kan tenke meg så er nok denne ref mest aktuell.
 
Han har ikke skiftet visere, men jeg har lest her inne at noen urmakere skifter visere uten å informere dersom eier ikke har vært spesifik på at disse ikke skal skiftes.

Tritium fyllemassen på disse skeleton visere blir så skjør at urmakeren er ofte nødt å skifte viserne ved service ( om brukeren blir informert og i det hele tatt husker den informasjon er en helt annen sak). Det er dog mulig at viserne ikke patineres like raskt som skiven og bezelperlen men ikke helt sannsynlig, er de blitt byttet ved en service for mer enn 15-16 år siden er de fylt med Tritium likevel. Om de er blitt skiftet i nyere tid vil du merke det øyeblikkelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: skog
for 10000 mere så får du en 114060 (med litt rabatt) helt spiller ny fra AD. Med fullkommen historikk, 0 servicebehov, og komplett pakke. Har du råd til litt mer, og ikke MÅ ha akkurat den 14060-kassen så er det definitivt noe å vurdere!
Edit: Setter du opp et regnestykke med fremtidig servicekostnader tror jeg jammen ta det blir ganske lik kost!
 
  • Liker
Reaksjoner: Hjodd
Service i 2010, det vil si rundt 6 år siden. Da trenger klokken straks en service. Personlig syns jeg 45K blir altfor mye da
 
Service i 2010, det vil si rundt 6 år siden. Da trenger klokken straks en service. Personlig syns jeg 45K blir altfor mye da
for 10000 mere så får du en 114060 (med litt rabatt) helt spiller ny fra AD. Med fullkommen historikk, 0 servicebehov, og komplett pakke. Har du råd til litt mer, og ikke MÅ ha akkurat den 14060-kassen så er det definitivt noe å vurdere!
Edit: Setter du opp et regnestykke med fremtidig servicekostnader tror jeg jammen ta det blir ganske lik kost!
Setter pris på svar! Ser de fleste på finn ligger på dette nivået nå. Om det er realistisk å få, er noe annet. Skal ta en titt på totale kostnader, men en 91 mod gjør at jeg hiver litt ekstra etter akkurat denne da den er fra mitt fødselsår.
 
45k for en 14060.. Damn! jeg solgte min 91mod 16610 for 27k... i 2012 da..

Jeg solgte en 14060 for litt over 10 år siden for 13K uten at jeg vet hvor relevant det kan være for en som skal kjøpe i dag. Men enig i at 45000 for akkurat denne i dag er sikkert veldig optimistisk.
 
Jeg solgte en 14060 for litt over 10 år siden for 13K uten at jeg vet hvor relevant det kan være for en som skal kjøpe i dag. Men enig i at 45000 for akkurat denne i dag er sikkert veldig optimistisk.
Ja, og mangelen på boks og papirer hjelper ikke akkurat på min avgjørelse heller skal jeg være ærlig.
 
Jeg ville ventet til det dukket opp en med boks og det originale sertifikatet. Det gjør den mer attraktiv og kanskje noe dyrere, men det er verdt å få det med seg, også hvis du vil bytte den ut etter hvert. Ellers er jeg enig med de som nevner at den er noe dyr.
 
To tanker:

- Hvordan parer man service som er utført på denne med den aktuelle 14060? Dvs. er serienummer på kassen og servicepapirer likt
- Hva er det med clasp på lenka? Ser ingen krone på claspen...