Kjøpetips til brukt Speedmaster

Medlem
11. aug. 2021
Innlegg
6
Sted
Bærum
Hei, jeg er helt ny her og vurderer å kjøpe en Omega Speedmaster og trenger derfor litt hjelp.

Hva påvirker prisen, hvor mye har riper eller dents å si?
Er det noen årstall som er "bedre" enn andre, hva anbefales?
Hvor mye bør mangel på service ha å si?

Eller er det noe helt annet jeg bør tenker på? Håper på litt hjelp fra dere :)

/K
 
Omega Speedmaster er et veldig godt valg. Jeg har en selv, og har aldri angret på at jeg kjøpte den.

Jeg gikk selv for den forrige utgaven som ganske nylig gikk ut av produksjon. Årsaken til dette er fordi jeg foretrekker den forrige lenken, prisdifferansen og at jeg egentlig synes det er ganske kult med en gigantisk boks med ekstra tilbehør. Jeg vet mange er uenig med meg på akkurat dette.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et pent brukt eksemplar av den forrige modellen med hesalitt og kaliber 1861. Dette er modellen som ligner mest på klokken som faktisk var på månen hvis det har betydning for deg. Det kan virke som at disse stiger litt i annenhåndsverdi nå, men du får dem fortsatt godt under nypris. Tipper du ganske kjapt kan finne en komplett, relativt ny og pent brukt klokke fra norsk forhandler til rundt 45.000kr. Det er f.eks. en 2020 modell til salgs i "Fastprismarkedet" på Klokkeriet til salgs for 50.

Dersom klokken er godt brukt må dette selvsagt reflekteres i prisen. Personlig bryr jeg meg ikke mye om hairlines, men er skeptisk til hakk/større skader. Det styrer jeg som oftest unna.

Lykke til i jakten!

Edit: Den på Klokkeriet er solgt.
 
Hei og velkommen!

Hei, jeg er helt ny her og vurderer å kjøpe en Omega Speedmaster og trenger derfor litt hjelp.

Hva påvirker prisen, hvor mye har riper eller dents å si?

Kommer an på hvor gammel den er. Vintage Speedmastere (pre-1985) har ofte riper og hakk, og det blir som regel sett på som ok. Dog er overpoleringer som gjør at kassen har mistet sin opprinnelige form noe som trekker prisen veldig ned. For nyere Speedmastere (90-tall og etterpå) bør de være relativt strøkne, og som regel er de brukte det. Mest har dokumentasjon (inkl. MVA), boks og tilbehør å si. Mangler det dette vil det bety ganske stor nedgang i pris.

Er det noen årstall som er "bedre" enn andre, hva anbefales?

Smak og behag, eksempelvis vil man for vintage ha preferanser som går i retning av "pre-moon/ed white" og 321-kaliberet (1954-1968). Her finner du mye bra informasjon på speedmaster101.com. Av nyere, er det 3570, med 861 og 1861-verk som mange ønsker seg, og da helst med plexi som er nært originalen (frem til 2015 var det vel). Originalen for mange er 105.102 fra 1965-68, referansen som ble brukt av Armstrong og Aldrin (Apollo XI) i 1969 og som også ble brukt av de fleste astronautene i Apollo-programmet . Det finnes også en drøss LE-er, her er det lett å gå seg vill. Når det gjelder den klassiske speedien, er det i mine øyne det samme om du går for en 861 (1970-1996) eller en 1861 (1996-dd). Selv ville jeg gått for den nye med 3861-verket som er et co-axial-verk. Og da med plexi.

Hvor mye bør mangel på service ha å si?

Trenger den service på kjøpstidspunktet, trekk gjerne fra 7-10.000, da det er det en slik service som regel kommer på. Kanskje mer avhengig av hva som må gjøres.

Eller er det noe helt annet jeg bør tenker på? Håper på litt hjelp fra dere :)

/K

Sikkert andre ting som jeg har glemt. Men skal du gå for en nyere Speedmaster, pass på boks og papirer (også MVA) og at du prisen er justert for service-kostnaden, hvis den trenger service. Er du i vintage-land, så er ikke boks og papirer så viktig, da det er en sjeldenhet. Skulle du komme over en vintage med akkurat det, regn med å betale en heftig premie. Lykke til!
 
Redigert:
Takk for gode innspill :)

Hvor anbefaler dere å kjøpe brukt klokke? Tenker en klokke som er mindre enn 15 år gammel er mest aktuelt.
 
 

Hva tenker dere om pris med tanke på merke på siden og at det ser ut til at klokken er uten service siden den ble produsert i 2011? Er dette et godt kjøp?
 
Hva tenker dere om pris med tanke på merke på siden og at det ser ut til at klokken er uten service siden den ble produsert i 2011? Er dette et godt kjøp?

Klokka ser fin ut den og jeg hadde ikke brydd meg så mye om det merket.
Jeg klarer likevel ikke helt å venne meg til de "nye prisene" på Speedmaster. Det begynner å bli en stund siden jeg kjøpte Speedy Pro, men i 2016 og 2017 både kjøpte jeg og solgte jeg to så godt som nye (ca 1 år gamle), med den store boksen til 30K-32K.
Dette er "gamle priser", men med et potensielt servicebehov ganske snart synes jeg 40K er i overkant :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Om klokken er 10 år er det nok på tide med service. Min er til sammenlikning 15år og hadde nettopp sin andre service (selv om den nok kunne ventet et år eller to til).
 
Redigert:
Prisen har jeg ingen formening om, men at en service nok er nært forestående bør tas med i vurderingen. Erfaringsmessig vil dette koste en 8-9000kr.
 
Jeg vet ikke noe om prisene i dagens marked, men hvis det er sånn at du må gi opp i mot 50 laks for en brukt Speedmaster uten servicebehov så ville jeg sjekket hva du må betale for en ny en. Veil pris er vel 68 laks for den nye med kaliber 3861. Tipper det er rom for litt rabatt.

Uansett om det blir gammel eller ny, Speedmaster er en knallfin klokke. Lykke til!
 
For min del falt valget på tritiumskive. Patina på time-markørene gir vintage-vibber som passer bra på en måneklokke, syns jeg.
Min er ref 3590.50 fra 1990.

IMG_8115.jpeg
 
Jeg vet ikke noe om prisene i dagens marked, men hvis det er sånn at du må gi opp i mot 50 laks for en brukt Speedmaster uten servicebehov så ville jeg sjekket hva du må betale for en ny en. Veil pris er vel 68 laks for den nye med kaliber 3861. Tipper det er rom for litt rabatt.

Uansett om det blir gammel eller ny, Speedmaster er en knallfin klokke. Lykke til!
Rabatt? Kan man få det? Tenker å dra innom Bjerke og kjøpe den nye Speedmasteren. Hvordan går man fram da? Er vel ikke bare å spørre om man kan få litt rabatt?
 
Rabatt? Kan man få det? Tenker å dra innom Bjerke og kjøpe den nye Speedmasteren. Hvordan går man fram da? Er vel ikke bare å spørre om man kan få litt rabatt?

-Joda! Det er bra margin på disse urene.

Jeg antar praksis varierer fra urmaker til urmaker, men jeg har fått 11 og 16% rabatt på de to omegaene jeg har kjøpt nye, bare ved å spørre om de ikke kunne gi meg en litt bedre pris enn det som stod på prislappen.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Mauno
Stort sett mulig å få rabatt på alt utenom Rolex. Men Omega og Breitling har vel tradisjonelt sett vært svært lette å prute på.
 
-Joda! Det er bra margin på disse urene.

Jeg antar praksis varierer fra urmaker til urmaker, men jeg har fått 11 og 16% rabatt på de to omegaene jeg har kjøpt nye, bare ved å spørre om de ikke kunne gi meg en litt bedre pris enn det som stod på prislappen.
Kult, det visste jeg ikke! Da skal jeg prøve, selv om jeg nok kommer til å føle meg litt ukomfortabel med å prute på Bjerke :LOL:
 
Kult, det visste jeg ikke! Da skal jeg prøve, selv om jeg nok kommer til å føle meg litt ukomfortabel med å prute på Bjerke :LOL:

-Du får håpe de fleste har det slik. Da burde det sitte løsere å gi rabatt til en som faktisk tør å spørre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mauno
Kult, det visste jeg ikke! Da skal jeg prøve, selv om jeg nok kommer til å føle meg litt ukomfortabel med å prute på Bjerke :LOL:
Hvorfor kjøpe Omega hos Berke? Tipper du kommer lenger med pruting ved å kjøpe Omega hos noen andre. Burde være null problem å få 15 % hos Protid om du er litt talefør. De har selvsagt samme marginer hos Bjerke, men jeg vil likevel anta de har en noe strengere holdning til den slags, tatt i betraktning deres posisjon i markedet.

Spørsmålet er enkelt: "Det er litt mer enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bruke på klokke... Har du noe å gå på?"

Lykke til!
 
Kult, det visste jeg ikke! Da skal jeg prøve, selv om jeg nok kommer til å føle meg litt ukomfortabel med å prute på Bjerke :LOL:

Jeg opplever ikke Bjerke særlig imøtekommende på akkurat dette området. Mulig jeg bare ikke er god nok kunde.

Kan derimot på det varmeste anbefale å ta kontakt med Gerhard hos Urmaker Gjertsen, så får du helt sikkert en god deal bare ved å sende en hyggelig e-post. Har utelukkende positive erfaringer her.
 
Hvorfor kjøpe Omega hos Berke? Tipper du kommer lenger med pruting ved å kjøpe Omega hos noen andre. Burde være null problem å få 15 % hos Protid om du er litt talefør. De har selvsagt samme marginer hos Bjerke, men jeg vil likevel anta de har en noe strengere holdning til den slags, tatt i betraktning deres posisjon i markedet.

Spørsmålet er enkelt: "Det er litt mer enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt å bruke på klokke... Har du noe å gå på?"

Lykke til!
Vet ikke helt, det er jo Bjerke da, også har de noen gode kundefordeler hvis du kjøper klokke hos de.