Kjøpe rolex klokke som er kjøpt i utlandet

IMG_9479.PNG

Regner med at alt var ok her.

Altså, jeg har hatt masse bruktklokker uten fulle papirer jeg. Noen nyere, andre vintage. Jeg har bare valgt å slutte med å kjøpe dem nå fordi jeg ikke kan vite hvor de kommer fra.

Det.viktigeste er klokka, sertifikatet og boksen. Sertifikat er nesten must for nyere klokker. Boks er selvsagt fint å ha. Resten, som kvitteringer etc., er vel førsteeierens sak, eller... o_O

Redigert:
Jeg synes det er veldig bra at papirer på betalt MVA etterspørres ved salg av nyere og dyre utenlandskjøpte ur.

Ja, jeg vet at dokumentasjonen av og til kan være ganske dårlig - men det er flott med oppmerksomhet rundt temaet. Det er ikke greit å snyte samfunnet for MVA, enten det er snakk om å importere kostbare ur uten avgift eller å eksportere dem uten avgift for så å ta dem tilbake for videresalg :mad:

Jo mer oppmerksomhet rundt temaet, desto større sjanse for at prisene vil kunne påvirkes.

Det er ikke alltid jeg betaler min skatt med glede, men det kunne virkelig ikke falle meg inn å gå på grønt med en klokke kjøpt i utlandet - ei heller kjøpe en kostbar klokke jeg visste var tatt inn uten MVA.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at dette er noe jeg har blitt mer oppmerksom på og mer opptatt av de siste par årene. Men jeg har aldri noensinne tatt inn en klokke uten å betale mva, selv om jeg helt sikkert har videresolgt noen som er smugla inn. Det vil neppe skje igjen.

Dobbeltmoral? Heller utvikling.

• Liker
Reaksjoner: Pippen, 123uno og aek
Tankegangen om at en bare skal kjøpe klokker som kan bevises kjøp av Norsk AD, vil begrense utvalget i bruktmarkedet vesentlig. Hadde alle tenkt på denne måten ville markedet blitt snevret inn betraktelig, og mange spennende ur ville aldri sett det norske markedet. Det samme gjelder dersom alle skulle utelukkende kjøpt klokker hvor bevis på betalt moms foreligger. Dette ville jo tørket ut hele markedet i norge for Vintage ur. Et interessant spørsmål er om du hadde nektet å tatt i mot arv av vintage klokke dersom, du vet klokken ikke er momset inn men kjøpt i utlandet (for 30-60 år siden)?

Det ville vært enkelt å ta inn masse ur, betale mva. på et av dem og så selge alle sammen som legitime etter å ha kopiert opp "mva. kvitteringen".

Ja. Det er også enkelt å svindle Nav eller rane en butikk. Hva er poenget?

Tror ikke poenget mitt plager mvahylekoret. Det et nemlig bekymringen for ikke å få forsikret urene sine som driver dem, ikke samvittigheten overfor fellesskapet. Selv om det et det de hyler om.

Selv momser jeg alle ur inn, fordi ikke ønsker å lyve/snike/lure. Men jeg maser ikke om mva. papirer når jeg forhandler om brukte ur i Norge - og jeg holder meg langt innenfor loven når jeg eventuelt slår til og kjøper:cool:

• Liker
Reaksjoner: Stamnes og Pollux